Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
NekoKitsune
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2021 07:19

Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door NekoKitsune »

Hoi allemaal,

In Mei heb ik een leuke jongen ontmoet waarmee ik nu al enkele maanden een relatie heb. Hij woont nog bij zijn vader, ik huur een appartement waarvoor ik huursubsidie ontvang.
Alles gaat helemaal leuk tussen ons en dus zijn we vaak samen. Dit doen we vooral in mijn woning omdat we hier meer privacy hebben. Echter stuitte ik bij toeval op een regel in mijn huurcontract waar staat dat iemand na langer dan 4 weken logeren officieel inwonend is en je dit moet melden. Toen ik dit verder uit ging zoeken kwam ik er achter dat niet alleen de woningbouw dit ziet als samenwonen maar ook de belastingdienst hier een probleem van kan maken omdat ik huurtoeslag ontvang. Dat ik mijn huur en overige rekeningen gewoon zelf betaal maakt de belastingdienst kennelijk niets uit.

Op problemen zitten wij niet te wachten en we zijn beide ook niet van plan om de boel doelbewust op te lichten dus mijn vriend en ik hebben een gesprek gehad. We vinden beide onze relatie nog te pril om officieel samen te gaan wonen. Niet enkel omdat we onze financiën nog niet willen delen maar ook simpelweg vanwege het feit dat we het nu al weken heel fijn vinden om zo veel samen te zijn maar er ook zomaar een moment kan komen dat we toch besluiten om het tempo wat te verlagen en elkaar minder vaak te zien.

We zijn dus over een andere constructie aan het praten en komen op het volgende:
In de weekenden willen we samen zijn. Om het weekend bij hem of bij mij. Omdat ik onregelmatige tijden werk en hij niet dagelijks op kantoor aanwezig hoeft te zijn zullen we waarschijnlijk ook samen slapen op dagen dat we niet vroeg ons bed uit hoeven. Overige dagen apart op ons eigen woonadres. Van hoe wij het begrijpen zou dit gewoon moeten kunnen volgens de regels en is er dan ook geen sprake van een gezamenlijk huishouden.

Nu is eigenlijk mijn vraag, zijn er mensen die door ervaring/kennis weten of dit zo is toegestaan? Mocht er toch op enig moment controle komen, hoe sterk staan we dan? Ik zou namelijk echt niet weten hoe je aantoont dat je niet iedere dag samen slaapt en we ook niet altijd in mijn woning.
Ik lees verhalen over dat een tandenborstel en een auto die vaak voor de deur staat al 'bewijs' kan zijn van illegaal samenwonen. Zijn wij dan echt genoodzaakt om geen spullen bij elkaar thuis achter te laten? Ik krijg een beetje het gevoel dat het in zo'n situatie mijn woord tegen dat van de belastingdienst is in plaats van onschuld tot het tegendeel bewezen is.

Mijn excuses voor de lange tekst, dit komt omdat ik liefst zo'n duidelijk mogelijk beeld schets aangezien de reacties op Radar snel nogal veroordelend kunnen zijn en niet iedereen heeft als doel om de boel op te lichten.

Alvast bedankt.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Met "langer dan 4 weken logeren" bedoelt de verhuurder waarschijnlijk 4 aaneengesloten weken. Als jouw vriend 2 of 3 dagen per week bij jouw logeert lijkt mij dat het duidelijk is dat jullie niet samenwonen. Immers woont hij de meeste dagen bij zijn ouders.

Ik zou aanraden om geen spullen bij elkaar achter te laten, niet alleen voor een eventuele controle, maar ook om te voorkomen dat je jouw spullen niet meer terug krijgt als de relatie voorbij is. Als er wel spullen van hem bij jou achter blijven, dan zou ik aanraden om te zorgen dat die spullen opgeruimd in een kast liggen op de dagen die hij bij zijn ouders doorbrengt.

Maar goed, ik ben geen belastingexpert, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat hetgene dat ik in dit bericht heb geschreven volledig juist is.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Om het weekend of wat dagen door de week moet gewoon kunnen.
Zolang het maar niet op samenwonen lijkt kan dit gerust.

Inderdaad zoals hierboven al gezegd, laat hij geen spullen bij jouw achter laten. Niet alleen omdat het misschien eens strand, maar ook omdat je altijd met buren te maken hebben die afgunst voelen of wat dan ook.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Voor de Belastingdienst woont u pas samen als u allebei op hetzelfde adres staat ingeschreven. De verhalen over controles op tandenborstels en een auto voor de deur kunnen van toepassing zijn voor iemand die bijstand ontvangt.
Ik heb de Belastingdienst nog nooit zien controleren op tandenborstels of kleren van iemand anders.
Het advies om vooral geen spullen van uw vriend in uw huis te halen, is dan ook volkomen onzinnig.
Wat in uw huurcontract staat is niet van toepassing op uw vriend die af en toe blijft slapen, maar als hij er meer dan 4 weken onafgebroken zou verblijven kan dat wel problemen gaan geven.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal geen probleem. De belastingdienst komt echt nergens controleren. Zolang uw vriend bij zijn ouders ingeschreven staat, hebt u fiscaal niets met hem te maken. En wat spullen van hem bij u, is ook niet van belang.

Die vier weken van uw huisbaas is een andere zaak. Zij gaan er daarbij blijkbaar van uit dat als iemand langer dan vier weken achtereen een logé heeft, die logé inwoont. En ook dat is bij u niet het geval.

sake1987

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wel een tip, mocht het zo goed bevallen dat jullie toch officieel gaan samenwonen.
Doe dit dan per 1 januari, anders heb je de kans dat je je huursubsidie van langere tijd moet terug betalen.
Er komt hierna vast reactie van iemand die mij corrigeert en het exact weet.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lieve meid, maak je geen zorgen. Zolang jullie geen handtekening hebt gezet is je vriendje geen vriendje maar "slechts" bezoek. Je mag gewoon bezoek (en logee) ontvangen voor maximaal 4 weken. Zogauw je logee op zijn eigen adres is, dan begint de 4 weken opnieuw te tellen. Bij hinder of overlast kunnen wel maatregelen genomen worden, anders dan normale leefgeluiden.

Het is heel normaal om eerst af en toe een weekendje en daarna een weekje te proberen. Laat rustig je slipje en een tandenborstel achter. Dit geeft een kwestie van vertrouwen. En mocht het onverhoopt uit raken, wat kost nou een slipje?

De Belastingdienst moet bewijzen dat jullie een langdurige relatie hebben (dus langer dan 4 weken samenwonen). In de situatie dat je schets is dat onmogelijk. Het bewijslast moet veel groter zijn dan in het weekend een andere auto voor de deur. Tevens zijn er meer politieagenten dan belastinginspecteurs.
Mocht het in het ergste geval uit de hand lopen, door normaal te leven verzamel jullie genoeg tegenbewijs dat jullie niet samen wonen. Denk aan pintransacties in eigen woonplaats, OV chipkaart registratie, abonoment op een tijdschrift en getuigenverklaring van de ouders van je vriendje. Ook jullie werkrooster kan als bewijs dienen als de afstand groot is. Ook zal de belastingdienst niet alleen bij jou maar ook bij de ingeschreven adres van je vriendje moeten posten waar hij regelmatig te vinden is.


Het heeft niks met deze topic te maken, maar als jullie officieel samen gaan wonen heeft dat gevolgen voor je huurtoeslag. Dan wordt de inkomen van je vriendje meegerekend vanaf 1 januari, ook al is het dan november of december. Ga dus aan het begin van een nieuwe jaar samenwonen om te voorkomen dat je een groot bedrag terug moet betalen.

Ik wil je een compliment geven dat je alles goed uit zoekt.

PS: Doe het veilig.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Uw vriend staat niet ingeschreven op uw adres maar verblijft er ook geen 4 aaneengesloten weken. Voor de belasting delen jullie geen gezamenlijke huishouding en is uw vriend dus geen toeslagpartner.
Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht.

Wat controles met tandenborstels betreft komt vaak voor bij personen die een bijstandsuitkering ontvangen. Bij vermoeden van Fraude kan de gemeente rechercheurs laten posten of onaangekondigd bezoek sturen.
Aangezien veel mensen met bijstandsuitkeringen ook huurtoeslag ontvangen komt bij fraude met de uitkering deze informatie ook bij de belasting terecht.

Maar iemand die huurtoeslag ontvangt hoeft nog geen bijstandsuitkering te ontvangen natuurlijk.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Belastingdienst moet bewijzen dat jullie een langdurige relatie hebben (dus langer dan 4 weken samenwonen). In de situatie dat je schets is dat onmogelijk. Het bewijslast moet veel groter zijn dan in het weekend een andere auto voor de deur. Tevens zijn er meer politieagenten dan belastinginspecteurs.
Mocht het in het ergste geval uit de hand lopen, door normaal te leven verzamel jullie genoeg tegenbewijs dat jullie niet samen wonen. Denk aan pintransacties in eigen woonplaats, OV chipkaart registratie, abonoment op een tijdschrift en getuigenverklaring van de ouders van je vriendje. Ook jullie werkrooster kan als bewijs dienen als de afstand groot is. Ook zal de belastingdienst niet alleen bij jou maar ook bij de ingeschreven adres van je vriendje moeten posten waar hij regelmatig te vinden is.”

Wat een hoop onzin bij elkaar.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om het makkelijk uit te leggen huurtoeslag is een voorschot waar achteraf gekeken wordt of je recht op hebt.

Stel, jullie gaan op 31 december 2021 (of een willekeurige andere dag) samenwonen. De Belastingdienst kijkt naar jullie gezamenlijk inkomen vanaf 1 januari 2021. Grote kans dat jullie te veel verdienen voor huurtoeslag en voor het hele jaar terug moet betalen.
Ga dus samenwonen op of vlak na 1 januari.

Mijn persoonlijke mening is dat dit niet klopt, want je hebt tot de datum van samenwonen wel dubbele lasten. Maar mijn mening doet er niet aan toe.

sake1987

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wat Seinhuis hier schrijft, is mijn zoon overkomen.
We gingen in september 2018 officieel samen wonden en konden alle toeslag van 2018 terugbetalen.
Tandenborstel controle kan als 1 van jullie een bijstanduitkering heeft.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus volkomen onjuist. Slechts voor de periode na inschrijving van de partner tot het einde van het jaar wordt het inkomen van partner meegerekend voor de huurtoeslag.

Het is zelfs zo dat als partner op 2 december inschrijft, het inkomen ook niet meetelt voor december.

En je hoeft helemaal niets te bewijzen met een OV kaart of wat voor andere onzin dan ook. Inschrijving bij de GBA is leidend.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die huurtoeslag terugbetalen voor het hele jaar kan dus niet komen door die simpele samenwoning. Er moet dan een andere reden zijn waarom zij vanaf 1 januari van dat jaar als toeslagpartners werden aangemerkt.

Een kind wellicht?

sake1987

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Toch is het gebeurd, in september officieel ingeschreven alles van 2018 terug moeten betalen.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

sake1987 schreef:
10 aug 2021 20:14


Toch is het gebeurd, in september officieel ingeschreven alles van 2018 terug moeten betalen.
Dat klopt. Per 1 -1-2021 is dat pas veranderd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Sannietje schreef:
10 aug 2021 15:10
Uw vriend staat niet ingeschreven op uw adres maar verblijft er ook geen 4 aaneengesloten weken. Voor de belasting delen jullie geen gezamenlijke huishouding en is uw vriend dus geen toeslagpartner.
Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht.

Wat controles met tandenborstels betreft komt vaak voor bij personen die een bijstandsuitkering ontvangen. Bij vermoeden van Fraude kan de gemeente rechercheurs laten posten of onaangekondigd bezoek sturen.
Aangezien veel mensen met bijstandsuitkeringen ook huurtoeslag ontvangen komt bij fraude met de uitkering deze informatie ook bij de belasting terecht.

Maar iemand die huurtoeslag ontvangt hoeft nog geen bijstandsuitkering te ontvangen natuurlijk.
Voordat de gemeente komt controleren is er allang een buurtonderzoek geweest en zal waarschijnlijk een of ander buurtgenoot de gemeente wel in kennis hebben gesteld.

peter17111962
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"woont nog bij zijn vader" Dat wil dus zeggen dat hij mogelijk zelf ook zorgtoeslag krijgt, afhankelijk van zijn inkomen.
Wat een mogelijkheid is dat U op de volgende site: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
een proefberekening toeslagen maakt, dat is anoniem en dat ziet U gelijk wat het resultaat is.
Verder kan ik alleen maar de tip geven die hier al eerder is gegeven, zorg dat hij alle post en alles op zijn eigen adres
aan laat komen.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar al zou vriend zorgtoeslag hebben en met de Ts gaan samenwonen, dan behouden ze allebei zelf hun eventuele zorgtoeslag.

Want om toeslagpartners te worden, moeten er meer redenen zijn. Een kind, of samenlevingscontract, samen een eigen huis en ga maar door.

Hij wordt alleen MEDEBEWONER voor de huurtoeslag vanaf de datum van samenwonen.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
10 aug 2021 20:32
sake1987 schreef:
10 aug 2021 20:14


Toch is het gebeurd, in september officieel ingeschreven alles van 2018 terug moeten betalen.
Dat klopt. Per 1 -1-2021 is dat pas veranderd.
Wat is er dan volgens u veranderd? Ook in 2018 was van toepassing dat het inkomen van de medebewoner pas meetelde na officiële inschrijving.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
10 aug 2021 21:38


Wat is er dan volgens u veranderd? Ook in 2018 was van toepassing dat het inkomen van de medebewoner pas meetelde na officiële inschrijving.
U kunt hier de uitleg van de BD lezen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Gesloten