Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
13 okt 2022 22:23
scontra schreef:
13 okt 2022 22:13
Uit een lege portemonnee valt weinig te halen en de buur geeft aan geen geld te hebben.
Wat ga je doen als je (zo goed als zeker) weet dat je buur niet kan meebetalen.
Lees nog eens :wink: je hebt niets met de buur te maken.
Hebbe !! ;-) Ts zou dan bij de verhuurder moeten aankloppen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In gelijke delen bijdragen, wil ook zeggen dat beiden het eens worden over de nieuwe schutting. Als de woningbouwvereniging geen nieuwe schutting nodig vindt, dan houdt het daar op.

Lowieze
Berichten: 6611
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
14 okt 2022 10:21
In gelijke delen bijdragen, wil ook zeggen dat beiden het eens worden over de nieuwe schutting. Als de woningbouwvereniging geen nieuwe schutting nodig vindt, dan houdt het daar op.
Dat zullen dan paaltjes met een ijzerdraad worden.
Ik zou graag weten wat de verhuurder van de buren uiteindelijk beslist.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

We gaan eerst met de buurvrouw praten en vertellen welke actie we willen ondernemen. Daarna sturen we de wbv een mail en/of brief. De afloop laat ik weten

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts woont er al 19 jaar.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

Weten dat het een voormalige huurwoning betreft klopt. Maar dat maakt nog niet dat daarmee de eigenaar van zijn plicht ontslaan is. Ikk heb net geleerd dat ik recht heb op het delen van de kosten met de andere eigenaar, niet met huurder. En 19 jaar geleden was de schutting absoluut niet rot.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Missivo schreef:
14 okt 2022 15:44
Ikk heb net geleerd dat ik recht heb op het delen van de kosten met de andere eigenaar, niet met huurder.
Maar dat betekent niet dat dat de kosten zijn voor de schutting die u wilt. Als de andere eigenaar hooguit wil meebetalen voor paaltjes met een draad ertussen, zult u alsnog de rest moeten ophoesten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snuffel1 schreef:
14 okt 2022 14:08
In veel gevallen deden buren met elkaar de tuinen inrichten want twee schuttingen plaatsen was toen nog zonde geld.
Ik herinner me nog als klein jochie dat we gingen verhuizen naar een nieuwbouwwoning. 2 onder 1 kap was dat. Die buren in de andere woning, daar komen we nu 25 jaar na verhuizen uit die woning nog steeds over de vloer.

Omdat het nieuwbouw was moest er nog een schutting tussen onze huizen geplaatst worden. Ik geloof dat men eerst had besloten om eerst de huizen te doen en daar te klussen en dan later in overleg aan die schutting te beginnen.

Een jaar later stond er nog geen schutting, alleen het muurtje waar de schutting panelen op moesten komen. Aan beide kanten van dat muurtje stonden de tuintafels tegen het muurtje en regelmatig werd er met de buren gebarbecued, een biertje gedronken en dergelijke, terwijl iedereen in de eigen tuin kon zitten.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je hebt 19 jaar geleden een huurwoning gekocht. En je hebt er in al die jaren geen rekening mee gehouden dat de schutting op enig moment vervangen moest worden. Je had er 19 jaar voor kunnen sparen.
19 jaar geleden kostten woningen minder dan de helft van wat ze nu kosten. Dus daar zit een heel lage hypotheek aan vast. En dan nu geen geld hebben voor een nieuwe schutting? Het komt op mij over dat je een nieuwe schutting wilt hebben en dat de huurder of desnoods de woningstichting daarvoor voor de helft op moet draaien.
Weet je zeker dat de schutting op de erfgrens staat?
Een huurder kan een schutting van de vorige huurder overnemen, maar het hoeft niet. Het zit er in, dat de huurder geen eigenaar van de schutting is. De huurder moet wel de bestaande schutting onderhouden, dus af en toe een plankje vervangen,
Maar hoeft geen nieuwe schutting te kopen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Missivo
In plaats van een schutting kunt U een scheidsmuur plaatsen voor gezamenlijke rekening.

Lees dit eens: https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-w ... smuur.html

"Het verschil tussen een schutting en een scheidsmuur is dat de scheidsmuur gezamenlijk eigendom van beiden buren is."

"Bij een scheidsmuur kunt u ten allen tijde vorderen dat de buurman meewerkt op grond van artikel 5:49 lid 1 Burgerlijk Wetboek. Werkelijk sprake van toestemming is dus niet nodig. De kosten voor het plaatsen van de scheidsmuur komt aan beiden partijen voor gelijke delen toe."

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
14 okt 2022 20:01
@Missivo
In plaats van een schutting kunt U een scheidsmuur plaatsen voor gezamenlijke rekening.

Lees dit eens: https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-w ... smuur.html

"Het verschil tussen een schutting en een scheidsmuur is dat de scheidsmuur gezamenlijk eigendom van beiden buren is."
{...)
Lees dit eens, uit dezelfde link. Het is de zin die direct voor de door u geciteerde passage staat:
De schutting kan geplaatst worden op uw eigen grond, maar ook op de erfgrens. Bij plaatsing op de erfgrens spreken echter niet meer van een schatting, maar van een scheidsmuur.
Ik zie geen verschil met de eerder gegeven adviezen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een “scheidsmuur” is maar een koopje, vergeleken met een schutting. :shock:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Erthanax schreef:
14 okt 2022 20:41
Ik zie geen verschil met de eerder gegeven adviezen.
Het verschil zit in de naam. En wat er juridisch aan vast zit.

Als ik TS was zou ik gaan voor een bijzondere schutting: eentje die staat op de erfgrens en waar de andere eigenaar de helft van moet betalen.
Dat is een scheidsmuur, niet zo maar een schutting.

Een gewone schutting mag je zelf betalen en op eigen grond neer zetten.
Nadeel is dat door verjaring je na 20 jaar een strookje grond kwijt bent tussen jouw schutting en de oude erfgrens. Dan staat de schutting op de nieuwe erfgrens en herhaalt de discussie zich. Als je daar 60 jaar woont ben je na 3 schuttingvernieuwingen je halve tuin kwijt aan de buren die ook nog eens gratis schuttingen krijgen.

Je kan als eigenaar maar beter je zaken ineens goed regelen.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 14 okt 2022 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Missivo »

@snuffel,ik denk helemaal niet meer rechten te hebben dan de huurster, juist niet. Als ik dat dacht plaatste ik gaas met klimop tussen de eiven, goedkoper en MI mooier dan een schutting maar daar maak ik buurvrouw niet blij mee. Ik heb zelf krap aan het geld voor de helft van de schutting wat ook genoeg is, lees de wetsartikelen van moneyman maar. En waardoor ik niet meer heb is eigenlijk privé maar dan toch:sinds aantal jaar leven wij van een uitkering.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Missivo schreef:
14 okt 2022 21:52
@snuffel,ik denk helemaal niet meer rechten te hebben dan de huurster, juist niet. Als ik dat dacht plaatste ik gaas met klimop tussen de eiven, goedkoper en MI mooier dan een schutting maar daar maak ik buurvrouw niet blij mee.
Maar dan is het toch simpel? Als de buurvrouw niet mee kan/wil betalen heeft ze ook niks over de schutting te zeggen. Dan zet je dus gaas met klimop, want dat kun je blijkbaar wél betalen. Dat zij daar niet blij mee is, is haar probleem.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
13 okt 2022 20:53
Missivo schreef:
13 okt 2022 19:08
Ik zou denk ik iets van een wettekst over eigenaren en erfscheiding willen hebben. 22
Lees mijn eerste bijdrage nog eens.

Concreet: lees titel 4 van boek 5 BW eens, en dan vooral art. 49.
.Artikel 5:49 BW
1 Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
Betekent dat dan dat als je een hekel hebt aan je buren dat je ze financieel kunt aanpakken door een hele dure schutting neer te zetten waar ze voor de helft aan moeten mee betalen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat betekent dat niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door moederslink »

Missivo schreef:
14 okt 2022 21:52
(...) sinds aantal jaar leven wij van een uitkering.
witte angora schreef:
14 okt 2022 21:56
Dan zet je dus gaas met klimop, want dat kun je blijkbaar wél betalen. Dat zij daar niet blij mee is, is haar probleem.
Ik denk dat TS Missivo nu ook helemaal niets meer kan betalen 🤔 , hooguit de helft vd afscheiding.
Dan vraag ik mij toch serieus af waarom deze erfafscheiding niet veel eerder , al jaren eerder , is aangepakt. TS had , toen er wél geld was , dan al lang gaas met klimop kunnen zetten. Ze wonen er al 19 jaar en hadden ze dit al mooi op hun eigen grond kunnen plaatsen.
En zo.n schutting is immers niet nu vh ene jaar op het andere totaal verrot?

De hurende buur heeft ook geen geld en de WBV gaat hier écht niet aan meebetalen.
Dus ergo?

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Missivo schreef:
14 okt 2022 15:44
Weten dat het een voormalige huurwoning betreft klopt. Maar dat maakt nog niet dat daarmee de eigenaar van zijn plicht ontslaan is. Ikk heb net geleerd dat ik recht heb op het delen van de kosten met de andere eigenaar, niet met huurder. En 19 jaar geleden was de schutting absoluut niet rot.
Recht haal je bij de rechter, niet op een forum.

Lowieze
Berichten: 6611
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting tussen tuin eigenaar en huurder

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees nogal wat oordelen over TS. Ze/hij heeft al aangegeven eerst eens met de buren te gaan praten, dat lijkt me heel verstandig. Laten we de uitkomst maar afwachten.

Plaats reactie