LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen vermogen en zorginstelling

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door wim1967 »

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar eigenlijk niet iets heel duidelijk is te vinden op de diverse daarvoor ingerichte websites.
Mogelijk is er iemand hier die uit ervaring spreekt of weet hoe het in elkaar steekt.

In het testament van mij vader stond dat wanneer mij moeder naar een zorginstelling zou gaan de helft van het appartement eigendom van zijn kinderen zou worden. Dit om het eigen vermogen van mijn moeder zo laag mogelijk te laten zijn als zij naar een zorginstelling zou moeten gaan.

Sinds maart dit jaar is mijn moeder verhuist naar een zorginstelling en is haar appartement verkocht met veel meer overwaarde dan zij (maar ook haar man) toen heeft kunnen vermoeden. Hierdoor is de helft voor haar en de andere helft wordt verdeelt onder de 3 kinderen.
Echter haar deel is nu zo hoog dat zij, als zij dit geld op haar rekening laat staan, een hele hoge bijdrage aan zorgkosten zal moeten betalen. Dit is pas na 4 jaar want de peildatum is altijd 4 jaar terug. Zij heeft besloten het bedrag wat zij kreeg te schenken aan haar kinderen maar wel zo dat ze nog een spaarcentje overhoud voor eventueel wat grotere uitgaven.

Echter lees ik op diverse sites dat de overwaarde van de woning gewoon wordt mee geteld met de berekening van de eigen bijdrage. Ik lees nergens dat, als zij dit heeft geschonken, dit dan niet meer meetelt omdat ze haar vermogen heeft verkleint tot de maximale grens wat ze mag hebben.

Mij vraag concreet: Gaat haar eigen bijdrage over 4 jaar drastisch omhoog omdat de overwaarde van het appartement alsnog mee gerekend wordt, of kijkt men alleen naar het vermogen wat zij had op 31-12-2020 en dus de eigen bijdrage het zelfde blijft als wat ze nu moet betalen.

Zij (en ook wij als kinderen) willen niet dat zij straks problemen krijgt met het betalen van de eigen bijdrage omdat deze heel hoog wordt. Anders moeten wij het verkregen vermogen van het appartement vastzetten voor 4 jaar om zo bij te springen om haar bijdrage te kunnen betalen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De peildatum is geen vier jaar terug, maar twee jaar en de peildatum is 1 januari van een jaar.

Het pand is dit jaar verkocht. Dus voor 2020 geldt het vermogen per 1-1-18, voor 2021 geldt het vermogen per 1-1-19, voor 2022 geldt het vermogen per 1-1-20.
Dus tot en met 2022 doet de opbrengst van het pand er niet toe.

Per 2023 geldt het vermogen per 1-1-21, dat is dan de opbrengst van het pand, min wat zij dit jaar weggegeven heeft.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijdig "wegschenken" heeft als voordeel dat uw moeder eventueel gebruik kan maken van een van de eenmalige vrijstellingen (zie hier het overzicht bij de Belastingdienst). Dat kan een groot verschil maken.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 10 jun 2020 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door wim1967 »

De peildatum is geen vier jaar terug, maar twee jaar en de peildatum is 1 januari van een jaar
Kijk weer wat geleerd. Ik dacht dus 4 jaar.
Per 2023 geldt het vermogen per 1-1-21, dat is dan de opbrengst van het pand, min wat zij dit jaar weggegeven heeft.
Dan is dat dus ook duidelijk. Wat ze heeft weggegeven van de overwaarde van de woning telt dus niet mee in de berekening voor de eigen bijdrage met peildatum 1-1-2023 dan alleen het overgebleven spaargeld.

Dank voor je heldere uitleg. :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door tttlocke »

wim1967 schreef:
10 jun 2020 10:14
Echter lees ik op diverse sites dat de overwaarde van de woning gewoon wordt mee geteld met de berekening van de eigen bijdrage. Ik lees nergens dat, als zij dit heeft geschonken, dit dan niet meer meetelt omdat ze haar vermogen heeft verkleint tot de maximale grens wat ze mag hebben.
U haalt zo te zien wat zaken door elkaar. Het is dan ook wel ingewikkelde materie.
Bekijk het eens zo: spreken over 'overwaarde' is alleen relevant in relatie tot 'woning'.
De woning is verkocht. Wat eerst 'overwaarde' was behoort nu tot het vermogen.
Dat telt mee. Op de wijze zoals Lady1234 hierboven heeft aangegeven.

Als iemand naar een zorginstelling is verhuisd, zal naar verloop van een aantal jaren de (over)waarde van een niet verkochte woning die leeg staat, meetellen bij de berekening van de eigen bijdrage. Misschien komt daar uw '4 jaar'-verwarring (3 jaar?) vandaan.

Dat is voor u echter niet van belang. De woning is immers verkocht.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door wim1967 »

Ik haal denk ik niet de dingen door elkaar, maar met overwaarde bedoelde ik het vrij gekomen vermogen van de verkochte woning.
Deze is verdeelt in 2 delen (ook de spaarrekening hoort hier bij volgens testament) 1 deel is te verdelen onder de kinderen en 1 deel naar de langstlevende, dus onze moeder. Zij heeft dus besloten het vermogen uit de overwaarde te schenken aan haar 3 kinderen. Haar vermogen is nu niet meer dan wat klein spaargeld voor eventueel wat uitgaven die mogelijk nog zouden kunnen komen.

Dit betekend dat als op 1-1 2023 gekeken word naar haar vermogen op 1-1-2021 er geen groot vermogen is en dus de gewone bijdrage voor het verzorgingstehuis zal blijven.

Maar het is wel duidelijk zo dat er geen probleem ontstaat door het vrijgekomen vermogen van de verkochte woning, dat deze niet alsnog wordt meegenomen wordt in de berekening van haar eigen bijdrage.

Indien de woning nog niet verkocht is geldt dit dus wel als vermogen, maar dat is inderdaad niet het geval. De woning is reeds verkocht.

Dank voor de antwoorden. Ik denk dat onze moeder nu redelijk gerust gesteld kan worden.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door wim1967 »

Erthanax schreef:
10 jun 2020 11:18
Tijdig "wegschenken" heeft als voordeel dat uw moeder eventueel gebruik kan maken van een van de eenmalige vrijstellingen (zie hier het overzicht bij de Belastingdienst). Dat kan een groot verschil maken.
Dit had ik bekeken inderdaad, maar daar is geen sprake van en wij zijn allen boven de 40 jaar dus komen wij niet in aanmerking voor deze vrijstelling. Dat is bij alle 3 de vrijstellingen de grens.

Maar bedankt voor je antwoord.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door Brahms »

Vergeet ook niet dat door het schenken de vermogensbelasting bij de kinderen flink zal stijgen door het toegenomen vermogen, zeker de komende 2 jaren. Verder is belastingvrij schenken maar een relatief klein bedrag.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen vermogen en zorginstelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook dit eens door. Let op de jaartallen.

https://www.schootenadvies.nl/eigen-won ... nstelling/

Wellicht kan er door uw moeder ook rechtstreeks geschonken worden aan kleinkinderen?

Gesloten