Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

PGros schreef:
13 okt 2022 11:18
wie heeft indertijd de schutting die er nu staat geplaatst en betaald?
Maakt niet uit wie er vroeger voor betaald heeft. Als hij op de erfscheiding staat zijn beide eigenaar.
Wie bedoel jij nou?
Er zijn 3 eigenaren mogelijk:
1. @Missivo
2. De hurende buur
3. De wbv

Dan zouden de kosten voor 1/3 voor @Missivo kunnen zijn. En wbv zou 1/3 kosten in de huur kunnen stoppen als woningverbetering.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 13 okt 2022 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6611
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lowieze »

PGros schreef:
13 okt 2022 11:18
wie heeft indertijd de schutting die er nu staat geplaatst en betaald?
Maakt niet uit wie er vroeger voor betaald heeft. Als hij op de erfscheiding staat zijn beide eigenaar.
Dat maakt nu juist wel uit. Wellicht staat in het huurcontract van de buren dat de schutting van de verhuurder blijft.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geip Suusje schreef:
13 okt 2022 11:16
Lowieze schreef:
13 okt 2022 11:05
@Missovo, wie heeft indertijd de schutting die er nu staat geplaatst en betaald?
Misschien kunnen de buren eens in hun huurcontract kijken wat daarin staat hierover?
Er zou iets over in het koopcontract van @Missivo kunnen/moeten staan. Dat @Missivo met de buren een verhuurovereenkomst voor de halve schutting zou hebben. Of zoiets :D
Die gekkigheid staat natuurlijk niet in de koopovereenkomst.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
13 okt 2022 10:42
alfatrion schreef:
13 okt 2022 10:16
TS heeft recht op een op de grens van de erven een ondoorzichtige echtscheiding (steen, hout, of iets dergelijks) van twee meter. En de buurman (huiseigenaar) moet de helft daaraan meebetalen.
Die schutting staat er al dus kan hij niets eisen. Tenzij de schutting in elkaar valt van narigheid. Zolang de schutting staat kun je moeilijk eisen dat hij vervangen moet worden en de kosten gedeeld.
Als de schutting aan het eind van zijn leven zit (en daar lijkt het wel op, gezien de omschrijving "moet vervangen worden, alles is rot"), dan kan TS dsat prima eisen. Er bestaat geen eis dat de schutting eerst in elkaar gedonderd moet zijn.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

De de schutting is echt rot, wankelt en zowel palen als planken kun je gaten in duwen . Schutting is betaald door de mensen die voor p hier woonden wij wonen hier na p en zijn de eerste kopers 19 jaar geleden. P woonde hier CA 10 jaar dus de schutting staat al meer dan 29 jaar.
Ik zie heel veel geschreven hier, maar heb nog niet helder of de rekening gedeeld moet worden tussen beide eigenaren, of tussen eigenaar en huurder. Wat voor Schutting het wordt zal mij worst zijn, ik laat er aan onze kant toch weer klimop tegen groeien.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een schutting van 29 jaar oud is wel rijp voor vervanging. Je eist dus niets geks - er vanuit gaande dat de schutting op de erfgrens staat. Die vraag heb je namelijk nog niet beantwoord.

Geef aan de woningeigenaar aan dat je je beroept op het wettelijk recht om de kosten van de erfafscheiding te delen. Geef aan dat je op basis van juridisch advies weet dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de schutting (zie de al gegeven links). Geef daarbij tevens aan dat het aan de woningeigenaar is oom de kosten desgewenst en indien mogelijk op de huurder (jouw buurman) te verhalen.

Doe dit op een stevige, maar constructieve toon en geef een termijn om te reageren.

Als ze niet in beweging komen, rest je weinig anders dan een gang naar de rechter. Tenzij je eieren voor je geld kiest en een nieuwe schutting op je eigen grond zet.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alfatrion schreef:
13 okt 2022 10:16
TS heeft recht op een op de grens van de erven een ondoorzichtige echtscheiding (steen, hout, of iets dergelijks) van twee meter. En de buurman (huiseigenaar) moet de helft daaraan meebetalen.
....
Dat zou ik zo niet stellen. De prijs is zeker relevant, maar het is niet zo dat de goedkoopste moet worden gekozen.
De eerste twee strekkende meters vanuit de gevel gemeten zijn inderdaad voor kosten van de verhuurder en moeten 'ondoorzichtig' zijn en de 'gebruikelijk hoogte' voor een schutting (1,8 tot 2,0 meter hoog). Na die eerste twee strekkende meters is de verhuurder niets anders verplicht dan eenduidig aangeven waar de tuin van de huurder eindigt.

En nee, buren onderling zijn uiteraard niet verplicht om na onderling overleg de goedkoopste optie voor een nieuwe erfafscheiding te kiezen. Maar als de ene buur een luxe erfafscheiding wil en de ander daar niet aan mee wil betalen, dan is het ook niet mogelijk om af te dwingen dat wordt meebetaald aan de gewenste luxe. De helft van de kosten voor een basic erfafscheiding moet door beiden gedragen worden, alles meer dan basic volgt uit een onderling akkoord en is dus gebaseerd op vrijwillige basis.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
13 okt 2022 17:22
basic erfafscheiding
Dat is dus een rij paaltjes met ijzerdraad bovenlangs.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Jablan »

Missivo schreef:
12 okt 2022 21:17
Wij hebben ook het geld niet om de hele Schutting alleen te betalen.
Denk je aan een schutting uit de bouwmarkt? Dan kun je beter zelf aan de slag gaan, steviger en goedkoper.
alfatrion schreef:
13 okt 2022 10:16
TS heeft recht op een op de grens van de erven een ondoorzichtige echtscheiding (steen, hout, of iets dergelijks) van twee meter. En de buurman (huiseigenaar) moet de helft daaraan meebetalen.
De autocorrectie :mrgreen: ... erfafscheiding

Voor de rest: volg de adviezen van Moneyman op.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik lees dat TS krap aan het kapitaal heeft om de helft van een nieuwe schutting te plaatsen. Wanneer ik bij de diverse bouwmarkten kijk wat kant-en-klare schuttingdelen en schuttingpalen kosten dan kan ik me wel voorstellen dat het allemaal wat prijzig wordt.

Echter, de herfst is aangebroken en bouwmarkten moeten van hun lente-/zomervoorraad af. Aantrekkelijke kortingen op dat soort dingen worden juist nu gegeven. Let daarop, het kan uw financiële plaatje flink voordeliger maken.

Ook weet ik niet hoe handig TS zelf is, of dat hij een Handige Harry in zijn familie heeft. Het zelf bouwen van een eenvoudige schutting is nou ook weer geen hogere wiskunde. Op Marktplaats vindt je snel partijen resthout of gebruikte steigerdelen voor een prikkie. Oké, misschien iets meer aanschaffen wegens wat extra uitval van materiaal. Voor weinig kunt u daar aan een flinke hoeveel hout komen, echt wel geschikt voor het zelf maken van een eenvoudige schutting. Twee lagen buitenbeits erop en uw schutting gaat dan best lang mee.

Zet die zelfbouw-schutting net op uw eigen perceel, die schutting is dan volledig uw eigendom waardoor er ook geen conflict hierover kan ontstaan met uw buren of hun woningbouwvereniging.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

Schutting staat op er scheiding, dus is gedeeld eigendom met wbv.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

Dat er iets moet met de schutting erkennen zowel de buurvrouw als ik. Hij is echt op. Maar ik begrijp de buurvrouw ook die er geen geld voor heeft daarom wil ik weten of ik niets kan met de wbv die per slot van rekening mede eigenaar van de schutting is. Er is al veel over gezegd maar de meningen daarover verschillen. Ik zou denk ik iets van een wettekst over eigenaren en erfscheiding willen hebben. 22

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door BreejKC »

Gewoon laten staan die oude schutting en net op uw eigen perceel die vervangende schutting bouwen. Wat de buurvrouw of wbv dan met dat oude ding doet is uw pakkie-an dan niet meer. Of ze dan bouwval laten staan of zelf afbreken daarna zal u een worst zijn, u geniet van uw zelfgebouwde eigen(dom) dat dan op uw perceel staat.

Die (wet)teksten hierop betrekking hebbend heeft Moneyman in zijn reactie van 12 oktober te 21:32 uur gegeven, even terugbladeren dus en de tijd nemen deze goed door te nemen en op u in laten werken.

Ook als u op tv afleveringen van "De rijdende rechter" en/of "Mr. Reed" heeft gevolgd dan moet het u inmiddels toch wel duidelijk zijn dat bij koophuizen en de daarbij horende grond, datgene wat daarop is geplaatst wettelijk het eigendom is van de eigenaar van de woning/grond.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat een WBV eigenaar is/ kan zijn ve schutting op de erfgrens.

Wat ik niet zo goed begrijp is : TS heeft de woning 19 jr geleden gekocht , deze hurende buren, wonen er nu zo.n 9 jaar.
Nu is de schutting verrot. Is er nu in de afgelopen 9-10 jaar nou echt niet eerder een moment geweest om de schutting gezamenlijk te vervangen?
In een paar jaar tijd valt dat wel bij elkaar te sparen, toch?

Het is n.m.m een gezamenlijke kostenpost als de schutting precies op de erfgrens komt te staan.

Een andere mogelijkheid is dat u een erfscheiding precies op uw eigen grond plaatst .
Dan betaalt u dit zelf en heeft u geen gedoe met de buren.

Misschien is een rij jonge coniferen of een haag planten zelfs wel een beter idee 😁.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over de woonduur van de buren wordt niets geschreven. Maar de buren zullen maar bijstand hebben, dan ga je dat echt niet besteden aan een schutting.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als de woningbouwvereniging alleen wil betalen voor wat palen en kippengaas, dat mag wel. Het onderhoud is verder voor de huurder. Dus in deze zal WBV partij zijn, maar die zullen zich afvragen wat er met die afscheiding is gebeurd die zij hebben geplaatst.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Missivo schreef:
13 okt 2022 19:08
Ik zou denk ik iets van een wettekst over eigenaren en erfscheiding willen hebben. 22
Lees mijn eerste bijdrage nog eens.

Concreet: lees titel 4 van boek 5 BW eens, en dan vooral art. 49.
.Artikel 5:49 BW
1 Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

Thx moneyman dat is duidelijk

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
13 okt 2022 20:53
Missivo schreef:
13 okt 2022 19:08
Ik zou denk ik iets van een wettekst over eigenaren en erfscheiding willen hebben. 22
Lees mijn eerste bijdrage nog eens.

Concreet: lees titel 4 van boek 5 BW eens, en dan vooral art. 49.
.Artikel 5:49 BW
1 Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

Uit een lege portemonnee valt weinig te halen en de buur geeft aan geen geld te hebben.
Wat ga je doen als je (zo goed als zeker) weet dat je buur niet kan meebetalen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
13 okt 2022 22:13
Uit een lege portemonnee valt weinig te halen en de buur geeft aan geen geld te hebben.
Wat ga je doen als je (zo goed als zeker) weet dat je buur niet kan meebetalen.
Lees nog eens :wink: je hebt niets met de buur te maken.

Plaats reactie