LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kilometerheffing

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
nuchtere hollander

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door nuchtere hollander »

Hoi gast.
Ik weet niet wat u hiermee bedoeld.
Wat ik tot nu toe gelezen heb is volgens mij positief bedoeld.

Heins

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Heins »

Het is een zeer slecht idee om alles maar in de brandstofprijs te verwerken als je er wat dieper over nadenkt. Ten eerste, wat zou er dan bij moeten worden verwerkt? De wegenbelasting, verzekering, eventuele kilometerheffing.

Stel nu dat we de wegenbelasting in de brandstofprijs opnemen. De huidige prijs is al zeer hoog hier, dan zal de prijs flink omhoog gaan en wel zo buitensporig dat het prijsverschil met het buitenland veel te groot wordt. Als logische reactie gaan de mensen die in buurlanden kunnen tanken, dat dan zeer zeker doen, omdat het daar dan heel veel goedkoper is en als gevolg daarvan geen enkele cent meebetalen, terwijl ze wel flink deelnemen aan het verkeer! Dat zal de schatkist echt heel veel geld gaan kosten.

Dezelfde redenatie kun je uiteraard ook houden voor verzekering, kilometerheffing en dergelijke.

Echter, voor de verzekeringspremie zit er nog een extra nadeeltje aan vast. Je mag namelijk in dat geval gaan meebetalen voor de brokkenpiloten op de weg en dat terwijl jezelf bijvoorbeeld jarenlang schadevrij rijdt. Is dat wenselijk, ik dacht het niet, de goeden worden gestraft, de slechte verkeersdeelnemers worden zo beloond.

En daarbij, momenteel strijkt de overheid reeds € 0,832 voor iedere getankte liter benzine op, is dat nog niet genoeg soms, moet dat soms nog veel meer worden?

overdevest53
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2004 09:39

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door overdevest53 »

De kilometerhefifng gaat starten in 2011. Op http://kilometerheffing.jouwpagina.nl vind je meer info

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

2011 dan zit er weer een heel ander kabinet die ongetwijfeld weer anders hier over denkt en weer gaat uitstellen.

Dit komt nog lang niet rond en zal nog voor veel gesteggel zorgen.

Zij krijgen een simpel systeem als de OV-chipknip niet eens op poten, alle adviezen worden in de wind geslagen. Dit gaat al jaren zo door. Hoe vaak is dat al niet uitgesteld. Dit systeem is in 2009 nog lang niet actief. In de proefgebieden komen nog steeds een heleboel fouten naar boven, elke dag weer. Het proefgebied is slechts een zeer klein deel van Nederland. Wanneer zij het daar volledig draaiend hebben dan slaat het systeem vast, omdat deze dan heel Nederland over zich heen krijgt. Al die gegevens kan het systeem niet aan en zal dan weer zorgen voor de nodige problemen. Dit zorgt er dan weer voor dat het oude betaalsysteem weer voorlopig zal blijven gehandhaafd en de OV-chipkaart weer op de lange baan geschoven zal worden.

Zo zijn er wel meer projecten.

Pieter Vink
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2007 14:55

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Pieter Vink »

Naar mijn idee en wellicht ook van velen andere is er 1 goede oplossing. De heffing is naar mijn idee een nieuwe melkkoe van de overheid.

Wil je het probleem echt aanpakken doe het dan als volgt:

1. Schaf de wegenbelasting af! :D
2. Gooi een wegenbelastingheffing op de benzine

En de mensen die het meeste rijden, die betalen het meest en de mensen die het minst rijden het minst! Zo schop je niemand voor zijn voeten, want mensen die een baan hebben waarvoor ze moeten rijden daar moet de werkgever dan weer in compenseren.

2 stappen naar een eerlijk systeem, zonder miljarden over de balk te gooien!!!
Groet,

Pieter

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

@Pieter Vink

Geloof je zelf dat dit de juiste oplossing is.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door kiz »

@Pieter Vink
want mensen die een baan hebben waarvoor ze moeten rijden daar moet de werkgever dan weer in compenseren.
Geloof je het zelf? V.w.b. kilometervergoeding en woon-werkverkeer is óók een werkgever gewoon aan de Belastingwetgeving gebonden.
En denk je dat werkgevers er op zitten te wachten dat de loonkosten stijgen? "is slecht voor de concurrentiepositie"

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De kilometerheffing betalen enkelt voorlopig enkelt de Nederlanders. De buitenlanders zoals Belgen, Fransen en Duitsers betalen hier geen wegenbelasting. Zij zullen dus voorlopig ook niet meebetalen aan de kilometerheffing. Het systeem is dus erg discriminerend. Momenteel is dat ook al aan de gang. De Belgen betalen bijvoorbeeld geen wegenbelasting, maar zij maken wel gebruik van onze wegen. Zij vervuilen dus net zo hard mee.

Wanneer er ongeveer 0,10 cent per liter brandstof bijkomt voor kilometerheffing. Immers wie veel rijdt, tankt ook meer. Je betaald dus gemiddeld 4 euro per tankbeurt voor de kilometerheffing. Dit doe je maandelijks misschien 4 keer en dus betaal je maandelijks ongeveer 16 euro mee. Alle buitenlanders betalen dan ook mee, want ook zij zullen hier in Nederland moeten tanken. Wel zo eerlijk dan. Op deze manier hoeft er niet lang gedebatteerd te worden over het wel of niet komen van een dergelijke heffing en hoeft er ook niet belachelijk veel geld over de balk te worden gesmeten om dit idiote dure systeem te financieren. Het project wordt dan dus miljoenen euro's goedkoper. Immers het ingestoken geld willen zij er ook eerst uithalen. De kilometerbedragen zullen dus hoog liggen. Wanneer men dit gaat vergelijken met de door hem of haar betaalde wegenbelasting, zul je zien dat je ruim 200 procent meer gaat betalen dan dat je nu al betaald.

Dit systeem ruimt de files niet op. Ook worden deze niet minder. De werkende man zal toch op zijn of haar werk moeten komen en dus zijn of haar auto blijven gebruiken. Het enige dat je meer van de weg haalt zijn de huisvrouwen voor het wegbrengen van de kinderen naar school, het doen van boodschappen en de oudere niet werkende onder ons. Dit is een zeer klein deel van het werkverkeer dus het levert in feite geen verschil. Tuurlijk het OV kun je gebruiken, maar mensen wees reel. Het OV kost de overheid geld en de auto levert bakken met geld op. Dus wat denk je dat zij doen.....Uitmelken die automobilist en veel en veel meer bezuinigen op het OV. De komende jaren zal er nog eens voor miljarden worden bezuinigd op het OV en het eind is nog lang niet in zicht. Jullie als reiziger worden het dupe van deze idioterie en de regering intresseert dat toch niet. Zij zien jullie niet eens staan, want zij hebben een privee-auto met privee-chauffeur en mogen zelfs in een aantal gevallen gebruik maken van de vluchtstrook in een eigen priveevoertuig met blauwe lampen en sirene. Dit geldt bijvoorbeeld voor leden van het Koninklijk huis en de Minister-President en zo zijn er nog veel meer personen die dat mogen. Dus zij zien jullie toch niet in de file ziiten of staan.

Open je ogen nu maar eens en kijk eens goed om je heen....

In de brandstof je kilometerheffing wegmoffelen is veel goedkoper en dan betaald iedereen, ook de buitenlanders, naar gebruik en dat is pas eerlijk.

firewall

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door firewall »

Quote: flappie en gast:
flappie:
het is juist goed laat iedereen maar met het OV gaan of per fiets.
Gast:
inderdaad flappie, lijkt me goed als met die kilometerheffing het openbaar vervoer gratis gemaakt wordt

Gast:
Alleen het rijden met een auto wordt belast en niet zoals nu de aanschaf (BPM) en het bezit van een auto(MRB).
Als jij hem dus de rest van de tijd voor de deur laat staan heb je alleen de verzekering en een eventuele milieubelasting te betalen.


Dit soort rare opmerkingen menen jullie toch niet echt he? Hoe dom ben je dan?
En denk je echt dat het openbaar vervoer goedkoper wordt als meer mensen er gebruik van gaan maken?
Dit is friggin' nederland, dat van de opportunisten en "VOC-mentaliteit"
waar onze "held" balkenende zo trots op is.
De kosten voor meer traject berekenen ze dan ws. gewoon door aan de klant.
(ipv dat ze de kosten oplangere termijn weer terug verdienen met meer klanten in de nabije toekomst)
Echt ongelofelijk achtelijke mensen hier in nederland. zo kinderachtig.
Wat scheelt er aan jullie?

Meer wegen helpt ook niet. Ikdenk dat het hele verkeers probleem komt door en inherent is aan de mentaliteit van de aard van de echte nederlander zelf. gierig als de pest. en het zijn diezelfde nederlanders die aan de andere kant van het touw (namelijk in ambtsfunctie) trekkenom meer geld.
wie druk denkt, creert drukte.
Is het je nooit opgevallen dat verkeersmaatregelen die elders op de wereld wel werken hier, niet werken? Het zijn dus de mensen zelf denk ik.
En nee het helpt niet om de auto te laten staan en met OV te gaan,
want dan heb je weer meer drukte daar en verzinnen ze daar weer heffigen voor om het zo on plessant mogelijk te maken, nederland is wat dat betreft gewoon screwed.

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Er is maar één goed systeem en dat is: BPM afschaffen, wegenbelasting afschaffen, de gederfde inkomsten omrekenen naar het totale brandstofverbruik en de prijs van de brandstof aanpassen. Het is belachelijk dat een auto nog steeds als luxe wordt gezien, terwijl je er gewoon een nodig hebt als je tenminste serieus bezig wilt zijn met je brood verdienen. Probeer maar eens een baan te vinden zonder auto: het meeste werk zit echt op de bedrijventerreinen en die zijn per definitie onbereikbaar met openbaar vervoer.

Enne Flappie: lief dat je zo bezorgd bent over het milieu, maar door alles alleen maar duur te maken kunnen de rijkelui lekker door blijven blazen in hun dikke bakken en jij met je kleine petje op mag gaan lopen. Ik zit, zeker voor stadsverkeer, graag op de fiets, en als ik in het centrum van Amsterdam moet zijn dan pak ik graag de trein, maar sommige dingen kun je alleen maar met een auto doen, zoals muziek maken bijvoorbeeld.

Het milieu als excuus om zo onderhand alles wat je voor je dagelijks leven nodig hebt onbetaalbaar temaken komt mij onderhand mijn neus uit: autobrandstof, stroom, gas, water, noem het maar op. Ik voel me zo langzamerhand echt als een oude citroen: helemaal uitgeknepen, zelfs het zuur is er uit. Dat laatste is gelukkig: dan kan ik niet meer zuur zijn! :D

Waarom gaan we niet massaal staken? Het wordt ons toch onderhand onmogelijk gemaakt om normaal te gaan werken? Het naar je werk gaan wordt met deze brandstofprijzen ook een rijkeluishobby!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Het in de brandstofprijzen verwerken van een extra (kilometer-)heffing heeft als groot nadeel dat veel grensbewoners dan gewoon in het buitenland gaan tanken. Daar schiet je dus niets mee op. Ook raar trouwens dat Maarten1234 dit ziet als oplossing om buitenlanders te laten meebetalen aan de heffingen; zij zullen juist als eersten geneigd zijn gewoon in het buitenland te tanken.

Tweede nadeel is dat vrachtverkeer dan relatief veel moet betalen, omdat vrachtwagens nu eenmaal veel diesel verbruiken. Die heffing wordt dan ten opzichte van het 'ruimtegebruik' veel te hoog.

Een derde punt is dat leaserijders er niets van merken omdat ze meestal toch niet voor de brandstof hoeven te betalen. Het leasetarief zal waarschijnlijk wel wat hoger worden, maar daar heb je als berijder weinig mee te maken. Het zal dan alleen tot hogere kosten voor de werkgever leiden. Maar omdat de brandstofkosten in het leasebedrag maar een relatief klein deel innemen, zal hier weinig effect in zitten.

Dit zul je overigens ook bij een gewone kilometerheffing hebben. Een groot deel van de files wordt veroorzaakt door leaseauto's (en ander zakelijk verkeer) waarbij de bestuurders geen- of nauwelijks extra kosten hebben aan zulk soort heffingen. Sterker nog, vaak is het zo dat als ze een keer met het OV zouden willen, ze dit niet kunnen declareren terwijl ze wel gewoon gratis met de auto kunnen gaan. Dan ben je dus wel gek als je met het OV gaat.

(Ik ken bv. iemand die in een grote stad vlakbij het station woont en werkt naast het station in een andere grote stad. Elk uur gaan er legio intercity's tussen de stations, maar hij rijdt nog steeds dagelijks in zijn leaseauto. Met vervolgens als keuze om voor 7 uur te beginnen of na 10 uur, of om een flinke tijd in de file te staan.)

In mijn ogen zou een veel effectievere maatregel zijn als leaseauto's niet meer zo (voor de bedrijven) fiscaal gunstig worden behandeld en als je gewoon per afgelegde kilometer een x-bedrag zou krijgen, onafhankelijk van hoe je dat doet. Je kunt dan zelf kiezen of je een auto neemt of het OV, of dat je misschien gaat carpoolen en er maandelijks nog een leuk bedragje aan overhoudt. Wil je dan nog steeds een leaseauto, dan kun je die eventueel particulier leasen. Maar je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor die keuze en de kosten.

Gesloten