LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ILLEGAAL?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

ILLEGAAL OF GEOORLOOFD?

GEOORLOOFD
1
13%
ILLEGAAL
2
25%
FRAUDULEUS
4
50%
WEET NIET/GEEN MENING
1
13%
 
Totaal aantal stemmen: 8

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

ALS IEMAND ZICH LAAT UITSCHRIJVEN BIJ EEN GEMEENTE EN ZICH NIET IN SCHRIJFT BIJ EEN ANDERE GEMEENTE. IS DIT DAN ILLEGAAL OF GEOORLOOFD?
Laatst gewijzigd door dvs-weg_159 op 11 apr 2010 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

caps lock blijven hangen?

wat bedoel je met illegaal.. als je naar het buitenland verhuist schrijf je je alleen uit. Anders is het gebruikelijk dat je je gewoon inschrijft bij een nieuwe gemeente.

Je mag volgens mij ook gewoon als volledig dakloos door het leven gaan. (tenzij uitkering etc.)

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Amyl »

Nee, want dan heeft deze persoon nog steeds een Nederlands paspoort?

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Deze persoon is in Nederland, maar verblijft bij familie, maar heeft zich niet opnieuw ingeschreven in een andere gemeente.

Ik vindt dat hij dan staatloos is en dus illegaal! Nergens meer rechtop, toch?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door ronald g »

Je bent niet verplicht om in een gemeente in geschreven te staan. Maar van alle voorzieningen zoals uitkering/ toeslagen ben je uitgesloten. De gemeente waar je het laatst ingeschreven was gaat wel naar je op zoek, een formaliteit en als ze je niet kunnen vinden ben je vertrokken met land onbekend. Heb je een Nederlands paspoort kun je nooit illegaal verblijven. Bij vernieuwen of een eventuele overtreding wordt je aangemerkt als dak/thuisloos.
Al met al handig is het niet.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

dvs-weg_159 schreef:Deze persoon is in Nederland, maar verblijft bij familie, maar heeft zich niet opnieuw ingeschreven in een andere gemeente.

Ik vindt dat hij dan staatloos is en dus illegaal! Nergens meer rechtop, toch?
je blijft gewoon nederlander.. je krijgt dan een kopje dakloos opgeplakt, maar blijft in principe gewoon ingeschreven bij de gemeente.. Wat bedoel je met staatloos? zo werkt het natuurlijk niet. Ik denk dat veel mensen belastingtechnische graag staatloos zouden zijn.

voor uitkeringen etc vereisen meestal wel een postadres. maar je hebt ook speciale dakloze uitkeringen.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Hij staat nergens ingeschreven, dus kan hij toch geen uitkering hebben?

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Amyl »

wat is nu het probleem, de persoon in kwestie is niet illegaal.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Maar het blijft toch vreemd dat in Nederland je toch blijkbaar je nergens hoeft in te schrijven bij een gemeente. Zou kan je vele verplichtingen ontlopen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door ronald g »

Ja lekker handig schuldeisers kunnen je niet vinden, maar ontlopen gaat niet lukken want van de wind kun je niet leven. Werken gaat ook niet want je burgerservice nummer wordt geschrapt als je de status vertrokken land onbekend hebt.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Zal wel zwartwerken worden dan! :twisted:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door ronald g »

@ dvs, zal je wel erg dwars zitten. Leven en laten leven toch!!

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Miss M »

Er staat nogal wat onzin tussen de reacties. Bijvoorbeeld over een BS-nummer wat geschrapt zou worden: onzin.

Ik denk niet dat er veel gemeenten zijn die iemand zullen uitschrijven zonder nieuw adres op verzoek van deze persoon zelf. Dit komt wel voor als iemand vertrokken is en geen nieuw adres heeft doorgegeven. Als de gemeente iemand dan niet kan achterhalen, wordt die persoon uitgeschreven met emigratie naar onbekend land.
De meeste gemeenten zullen goed doorvragen naar de situatie waarom iemand dit wil. Het heeft namelijk gevolgen voor heel veel dingen, zoals je AOW, ziektekosten, etc. Als iemand door omstandigheden geen nieuw adres heeft, is er eventueel onder voorwaarden de mogelijkheid tot een briefadres.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door ronald g »

Vraagsteller geeft aan dat de persoon blijkbaar niet ingeschreven wil staan. Dus de gemeente kan honderd keer vragen naar de reden maar als er onwil is houdt het een keer op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door kweenie »

ronald g schreef:Je bent niet verplicht om in een gemeente in geschreven te staan.
Dat is maar gedeeltelijk waar.

Volgens de wet op de gemeentelijke basisadministratie geldt dat iemand die naar verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, verplicht is zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.

Als je ergens woont, maar je niet in wilt schrijven, dan ben je dus in overtreding. En dat kan een boete of gevangenisstraf tot gevolg hebben.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Ik kreeg onlangs een (voor mij) onverwachts gevolg te horen. Als de gemeente je na onderzoek uitschrijft omdat je niet op het adres blijkt te wonen, wordt je ingeschreven op "adres onbekend". Op dat moment woon je formeel niet meer in Nederland. Als je over vele jaren je AOW uitkering ontvangt, wordt de periode dat je op een onbekend adres hebt gewoond niet meegeteld. Je krijgt dus een lagere uitkering.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

dvs-weg_159 schreef:Deze persoon is in Nederland, maar verblijft bij familie, maar heeft zich niet opnieuw ingeschreven in een andere gemeente.

Ik vindt dat hij dan staatloos is en dus illegaal! Nergens meer rechtop, toch?
Illegaal, nee. Frauduleus, ja.

Als je ergens woont, dien je je er ook in te schrijven om belastingen, zoals rioolheffingen etc te betalen. Nu gebeurt dit niet, dus fraude.

Ook met betrekking tot uitkeringen en toeslagen; als de familie dit ontvangt, moet je de inkomens van de medebewoners ook meerekenen. Als deze niet staat ingeschreven, wordt het niet meegerekend en is dus ook fraude.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Zullen we alle eens smakelijk gaan lachen over de regels?

Mijn bijna ex man, staat nergens ingeschreven en hoe mooi het ook allemaal klinkt van het moeten, hij heeft daar geen boodschap aan! Hij sluit leningen af bij de vleet, ik draai daar voor op, want de scheiding kan niet uitgesproken worden omdat hij onvindbaar is! Ik draai nog altijd op voor zijn belastingen die hij niet betaald, wegen belasting en inkomens belasting, hij werkt wel schijnbaar!

Als ik mijn advocaat er op wijs heeft ze zo iets, ja, maar we kunnen daar niets mee, want hij is onvindbaar!
Ik ben hier al 5 jaar mee bezig, 5 advocaten versleten, zeggen ze rustig tegen me, hij is een narcist, ja dat weet ik ook wel en graag een oplossing?

Die hebben ze niet, zolang hij niet ergens ingeschreven staat, gaat het feestje niet door! Helaas weten ze wel mij te vinden, denk dat ik ook maar ga onderduiken!

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Zo krijgen wij sinds oktober 2008 al geen alimentatie voor 2 kinderen niet....

En zo lang hij officieel onvindbaar is of geen officieel werk heeft kan het LBIO niets! :?

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ILLEGAAL?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

kaarsje69 schreef:Zullen we alle eens smakelijk gaan lachen over de regels?

Mijn bijna ex man, staat nergens ingeschreven en hoe mooi het ook allemaal klinkt van het moeten, hij heeft daar geen boodschap aan! Hij sluit leningen af bij de vleet, ik draai daar voor op, want de scheiding kan niet uitgesproken worden omdat hij onvindbaar is! Ik draai nog altijd op voor zijn belastingen die hij niet betaald, wegen belasting en inkomens belasting, hij werkt wel schijnbaar!

Als ik mijn advocaat er op wijs heeft ze zo iets, ja, maar we kunnen daar niets mee, want hij is onvindbaar!
Ik ben hier al 5 jaar mee bezig, 5 advocaten versleten, zeggen ze rustig tegen me, hij is een narcist, ja dat weet ik ook wel en graag een oplossing?

Die hebben ze niet, zolang hij niet ergens ingeschreven staat, gaat het feestje niet door! Helaas weten ze wel mij te vinden, denk dat ik ook maar ga onderduiken!
Wat schandalig!!!
En dat hij dan ook nog kan lenen zonder een adres!

Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar toch; heb je al eens aangifte gedaan wegens oplichting of iets dergelijks?

Walgelijk dat dit zomaar kan in Nederland!

Gesloten