LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Birten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2007 15:51

Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Birten »

Ik ben op 1 april 2007 ontslagen. Ik heb conform de procedure een WW-uitkering aangevraagd bij UWV. UWV heeft mij per brief van 25 april 2007 meegedeeld dat ik recht heb op uitkering. Het is dus toegekend.

Desgevraagd heeft UWV mij telefonisch toegezegd dat ik rond 25 april sowieso een voorschot zou ontvangen zodat ik mijn financiele plichtingen kan voldoen.

Omdat ik niets van UWV heb ontvangen, heb ik UWV gebeld en gevraagd wanneer mijn uitkering of voorschot zal worden uitbetaald.

Tot mijn verbazing hoorde ik dat ik pas eind mei a.s. met terugwerkende kracht betaald kan worden omdat hun betalingssysteem op deze manier werkt.

Zodoende de periode tussen mijn ontslag datum 1 april 2007 tot de uitbetalingstijdstip van 25 mei 2007 is bijna twee maanden. Ik heb voorschot aangevraagd maar niet toegekend omdat ik een definitieve toekening heb ontvangen.

Ik vind het heel vreemd. In hun brief die ik van UWV heb ontvangen staat letterlijk het volgende:

" Als de aanvraag set tijdig comleet is en uit de voorlopige beoordeling blijkt dat u waarschijnlijk recht heeft op een werkloosheidsuitkering verstrekken wij u binnen vier weken na uw eerste werkloosheidsdag een voorschot".

Omdat ik een definitieve beoordeling heb gekregen wordt gestraft: geen voorschot en de uitbetaling vindt plaats na twee maanden van mijn eerste werkloosheidsdag.

Ik snap helemaal niets van de logica van deze werkwijze van UWV.

Kan iemand mij uitleggen wat voor logica het is. Ik zit twee maanden lang zonder geld.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Jonjo »

De logica die ambtenaren hanteren valt niet uit te leggen.

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door sunas »

Er is geen logica in de handelwijze van UWV, je hebt contact met een call-center medewerker, de een zegt dit en de ander zegt dat.
Voor je je uitkering krijgt ben je 8 weken verder, en of je nu soebbat dat je je huur enz. moet betalen, hebben ze maling aan.
Wat hun betreft ben je gewoon een vervelende zeur; 8 weken wachten en geen dag korter.
Helaas dat is hun werkwijze, maar o wee als je het werkbriefje te laat instuurt, krijg je gelijk 'straf '
Sterkte met het UWV

andre35
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:16

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door andre35 »

wat je zou kunnen doen is een klacht in dienen (nummer is te vinden op de website van het UWV)
of 09009294 bellen en zeggen dat je broodnood heb dan geven ze in de meeste gevallen wel een voorschot.
en als ik je een tip mag geven, vraag gelijk in het begin van het telefoongesprek de naam van die persoon, is vaak de to0n heel anders omdat jij dan een klacht kan indienen tegen die persoon!!

maar heel veel sterkte met deze instantie!!
hoop voor je dat het lukt.

erkeland
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2007 16:54

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door erkeland »

Meld je probleem op www.fnv-pps.nl

Je hoeft geen lid te zijn om het te melden

Dan een kaderlid van FNV-bondgenoten die in de cliëntenraad zit van jou regio het probleen aankaarten bij de regio directeur van UWV.

succes

Withje
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 19:42

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Withje »

@Jonjo, UWV medewerkers zijn geen ambtenaren...
Het is een ZBO. Verder moet je voor de logica van de regels in Den Haag zijn waar ze e.a. bedenken, het UWV doet 'alleen maar' de uitvoering in opdracht van.

@Birten,

Ik raad je gewoon nog een keer te bellen en een voorschot te vragen/eisen.
Regulieren betalingen hebben een vaste betaal dag, rond de 25e meen ik, het is wat lastig daar voor jou van af te wijken, maar een voorschot zou gewoon op elk moment moeten kunnen.

Je kunt maandag a.s. ook naar de bijstand gaan en je situatie uitleggen, neem wel alle UWV papieren mee + bankafschriften zodat je kan laten zien dat je echt nú geld nodig hebt omdat je anders in de problemen met huur e.d. komt, vaak kunnen ze op zeer korte termijn iets voor je regelen, zij zorgen wel weer dat ze hun geld van het UWV krijgen.

Succes met het vinden van een nieuwe baan.

dikkewoef
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2006 14:05

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door dikkewoef »

Het probleem ontstaat mede, doordat het UWV pas achteraf betaalt. Dat wil zeggen, dat je uitkering voor de maand april pas eind mei wordt betaald. Dit in tegenstelling tot je loon, dat je aan het eind van de maand, waarover het loon is verdiend, krijgt (het loon van april krijg je dus eind april).
Bij het starten van je uitkering levert dat dus vrijwel altijd een periode zonder inkomsten op. Je hebt je loon voor maart al in maart gehad, en in april gaat je uitkering in, die je pas eind mei ontvangt.
(Daar staat tegenover, dat je aan het eind nog een maand 'extra' hebt...)
Dit is bij iedereen die een uitkering aanvraagt het geval, en voor vrijwel iedereen ook een probleem.
Op zich kan het UWV daar weinig aan doen. Wel zouden ze veel soepeler en sneller op verzoeken om voorschot in kunnen gaan!! Blijven bellen, schrijven en klagen is een optie, maar levert vaak weinig op (wèl veel stress en frustratie trouwens).
Men kan wel zeggen dat het een overheidsprobleem is; de moeizame, bureaucratische gang van zaken is toch zeker een UWV-probleem!!!!!

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door kazana »

Daar hebben ze maling aan bij het UWV heb het zelf ook aan de hand en 4 MAANDEN moeten wachten op geld.
Een voorschot lijkt leuk maar daar kun je je vastelasten niet van betalen hoogstens je levensonderhoud :twisted:

Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Yaseka »

Birten. Dit is helaas de "normale"gang van zaken binnen het UWV, en daar kan je niets tegen beginnen. Klacht indienen heeft óók geen nut, want vóór die klacht wordt behandeld ben je een half jaar verder als je geluk hebt! Het ;einge wat je kunt doen is naar je gemeente gaan en daar een tijdelijke uitkering aanvragen. Normaliter wordt dit altijd gegeven, én is het meestal binnen een 48 uur rond. De énige voorwaarde die er vaak aan wordt gesteld, is dat je géén vette spaargeld mag hebben. Als je voldoende spaargeld hebt moet je dat nl.eerst aanspreken. Wat het UWV betreft kan je áltijd in álle opzichten maar één ding, en dat is,,slikken en stikken! Je moet tegenwoordig blij zijn dát je überhaupt een WW uitkering krijgt, ondanks dat je die zelf maandelijks betaald. Succes!

Withje
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 19:42

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Withje »

Verwijzen naar de Nationale Ombudsman is mooi, maar je zult eerst zelf een klacht moeten indienen bij de organisatie waar je een probleem hebt.
N.b. de meeste klachten gingen niet over het UWV (stond op plaats 2) maar over de belastingdienst (circa 25%).

In 2006 kreeg de Nat.Ombm. 14.607 klachten binnen, hiervan gingen er 2.267 over het UWV.
Van de 14.607 klachten heeft de Nat.Ombm. er 52% niet behandeld!
Waarom, omdat men niet eerst een klacht of bezwaar schrift bij de organisatie waar men een klacht over had, had ingedient.

Dus een brief schrijven aan de Nat.Ombm. en dan achterover leunen en de denken dat het wel goed komt is niet de weg hoor, je moet echt zelf alle mogelijkheden die er zijn om zelf iets te doen al geprobeerd hebben. Dus o.a. een klachten brief aan de organisatie zelf.

Ps. Uit het jaarverslag 2006 van de Nat.Ombm:
Het is verheugend dat veel verschillende bestuursorganen energie en creativiteit investeren in het bedenken van een minder formele benadering van geschillen en conflicten... Het UWV heeft op methodische wijze de toegevoegde waarde van een ‘andere aanpak’ voor WW-,WAO- en ZW-bezwaarschriften onderzocht. De tevredenheid van uitkeringsgerechtigden neemt duidelijk meetbaar toe.

En beste Yaseka, voor jou nog een citaat uit het jaarverslag;
Onderzoek wijst uit dat behoorlijkheidsproblemen in 85 % van de gevallen niet voortvloeien uit onwil van de bestuurders of ambtenaren, maar uit het systeem waarin zij werken.
Kort om de regeltjes uit Den Haag.
In het geval van het UWV hebben we het dan over zo'n 340 klachten (15%) per jaar bij een 'klanten' bestand van circa 1 miljoen, waar het dus meer aan de medewerker lijkt te liggen dan aan de regels...

Dus,
1. Bel het UWV en vraag nogmaals na (de mogelijkheiden van) een voorschot.
2. Bel de klachtentelefoon van het UWV.
Van de UWV site: Een klacht kunt u het gemakkelijkste indienen met het formulier dat u vindt op www.uwv.nl. Als u het formulier heeft ingevuld, kunt u het direct online verzenden naar het Klachtenbureau.
U kunt ook bellen naar het Klachtenbureau via 0900 – 898 25 25, op
werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur (3 cpm).
3. Vraag een bijstands uitkering aan om de periode zonder uitkering te overbruggen (dit wordt ook aangeraden door het UWV zelf).
4. Als je dan nog steeds meens een klacht te hebben, dien deze dan wel eerst een klacht cq bezwaar in bij het UWV voor je de Nat.Ombm. inschakelt, anders doen zij ook niet voor je.

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door sunas »

reaktie op dikkewoef
over een extra maand wachten; dit is alleen bij het Uszo het geval, Uszo is de afdeling van de overheid, daar moet je inderdaad 2 maanden wachten, krijg je alleen uitgekeerd als de uitkering stopt.

Arnulf
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:00

Re: Informatieverstrekking van UWV onvolledig

Ongelezen bericht door Arnulf »

Te gek voor woorden, Het UWV heeft voor dit soort problemen een apart potje om een overbruggings voorschot te geven. Dit kan contant zijn of per Bank. In dit geval adviseer ik u om naar het betrffrnde UWV kantoor te gaan om uw recht te halen, Bij deze laatste optie moet u uw gemaakte kosten laten uitbetalen.ook dat is uw goed recht.

GAW :arrow:

Gesloten