LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
E-OnE
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:21

UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door E-OnE »

Goedendag allemaal,

Ik ben een tijd werkloos en ook werkzoekende en heb vanuit het UWV de toestemming gehad om een IRO te gaan starten.
Dit was eind vorig jaar. Ik moest dit voor eind maart starten en ter goedkeuring naar mijn 'werkcoach' sturen.
Echter ben ik vanmorgen op een 1ste orientatiegesprek geweest bij een bureau in mijn woonplaats. En hier hoor ik al snel dat een start van een IRO traject vermoedelijk niet door kan gaan. Want vanuit betrouwbare bronnen was er vernomen dat er geen geld/vergoeding meer voor werd gegeven vanuit het UWV.

Ik was stomverbaasd, ik had hier nog helemaal niks van vernomen, niet via media, of direkt van mijn uwv-werkcoach. Vanmiddag hem een mail gestuurd en hierionder z'n antwoord....

Helaas moet ik dit inderdaad bevestigend beantwoorden. Afgelopen woensdag is er vanuit het hoofdkantoor van UWV een bericht gekomen dat er per direct een bezuinigingsoperatie aan komt.
Cncreet betekent dit dat alle reintegratietrajecten per direct bevroren gaan worden. Er is heel veel verwarring hier bij UWV WERKbedrijf hoe dit nu verder moet en wat er nog wel kan.

Feit is in ieder geval dat er een commissie is benoemd die de voorstellen van een IRO gaan beoordelen. Ook voor de toezeggingen die al gedaan zijn.

Meer kan ik er op dit moment ook niet over zeggen.


Ik direkt daarop telefonisch contact proberen te zoeken, echter zonder succes, wel verzoek gedaan voor een terugbelactie.
Tevens heb ik contact gezocht met de 'Nat. Ombudsman', om zo snel mogelijk een 'case' te laten vastleggen.

Ik ben zeer benieuwd of er inmiddels meer mensen 'last' van hebben en of meer van bekend is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is weer lekker (niet dus) geregeld bij het uwv. :twisted:

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door Athoz »

Hmmm je hebt in ieder geval te horen gekregen waarom jouw traject (misschien) niet door gaat.. Mijn afwijzing was begin februari al, en mijn werkcoach kon mij er helemaal niets over vertellen. Nu ik dit lees zal ik morgen weer eens bellen en vragen of dit de reden is voor de afwijzing die ik een week of 4 terug kreeg.. :(

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door marietje224 »

goh en ze willen zo graag mensen aan het werk helpen....het gevallen kabinet dan....
moet je wel eerlijk zeggen dat het hele traject niet echt veel voorsteld,en eigenlijk geld verslinderij is...
ik ken veel mensen....die denken ik moet weer,tegen mijn oom zeiden ze we hebben u zo aan het aan werk....juist we zijn nu meer als een jaar verder...

mijn man moest jaren terug verplicht zo'n traject in omdat er een reoganisatie was....sloeg helemaal nergens op koste 5500 euro!!!
ja die man zei eerlijk ik kan u niks leren,u weet hoe u moet solliciteren(man heeft jaren op datacheringsbasis gewerkt)en ja een cv van hier tot tokio..en die kon hij zelf ook wel maken,die man zei zelf ja heeft het nog wel nut...mijn man zei nee...maar hij zou kijken voor wat dingen,nou zegt mijn man laat maar zitten ik heb alweer werk! ....
je hebt er echt niks aan...ook niet als je uit de wao komt of wia..dergelijke..google maar eens...
tuurlijk er zijn ook hele goede bedrijven maar op het moment nu..is het geldklopperij...

frans2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2010 20:47

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door frans2009 »

En in het proces schakelen ze ook alle re-integratie bureaus uit. Dus nog meer werkloosheid. Ik ben zelf via een re-integratie bureau geholpen en die konden heel wat meer tijd voor mij vrij maken dan mijn UWV werkcoach. Deze zitten met een zeer hoge workload en zouden dan nu zeker ook nog zelf de begeleiding moeten gaan doen.... want stoppen met IRO's betekent niet dat er geen werkloosheid meer is.
Hoe wil men dat nu gaan oplossen daar ben ik wel heel benieuwd naar. Er staat overigens nog niets van op de UWV website...

Het UWV zou juist de ervaringen van reintergratie bureaus moeten inzetten om mensen zoals wij snel weer aan een baan te helpen. Het reintegratie bureau wat mij heeft geholpen heeft juist een keurmerk (moeten) behalen om voor het UWV IRO's te kunnen uitvoeren.

Misschien is het allemaal tijdelijk paniek en is het wachten op een nieuw en stabiel kabinet.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door marietje224 »

staat net in de krant

Minder werk voor re-integratiebureaus AMSTERDAM (AFN) - Uitkeringsinstantie UWV helpt mensen die korter dan een jaar zonder werk zitten, voorlopig niet meer via een re-integratiebureau aan een baan. ,,We moeten gerichter met externe aanbieders aan de slag'', zei een woordvoerster van UWV. ,,Alleen langdurig werklozen kunnen gebruik maken van leer-werktrajecten bij re-integratiebureaus
Als gevolg van de economische crisis is de werkloosheid de afgelopen tijd gestegen. Het budget van de uitkeringsinstantie bleef echter gelijk. ,,We trekken in een vroeg stadium aan de bel. We stellen de re-integratiebureaus nu op de hoogte dat we minder van hun diensten gebruik zullen maken.''

De woordvoerster liet weten dat de dienstverlening die de instantie zelf aanbiedt, intact blijft. Tot voor kort gingen werklozen die minder dan een jaar zonder een baan zaten, veelal via een re-integratiebureau aan de slag. Het UWV wil deze WW'ers de komende tijd via de eigen dienstverlening helpen om terug te keren op de arbeidsmarkt

Nancy Corbet
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2011 00:31

Re: UWV stopt intergratie trajecten (IRO) zomaar ineens

Ongelezen bericht door Nancy Corbet »

Beste allemaal,
Zins 1998 heb ik te kampen met het UWV, probleem na probleem doet zich voor met deze instantie. Vanaf dit jaartal ben ik namelijk bezig met het vinden van een vaste baan via diverse uitzendbureaus en instanties waaronder het UWV, werkbaar wat voorheen het arbeidsbureau en het CWI was.
Vanaf 2001 ben doormiddel van stress wat veroorzaakt is door de bovengenoemde instanties diabetespatiënt geworden, hierdoor kwam ik twee a drie jaar in de ziektewet, omdat ik zelf zo snel mogelijk met behulp van het UWV op de arbeidsmarkt wilde begeven, heb ik diverse herintredingtrajecten gevolgd en dit zonder resultaat door nalatenschap en mij en daarbij mijn problematiek niet serieus nemen vanuit het UWV en herintredinginstanties.
Vele malen heb om hulp aan de bovenbenoemde instanties en nooit gekregen, door het harde leven van die uitzendbureaus en het bedrijfsleven (die mij gebruikt hebben en het leven hebben zuur gemaakt inclusief mij zodanig dwongen om mijzelf aan hun aan te passen zodat ik mijzelf verloren heb), ben ik zins 2008 lichamelijk maar vooral geestelijk in elkaar gestort. Daarbij komt ook nog het feit dat ik in 2009 door grove vanuit het Ziekenhuis Bronovo met 37 weken zwangerschap mijn kind in mijn buik heb verloren en waarbij ikzelf ook nog in levensgevaar verkeerde.
Na de zwangerschapverlof heb ik dit als rede van ziekmelding schriftelijk vermeld bij het UWV. Vlak daarna krijg ik een oproep om bij een arts van het UWV te komen, zodat ik gekeurd kon worden. Een lichamelijke en geestelijke keuring heeft zich tot op heden niet plaats gevonden. Tijdens het gesprek met de arts van het UWV werd er door deze arts verteld dat de rede van ziekmelding niet de oorzaak was van de zwangerschap en/of bevalling en daarom het niet gerond was om in de ziektewet te verkeren laat staan te blijven. Door deze arts werd ik verplicht om binnen drie maanden na de eerste ziekmeldingdag weer te gaan werken en/of te gaan solliciteren. Na dit met verbijstering te hebben aangehoord, wist ik niet wat mijn rechten waren, wist ik niet waar ik goed aan deed, vandaar dat ik binnen drie maanden na de eerste ziekmeldingdag voor vijf weken ben gaan werken via een uitzendbureau.
In periode van de vijf weken, merkte ik al gauw dat ik een hevige concentratiegebrek, huilbuien, wisselende stemmingen en paniek aanvallen had. Hierdoor heb ik met heel veel moeite de vijf weken afgemaakt bij het bedrijf waarbij ik werkte via het uitzendbureau. Na mijn eerste werkeloosheidsdag heb ik een WW-uitkering aangevraagd waarbij ik het dringende verzoek deed bij een werkcoach van het Werkbedrijf/CWI voor begeleiding bij het vinden en vooral behouden van een baan. Dit heb ik niet ontvangen omdat deze coach zelf zeggend geen verstand had om mij hierbij verder te helpen en kon mij ook niet doorverwijzen naar iemand die er wel verstand van had.
Omdat ik lichamelijk en vooral geestelijk op was (en nog steeds ben), heb ik mijzelf voor de twee keer schriftelijk ziek gemeld bij het UWV en moest daarom weer bij een bedrijfsarts komen waarbij dus geen keuren hebben plaats gevonden, geestelijk noch lichamelijk!
Vanaf 10 oktober 2009 tot en met september 2010 hebben diverse gesprekken plaats gevonden bij deze Arbo arts van het UWV, een zogenaamde werkcoach (die niets voor mij kon betekenen) en PSY-Q (waarbij ik tot februari 2011 onderbehandeling was en eigen verzoek had aangevraagd)en zijn ervan mijn kant brieven naar die mensen verzonden met het dringende verzoek om hulp bij mijn lichamelijke en geestelijke toestand en daarbij rekeninghoudend met de situatie het verzoek voor begeleiding. Geen van de bovengenoemde mensen en instanties hebben zich aan de afspraken gehouden en hebben mij aan mijn lot overgelaten, wat ze wel veel deden waren valse beloftes maken en vooral begrijpend reageren maar voor niets doen.
Uit eindelijk ben ik in april 2010 weer zwanger geraakt van een twee kind, deze zwangerschap was lichamelijk maar vooral geestelijk erg zwaar omdat dit kind hetzelfde lot te wachten stond als het vorige kind. Uit eindelijk is hij met 32 weken zwangerschap via een keizersnee 2 maanden te vroeg geboren omdat bij de bevalling zijn hart het bijna begaf.
In september 2010 krijg ik telefonisch van de arts van het UWV te horen, dat het UWV niets voor mij kon betekenen aanzien de zwangerschap en dat ik na het verlof maar weer een WW-uitkering moest aanvragen, moest gaan solliciteren en moest gaan werken omdat ik al twee jaar in de ziektewet was. Ook vertelde hij mij dat ik vanaf 6 december 2010 een zwangerschapverlof uitkering zal ontvangen.
Omdat ik in november bevallen was van een twee maanden te vroeg geboren kind, heb ik het UWV telefonisch hierover benaderd en gevraagd wanneer datum van uitbetaling van het zwangerschapverlof zou gaan plaats vinden. Telefonisch kreeg ik te horen, dat ik zelf deze aanvraag moest indienen dat de arts van het UWV in feite verkeerde informatie omtrent dit feit had gegeven.
In de periode dat ik in de ziektewet was, heeft het UWV tweemaal een WW-uitkering uitbetaald terwijl het UWV wist dat ik van een van WW-uitkering naar een ziektewet uitkering was gegaan en daarbij wisten zij ook nog dat ik zwanger was, dus men wist dat de zwangerschapsverlofuitkering opkomst was! In september 2010 kreeg ik plotseling een brief dat ik ten onrechte geld had ontvangen van het UWV (wat ook klopte, maar dat is hun fout, zij hebben de gegevens die zijzelf hebben opgesteld niet nalezen en daarbij niet na gekomen)en dat ik binnen 14 dagen € 1.477,99 moest betalen, deed ik dat niet dan werd het bedrag verhoogd met daarbij nog vele andere bedreigingen! Nadat ik het UWV telefonisch hierover benaderd had en erop had gewezen dat het hun fout was en het bedrag sowieso niet kon betalen in verband met de ziektewet uitkering (wat zijzelf bovendien al wisten), vroeg ik hen om een betalingsregeling van € 50,- per maand. Deze werd schriftelijk afgewezen, er werd schriftelijk benadrukt dat ik per maand € 157,- van mijn ziektewet uitkering, later de zwangerschapverlof uitkering werd ingehouden en dat ik het volledige bedrag van € 1.477,99 voor 31 december 2010 moest terug betaalt, was het bedrag voor deze datum niet voldaan dan werd het bedrag direct verhoogd! Omdat ik het bedrag van € 1.477,99 niet kon betalen, kreeg ik een brief van het UWV met daarin vermeld dat ik dankzij mijn nalatenschap van betaling het bedrag van € 1.477,99 verhoogd werd. Nadat mijn zoon na anderhalve maand thuis kwam (in deze periode werd het mij niet makkelijk gemaakt door het ziekenhuis waar hij verkeerde en door het feit dat ik geconfronteerd werd met weer een lege kamer), merkte ik dat financieel ten onderging en heb voor de tweedemaal een betalingsregeling aangevraagd bij het UWV. Om deze in onderzoek te nemen heeft het UWV mij een formulier toegezonden met daarin vermeld de vragen waarop zijzelf het antwoord weten en daar komt nog bij dat twee keer dezelfde vragen blijven stellen, zodat men op geestelijk gebied zwaar getest wordt.
Na het telefoongesprek die gevoerd heb met het UWV na de geboorte van mijn te vroeg geboren zoon, heb ik een zwangerschapsverklaring op hun verzoek te gezonden en kreeg ik de schriftelijke bevestiging dat de zwangerschapverlof in zal gaan op 3 februari 2010 tot en met 18 maart 2010. De uitbetaling vond plaats op 5 februari en dus niet 3 februari en is zonder dat ik daarover enig bericht te hebben ontvangen beëindigd op 6 maart 2010. Nadat ik tijdens het telefoongesprek met het UWV kwaad vermelde dat ik een kind had, werd ik in de wacht te zet. Omdat ik dankzij het UWV, het ziekenhuis waarin mijn zoon verkeerde, privé problemen met mijn echtgenoot, het consultatiebureau (die dreigde mijn zoon bij ons weg te halen omdat wij eerlijk hadden aangegeven hulp te willen ontvangen omdat wij relatieproblemen te hebben), PSY-Q (die mij in twee jaar tijd weinig tot geen hulp heeft aangeboden, maar alles in de wind sloeg), problemen met mijn schoonfamilie, het jaren lange probleem bij het vinden van een “vaste” baan en vooral het verleden van mijzelf en het doodgeboren kind in het Ziekenhuis Bronovo en daar de na problemen van, ben ik in een postnatale depressie geraakt waardoor ik medicatie Oxazepam moet gebruiken om de situatie zodanig ondercontrole kan houden zodat ik voor mijn zoon en man kan zorgen. Door de zoveelste fout van het UWV kon ik het gesprek door de bovengenoemde feiten niet aan en heeft mijn man het telefoongesprek over genomen. Binnen enkele uren kwam het UWV met het telefonische bericht dat zij een voorschot zouden uitbetalen tot en met 1 mei. Hiervan krijg ik een schriftelijke bevestiging, dat zij mij € 50,- per week uitbetalen (mijn uitkering is zonder een enkele schriftelijke bevestiging en enige reden diverse malen gekort) en dus vanaf 30 maart 2010 € 157,- per week. Terwijl dit bedrag tijdens de ziektewet uitkering van 2009 tot en met 2010 € 217,- was (en in 2008 tot en met 2009 was dit bedrag ook veel hoger) en het bedrag van de zwangerschapverlof uitkering € 300,- was (dit bedrag was in 2009 ook iets hoger). Het UWV vind dat zij het recht hebben om 70% van 70% zomaar zonder enige mededeling kunnen uitkeren, terwijl ik een kind heb van inmiddels vier maanden en een huishouden te runnen heb en dan staat er nog die betaling die het UWV zelf op eist van € 157,- per maand, dat betekend dus dat ik één week niets ontvang!
Nadat ik dit weer geestelijk moet verwerken, wat voor mij erg zwaar is, ben ik erachter gekomen dat het UWV al mijn uitkeringsspecificaties drie weken te laat toezend. Dat ik allang een brief had moeten ontvangen vanuit het UWV voor WIA aanvraag, dat het UWV mij wel degelijk lichamelijk als geestelijk had moeten keuren en dat het UWV mij wel degelijk mij had moeten begeleiden bij het vinden van een baan en/of het opstarten van een eigen onderneming (die in 2009 aanvroeg bij de arts van het UWV en de zogenaamde werkcoach, maar het goed opgezette plan dat trouwens was goed gekeurd door een marketingbureau, werd fanaal de grond ingeboord)!
Omdat ik achter deze feiten via internet te weet ben gekomen, ben ik nog bozer en wanhopiger geworden. Hoe gek kan men een mens maken, denk ik bij mijzelf en vraag ik mijzelf af of het UWV het erom doet om iemand zodanig gek te maken, dat diegene opgenomen wordt of nog erger zelfmoord plecht simpel weg omdat diegene geestelijk zodanig kapot gemaakt is, dat hij/zij niet meer verder kan.
Daarom vraag ik via deze weg om hulp, raad en advies.
Bij voorbaat dank,
Nancy Corbet

Gesloten