LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inzage volledige bankafschriften

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
the_hurricane
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:55

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door the_hurricane »

het is altijd al zo geweest dat je in principe volledige bankafschriften moest tonen. dat werd echter niet altijd gedaan maar wel geaccepteerd. Alleen nu gemeentes vaak drastisch moeten bezuinigen zullen ze ook wat scherper hier op letten om te zorgen dan mensen niet onterecht misschien kwijtschelding krijgen. Dus die bankafschriften dien je gewoon te overleggen wil je voor de kwijtschelding in aanmerking komen.

trouwens er is onlangs wel een wetswijziging geweest ivm de kwijtschelding maar die heeft te maken met de vermogensnorm. De gemeente kan nu dezelfde norm hanteren als die van de sociale dienst. Dit betekent dat je als alleenstaande nu € 5500 mag hebben en als samenwonende € 11000. Let op de gemeente mag hier nog wel van afwijken. Maar ik ken gemeentes die deze norm al wel hanteren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat deden gemeentes al. Ook zonder de wetswijziging.
Maar het was en is per gemeente verschillend.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door JtC »

De hamvraag is: is het terecht dat ze het doen? Antwoord: ja, want er zijn genoeg idioten die steen en been klagen dat ze geen geld hebben, maar bijv. wel voor 300 per maand bellen, sms'en en mobiel internette en vervolgens ook menen recht te hebben op kwijtschelding. Om maar wat te noemen. Dan ben je toch verkeerd bezig.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

JtC schreef:De hamvraag is: is het terecht dat ze het doen? Antwoord: ja, want er zijn genoeg idioten die steen en been klagen dat ze geen geld hebben, maar bijv. wel voor 300 per maand bellen, sms'en en mobiel internette en vervolgens ook menen recht te hebben op kwijtschelding. Om maar wat te noemen. Dan ben je toch verkeerd bezig.

je kan wel verkeerd bezig zijn als je zoveel belt , sms't maar alsnog heeft de gemeente daar niks mee te maken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

the_hurricane schreef:
trouwens er is onlangs wel een wetswijziging geweest ivm de kwijtschelding maar die heeft te maken met de vermogensnorm. De gemeente kan nu dezelfde norm hanteren als die van de sociale dienst. Dit betekent dat je als alleenstaande nu € 5500 mag hebben en als samenwonende € 11000. Let op de gemeente mag hier nog wel van afwijken. Maar ik ken gemeentes die deze norm al wel hanteren.

dit vind ik ook heel normaal , anders zouden de mensen niks mogen hebben die een uitkering of wat dan ook hebben.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
JtC schreef:De hamvraag is: is het terecht dat ze het doen? Antwoord: ja, want er zijn genoeg idioten die steen en been klagen dat ze geen geld hebben, maar bijv. wel voor 300 per maand bellen, sms'en en mobiel internette en vervolgens ook menen recht te hebben op kwijtschelding. Om maar wat te noemen. Dan ben je toch verkeerd bezig.

je kan wel verkeerd bezig zijn als je zoveel belt , sms't maar alsnog heeft de gemeente daar niks mee te maken.
De gemeente heeft er ook niets mee te maken als je de gemeentelijke belastingen betaald. Persoonlijk vind ik dat als je om kwijtschelding vraagt je dan ook maar moet aantonen dat je de gemeentelijke belastingen echt met geen mogelijkheid kan betalen. Dus vind ik dat de gemeente er wel mee te maken heeft. De gemeente zal toch een hoeveelheid inkomsten moeten binnenkrijgen en dus verrekenen met burgers die wel netjes betalen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

Emmy75 schreef:. De gemeente zal toch een hoeveelheid inkomsten moeten binnenkrijgen en dus verrekenen met burgers die wel netjes betalen.

Die zal de gemeente echt wel krijgen , dat ze bepaalde dingen willen weten in verband met kwijtschelding is goed, maar er zijn grenzen.

het is voor hun heel makkelijk bepaalde dingen op te vragen hoor, ze weten meer van de mens dan je wel denkt.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
JtC schreef:De hamvraag is: is het terecht dat ze het doen? Antwoord: ja, want er zijn genoeg idioten die steen en been klagen dat ze geen geld hebben, maar bijv. wel voor 300 per maand bellen, sms'en en mobiel internette en vervolgens ook menen recht te hebben op kwijtschelding. Om maar wat te noemen. Dan ben je toch verkeerd bezig.

je kan wel verkeerd bezig zijn als je zoveel belt , sms't maar alsnog heeft de gemeente daar niks mee te maken.
Ja zeker heeft de gemeente daar wat mee te maken!
Als jij enkel recht zou hebben op kwijtschelding omdat je voor € 300,- belt etc., omdat daardoor je netto besteedbaar inkomen onder een bepaalde grens duikt, dan heb je naar mijn mening dus geen recht op kwijtschelding.
En dat moet een gemeente kunnen controleren, je vraagt immers aan hen om kwijtschelding.
Als jij bijvoorbeeld níet voor € 300,- zou bellen, zou je het wel kunnen betalen en heb je geen kwijtschelding nodig.
Ik vind het heel logisch en terecht dat een gemeente daar op let.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef: Als jij bijvoorbeeld níet voor € 300,- zou bellen, zou je het wel kunnen betalen en heb je geen kwijtschelding nodig.
Ik vind het heel logisch en terecht dat een gemeente daar op let.

Daar ben ik het dus niet mee eens, trouwens mensen die recht op kwijtschelding die verbellen echt niet voor 300 euries.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het was ook een voorbeeld waar ik op voortborduurde. :wink:
Maar jij vindt dus dat iemand die in principe geen kwijtschelding nodig heeft, maar gewoon te veel geld uitgeeft aan onnodige dingen en het dan niet meer kan betalen gewoon wel kwijtschelding moet krijgen?
Da's toch een beetje raar?
Besef je wel dat dan de lasten voor de mensen die wel netjes betalen enorm gaan stijgen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Begrijp het probleem niet zo, het is toch heel normaal dat je de volledige bankafschriften van een x afgelopen tijd moet kunnen laten zien voor kwijtschelding.

Kwijtschelding is voor mensen die het echt niet kunnen betalen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
VioletPrue schreef: Als jij bijvoorbeeld níet voor € 300,- zou bellen, zou je het wel kunnen betalen en heb je geen kwijtschelding nodig.
Ik vind het heel logisch en terecht dat een gemeente daar op let.

Daar ben ik het dus niet mee eens, trouwens mensen die recht op kwijtschelding die verbellen echt niet voor 300 euries.
Dus als iemand met 3x modaal maar flink boven zijn stand leeft en niets overhoudt, mag deze ook kwijtschelding aanvragen ?

Bovendien zou ik dat niet te hard roepen. Je wil ze de kost niet geven die denken dit niet te kunnen betalen maar hebben wel uitgavenpatroon die er niet om liegt of een dure hobby.

Hoe moeten ze dan volgens jou controleren of iemand in staat is de belastingen te betalen? Ze moeten controleren op een of andere manier anders vraagt heel NL kwijtschelding aan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef:Het was ook een voorbeeld waar ik op voortborduurde. :wink:
Maar jij vindt dus dat iemand die in principe geen kwijtschelding nodig heeft, maar gewoon te veel geld uitgeeft aan onnodige dingen en het dan niet meer kan betalen gewoon wel kwijtschelding moet krijgen?

nee dat vind ik dus niet, ik vind duidelijk dat niet alles gezien hoeft te worden door de gemeente , niks meer niks minder :wink:
Hoe moeten ze dan volgens jou controleren of iemand in staat is de belastingen te betalen? Ze moeten controleren op een of andere manier anders vraagt heel NL kwijtschelding aan

dat kunnen ze echt ook op andere manieren controleren hoor, heb je geen afschrift voor nodig.
Laatst gewijzigd door ciske op 26 mei 2011 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Chocomelk schreef:Begrijp het probleem niet zo, het is toch heel normaal dat je de volledige bankafschriften van een x afgelopen tijd moet kunnen laten zien voor kwijtschelding.

Kwijtschelding is voor mensen die het echt niet kunnen betalen.
Juist, en dit is een goede manier om dat te checken.
Als de overheid het niet checkt en maar gaat gokken wie er recht heeft op kwijtschelding kan het nog aardig uit de klauwen gaan lopen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
VioletPrue schreef:Het was ook een voorbeeld waar ik op voortborduurde. :wink:
Maar jij vindt dus dat iemand die in principe geen kwijtschelding nodig heeft, maar gewoon te veel geld uitgeeft aan onnodige dingen en het dan niet meer kan betalen gewoon wel kwijtschelding moet krijgen?

nee dat vind ik dus niet, ik vind duidelijk dat niet alles gezien hoeft te worden door de gemeente , niks meer niks minder :wink:
Hoe moeten ze dan volgens jou controleren of iemand recht heeft op kwijtschelding?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef: Hoe moeten ze dan volgens jou controleren of iemand recht heeft op kwijtschelding?

Dacht je nou werkelijk dat de gemeente niet via de belastingen al behoorlijk op de hoogte is? lijkt me genoeg.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
VioletPrue schreef: Hoe moeten ze dan volgens jou controleren of iemand recht heeft op kwijtschelding?

Dacht je nou werkelijk dat de gemeente niet via de belastingen al behoorlijk op de hoogte is? lijkt me genoeg.
Dat punt begrijp ik ook wel, maar ik acht dit niet voldoende informatie.
Stel, huishouden A en B hebben beiden een totaal netto inkomen van 15.000 Euro per jaar. Beide huishoudens bestaan uit 2 personen en wonen in dezelfde gemeente waar de gemeentelijke belastingen niet al te hoog zijn.

Hebben ze beiden dan recht op kwijtschelding ja of nee? Gewoon even theoretisch gezien natuurlijk en graag een argument waarom je vind van wel of niet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gewoon vaste bedragen voor inkomen en vermogen vastleggen.
Dan weet iedereen waar 'ie aan toe is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Ciske wat is het probleem om volledig inzicht te geven in de bankafschriften ?
Zie het probleem werkelijk niet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Jolijn »

In principe hoeft een gemeente niet te weten waar het geld aan uitgegeven wordt.
De inkomsten (en vermogen) dienen de norm te zijn.

Gesloten