Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Fin »

Zoals ik het begrijp, mogen ouders van minderjarige kinderen onbeperkt schenken aan hun kinderen, aangezien het vermogen van minderjarige kinderen bij dat van hun ouders wordt opgeteld.

Maar op een dag worden ze meerderjarig. Als het meezit.
Hoe werkt het dan met het geld dat ze tot dan toe hebben opgebouwd op hun spaarrekening?
Dat komt dan dus op hun naam te staan.

Stel je voor dat dat bv 2 ton is. Daar zal de belastingdienst vast niet mee akkoord gaan.
Maar hoe en waar is eea geregeld, ik kan er niks over vinden.

Treefamily
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2023 22:06

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Treefamily »

Ouders mogen schenken aan minderjarige kinderen. De vrijstelling voor 2023 bedraagt € 6.035. Indien je hoger dan de vrijstelling schenkt, betaal je schenkbelasting. Tot € 130.425 betaal je 10% en boven de € 130.425 20%.

Aangezien het kind minderjarig is, doen de ouders de schenkaangifte. Het vermogen wat het minderjarige kind ontvangt op bijvoorbeeld bankrekening wordt t/m dat het kind meerderjarig is opgegeven bij de ouders in de aangifte. Zodra het kind 18 is geeft het kind het vermogen aan in zijn eigen aangifte.

De belastingdienst kan het geld volgen omdat het vermogen eerst bij de ouders in de aangifte heeft gestaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij mogen niet “onbeperkt” schenken. Boven de vrijgestelde bedragen moet schenkingsrecht betaald worden.

Als het kind 18 wordt, heeft de ouder niets meer over dat geld te zeggen. Of hij heeft voordien maatregelen moeten treffen.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor kinderen geldt een vrijstelling tot € 6035 in 2023. Die vrijstelling geldt uiteraard ook voor minderjarige kinderen. Als u meer schenkt, moet u gewoon schenkbelasting betalen (afgezien van de eenmalige vrijstellingen, maar die gelden alleen voor meerderjarige kinderen).

U kunt bv de schenkwijzer van ABN-AMRO invullen voor een schenking van € 10.000, dan wijst het zich vanzelf.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het vermogen van minderjarige kinderen wordt niet bij dat van de ouders gerekend. Ook minderjarige kinderen zijn voor de wet gewoon een zelfstandige rechtspersoon met eigen bezittingen.
Wel telt het vermogen van minderjarige kinderen bij de ouders mee als het gaat om de box 3 belastingheffing. Omdat wettelijk gezien de ouders het vermogen van hun minderjarige kinderen beheren én in beginsel aansprakelijk zijn voor de financiële verplichtingen van hun kinderen. Maar dat is niet hetzelfde als dat het vermogen wordt opgeteld.

Per jaar mag ruim 6000 euro belastingvrij per kind geschonken worden. Bij grotere bedragen kan er schenkbelasting geheven worden. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen.

Wanneer uw kinderen tussen de 18 en 40 jaar oud zijn, kunnen zij eenmalig gebruikt maken van de algemene verhoogde vrijstelling schenkbelasting. Dit jaar is de verhoogde vrijstelling voor algemeen gebruik bijna €29.000. Dit bedrag komt in plaats van de reguliere jaarlijkse vrijstelling van ruim €6000,-

Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Fin »

Hartelijk dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp:
- Hoeft er voor schenkingen die onder de belaste grens vallen, niet te worden aangegeven.
- Kan het kind op zijn 18de verjaardag een bedrag van 18 x 6000(*) belastingvrij hebben opgebouwd door schenking van de ouders. Dit vermogen wordt vanaf dat moment fiscaal aan hem toegekend

(*) ik ben mij ervan bewust dat de maximale schenkingsvrijstelling jaarlijks aangepast wordt, en het bedrag dus eigenlijk 18 x (de vrijstellingsgrens van de afgelopen achtereenvolgende jaren) is.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Fin schreef:
01 jan 2024 10:58
Hartelijk dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp:
- Hoeft er voor schenkingen die onder de belaste grens vallen, niet te worden aangegeven.
- Kan het kind op zijn 18de verjaardag een bedrag van 18 x 6000(*) belastingvrij hebben opgebouwd door schenking van de ouders. Dit vermogen wordt vanaf dat moment fiscaal aan hem toegekend

(*) ik ben mij ervan bewust dat de maximale schenkingsvrijstelling jaarlijks aangepast wordt, en het bedrag dus eigenlijk 18 x (de vrijstellingsgrens van de afgelopen achtereenvolgende jaren) is.
Vetgedrukte is alleen correct indien daadwerkelijk jaarlijks gebruik is gemaakt van de belastingvrije schenkingsruimte.

Wanneer ouders een rekening voor hun kind openen wanneer het kind 17 jaar oud is en daarop in één keer een bedrag zetten van 18 maal de vrijstelling, dan moet er gewoon schenkbelasting betaald worden over het bedrag boven de drempel die geldt in het jaar waarop de totale schenking gedaan wordt.

Wil je gebruik maken van de jaarlijkse vrijstelling, dan zul je ook daadwerkelijk jaarlijks moeten schenken.

Elke constructie die je bedenkt om nog gebruik te maken van de belastingvrije schenkingsruimte van reeds verstreken jaren is simpelweg belastingfraude en niet toegestaan

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Welk (belasting)voordeel denkt u met dergelijke grote en regelmatige schenkingen te behalen? Lees ook dit:
Belastingdienst schreef: En hebt u, uw partner of uw minderjarige kind(eren) vermogen? Als uw vermogen op 1 januari 2022 meer dan € 31.747 (met fiscaal partner € 63.494) was, bent u verplicht om aangifte te doen.
Als uw kind op 18 jarige leeftijd vermogen heeft, is het dus verplicht aangifte te doen voor de inkomstenbelasting.
Bedenk ook dat het bij een zuigeling niet valt te voorspellen hoe verstandig deze 18 jaar later zal omgaan met een grote som geld waarover hij/zij dan vrijelijk kan beschikken.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Goh, ik kijk al een paar dagen tegen die topic titel aan.
Moeten we de minderjarige kinderen van Maxima geld schenken?
Toch maar gauw gelezen. Ok.
Gelukkig het valt mee. Het gaat over de eigen kinderen.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax schreef:
01 jan 2024 12:06
Bedenk ook dat het bij een zuigeling niet valt te voorspellen hoe verstandig deze 18 jaar later zal omgaan met een grote som geld waarover hij/zij dan vrijelijk kan beschikken.
Goed omgaan met grote sommen geld is volgens mij niet echt gebonden aan leeftijd.
Zie goede en slechte voorbeelden in mijn kennissenkring.

Maar op 18-jarige leeftijd ineens over € 90.000,-- kunnen beschikken is wel een uitdaging lijkt mij.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door rwolters »

Bezorgdeburger schreef:
01 jan 2024 18:51
Erthanax schreef:
01 jan 2024 12:06
Bedenk ook dat het bij een zuigeling niet valt te voorspellen hoe verstandig deze 18 jaar later zal omgaan met een grote som geld waarover hij/zij dan vrijelijk kan beschikken.
Goed omgaan met grote sommen geld is volgens mij niet echt gebonden aan leeftijd.
Zie goede en slechte voorbeelden in mijn kennissenkring.

Maar op 18-jarige leeftijd ineens over € 90.000,-- kunnen beschikken is wel een uitdaging lijkt mij.
Dat is toch gewoon een kwestie van goed opvoeden? Opvoeding wordt immers altijd aangegeven als oorzaak van wangedrag door jongeren…..

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

rwolters schreef:
02 jan 2024 08:40
Bezorgdeburger schreef:
01 jan 2024 18:51
Erthanax schreef:
01 jan 2024 12:06
Bedenk ook dat het bij een zuigeling niet valt te voorspellen hoe verstandig deze 18 jaar later zal omgaan met een grote som geld waarover hij/zij dan vrijelijk kan beschikken.
Goed omgaan met grote sommen geld is volgens mij niet echt gebonden aan leeftijd.
Zie goede en slechte voorbeelden in mijn kennissenkring.

Maar op 18-jarige leeftijd ineens over € 90.000,-- kunnen beschikken is wel een uitdaging lijkt mij.
Dat is toch gewoon een kwestie van goed opvoeden? Opvoeding wordt immers altijd aangegeven als oorzaak van wangedrag door jongeren…..
Waarom zou het uitgeven van veel geld door een 18 jarige wangedrag zijn?
In beschreven situatie is het eigen geld en ieder van 18 jaar en ouder kan vrij over dat geld beschikken.

En je hebt het over een goede opvoeding. Maar wat is een goede opvoeding?

Ik vermoed dat alleen wij al daar verschillend over denken gezien onze bijdragen hier in dit forum.

Wie in een grote stad is geboren en opgegroeid zal wellicht anders opvoeden dan wie op het platteland is geboren en opgegroeid. Om het over andere landen en culturen maar niet te hebben.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door rwolters »

Bezorgdeburger schreef:
02 jan 2024 12:33
rwolters schreef:
02 jan 2024 08:40
Bezorgdeburger schreef:
01 jan 2024 18:51


Goed omgaan met grote sommen geld is volgens mij niet echt gebonden aan leeftijd.
Zie goede en slechte voorbeelden in mijn kennissenkring.

Maar op 18-jarige leeftijd ineens over € 90.000,-- kunnen beschikken is wel een uitdaging lijkt mij.
Dat is toch gewoon een kwestie van goed opvoeden? Opvoeding wordt immers altijd aangegeven als oorzaak van wangedrag door jongeren…..
Waarom zou het uitgeven van veel geld door een 18 jarige wangedrag zijn?
In beschreven situatie is het eigen geld en ieder van 18 jaar en ouder kan vrij over dat geld beschikken.

En je hebt het over een goede opvoeding. Maar wat is een goede opvoeding?

Ik vermoed dat alleen wij al daar verschillend over denken gezien onze bijdragen hier in dit forum.

Wie in een grote stad is geboren en opgegroeid zal wellicht anders opvoeden dan wie op het platteland is geboren en opgegroeid. Om het over andere landen en culturen maar niet te hebben.
Het sarcasme is je blijkbaar ontgaan. Ik heb het over opvoeden en wangedrag, omdat boomers dat altijd noemen als "de jeugd van tegenwoordig" rare dingen doen (in hun ogen, want zelf zijn ze vergeten dat ze ook ooit jong waren, en dat hun ouders ook niet oneindige controle over ze hadden).

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Schenken aan minderjarige kinderen; maxima?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@rwolters excuses ik had het inderdaad anders opgevat.

Plaats reactie