LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partner wil mijn achternaam

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
verzendingen

Partner wil mijn achternaam

Ongelezen bericht door verzendingen »

Mijn man wil graag mijn achternaam hebben. Volgens de gemeente is dat wel mogelijk maar moet je naar de notaris gaan. Klopt dit?

Op de website kon ik dit vinden:

Registratie naamgebruik

In de basisadministratie persoonsgegevens (GBA) van uw gemeente is het mogelijk om uw naamgebruik te registreren. De GBA geeft dit door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de RDW.

Alleen volgens de gemeente moet hiervoor betaald worden. Ik dacht dat tegenwoordig de man ook de achternaam van de vrouw mag aannemen? We zijn al enige tijd getrouwd. Mijn man wilde het toen wel maar de gemeente raadde het af omdat je dan problemen in het buitenland kan krijgen. Dit omdat ze er vreemd van opkijken dat een man 2 achternamen heeft, daar waar het gebruikelijker is voor een vrouw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partner wil mijn achternaam

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij kun je dit gewoon gratis bij de gemeente aangeven met een "verklaring naamgebruik". Je zult wel altijd je eigen geboortenaam houden, maar je hebt dan het recht om ook de andere naam te gebruiken.

verzendingen

Re: Partner wil mijn achternaam

Ongelezen bericht door verzendingen »

Klopt het kan aangepast worden. Nogmaals (3e keer) bij mijn gemeente aangeklopt dit maal schriftelijk en nu stellen ze mij in het gelijk. Kennelijk zijn ze nog niet geëMANcipeerd

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Partner wil mijn achternaam

Ongelezen bericht door morundo »

Ik zou een brief scrijven aan het blad opzij,zodat de gemeente voortaan zijn werk gelijk doet.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Partner wil mijn achternaam

Ongelezen bericht door Miss M »

Je partner kan alleen jouw achternaam gebruiken. Zijn achternaam verandert niet. Dit kan niet zomaar in Nederland, hiervoor moet je een verzoek doen bij het ministerie van Justitie.

Het gebruik van de achternaam is heel makkelijk aan te passen, zoals gezegd door een verklaring naamgebruik in te vullen bij de gemeente. Dit kost niets en het kan de gemeente echt geen bal schelen of je de naam van je partner wilt ge bruiken of niet, dit kan namelijk gewoon in Nederland. Ik denk dat ze bedoeld hebben dat het bij veel instanties niet gebruikelijk is en dat het ongetwijfeld veel vragen en misverstanden gaat opleveren.

Gesloten