Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
07 jan 2023 19:05
Jablan schreef:
07 jan 2023 18:35
Moneyman, zoek de stopknop. De laatste tijd probeer je in elk topic mijn bijdragen af te branden en zo werkt een forum niet.
Onjuist. Speel niet op de man.
Het is blijkbaar nodig om weer een redelijke reactie uit te lokken. De rest van je verhaal ben je aan het draaien. Ik ben momenteel hier iets minder frequent aanwezig en wat valt op? De vaste groep, die tegen mij aanschopt, begint tegen anderen. Dat zegt genoeg.
Moneyman schreef:
07 jan 2023 19:05
Je hebt mijn standpunten gezien, en je weet dat ik beroepshalve continu met juridische zaken en jurisprudentie bezig ben. Verzekeringsrecht is niet geheel toevallig een volwaardig onderdeel van de beroepsopleiding tot gerechtsdeurwaarder. En dan noem jij, met jouw beweerdelijke ervaring op jouw weggetje, mij tot stuurman aan wal? Kom nou toch.
Dan heb je in dit topic je mening onvoldoende onderbouwd. Dat je praktijkvoorbeelden niet wenst aan te nemen en dat zegt meer over hoe jij naar de wereld kijkt dan dat het iets over mij zegt. Je bent niet in staat verschillende invalshoeken - waarop alle verschillende meningen baseren - naast elkaar te laten bestaan.
Moneyman schreef:
07 jan 2023 19:05
Het is overduidelijk dat je statement dat enkel en alleen de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting telt, onjuist is.
Goed. Dan mag jij - met al je theoretische kennis - nu uitgebreid gaan uitleggen waarom deze werkwijze van de verzekeraars onjuist zou zijn. Inclusief onderbouwing via links.

Ik weet wel zeker, dat het zo werkt en de onderbouwing heb ik al gegeven, al kies jij ervoor om de essentiële informatie te negeren.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“De vaste groep, die tegen mij aanschopt, begint tegen anderen. Dat zegt genoeg”

Begint op Calimero te lijken.

Uw onderbouwing over het handelen van de verzekeraars is dus gebaseerd op een aanrijding die u gehad hebt. Prima. En jammer. U zult niet elke week, hoop ik, zo onvoorzichtig zijn.

De werkwijze van verzekeraars is niet onjuist, de werkwijze van verzekeraars is niet zoals u schetst.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
07 jan 2023 19:44
(...) Ik ben momenteel hier iets minder frequent aanwezig en wat valt op? De vaste groep, die tegen mij aanschopt, begint tegen anderen. Dat zegt genoeg.(...)
Met alle respect (ja, écht) dit is volgens mij toch echt onzin. Ik ben de laatste tijd ook iets minder actief aanwezig, al lees ik wel vrijwel alle topics, maar ik zie dit in het geheel niet gebeuren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Tja, het viel ineens op, beste Erthanax. :)
Lady1234 schreef:
07 jan 2023 19:51
De werkwijze van verzekeraars is niet onjuist, de werkwijze van verzekeraars is niet zoals u schetst.
Hoe is de werkwijze dan wel, Lady?

Nogmaals: mijn berichten baseren op de praktijk. Je kunt nog zo hard vinden, dat het niet klopt, maar dit is hoe men werkt. Beide partijen bezig met een bijzondere verrichting betekent bij schade, dat de schuld bij beiden wordt gelegd (50/50) en elke verzekeraar de zaak met de eigen klant afhandelt (OVS).

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De reden dat u telkens wordt "aangevallen" is dat u, ook al is uitvoerig aantoond, uw ongelijk niet kunt toegeven.
U blijft om de hete brij heendraaien en als u zich helemaal hebt vast geluld schrijft u dat er nu genoeg is gezegd over het onderwerp.
Dit gedrag vertoond u telkens weer.
Dot is voor mij een reden eigenlijk niet meer inhoudelijk met u te discissieren.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
07 jan 2023 20:19
Beide partijen bezig met een bijzondere verrichting betekent bij schade, dat de schuld bij beiden wordt gelegd (50/50) en elke verzekeraar de zaak met de eigen klant afhandelt (OVS).
In dit geval verwacht ik het niet. De bus was bezig de bijzondere verrichting te beëindigen, die hoefde niet te verwachten dat uit het niets een stilstaande Aygo ineens achteruit rijdt en tegen hem opknalt. Ik vermoed zo dat het kapstokartikel 5 hier wel eens soelaas zou kunnen bieden. De bus had immers geen mogelijkheid meer om een botsing te voorkomen. De Aygo daarentegen.... :roll:

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb ooit een aanrijding gehad met een kind van een jaar of acht op een fiets. Het kereltje had gelukkig niets, zijn fiets ook niet. Ik had voor 800 euro schade. Jammer, zei de verzekeraar, zwakke verkeersdeelnemer, eigen risico en zo.

Daar was ik het niet mee eens. Ik reed stapvoets en zelfs als ik had stilgestaan om te lossen, wat in die smalle straat regelmatig voorkomt, was hij tegen mij aangereden. Dus bezwaar gemaakt, met duidelijke foto's en schetsen van de situatie. Resultaat: toch alle schade vergoed gekregen, geen gevolgen voor mijn schadehistorie (die leeg is) en het incident stond genoteerd als verhaalschade.

Of de schade echt verhaald is op de AVP van de ouders, of dat mijn verzekeraar jegens mij coulant is geweest weet ik niet. Wat ik wel weet is dat niet verzekerings- of volkswijsheden ("bij een fietser moet je altijd betalen") niet in alle gevallen opgaan. Dat geldt volgens mij ook in het onderhavige geval voor "bijzondere verrichtingen".

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@erthanax


7.3 Schade zonder gevolgen voor de no-claimladder en de tabel schadevrije jaren
De volgende gevallen tellen niet mee als schade voor de no-claimladder en ook niet voor de tabel schadevrije jaren:
- Als wij geen schadevergoeding uitkeren. En wij verwachten ook niet dat wij dat gaan doen.
- Als wij een schade betaald hebben en het hele bedrag is terugbetaald door iemand op wie wij de schade konden
verhalen.
- Als wij een schade betaald hebben en het bedrag helemaal hebben verhaald op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het
eigen risico van het Waarborgfonds Motorverkeer tellen wij hierbij niet mee.
- Als wij een bedrag moeten betalen alleen omdat dit is afgesproken met een andere verzekeraar. Of als wij het bedrag
niet terug kunnen krijgen alleen omdat dit is afgesproken met een andere verzekeraar.
- Als wij een schade hebben betaald maar deze schade volgens de wet niet of niet helemaal kunnen verhalen op iemand
anders
.
- Als wij het totale bedrag van de schade dat wij hebben betaald van je terug hebben gekregen, omdat je de schade
alsnog voor eigen rekening neemt. Je moet het bedrag dan wel hebben terugbetaald binnen 12 maanden nadat wij
onze laatste betaling hebben gedaan.
- Als wij hebben betaald voor een aanrijding met een fietser of voetganger. Maar alleen als je kunt aantonen dat de
Aantal schadevrije jaren
Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar
bij 0 schades
bij 1 schade
bij 2 schades
bij 3 schades
bij 4 schades of meer
bestuurder van de auto niets te verwijten is.

Er zal niets op de AVP verhaald zijn, want dat kind was niet aansprakelijk.

Zou het kind schade gehad hebben, had uw verzekeraar moeten betalen.

Dit zijn weliswaar polisvoorwaarden van Ditzo, maar mijns inziens tamelijk algemeen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
07 jan 2023 19:44
Dat je praktijkvoorbeelden niet wenst aan te nemen en dat zegt meer over hoe jij naar de wereld kijkt dan dat het iets over mij zegt. Je bent niet in staat verschillende invalshoeken - waarop alle verschillende meningen baseren - naast elkaar te laten bestaan.
Een en ander zou júist prima naast elkaar kunnen bestaan, als jij niet ten onrechte zo stellig zou zijn. Dat is exact wat ik de hele tijd al schrijf… Jij maakt van jouw ervaring (en je stelling dat je blijkbaar van alle vergelijkbare ongevallen exact de uitkomst zou weten, wat op zichzelf al wonderlijk is) een generieke uitkomst zonder ruimte voor andere ervaringen. Dat is juist wat ik betwist. En dan verwijt je mij dat ik geen ruimte laat? :roll:
Jablan schreef:
07 jan 2023 19:44
Moneyman schreef:
07 jan 2023 19:05
Het is overduidelijk dat je statement dat enkel en alleen de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting telt, onjuist is.
Goed. Dan mag jij - met al je theoretische kennis - nu uitgebreid gaan uitleggen waarom deze werkwijze van de verzekeraars onjuist zou zijn. Inclusief onderbouwing via links.
Ik kijk wel uit. Allereerst heb je je onderbouwing al lang gehad en niet weerlegd, en daarnaast pas ik voor de zoveelste zinloze discussie met jou. En commando’s geef je maar thuis.
Jablan schreef:
07 jan 2023 19:44
Ik weet wel zeker, dat het zo werkt en de onderbouwing heb ik al gegeven, al kies jij ervoor om de essentiële informatie te negeren.
Ik negeer niets - ik geef slechts aan dat de wereld groter is dan jouw beeld. Maar da’s lastig te accepteren blijkbaar.

Je overige persoonlijke beschouwingen zeggen vooral iets over jou en jouw perceptie, en laat ik maar voor jouw rekening :D

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
07 jan 2023 21:16
(...) - Als wij hebben betaald voor een aanrijding met een fietser of voetganger. Maar alleen als je kunt aantonen dat de bestuurder van de auto niets te verwijten is.

Er zal niets op de AVP verhaald zijn, want dat kind was niet aansprakelijk.
Weer wat geleerd. Ik heb destijds de polisvoorwaarden niet eens doorgelezen.
Dat mij niets te verwijten viel stond voor mij als een paal boven water, daarom maakte ik gefundeerd bezwaar. Ik weet van twee gevallen waatbij geen bezwaar werd gemaakt, omdat dat toch geen zin zou hebben. Dat is dus echt te kort door de bocht, net aks dat kereltje op de fiets :mrgreen:
Dat het toch als verhaalschade is genoteerd zal wel een administratieve reden hebben gehad. (Anders kan Het Systeem het niet aan, of zo)

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook een verhaalschade, alleen door wettelijke bepalingen, artikel 185 WvW, kan dat verhaal niet gebeuren.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wéér wat geleerd! Het kan niet op vandaag :)

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

En de dag is nog niet eens voorbij, wie weet wat je in de komende minuten nog te wachten staat!

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
07 jan 2023 20:19
Nogmaals: mijn berichten baseren op de praktijk.

Uit hoeveel ervaringen bestaat die praktijk? Bij hoeveel verschillende situaties, verzekeraars, personen etc.?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
07 jan 2023 23:54
Wéér wat geleerd! Het kan niet op vandaag :)

Volgend aanvullend lesje ivm de volledigheid. 😀

U was/bent casco verzekerd, daarom betaalde uw verzekeraar uw schade. Zou u slecht WA verzekerd geweest zijn tijdens dat voorval, dan zou de schade voor uw eigen rekening gekomen zijn, want dan was er geen verhaal mogelijkheid op dat kind.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 jan 2023 10:26
Volgend aanvullend lesje ivm de volledigheid. 😀

U was/bent casco verzekerd, daarom betaalde uw verzekeraar uw schade. Zou u slecht WA verzekerd geweest zijn tijdens dat voorval, dan zou de schade voor uw eigen rekening gekomen zijn, want dan was er geen verhaal mogelijkheid op dat kind.
Verhaalmogelijkheid is er wel maar dan moet je wel zelf de kastanjes uit het vuur halen, je verzekeraar doet immers niets.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
08 jan 2023 11:12
Lady1234 schreef:
08 jan 2023 10:26
Volgend aanvullend lesje ivm de volledigheid. 😀

U was/bent casco verzekerd, daarom betaalde uw verzekeraar uw schade. Zou u slecht WA verzekerd geweest zijn tijdens dat voorval, dan zou de schade voor uw eigen rekening gekomen zijn, want dan was er geen verhaal mogelijkheid op dat kind.
Verhaalmogelijkheid is er wel maar dan moet je wel zelf de kastanjes uit het vuur halen, je verzekeraar doet immers niets.

Dat je verzekeraar niets doet, is niet van belang. Hoeveel kastanjes je zelf ook uit het vuur haalt, maakt niet uit. Het kind is niet aansprakelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Als het kind niet aansprakelijk is, waarom noemt de verzekeraar het dan verhaalschade? Op wie is dan de schade verhaald?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
08 jan 2023 20:38
Als het kind niet aansprakelijk is, waarom noemt de verzekeraar het dan verhaalschade? Op wie is dan de schade verhaald?
Omdat het een verhaalschade is, die slechts door artikel 185 WvW niet geëffectueerd kan worden.

Ik zou zeggen lees uw polis van uw auto verzekering eens door.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 jan 2023 22:06
16again schreef:
08 jan 2023 20:38
Als het kind niet aansprakelijk is, waarom noemt de verzekeraar het dan verhaalschade? Op wie is dan de schade verhaald?
Omdat het een verhaalschade is, die slechts door artikel 185 WvW niet geëffectueerd kan worden.
Blijkbaar was er sprake van "aan opzet grenzende roekeloosheid."
Erthanax verzekeraar vergoedt natuurlijk niet zomaar de eigen schade, en dat zonder gevolgen voor schadevrije jaren.

Plaats reactie