LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tmoller
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:21

sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door tmoller »

Ik zit sinds 1 augustus 2005 onvrijwillig in de w.w en ben verplicht te solliciteren, maar daar ik mijn pensioen en de mogelijkheid heeft opgebouwd om met 61 jaar en 2 maanden gebruik te kunnen maken van pre pensioen, ben ik verplicht om werk te zoeken bij een bedrijf die aangesloten is bij de metalektro, anders verlies ik mijn rechten op de pre pensioen en heb ik vanaf 1 augustus voor niets de premie betaald van € 41,- per maand.
Tevens ben ik dan verplicht om te werken tot mijn 65e jaar.
Daar wanneer ik in de metalektro tot mijn 65e jaar doorwerkt, zal ik extra pensioen op bouwen.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door chubi »

Tmoller

Kijk of er mogelijkheden voor je zijn om vrijwilligers werk te doen. Als je meer dan 20 uur vrijwilligerswerk doet of MANTELZORG. Dan kun je vrijstelling krijgen voor sollicitatiepichten. google er eens op uwv + sollicittieplichten + 57.5 jaar. Het is alleen al je boven de 57.5 jaar bent. Anders geldt het niet.

Verder het spijt me, maar wie zal je aannemen op 58 jarige leeftijd
Niemand toch

Vrijstelling sollicitatieplicht
Vrijstelling van de sollicitatieplicht voor vrijwilligers en mantelzorgers
Sinds 1 juli 2005 maakt een nieuwe regeling in de WW het mogelijk vrijwilligerswerk te doen of mantelzorg te verlenen met behoud van uitkering en vrijstelling van de sollicitatieplicht.

Er gelden twee voorwaarden om voor de vrijstelling in aanmerking te kunnen komen:

U was op 31 december 2003 57,5 jaar of ouder en u had op die datum al recht op een WW-uitkering. Of u was op 31 december 2003 57,5 jaar of ouder, u bent op of na 1 januari 2004 werkloos geworden en hebt een jaar of langer gesolliciteerd en gezocht naar een nieuwe baan.
Hebt u in dat jaar tijdelijk betaald werk gehad, bent u enige tijd naar het buitenland of arbeidsongeschikt geweest? Een dergelijke onderbreking van de WW-uitkering heeft geen invloed op de berekening van het jaar. Het jaar loopt tijdens de onderbreking dus gewoon door.
U besteedt gedurende ten minste drie maanden 20 uur of meer per week aantoonbaar aan vrijwilligerswerk en/of mantelzorg. Een combinatie van vrijwilligerswerk en mantelzorg is dus ook mogelijk.
Met vrijwilligerswerk wordt onbetaald en niet-verplicht werk met maatschappelijk nut bedoeld. Mantelzorg is noodzakelijke (en in dit geval onbetaalde) zorg voor een ziek of gehandicapt familielid of bevriend persoon.
U moet de vrijstelling zelf aanvragen bij het UWV. Hierbij moet u een verklaring voor de noodzaak van de mantelzorg kunnen laten zien en/of een contract waarin uw vrijwilligerstaken zijn vastgelegd.

Voldoet u aan de voorwaarden en krijgt u van het UWV vrijstelling, dan hoeft u, zolang u het vrijwilligerswerk of de mantelzorg blijft doen, helemaal niet meer te solliciteren. U hoeft ook geen baan te zoeken voor de uren die u niet aan vrijwilligerswerk of mantelzorg besteedt. U hebt daarnaast recht op 65 dagen (13 weken) vakantie per jaar.
Stopt u met het vrijwilligerswerk, dan moet u wel weer solliciteren. Verricht u mantelzorg, dan geldt dat u nog tot een maand na het beëindigen van die mantelzorg geen sollicitatieplicht hebt. Wanneer u weer moet solliciteren hebt u ook weer recht op vier weken vakantie per jaar.

tmoller
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:21

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door tmoller »

Bedankt voor deze reaktie, maar ik was op 31 december 2003 jonger dan 57,5 jaar en ik heb vrijstelling gevraagt omdat mijn vrouw invalide is, maar helaas kom ik niet in aanmerking voor vrijstelling.

Maar het grootste probleem vind ik, dat de regering wil hebben, dat je blijft solliciteren, maar ze vertellen er niet bij dat je uit moet kijken je rechten op pre pensioen te verliezen, wanneer je bij een ander pensioenfonds terecht komt.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door chubi »

of na 1 januari 2004 werkloos geworden en hebt een jaar of langer gesolliciteerd en gezocht naar een nieuwe baan
In augustus kun je het dus aanvragen.

Ik vind het ook belachelijk hoor dat je moet solliciteren. Gelukkig maar dat er niemand om je staat te springen,hoe lullig het ook voor je klinkt. Maar dan behoudt je tenminste je rechten waar je je hele leven voor hebt gespaard.

tmoller
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:21

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door tmoller »

Bedankt voor je medeleven en ik hoop dat er nog meer reaktie`s hierop zullen komen en dat RADAR hier eens aandacht aan zal besteden in het programma, want er zullen best wel veel ouderen zijn die in de w.w zitten en dit niet weten.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door solleila »

Ach joh dat is met de hele wet.
Vroeger had je ook loonsupplentie dat is als je in de ww zit en je krijgt een baan aangeboden die een lager salaris biedt dan je vorige werk,dan krijg je dat gecompenseerd. Dat is in augustus 2004 afgeschaft. Weet je waarom. Omdat er TE WEINIG GEBRUIK van werd gemaakt.

Hoe kan dat als NIEMAND ER VAN WEET. Behalve mensen die thuis zijn in deze materie. Echt belachelijk.

Ik hoop voor je dat het kabinet dit terugdraait. Want wie staat er te springen om mensen die aan hun pensioen toe zijn.
Waarom geldt dit niet voor ministers. Nee zij mogen jarenlang zonder sollicitatieplicht gebruik maken van deze regeling.
Ik hoop dat er een partij opstaat die dezelfde regelingen biedt als iemand die werkt. Dat je in de politiek werkt,betekent niet automatisch dat je maar meer MACHT/rechten mag krijgen

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: sollicitatieplicht 58 jarige met kans op verlies prepensioen

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik zit sinds 1 augustus 2005 onvrijwillig in de w.w en ben verplicht te solliciteren, maar daar ik mijn pensioen en de mogelijkheid heeft opgebouwd om met 61 jaar en 2 maanden gebruik te kunnen maken van pre pensioen, ben ik verplicht om werk te zoeken bij een bedrijf die aangesloten is bij de metalektro, anders verlies ik mijn rechten op de pre pensioen en heb ik vanaf 1 augustus voor niets de premie betaald van € 41,- per maand.
Tevens ben ik dan verplicht om te werken tot mijn 65e jaar.
Daar wanneer ik in de metalektro tot mijn 65e jaar doorwerkt, zal ik extra pensioen op bouwen.
Inderdaad: dat is het gevolg van de veel te sterke positie van vakbonden in dit land. Dankzij de bescherming die hun invloed geniet door de verbindendverklaring van cao's (ook al is de meerderheid van de werkenden geen lid) kunnen dit soort dingen voorkomen.

Gesloten