LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben met TS eens dat een kopie van een ID niet noodzakelijk is voor de AVG. In het kader van identiteitsfraude acht ik het verstrekken van een kopie ook onwenselijk. Alleen als je iets wilt dan zul je naar de kantonrechter moeten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je geen adreswijziging doorgeven? Bij voorkeur een adres in het buitenland vanwege de hogere portokosten. Of moeten ze dan ook een kopie van je paspoort? Ben benieuwd.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

U kunt ook op de ongewenste post schrijven: ongewenst, retour afzender en dan in de postbus doen.

HansieZant

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door HansieZant »

Rob2018 schreef:Wordt ondertussen gek van de reclames van de Volkskrant die ik per post krijg toegestuurd en wilde mijn gegevens laten verwijderen op grond van de AVG. Ik werd verwezen naar een website van de Persgroep https://consumentenrecht.persgroep.net/nl

Tot mijn verbazing moest ik een kopie van mijn ID , paspoort of rijbewijs meesturen. Natuurlijk kolder als je bedenkt dat als je een abonnement afsluit dat ook niet hoeft. Dit is alleen maar barrières opwerpen. Na wat op en neer emailen stelt de persgroep dat "Op grond van de GDPR is de Persgroep Nederland verplicht om alle redelijke maatregelen te nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die een verzoek doet op het gebied van consumentenrechten. ". Dat is naar mijn menig ronduit kolder. Buiten dat in NL de AVG geldt en niet de GDPR, staat het ook niet zo in de GDPR:

Zie bijv link
https://www.whitecase.com/publications/ ... regulation
Rec.57, 64; Art.12(2), (6)

The controller must not refuse to give effect to the rights of a data subject unless the controller cannot identify the data subject. The controller must use all reasonable efforts to verify the identity of data subjects. Where the controller has reasonable doubts as to the identity of the data subject, the controller may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject, but is not required to do so (see the row immediately below).

Er staat dat de "controller" dus "all reasonable efforts" moet doen om mij te identificeren. Er staat niet "vraag om kopie ID kaart", dus het is onzin om te stellen dat de GDPR hun verplicht zoals de persgroep betoogd. Het is toegestaan om mij bijv een kopie van mijn ID te vragen "may request the provision of additional information necessary to confirm the identity of the data subject", maar ik bestrijd dat het "necessary to confirm the identity " is.

Mijn stelling is dat de persgoep aan de hand van het emailadres waarmee ik email met hun mij kan identificeren, zeker in combinatie met mijn naam en adres. Dat is mijns inzien is een "reasonable efforts to verify the identity of data subjects". Mochten ze nog iets extra willen doen, dan kunnen ze mij bij wijze van spreken ook even bellen om het te valideren. Zie niet in hoe een kopie van een ID, die ze nog nooit van mij gehad hebben een "reasonable effort" is. Hoe weet de "controller" dat ik niet met photoshop de foto bewerkt heb?

Een andere redenatie is de volgende, kijk eens op hoeveel websites je kunt aangeven dat je paswoord vergeten bent. Het invullen van je e-mailadres is daar een bewezen veilige manier omdat je daarna een email krijgt met een link waarop je moet klikken (heb nog nooit een kopie van mijn ID hiervoor moeten meesturen..). Ik heb in feite hetzelfde gedaan. Ik stuur een request ,de persgroep antwoord , Ik antwoord daar weer op. Het stelt hun in staat om zeker te zijn dat ik degene ben die ik zeg te zijn omdat ze simpelweg kunnen kijken of het email adres dat ik als in de hele communicatie gebruik hetzelfde is als dat in hun database.

Het is best triest hoeveel moeite je moet doen om je gewoon uit te laten schrijven voor aanbiedingen voor een krant. De commerciële beweegredenen zijn ook niet te begrijpen, want ik zal natuurlijk nu nooit meer een product afnemen van de persgroep. Daar ben vrij principieel in.
Dit heeft dan ook niet zoveel met de AVG te maken. Dit is gewoon geadresseerde reclame. Hier staat onderin een voorbeeldbrief die u naar de Volkskrant kunt sturen, waarin u zich beroept op artikel 14 van de Code brievenbus reclame. Ze zijn dan verplicht uw gegevens te verwijderen.

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... -ontvangen

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Rob2018 »

HansieZant schreef: Dit heeft dan ook niet zoveel met de AVG te maken. Dit is gewoon geadresseerde reclame. Hier staat onderin een voorbeeldbrief die u naar de Volkskrant kunt sturen, waarin u zich beroept op artikel 14 van de Code brievenbus reclame. Ze zijn dan verplicht uw gegevens te verwijderen.

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... -ontvangen
??? Omdat het mogelijk niet duidelijk voor je is: Ik wil de AVG aangrijpen om mijn gegevens te laten verwijderen bij de persgroep om daarmee (op een andere manier dan jij voorstelt) te zorgen dat ik dan geen post van hun meer krijg.

HansieZant

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door HansieZant »

Rob2018 schreef:
HansieZant schreef: Dit heeft dan ook niet zoveel met de AVG te maken. Dit is gewoon geadresseerde reclame. Hier staat onderin een voorbeeldbrief die u naar de Volkskrant kunt sturen, waarin u zich beroept op artikel 14 van de Code brievenbus reclame. Ze zijn dan verplicht uw gegevens te verwijderen.

https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... -ontvangen
??? Omdat het mogelijk niet duidelijk voor je is: Ik wil de AVG aangrijpen om mijn gegevens te laten verwijderen bij de persgroep om daarmee (op een andere manier dan jij voorstelt) te zorgen dat ik dan geen post van hun meer krijg.
Dan zul je naar de kantonrechter moeten stappen zoals Alfatrion hier boven aangeeft. Succes!

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door ErnieG »

Rob2018 schreef:??? Omdat het mogelijk niet duidelijk voor je is: Ik wil de AVG aangrijpen om mijn gegevens te laten verwijderen bij de persgroep om daarmee (op een andere manier dan jij voorstelt) te zorgen dat ik dan geen post van hun meer krijg.
De AVG is een tamelijk zwaar middel voor zoiets. Als je er zelf voor kiest om dit via de AVG te spelen dan zul je moeten accepteren dat je tegenpartij gebruik maakt van de middelen die de AVG aan hun biedt.

HansieZant

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door HansieZant »

ErnieG schreef:
Rob2018 schreef:??? Omdat het mogelijk niet duidelijk voor je is: Ik wil de AVG aangrijpen om mijn gegevens te laten verwijderen bij de persgroep om daarmee (op een andere manier dan jij voorstelt) te zorgen dat ik dan geen post van hun meer krijg.
De AVG is een tamelijk zwaar middel voor zoiets. Als je er zelf voor kiest om dit via de AVG te spelen dan zul je moeten accepteren dat je tegenpartij gebruik maakt van de middelen die de AVG aan hun biedt.
En het resultaat is precies hetzelfde ;-)

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Code brievenbus reclame is geen wet. De Telecommunciatiewet en de AVG zijn wel wetten.
Het vragen om een kopie van een ID is geen middel dat de AVG aan een adverteerder biedt.

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Rob2018 »

Gelukkig heb ik de Persgroep uiteindelijk kunnen overtuigen dat een ID ook niet nodig is. Ze stuurde recent de volgende reactie: "Naar aanleiding van uw verzoek tot het verwijderen van uw persoonsgegevens het volgende. Uw gegevens zullen uit alle systemen van de Persgroep worden verwijderd. Gezien de grote reikwijdte van het verzoek (alle verschillende titels van de Persgroep) duurt dit langer dan de standaard termijn van een maand. We zullen u een bericht sturen als de verwijdering is afgerond.". De persgroep kwam er mogelijk ook achter dat hun argumenten bij de katonrechter geen stand had gehouden. Ben benieuwd naar het effect. Als het positief is ga ik nog heel wat meer bedrijven aanschrijven en een beroep doen op de AVG. Super die nieuwe wet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan succes met je kruistocht!

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rob2018 schreef: Als het positief is ga ik nog heel wat meer bedrijven aanschrijven en een beroep doen op de AVG. Super die nieuwe wet.
leuk dat je een nieuw speeltje hebt, maar... dit kon onder de WBP ook al.

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Rob2018 »

Moneyman schreef:
Rob2018 schreef: Als het positief is ga ik nog heel wat meer bedrijven aanschrijven en een beroep doen op de AVG. Super die nieuwe wet.
leuk dat je een nieuw speeltje hebt, maar... dit kon onder de WBP ook al.
Nee niet waar. In het geval van bijvoorbeeld het gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing moet dit bezwaar gehonoreerd worden onder de WBP.

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Persgroep werpt barrieres op bij verwijderen van gegevens

Ongelezen bericht door Rob2018 »

Theotrucker schreef:Dan succes met je kruistocht!
Bedankt !

Gesloten