LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente legt onterecht beslag?....

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

Even een moeilijk verhaal: echtgenote heeft schuld bij de gemeente. Tot medio 2010 is hiervoor een betalingsregeling getroffen. In 2010 is de regeling in overleg met de gemeente tijdelijk stopgezet in verband met tijdelijke plaatsing in het buitenland.
In 2015 , we waren weer terug in Nederland, kregen wij een schrijven van de gemeente met het verzoek tot betaling van het volledige bedrag. Mijn echtgenote heeft aangegeven dat zij momenteel geen inkomen heeft en dus niet kan betalen. De gemeente heeft aangegeven dat zij dit maar schriftelijk moest kenbaar maken. Dit hebben wij gedaan en aangetekend verzonden.
Vervolgens kregen wij wederom het verzoek het geheel in 1 keer te voldoen.
Wederom telefonisch contact opgenomen met de gemeente en bovenstaande aangegeven. De ambtenaar gaf aan dat mijn echtgenote echt moest gaan betalen waarop het gesprek enigzins ontprettig werd en de gemeenteambtenaar heeft de verbinding verbroken.
Enige dagen later zijn onze rekeningen "bevroren" door een deurwaarder.
Dit is een zeer onplezierige situatie wanneer je plotseling niet bij je zuur verdiende geld kan.
Communicatie met de gemeente is niet meer mogelijk.
Ik heb een betalingsvoorstel gedaan vanuit mijn inkomen maar dat accepteert de gemeente niet.
We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en derhalve kan de gemeente het niet op mij verhalen.

Nu is het volgende het geval: het bedrag waarop beslag is geld, welke op de spaarrekening staat, is afkomstig van uitkering van de verzekering omdat ik voor 26% arbeidsongeschikt ben verklaard. Het geld behoort mij toe en is voor aanpassingen in mijn woning.

Mijn vraag: kan de gemeente dit geld opeisen. Het is van mij en niet van mijn echtgenote en bedoeld voor medische aanpassingen.

Buiten het feit dat ik van mening ben dat de gemeente mij als crimineel heeft behandeld is de hele situatie erg belastend voor mij en mijn echtgenote.
Ik was bereid de betalingsregeling van voor 2010 gewoon weer te voldoen.
Wat vinden jullie van de handelswijze van de gemeente die het schrijven van mijn echtgenote niet eens in behandeling heeft genomen.
Graag jullie reactie en meningen

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind niet zoveel, omdat het verhaal maar van één kant komt. Voor een juiste beoordeling zou ik het verhaal van de gemeente ook willen lezen.

Wel ben ik van mening dat het wel erg lang duurt voor de gemeente haar centjes krijgt. Als de betalingsregeling in 2010 tijdelijk stop is gezet, duurt het nu al langer dan 5 jaar. En dat is wel erg lang.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door joep873 »

genux schreef: Graag jullie reactie en meningen
Ik vind het raar dat je niet al vanaf 2010 hebt geprobeerd om af te lossen.
Staat die spaarrekening alleen op jouw naam?

genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

Witte angora, het is een behoorlijk bedrag. We praten niet over een paar honderd euro. En daarbij, de betalingsregeling was in overleg met de gemeente destijds.
Joep873, in overleg met de gemeente is besloten het tijdelijk stop te zetten omdat mijn echtgenote geen inkomen genereerde in het buitenland. Ze is nu druk op zoek naar een baan en zodra ze deze heeft gaat ze echt wel weer betalen.
Waar het mij eigenlijk om gaat is: mag de gemeente beslag leggen op mijn geld welke voortkomt uit een vergoeding betaald door mijn verzekering tbv revalidatie

famkrikke
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 apr 2014 08:00

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door famkrikke »

Je schrijft: echtgenote heeft schuld bij de gemeente

Schuld aan de Gemeente weegt zwaar net als die aan de Belastingdienst. Als jullie belastingpartners zijn, kunnen ze de schuld ook op jou verhalen tot aan de belastingvrije voet van jullie gezin.

De Gemeente beheert het geld van de gemeenschap. In mijn optiek zijn ze heel erg redelijk geweest. Er is een schuld, die betaalde je vrouw in delen, ze stopt een hele tijd en dan wordt het hele bedrag opgevraagd. Ik had het logischer gevonden als jullie, in de periode in het buitenland, gewoon hadden doorbetaald.

Hoe lullig het ook klinkt, geld voor het buitenland had ook besteed kunnen worden aan aflossing van schulden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door 16again »

genux schreef:In 2015 , we waren weer terug in Nederland, kregen wij een schrijven van de gemeente met het verzoek tot betaling van het volledige bedrag. Mijn echtgenote heeft aangegeven dat zij momenteel geen inkomen heeft en dus niet kan betalen.
Eerst willen jullie dus helemaal niet betalen.
En nadat de gemeente moeilijk doet, ineens wel:
genux schreef:Enige dagen later zijn onze rekeningen "bevroren" door een deurwaarder......Ik heb een betalingsvoorstel gedaan vanuit mijn inkomen maar dat accepteert de gemeente niet.......Ik was bereid de betalingsregeling van voor 2010 gewoon weer te voldoen.
Als je gewoon de gemeente betaalt , dan kun je het geld dat je uitspaart voor de voorgestelde betalingsregeling gebruiken voor verbouwing.
Gemeente wacht al 5 jaar, hoe zou je reageren als jij 5 jaar op geld van gemeente moest wachten?

genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

Famkrikke, even een aanvulling: de schuld is ontstaan voordat ik haar leerde kennen. En verder, het tijdelijk stopzetten is in overleg gegaan met de gemeente. Wij hebben destijds aangegeven tijdelijk naar het buitenland te verhuizen waarop de gemeente heeft aangegeven dat de betaling dan stopgezet diende te worden.
joep873, de rekening stond alleen op mijn naam. De betaalrekening is een en/of.
16 again: waar staat dat wij niet willen betalen! Na terugkeer hebben wij ons netjes weer ingeschreven en aangegeven dat er nog een schuld stond. Hierop kwam het schrijven van volledige betaling ineens. En waarvan moet ik de gemeente betalen? Het bedrag van de uitkering dekt niet de gehele schuld. En daarbij, als ik het geld kwijt ben zal ik dus nooit mijn aanpassingen in de woning kunnen doen want zo rijk ben ik zelf niet en vooral nu met mijn handicap komt er nog minder binnen.

genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

16 again: mijn echtgenote heeft aangegeven niet te KUNNen betalen want ze heeft geen inkomen en geen kapitaal. Alles staat op mijn naam. Ik heb toen aangegeven dat ik, terwijl ik het niet hoef, een bedrag te betalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door tenormin »

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ma ... arden.html
Scrollt u naar beneden en lees onder voordelen voor huwelijkse voorwaarden. Zoals ik het lees lijkt het me niet dat men voor schulden van uw vrouw bij u aan kan kloppen, maar pin me er niet op vast, de wetgeving verandert nogal snel.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door kokka »

ok, je ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar alles wat je na je huwelijk hebt opgebouwd is toch gemeenschappelijk?

genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

Kokka, mijn echtgenote heeft tijdens ons huwelijk bijna geen inkomen genoten. En mede door de betalingsregeling met de gemeente niet kunnen sparen. Het huis, inboedel en auto zijn aangeschaft door mij en staan ook op mijn naam.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door tenormin »

kokka schreef:ok, je ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar alles wat je na je huwelijk hebt opgebouwd is toch gemeenschappelijk?
Dat hoeft niet @kokka. Als men tijdens huwelijk noteert van wie wat is (en dat ook vast laat leggen bij notaris) blijft het je eigendom. Daar struikelen de meeste huwelijksvoorwaarden op: men laat gedurende opbouw bezit niets meer vastleggen en dan word het inderdaad gemeenschappelijk bezit. Men kan ook aankoopbonnen bewaren van wie het is, dan is een gang naar notaris minder vaak nodig.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, het kan toch niet zo zijn dat een schuld oninbaar wordt omdat iemand geen inkomen meer heeft, levend en terend op het inkomen van een ander. Of mis ik nu iets?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb zoiets onlangs al een keer eerder langs zien komen, waar degene met de schuld door de partner uit de wind werd gehouden. In dit geval geeft ts aan dat ze gewoon willen betalen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door joep873 »

kokka schreef:In dit geval geeft ts aan dat ze gewoon willen betalen.
En tegelijk dat er van betalen feitelijk niet zoveel terecht komt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door witte angora »

genux schreef:Witte angora, het is een behoorlijk bedrag. We praten niet over een paar honderd euro. En daarbij, de betalingsregeling was in overleg met de gemeente destijds.
Nee, maar we praten ook over 5 jaar niets aflossen.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door wieder »

maar in het buitenland was er wel een inkomen, eenmaal terug is al het geld "op". Dan wil TS betalen, of niet. Tenminste, niet van het geld van zijn spaarrekening. Maar van een andere rekening.
Ik vind het maar een heeeeel gek verhaal. En op reakties reageert TS met smoesjes die de zwarte nel bij de gemeente leggen omdat hem geen blaam treft. Blijkbaar wordt hier niet gezegd wat TS wil horen.

genux
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 mar 2006 12:05

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door genux »

Witte angora, buiten het feit dat dit niet mijn echte vraag was ( de vraag is en blijft: mogen ze aan mijn uitkering komen welke is ontvangen als invaliditeitsuitkering voor aanpassingen voor het huis) wil mijn echtgenote graag afbetalen. Dit heeft zij voor 2010 ook netjes gedaan. Ze heeft haar baan opgegeven om met mij mee naar het buitenland te gaan. Ze is nu druk op zoek naar een baan en zou dan ook gewillig weer willen aflossen.Die 5 jaar stoppen was op advies van de gemeente!!!
@wieder, voor jou hetzelfde antwoord als bij witte angora. Het gaat niet om het afbetalen maar om de uitkering. En die opmerking dat ik smoesjes zou verzinnen en niet zou kunnen waarderen wat anderen schrijven slaat gewoon nergens op. Het is een blijft een forum waar iedereen input mag geven.
Voor wat betreft de gemeente: het is en blijft voor mij onbegrijpelijk dat wanneer de gemeente aangeeft dat wij met een betalingsvoorstel moeten komen en wij dit ook doen zij plotseling, zonder te reageren op dit betalingsvoorstel, al beslag legt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Genux: zonder verdere informatie zul je hier geen zinnig advies kunnen krijgen. Je vertelt niet wat de overwegingen van de gemeente zijn om deze beslissing zo te nemen, en de gemeente zal het hier ook niet vertellen. Een zinvol advies is dan ook onmogelijk.

Dat een gemeente 'zomaar' beslag legt, daar kan ik ook niets over zeggen. Er is altijd een aanleiding. Of die aanleiding terecht is of niet, dat is een ander verhaal. Ik ga je gewoon wat vragen stellen die je misschien op weg kunnen helpen.

Je vertelt inhoudelijk niets over de aflossingsregeling die jullie voorstellen. Was het wel voldoende? Zo niet, dan kunnen er andere maatregelen genomen worden. Hoe lang loopt de discussie al met de gemeente?

Als er een voorstel is om maandelijks af te lossen, uit wiens inkomen komt dat dan? Immers, je vrouw heeft geen inkomen. Op het moment dat je aangeeft dat de aflossing uit jouw inkomen betaald wordt, terwijl het voorstel onvoldoende is, dan is het niet vreemd dat er beslag wordt gelegd op je invaliditeitsuitkering. Immers, dat staat op naam van dezelfde persoon die de aflossing op zich neemt.

Wie regelt de correspondentie? Op het forum doe jij het. Zou de gemeente kunnen concluderen dat je de belangen van je vrouw behartigt, en dat je daarom ook aansprakelijk gesteld kunt worden voor de schuld?

Is de gemeente op de hoogte van de huidige situatie mbt. de huwelijkse voorwaarden? Hoe verhouden de huwelijkse voorwaarden zich met bovenstaande vragen?

Nogmaals, wat ik schrijf is geen beoordeling; het zijn alleen maar vragen waarvan de antwoorden misschien tot de beslaglegging hebben geleid. Voel je niet verplicht ze hier te beantwoorden; je bent niemand op dit forum verantwoording verschuldigd. Het gaat om wat er tussen jullie en de gemeente speelt. Ik hoop dat je dit even op je in laat werken; als blijkt dat het antwoord op een of meer van die vragen tot de beslaglegging heeft geleid, weet je waar je een uitweg kunt zoeken. Mocht er iets anders zijn, dan hoop ik dat deze vragen je helpen te zoeken naar de werkelijke reden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gemeente legt onterecht beslag?....

Ongelezen bericht door 16again »

genux schreef:( de vraag is en blijft: mogen ze aan mijn uitkering komen welke is ontvangen als invaliditeitsuitkering voor aanpassingen voor het huis)
Hoe lang heb je dat bedrag al? Waarom zijn die aanpassingen aan het huis nog niet uitgevoerd?

Gesloten