Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dorusblaft
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2024 00:48

Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door dorusblaft »

Vattenfall.
In 2023 heeft Vattenfall in jan, april, juli en nov een brief gestuurd met de nieuwe tarieven, uitleg prijsplafond en blijven loont korting.


Alle maanden binnen het prijsplafond.
Volgens de overheid en de brieven van Vattenfall betaalde je in de dure maanden MAX het prijsplafond en toen de prijzen lager werden het contract tarief.

In November krijg ik de afrekening.
363 kub gas
1596 kwu stroom.

Het gemiddelde gasbedrag was 2,56 per kub en het gemiddelde stroom verbruik was 47 cent.
HOE DAN?
3 maanden heb ik Vattenfall gevraagd een herberekening te maken. Maar ik kreeg alleen beichtjes dat ze het NOG EEN KEER ZOUDEN uitleggen.
Na de laatste weigering heb ik zelf een berekening gemaakt op basis van hun brieven en de overheid regels.
Ook heb ik keurig de blijven loont korting van de 0,40 cent afgehaald en precies wat ze nog van me kregen betaald.
Nu krijg ik een aangetekende brief dat ze nog 117, euro van me willen hebben.
Dat is precies het gat tussen prijsplafond en de hoge tarieven, die niet voor mij bedoelt waren en het ophogen van de lage tarieven naar het prijsplafond. Waarmee ze hun winst alleen maar vergroten met behulp van het prijsplafond.

Ik weiger te betalen voor dit gesjoemel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij moet je nog bezwaar maken en ergens een officiële klacht indienen om van die vordering van 117 euro af te komen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Volgens mij was de zowel de gasprijs als die van elektriciteit de eerste 3 maanden van 2023 ver boven het plafond.
Gas 2,62678 tegen plafond 1.45 per kuub en elektra 0.512737 tegen plafond 0,4 incl. overheidsheffing. Na deze periode was de contractprijs inderdaad iets lager. Maar het eerste kwartaal is wel 80% van het gasverbruik opgegaan.
Laatst gewijzigd door Jantje7 op 07 mar 2024 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

ik word zo moe van al die sjoemel praktijken

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

Ik kan je verhaal niet helemaal goed volgen, maar het lijkt alsof hetzelfde als deze twee topics al aangeven dat je een gemiddeld jaartarief hebt en dat zo de hoge en lage tarieven op een bepaalde manier gemiddeld worden wat ze gewogen gemiddelde noemen en je mogelijk alles tegen prijsplafond tarief moet afrekenen?

Lees volgende topics maar eens door en haal er je voordeel uit:

viewtopic.php?p=2965871&hilit=energie#p2965871

viewtopic.php?p=2964570&hilit=energie+essent#p2964570

kort samengevat komt dat er dan op neer dat je eerst schriftelijk moet klagen bij je energieleverancier en dat je dan de overweging kan maken om naar de geschillencommissie voor het energieprijsplafond te stappen

PS wat je doet met de loyaliteitskorting onder prijsplafond eraf halen dat is niet de juiste wijze volgens een uitspraak die al eerder is gedaan door die geschillencommissie;
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... ongegrond/

Succes met je beslissing

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemorgen,

Ik merk dat er nog onduidelijkheid is over hoe het prijsplafond berekend wordt. Graag leg ik je hier meer over uit. De Blijven Loont korting geldt op ons kale leveringstarief. Die korting wordt niet toegepast op het tarief voor het prijsplafond, Dat was voor iedereen € 0,40 per kWh. Was je contracttarief mét korting hoger dan het prijsplafond? Dan betaalde je € 0,40 per kWh.

Om te berekenen of en hoe ver je contracttarief boven het prijsplafond zat, hebben we gekeken naar het gewogen gemiddelde tarief. Daarvoor kijken we naar het verbruik in 2023 en de kosten daarvan. Die kosten delen we door het verbruik. Op die manier berekenen we het gewogen gemiddelde tarief. Daarop is dan het prijsplafond van toepassing.

Hierdoor kan het zijn dat het gemiddelde tarief voor stroom uitkwam op € 0,47 per kWh, terwijl het tarief in de eerste maanden hoger was. De vergoeding die je dan krijgt voor het prijsplafond is € 0,07 per kWh.

Deze uitleg vind je ook terug op onze website: https://www.vattenfall.nl/klantenservic ... jsplafond/ Dit hebben we ook altijd zo gecommuniceerd. Het prijsplafond gold voor een maximaal verbruik. Of je boven het verbruiksplafond uitkwam, werd per maand berekend.

Ik hoop dat op deze manier duidelijker is hoe het prijsplafond werkt. Mocht je toch nog vragen hebben, wil je dan een mail sturen naar [email protected]? Dan duik ik er verder in voor je.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door 16again »

Vattenfall Webcare schreef:
11 mar 2024 10:26
..... Daarvoor kijken we naar het verbruik in 2023 en de kosten daarvan. Die kosten delen we door het verbruik. Op die manier berekenen we het gewogen gemiddelde tarief. Daarop is dan het prijsplafond van toepassing.

Ellen, Vattenfall
Waar valt te lezen dat deze middeling de aangewezen rekenmethode is?

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemorgen,

Dat valt te lezen in de Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023: https://wetten.overheid.nl/BWBR0047628/2022-12-15 Deze rekenmethode wordt door elke leverancier toegepast.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
11 mar 2024 10:29
Vattenfall Webcare schreef:
11 mar 2024 10:26
Goedemorgen,

Ik merk dat er nog onduidelijkheid is over hoe het prijsplafond berekend wordt. Graag leg ik je hier meer over uit. De Blijven Loont korting geldt op ons kale leveringstarief. Die korting wordt niet toegepast op het tarief voor het prijsplafond, Dat was voor iedereen € 0,40 per kWh. Was je contracttarief mét korting hoger dan het prijsplafond? Dan betaalde je € 0,40 per kWh.

Om te berekenen of en hoe ver je contracttarief boven het prijsplafond zat, hebben we gekeken naar het gewogen gemiddelde tarief.
En hier ben ik gestopt met lezen. Veel te ingewikkeld, sorry.

.....serieus...?

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

Beste Ellen,

Bedankt voor de reactie al is het natuurlijk nog steeds niet duidelijk.

U schrijft:
Om te berekenen of en hoe ver je contracttarief boven het prijsplafond zat, hebben we gekeken naar het gewogen gemiddelde tarief.
Hier staat niks over hoe u dat doet en waarom dat zo zou moeten gebeuren.

Waar wij als consumenten niet bij kunnen met dat gemiddelde tarief is dat u brieven heeft gestuurd waarin staat dat we als de tarieven lager zijn wij die tarieven betalen ondanks het verbruik.
En pas bij een jaarafrekening komen we erachter dat er een nieuw konijn uit de hoed wordt getoverd en dat we een gemiddeld tarief op jaarbasis hebben (gehad?)
Ineens telt u eerst alles op en gaat u het afrekenen tegen het prijsplafond omdat het verbruik op datum van afrekenen onder het tot datum van verbruik is gebleven.

Ik als consument heb het anders uitgerekend: zijn de tarieven hoger dan prijsplafond dan reken ik al mijn verbruik van die tariefsperiode/maand tegen 0,40 cent / 1,45€ uit (omdat het onder de verbruiksnorm is gebleven). Zijn mijn tarieven lager dan reken ik alles tegen dat geldende tarief uit zowel voor het normaal als het dal tarief.

ONZE UITKOMST MOET HETZELFDE ZIJN!!!

De procedures bij de geschillencommissie gaan er over dat u dat gewogen gemiddelde alleen moet berekenen op het moment dat de tarieven boven prijsplafondtarief liggen en niet dat de lage tarieven als tegengewicht of hoe we het ook moeten noemen meeneemt. Zodat we ineens al ons verbruik tegen het prijsplafond tarief betalen.
Op tarieven ONDER prijsplafond zit geen correctie voor ons consumenten en hoeft u dus ook geen correctiefactor uit te rekenen.

Op gas kunt u ook wel een gewogen gemiddelde toepassen, maar ergens had eerst de vraag beantwoord moeten worden of het tarief boven of onder de gestelde norm ligt: erboven mag u verbruik/tarief meenemen, eronder dan geldt het tarief.

Zo denk ik tenminste dat het hoort; maar of ik gelijk heb zal de geschillencommissie wel uit gaan maken.

Dat u de het anders moet doen om in aanmerking te komen voor de subsidie van de RVO heeft niets met ons als individuele klanten te maken op onze individuele jaar of eindafrekening.

sonja123
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2008 17:02

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door sonja123 »

Ik ben net als meerdere mensen ( zo lees ik dan ) in conclaaf met de dames en heren van Vattenfall.
Ik heb een variabel contract met een dubbel tarief en maak gebruik van langer blijven loont.

Netjes heb ik alle maandelijkse verbruik bij gehouden en zelfs hun meterstanden overgenomen om te zien hoever we uit zouden komen met alle tarieven en kosten. Ik zou zelf te veel hebben betaald omdat we ergens halverwege toch het termijn bedrag flink hebben op geschroefd, nu moet ik toch volgens vattenfall dik bij betalen...

De dames en heren hebben een gemiddeld gewogen tarief genomen over een verbruik boven de 10.000kwh per jaar waar ik totaal niet aan kom.

Daar word dan over gezegd ja maar daar gaat de korting nog vanaf dus dat komt wel goed.....NIET wat het klopt niet.
Hoe kan je nu met een jaarafrekening komen en zeggen dat deze juist is als je al start met de onjuiste tarieven?

Daarbij heb ik 483 M3 gas gebruikt dus dik onder het prijsplafon en ook dat "gemiddelde"komt dik boven het prijsplafon uit. Hoe dan?

De 4 tariefwijzigingen die ze hebben verzonden zijn grotendeels onder het prijsplafon (lang leven de korting..)
Dan zouden ze het tarief van het contract moeten aanhouden en niet het gemiddelde tarief.

Vind het sowieso al belachelijk dat ik een variabel contract heb maar dat er wel met een gemiddeld tarief wordt gerekend.....in mijn beleving zou er dan per tarief termijn moeten worden gerekend, of zie ik dat dan compleet verkeerd?

Daarbij komt nog een dat het gemiddelde tarief niet een overeen komt met de tarieven die ik heb ontvangen van de Vattenfall als ik die dan door 4 deel zodat er een gemiddeld tarief uit zou moeten komen kom ik ook lager uit... schijnbaar is bij de Vattenfall 1+1=3.....

Maar goed zou een Energiemaatschappij niet gewoon duidelijkheid moeten kunnen geven over de rekening die zei zelf hebben verstuurd (volgens mij steld de ACM dit ook Ze komen er zelf niet eens uit....

Nu gaat er volgende week een een of de andere coach mij terug bellen omdat de dame van vandaag eindelijk eens eerlijk durfde toe te geven dat ze er niet meer uitkwam....ben benieuwd.

Denk ook dat radar er misschien weer goed aan doet hier een uitzendingsitem van te maken want blijkbaar ben ik niet de enige die vind dat er gesjoemeld wordt...

GerritaV
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: Gesjoemel met prijsplafond en blijven loont korting

Ongelezen bericht door GerritaV »

Vattenfall Webcare schreef:
11 mar 2024 11:29
Goedemorgen,

Dat valt te lezen in de Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023: https://wetten.overheid.nl/BWBR0047628/2022-12-15 Deze rekenmethode wordt door elke leverancier toegepast.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall
Beste Ellen,

Bij het doorlezen van de link krijg ik een ander idee, denk ik. Ja, alle leveranciers maken voor het gemak gebruik van een gewogen gemiddelde, maar niet voor het prijsplafond specifiek.

Als rekenvoorbeeld, laten we zeggen dat het prijsplafond '1,5' is per eenheid. Er wordt 200 verbruikt tegen 2, en 200 tegen 1 voor een totaal verbruik van 400 met kosten 600, 600/400= een gewogen gemiddeld tarief van 1,5. Precies het prijsplafond!

Maar de regel is dat het per tariefperiode gaat, lijk ik uit de website te begrijpen. Bij maandelijks wisselende tarieven wordt dit per maand berekend.

Dus over de periode van 200 verbruik tegen kosten van 2 per eenheid, moet dat als 1,5 afgerekend worden. Aan de andere kant wordt bij het verbruik tegen kosten per eenheid 1 geen korting berekend. Zo kom je op een totaal van 200 * 1,5 + 200 * 1 = 500, in plaats van 600. Het gewogen gemiddelde komt daarmee op 500/400= 1,25.

Natuurlijk is het ook goed mogelijk dat er voor of na de invoering van het prijsplafond (waarschijnlijk voor) een verbruik was voor een veel hoger tarief. 200 tegen kosten van 4 (zonder prijsplafond) = 800. Het gewogen gemiddelde komt daarmee op 500 + 800 = 1300, 1300/600 = 2,167

Het gewogen gemiddelde kan dus, afhankelijk van de periode waar de afrekening over loopt, hoger of lager uitkomen dan het prijsplafond.

Laat me aub weten of ik er naast zit.


Hoe jullie speciale korting er in meewerkt is me niet helemaal duidelijk, dus dat heb ik buiten beschouwing gelaten

Plaats reactie