Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
02 jan 2023 23:21
Ik blijf erbij: voor de afhandeling van de schade telt alleen, dat beide bestuurders bezig waren met een bijzondere verrichting.
En wie had dit kunnen voorkomen door beter op te letten?
De buschauffeur was al met bijzondere verrichting bezig , terwijl de auto nog stil stond.
De automobilist had de bus kunnen zien toen hij met eigen bijzondere verrichting begon.


Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
02 jan 2023 22:40
Moneyman schreef:
02 jan 2023 22:36
Jablan schreef:
02 jan 2023 22:18
Daar heb je ongelijk in. Verzekeraars hebben onderlinge afspraken hoe zij veel voorkomende schades afhandelen. In dit geval is het punt bijzondere verrichting het sleutelwoord.
Welnee. Dat is niet meer dan één van de relevante factoren. De uitkomst wordt bepaald door nog veel meer.
En wat zijn dan de overige factoren?
Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat het ook nog uitmaakt wie de verzekeraar is, en of dat verschillende verzekeraars of één en dezelfde is.
Jablan schreef:
02 jan 2023 23:21
Ik blijf erbij: voor de afhandeling van de schade telt alleen, dat beide bestuurders bezig waren met een bijzondere verrichting. Ook wanneer je buikgevoel zegt, dat 1 van de 2 schuldig is.
En dat is en blijft feitelijk onjuist. Je bent gewoon weer te stellig/ zwart-wit. De bijzondere verrichting is belangrijk, maar niet de enige factor.
Dit artikel bevestigt perfect de onjuistheid van jouw stelling: er zijn heel veel relevante factoren naast de bijzondere verrichting.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 150747 »

kuklos schreef:
30 dec 2022 12:21
Aangaande die video, ik moet inloggen om deze te kunnen bekijken. Daar ga ik dus geen account bij Vimeo voor aanmaken.
Zo denk ik er ook over.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Nevyn »

150747 schreef:
03 jan 2023 11:05
kuklos schreef:
30 dec 2022 12:21
Aangaande die video, ik moet inloggen om deze te kunnen bekijken. Daar ga ik dus geen account bij Vimeo voor aanmaken.
Zo denk ik er ook over.
Hier even de link die wel zichtbaar is.
Duidelijk een kwestie van blind achteruit rijden.
Waarschijnlijk uit gewoonte want er is toch nooit wat.
Nu geluk bij een ongeluk, een bus en geen fietser of voetganger.

https://tweakers.net/g/forum/templates/ ... user_large

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door criticus2 »

heb nu het filmpje gezien... als ik eigenaar cq verzekeraar busje zou zijn zou ik hier mn voet heel erg stijf houden bij afwikkeling kwestie . ook al reed busje ook achteruit, dat gegeven is niet iets wat van invloed is geweest op die aanrijding, TS was er wanneer busje vooruit gereden zou hebben ook opgereden. Busje reed voor de situatie wellicht wel beetje hard (lijkt een doodlopend straatje) maar tijd tussen zichtbaar zijn voor TS en moment aanrijding was ruim voldoende de juiste beslissing , namelijk even wachten, te nemen. Maar dan moet je kijken, en dat lijkt niet gebeurt idd.
Wat mij betreft klip en klaar 100% duidelijk waar schuld ligt. Geen 50-50 .

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door riddert »

Raadsel68 schreef:
03 jan 2023 11:45
Ligt er bij de verzekering ook aan of de APK geldig is. Zo ik opgezocht heb met het kenteken wat hier op lijkt en waarvan het type auto sterk overeen komt is deze verlopen vanaf 9 december. In dat geval keert de verzekering bij schade niet uit.
@raadsel68, Apk is geldig tot 9 dec 2023,

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Hoor veel mensen hier zeggen dat het busje stil stond, maar wel belangrijk is dat de auto al in zijn achteruit ging toen het busje nog achteruit reed. Denk dat dit een 50/50 word en zoals TS op tweakers al aangaf gaat die het toch via de verzekering doen wat ook de beste oplossing is. Scheelt je hoop gezeur en kan je verder

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
03 jan 2023 14:21
... maar wel belangrijk is dat de auto al in zijn achteruit ging toen het busje nog achteruit reed....
Dat bevestigt juist dat de bus al lang met zijn bijzondere verrichting bezig was toen TS die van hem begon. Dat wijst dus juist op schuld voor TS.
HADES2001 schreef:
03 jan 2023 14:21
... en zoals TS op tweakers al aangaf gaat die het toch via de verzekering doen wat ook de beste oplossing is. Scheelt je hoop gezeur en kan je verder
Dat is sowieso de beste oplossing.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door juliomariner »

HADES2001 schreef:
03 jan 2023 14:21
en zoals TS op tweakers al aangaf gaat die het toch via de verzekering doen wat ook de beste oplossing is. Scheelt je hoop gezeur en kan je verder
We hebben dus meer dan 50 berichten nodig om de conclussie te herhalen die op pagina 1 al meerdere is genoemd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Raadsel68 schreef:
03 jan 2023 10:03
Maar dit gaat niet over parkeren maar uitrijden van een parkeerplaats.
Het artikel gaat over schade bij parkeren in het algemeen. Inparkeren, uitparkeren, de plek.
Moneyman schreef:
03 jan 2023 10:08
Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.
Allemaal leuk bedacht, maar niet van belang voor de verzekeraar. Daar telt - simpeler kan het niet - het punt van de bijzondere verrichting. Jouw punten horen meer thuis in een rechtszaal.
Moneyman schreef:
03 jan 2023 10:08
En dat is en blijft feitelijk onjuist. Je bent gewoon weer te stellig/ zwart-wit. De bijzondere verrichting is belangrijk, maar niet de enige factor.
Op de plek waar ik zo'n aanrijding had, gebeurt dat wekelijks. (Plus elke maand een vrachtwagen, die bij het nemen van een bocht uitzwaait en een geparkeerde auto raakt. Allemaal sinds de zaak duurzaam veilig is ingericht.)
Elke keer is de uitkomst: beide partijen schuldig, want bijzondere verrichting. Geen stelling, geen mening, gewoon een feit. Elke week opnieuw hetzelfde feit. Ondanks disculperende stilstandsduur en dankzij OVS-regeling bij parkeerschade.
juliomariner schreef:
03 jan 2023 15:34
HADES2001 schreef:
03 jan 2023 14:21
en zoals TS op tweakers al aangaf gaat die het toch via de verzekering doen wat ook de beste oplossing is. Scheelt je hoop gezeur en kan je verder
We hebben dus meer dan 50 berichten nodig om de conclussie te herhalen die op pagina 1 al meerdere is genoemd.
Het verschil tussen schuldvraag en schade-afhandeling in de praktijk :)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door mahadma »

Het moment van botsing is dat de aygo tegen een stilstaande bus aanrijd. Dus bent u fout.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Bij een vrachtwagen die uitzwaait bij de bocht en een geparkeerde auto raakt, zijn volgens u beide partijen schuldig?

Gelukkig hebt u geen verstand van verzekeren. 😁

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
03 jan 2023 18:54
(Plus elke maand een vrachtwagen, die bij het nemen van een bocht uitzwaait en een geparkeerde auto raakt. Allemaal sinds de zaak duurzaam veilig is ingericht.)
Elke keer is de uitkomst: beide partijen schuldig, want bijzondere verrichting. Geen stelling, geen mening, gewoon een feit. Elke week opnieuw hetzelfde feit. Ondanks disculperende stilstandsduur en dankzij OVS-regeling bij parkeerschade.
Dat zal vast de meest gewilde parkeerplek zijn dan?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Wie ter plekke onbekend is, parkeert daar.
Lady1234 schreef:
03 jan 2023 19:04
Bij een vrachtwagen die uitzwaait bij de bocht en een geparkeerde auto raakt, zijn volgens u beide partijen schuldig?
Nee en daarom staat het tussen haakjes, want verder niet van belang in dit onderwerp.
Het is gewoon een plek waar de duurzaam veilige weginrichting leidt tot vele kleine aanrijdingen bij het in- en uitparkeren en als daar de autoverzekeraar aan te pas komt, vergoedt elke verzekeraar de schade voor de eigen klant. Waarom het zo wordt afgehandeld, staat in het verlinkte artikel.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Dit schrijft u.

Op de plek waar ik zo'n aanrijding had, gebeurt dat wekelijks. (Plus elke maand een vrachtwagen, die bij het nemen van een bocht uitzwaait en een geparkeerde auto raakt. Allemaal sinds de zaak duurzaam veilig is ingericht.)
Elke keer is de uitkomst: beide partijen schuldig, want bijzondere verrichting. Geen stelling, geen mening, gewoon een feit. Elke week opnieuw hetzelfde feit. Ondanks disculperende stilstandsduur en dankzij OVS-regeling bij parkeerschade.

Beide partijen zijn dus NIET schuldig. En dat is een feit. En regelingen tussen verzekeraars binden verzekerden niet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
03 jan 2023 18:54
Moneyman schreef:
03 jan 2023 10:08
Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.
Allemaal leuk bedacht, maar niet van belang voor de verzekeraar. Daar telt - simpeler kan het niet - het punt van de bijzondere verrichting. Jouw punten horen meer thuis in een rechtszaal.
Omdat mijn eerdere conclusie ("onzin") blijkbaar te onvriendelijk was, zal ik het maar anders formuleren: wat je schrijft, is niet waar. Juist bij de afhandeling van een verzekeringsclaim spelen de genoemde factoren een rol. Dat ze evenzeer een rol spelen in een mogelijke separate civiele procedure, maakt dat niet anders.

Het is daarnaast onjuist om te doen alsof "de verzekeraar" iets anders is dan "de rechtszaal": als er geen bevredigende uitkomst is, worden de afwegingen van de verzekeraars immers gewoon getoetst in de rechtszaal. Dat zijn geen twee totaal losstaande werelden ofzo.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman, zoek de stopknop. De laatste tijd probeer je in elk topic mijn bijdragen af te branden en zo werkt een forum niet. Dat bestaat uit een veelheid van meningen, die rustig naast elkaar kunnen bestaan - afhankelijk van invalshoek. Zodra een woord niet op de goede plek staat, begin je al met 'onzin'. Nee, 1000 mensen, 1000 meningen, 1000 manieren om je uit te drukken.

Hier in dit topic gaat het hierom:
WFieret schreef:
28 dec 2022 13:41
Nu vraag ik mij af wie er schuldig is in dit geval. We doen beide een bijzondere verrichting en de bus staat niet lang stil voordat de aanrijding gebeurt. Is dit schuld door beide bestuurders of voor de aygo bestuurder?
Die vraag heeft iedereen oprecht beantwoord. Dat is genoeg. Ik heb mijn menig voldoende onderbouwd en die blijft gewoon staan, omdat ik mij op de praktijk baseer. Ik heb in jouw reacties bij dit onderwerp nog nergens jouw ervaringen gezien en dat betekent dat jij hier de stuurman aan wal bent.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw praktijkvoorbeelden zij dus “onzin”, maar u presenteert ze als “feiten” en dat zijn ze niet

De Ts weet donders goed dat hij volkomen fout zit, maar leest iets over stilstand en denkt dan een uitweggetje te zien.

Die bus rijdt achteruit op de weg en stopt op die weg. De Ts vertrekt uit een parkeerhaven, kijkt alleen naar een schutting en knalt op de stilstaande bus. Jammer maar helaas, dat wordt betalen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
07 jan 2023 18:35
Moneyman, zoek de stopknop. De laatste tijd probeer je in elk topic mijn bijdragen af te branden en zo werkt een forum niet.
Onjuist. Speel niet op de man.

Ik reageer regelmatig op jouw posts, regelmatig met instemming (soms middels een hartje, soms middels een reactie), en regelmatig ook zonder instemming. Als je zaken schrijft die ik wens te corrigeren doe ik dat. Bij jou, bij een ander. En als iemand vaak dingen schrijft die correctie behoeven, reageer ik vaker. Zo simpel is het - en zo werkt een forum nu juist wél. Sterker: het is de essentie van een forum.
Jablan schreef:
07 jan 2023 18:35
Dat bestaat uit een veelheid van meningen, die rustig naast elkaar kunnen bestaan - afhankelijk van invalshoek. Zodra een woord niet op de goede plek staat, begin je al met 'onzin'. Nee, 1000 mensen, 1000 meningen, 1000 manieren om je uit te drukken.
Ja, dat is je vaste uitvlucht: een woord staat verkeerd :lol: Je gaat er dan gemakshalve aan voorbij dat ik je standpunt inhoudelijk weerleg - en dat betreft geen woorden, dat betreft onjuistheden. Het is ook geen toeval dat ik niet bepaald de enige ben die jou regelmatig corrigeert - overigens vrijwel altijd zonder enige resultaat.
Jablan schreef:
07 jan 2023 18:35
Ik heb mijn menig voldoende onderbouwd en die blijft gewoon staan, omdat ik mij op de praktijk baseer. Ik heb in jouw reacties bij dit onderwerp nog nergens jouw ervaringen gezien en dat betekent dat jij hier de stuurman aan wal bent.
Deze redeneertrant zegt alles over jouw denkwijze. Je hebt mijn standpunten gezien, en je weet dat ik beroepshalve continu met juridische zaken en jurisprudentie bezig ben. Verzekeringsrecht is niet geheel toevallig een volwaardig onderdeel van de beroepsopleiding tot gerechtsdeurwaarder. En dan noem jij, met jouw beweerdelijke ervaring op jouw weggetje, mij tot stuurman aan wal? Kom nou toch.

Het is overduidelijk dat je statement dat enkel en alleen de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting telt, onjuist is.

Plaats reactie