LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er er staat juist dit jaar een extra toelichting op de site toeslagen over het feit dat je eventueel deze en volgende maand niets of minder krijgt. Ook staat er bij wat je kunt doen.

De Ts protesteert er tegen dat hij niet digitaal bezwaar kan maken, maar juist zijn reden voor bezwaar is onzinnig, want hij kan dat digitaal met een muisklik rechttrekken. Nu maakt hij bezwaar, maar de laatste termijn van die KGB in november wordt daardoor echt niet uitgekeerd.
De definitieve beschikking van de toeslag volgt pas in de zomer volgend jaar.

En door zijn verkeerde handelwijze zal ook de voorlopige beschikking voor het jaar 2020 op dat hogere voorlopige inkomen worden gezet.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is tegen de stroom in aan het zwemmen. De aanvullende informatie mag ook in de bezwaarprocedure worden gegeven.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag dat. Afwikkeling duurt minstens drie maanden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Niet als "kritiek" bedoeld, maar uw inhoudelijke bezwaar moet ingaan op het besluit, en niet de verrekening.

Het besluit is dat u, gebaseerd op een geschat inkomen van X, recht heeft op een toeslag van Y. Het gaat er dus puur om op welk bedrag u recht heeft. Als u het niet eens bent met die berekening, geef dan in het bezwaar aan waarom.

In uw voorbeeldbrief lees ik bezwaar tegen de verrekening, welke niet berust op een genomen besluit maar op de wettelijke mogelijkheden (aanname alert... Ik kan niet verwijzen naar een specifiek artikel) die de belastingdienst heeft. Daar kunt u bezwaar tegen maken, maar dat staat compleet los van de grondslagen van de beschikking.

Bel gewoon even en vraag met welke aanslag ze hebben verrekend (Dat speelt hier aangezien het uitbetaalde bedrag afwijkt van het recht in de beschikking). Ga niet in discussie.. Schrijf de info op en bedank vriendelijk.

Ga dan na in eigen administratie of ze wellicht gelijk hebben, en indien niet kunt u bezwaar maken dat deze aanslag is verrekend met die door hun genoemde aanslag en waarom u meent dat dit niet correct is.

En nee dat kan helaas dus niet digitaal maar daar ben ik eerder op ingegaan.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
24 okt 2019 16:26
TS is tegen de stroom in aan het zwemmen. De aanvullende informatie mag ook in de bezwaarprocedure worden gegeven.
Precies. Maar dan moet je niet gek kijken als je dat verteld wordt. En zéker als je die onlogische "tegen-de-stroom-in-route" anderen gaat aanbevelen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door tttlocke »

StevieNL81 schreef:
24 okt 2019 17:10
In uw voorbeeldbrief lees ik bezwaar tegen de verrekening, welke niet berust op een genomen besluit maar op de wettelijke mogelijkheden (aanname alert... Ik kan niet verwijzen naar een specifiek artikel) die de belastingdienst heeft. Daar kunt u bezwaar tegen maken, maar dat staat compleet los van de grondslagen van de beschikking.
Ik zou de brief zo lezen dat een reden waarom er bezwaar gemaakt wordt is: 'de terugvordering kan nooit hoger zijn dan de som van de reeds aan mij betaalde bedragen'. En dat is een onjuiste veronderstelling, en dus geen goede onderbouwing van het bezwaar, omdat er voorbij gegaan wordt aan eventuele verrekening (met iets).
Ik lees er geen bezwaar tegen verrekening in.
Geen idee hoe de belastingdienst met dit soort bezwaren omgaat. Of ze dat heel strikt doen, of dat ze een beetje mee gaan zitten denken ('wat zou hier bedoeld worden, laten we het even uitzoeken'). Maar als het de strikte aanpak betreft, kan ik me voorstellen dat het bezwaar op dit punt direct en zonder meer wordt afgewezen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst verrekent, mijns inziens, alleen ongevraagd en onaangekondigd een lopende toeslag met die toeslag.

Zou de Ts over bijvoorbeeld een ander jaar een stuk toeslag moeten terugbetalen, dan vraagt de belastingdienst of het eventueel verrekend moet worden met nog komende uitbetalingen. Ze verrekenen dan alleen uit zichzelf als de betaaltermijn van die beschikking is verlopen.

Gesloten