'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30851
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat er een tekort aan woningen in dit land is moge duidelijk zijn. Dat alles op alles wordt gezet om daar wat aan te doen ook. In 'Binnenlands Bestuur' staat nu een artikel over bezwaar makende burgers. Het blijkt dat veel projecten vertraging oplopen doordat omwonenden bezwaar maken tegen allerlei plannen. Het lijkt zelfs wel volkssport nr. 1 te zijn.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... de-burgers

Vraagjes:
- Is het terecht dat mensen om allerlei redenen bezwaar maken?
- Zijn de redenen die zij aanvoeren wel 'echte' redenen, of is het meer dat mensen gewoon 'in the picture' willen staan/hun momentje van 'fame' willen claimen?
- Is het fair dat anderen maar niet aan een woning kunnen komen door al die bezwaren?
- Wat kan er aan gedaan worden zodat vergunningen makkelijker afgegeven worden en er *eindelijk* eens gebouwd kan worden?

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja als men zelf goed woont, is het adagium : Not in my backyard.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door BL2 »

We kunnen ons ook afvragen waarom er zoveel gebouwd moet worden. Gezinnen zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar kleiner geworden......

En helaas, bezwaar maken is in bijna alle gevallen omdat de prettige woonomgeving wordt aangetast. Geen zon meer in huis of tuin, geen uitzicht, weg groen en nog meer verkeersdrukte......

Nijogeth
Berichten: 10019
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet dat er hier in de gemeente meerdere mensen zich verzet hebben tegen nieuwbouw, omdat er een hoog complex zou gaan komen waarbij men zo de tuin in kan kijken. Aantasting van privacy. Wat mij betreft een goede reden. Daar kan met het ontwerp gewoon rekening mee gehouden worden, dat men niet in tuinen van anderen kan kijken.

J. Deltoer
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

BL2 schreef:
24 apr 2024 23:44
We kunnen ons ook afvragen waarom er zoveel gebouwd moet worden. Gezinnen zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar kleiner geworden......

En helaas, bezwaar maken is in bijna alle gevallen omdat de prettige woonomgeving wordt aangetast. Geen zon meer in huis of tuin, geen uitzicht, weg groen en nog meer verkeersdrukte......
Weliswaar zijn de gezinnen kleiner geworden, maar de mensen willen meer ruimte. Doorstroom van vroeger naar bejaardentehuizen is er niet meer en Nederland is heel aantrekkelijk voor expats en vluchtelingen. Om alleen al de instroom te huisvesten zul je minstens 1000 woningen per week extra moeten opleveren.
Tel daarbij op de continue uitbreiding van industrie en infrastructuur in ons kleine landje dan betekent dat het maken van keuzes. En die keuzes zijn simpel. De luxe van open gebieden en natuurgebieden moeten we opgeven. Dus alles volbouwen. Wil je groen? Pak het vliegtuig naar Finland, daar heb je nog bomen (zolang het duurt).

Nevyn
Berichten: 1291
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Nevyn »

En natuurlijk zijn er ook de bezwaar hobbyisten, die een huis naast een racecircuit of vliegveld kopen en hier tegen gaan procederen .

Methusalah
Berichten: 1184
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Methusalah »

BL2 schreef:
24 apr 2024 23:44
We kunnen ons ook afvragen waarom er zoveel gebouwd moet worden. Gezinnen zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar kleiner geworden......

En helaas, bezwaar maken is in bijna alle gevallen omdat de prettige woonomgeving wordt aangetast. Geen zon meer in huis of tuin, geen uitzicht, weg groen en nog meer verkeersdrukte......

De grote van het gezin heeft geen enkele invloed op het aantal woningen, hè. Elk gezin heeft nog steeds één woning nodig. En de bevolking groeit nog steeds dus ik vind het niet vreemd dat er meer woningen nodig zijn. En naar mijn mening is het al lang en breed bekend dat er tekorten zijn.

En de protesten komen voort uit het egoïsme van de mens helaas.

witte angora
Berichten: 30851
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
24 apr 2024 23:44
We kunnen ons ook afvragen waarom er zoveel gebouwd moet worden. Gezinnen zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar kleiner geworden......
Maar er zijn mede daardoor dus aardig wat huishoudens bij gekomen. Dat moet toch allemaal ergens kunnen wonen? Daarom moet er dus bij gebouwd worden.

Nijogeth
Berichten: 10019
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
25 apr 2024 06:12
En natuurlijk zijn er ook de bezwaar hobbyisten, die een huis naast een racecircuit of vliegveld kopen en hier tegen gaan procederen .
Hier ging het verhaal rond van een man die een huis direct aan het spoor kocht en later claimde dat geluidsoverlast, die hij van voorbij denderende treinen had, een verborgen gebrek vond. Er lag letterlijk alleen een weg en groenstrook tussen de voordeur en het spoor, dat spoor kan hij nooit gemist hebben.

witte angora
Berichten: 30851
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
25 apr 2024 00:26
Ik weet dat er hier in de gemeente meerdere mensen zich verzet hebben tegen nieuwbouw, omdat er een hoog complex zou gaan komen waarbij men zo de tuin in kan kijken. Aantasting van privacy. Wat mij betreft een goede reden. Daar kan met het ontwerp gewoon rekening mee gehouden worden, dat men niet in tuinen van anderen kan kijken.
Wat mij betreft is dit inderdaad een valide reden. In Zwolle heb je zoiets; een hoge flat naast een paar vrijstaande woningen. Vanuit al die appartementen kijk je zo de tuinen in. Lijkt me niet prettig wonen nee.

Maar desalniettemin zijn er toch ook een hoop projecten waar dit niet speelt. Dan hebben mensen andere redenen om bezwaar te maken.

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door PGros »

BL2 schreef:
24 apr 2024 23:44
We kunnen ons ook afvragen waarom er zoveel gebouwd moet worden. Gezinnen zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar kleiner geworden......
Maar veel van die kleine gezinnen hebben na 5 tot 10 jaar twee huizen nodig omdat ze "uit elkaar gegroeid" zijn.

juliomariner
Berichten: 4861
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door juliomariner »

Methusalah schreef:
25 apr 2024 06:15

En de protesten komen voort uit het egoïsme van de mens helaas.
Hoe zou u het vinden dat u een 2 onder 1 kapper met tuintje voor vele tonnen hebt gekocht en een paar jaar later wordt er een flat naast gebouwd waarbij die bewoners zo van boven in uw tuin kunnen kijken en alle privacy weg is. Egoisme? really?

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind dit eigenlijk nog het ergste, de mogelijkheden om naar de rechter te stappen gaan beperken.
“In de meeste gemeenten levert dit vertragingen op van één tot twee jaar, omdat het bezwaar tot aan de Raad van State wordt uitgevochten. Veel gemeenten proberen – met wisselend succes – bezwaarprocedures te voorkomen door met buurtbewoners in gesprek te gaan. De Jonge wil daarom de mogelijkheden om naar de rechter te gaan beperken. Soms procederen omwonenden volgens hem strategisch, om een project te vertragen – in de hoop dat uitstel leidt tot afstel. ‘Daarom willen wij af van de optie om in hoger beroep te gaan. Er blijven dan nog genoeg mogelijkheden bestaan om je recht te halen.’ “

In een ander artikel van Binnenlandsbestuur wordt dit aangegeven:
“Het maakt voor de vertraging vooral uit of een zaak uiteindelijk bij de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, terechtkomt. Doordat de Raad van State overbelast is, kan het lang duren voordat een zaak op zitting komt, waarna de uitspraak weer maanden op zich kan laten wachten.”

Een gebrek aan capaciteit bij de Raad van State lijkt me dan eerder het probleem i.p.v. mensen die voor hun rechten proberen op te komen.

J. Deltoer
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
25 apr 2024 08:52
Methusalah schreef:
25 apr 2024 06:15

En de protesten komen voort uit het egoïsme van de mens helaas.
Hoe zou u het vinden dat u een 2 onder 1 kapper met tuintje voor vele tonnen hebt gekocht en een paar jaar later wordt er een flat naast gebouwd waarbij die bewoners zo van boven in uw tuin kunnen kijken en alle privacy weg is. Egoisme? really?
Dat is niet leuk, maar het belang van velen moet wijken voor het belang van de individu.
Dus niet meer wandelen in de natuur maar industriegebied van maken (bv windmolenparken), wegen, vliegvelden en spoorlijnen.

Moneyman
Berichten: 30169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 apr 2024 08:25
In Zwolle heb je zoiets; een hoge flat naast een paar vrijstaande woningen. Vanuit al die appartementen kijk je zo de tuinen in. Lijkt me niet prettig wonen nee.
Eens. Het tegenovergestelde komt echter ook voor, en leidt ook tot (bizarre) rechtszaken.

Afbeelding
https://www.gelderlander.nl/brabant/van ... ~a2d72dc7/

Methusalah
Berichten: 1184
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Methusalah »

juliomariner schreef:
25 apr 2024 08:52
Methusalah schreef:
25 apr 2024 06:15

En de protesten komen voort uit het egoïsme van de mens helaas.
Hoe zou u het vinden dat u een 2 onder 1 kapper met tuintje voor vele tonnen hebt gekocht en een paar jaar later wordt er een flat naast gebouwd waarbij die bewoners zo van boven in uw tuin kunnen kijken en alle privacy weg is. Egoisme? really?
Kan mij weinig boeien om eerlijk te zijn. Maar ik ben dan ook realistisch genoeg om te beseffen dat ik niet alleen op de wereld leef. Dus ja, egoïsme.

Als iemand mij in mijn zwembroek wil checken, eh veel plezier?

Speedy123
Berichten: 1234
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Hier in Zoetermeer is onlangs nog een project uitgesteld na bezwaren.
Door nieuwe hoogbouw zou een deel van de omringende laagbouw geen zon meer zien. De woningen kwamen in de schaduw te liggen waaarbij de wettelijk norm op daglicht niet meer gehaald werd.
De gemeente vond dat het project door moest gaan, want woning nood. En nood breekt wet.
De omwonende hebben gelijk gekregen van de rechter, de plannen moesten aangepast worden.

Oordeelt u zelf maar wat u van deze casus vind.

Overigens is vaak waardedaling van bestaand vastgoed dat niet gecompenseerd wordt vaak het probleem.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 25 apr 2024 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30851
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb de link 'leesbaar gemaakt': https://archive.is/tq9At

Moneyman
Berichten: 30169
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
25 apr 2024 09:02
Kan mij weinig boeien om eerlijk te zijn. Maar ik ben dan ook realistisch genoeg om te beseffen dat ik niet alleen op de wereld leef. Dus ja, egoïsme.

Als iemand mij in mijn zwembroek wil checken, eh veel plezier?
Privacy is voor heel veel mensen gewoon een belangrijk onderdeel van het woongenot. Ik zou dat nou niet direct egoïstisch noemen.

Morgan le Fay
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Wij kregen hier brieven van mensen dat we wat moesten doen aan de stankoverlast van het uitrijden van mest. Want het stinkt zo. :D
Overigens als er toestemming is voor het bouwen van 15 woningen niet ineens met 22 woningen komen op een klein stukje grond waarbij een dijk en en smalle weggetjes niet bepaald goede infra mogelijkheden heeft.

Plaats reactie