Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
15 mei 2023 15:32
@j.deltoer

Misschien kunt u zelf beter eens normaal reageren.
Ik zal me in het vervolg uw enorme wijsheid ten voorbeeld nemen qua reageren alsmede uw vrolijkheid en positiviteit.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Parkeer kosten ,reiskosten ,hotelkosten , hoe je het ook wil benoemen , de eigenaar gemeente betaald alle kosten , volgens Brabants dagblad ,is toch mooi meegenomen . :mrgreen:

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

interessante discussie...

met de nodige vraagtekens bij meningen.
sommigen vinden dat het overmacht is. Maar moet overmacht bij/van een ander dan ook gelijk tot mijn (of uw) risicosfeer behoren? oftewel, wanneer wij daar schade door lijden, moeten we dat maar accepteren? want het is overmacht ? of gewoon stupiditeit..?

Wanneer iemand bv een zakelijke afspraak elders heeft die hij , ook met ander vervoer, hierdoor niet meer kan halen, en dan bv een groot contract misloopt, moet ie dan maar denken: acht, overmacht bij de parkeergarage, ze kunnen er ook niets aan doen dat ze hun zaken niet op orde hebben.. schouders ophalen en doorgaan met ademhalen.. Dat er hierdoor een groot contract niet doorgaat omdat inmiddels een concurrent die wel op tijd op zn afspraak was er mee aan de haal is, en ik wellicht meerdere mensen moet ontslaan omdat mn bedrijf dit alleen zo zal kunnen overleven na mislopen van dit voor overleven belangrijk contract , ach geeft niet, was alleen maar overmacht van een andere partij waar ik nu zwaar de dupe van ben. Eigenlijk mn eigen schuld dat ik zo stom ben geweest te vertrouwen op die parkeergarage en hun noodplannen. Jammer voor dat stelletje nieuwe werklozen. zoiets?

In amerika is het doorgeschoten ja, maar bij bepaalde gebeurtenissen met grote gevolgschade voor anderen vind ik dat er best geclaimd mag worden. Anders kan je de mogelijkheden voor civiele rechtzaken ook net zo goed wel opheffen. Want die gaan meestal over geleden schade en aansprakelijkheid .

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
15 mei 2023 20:32
Wanneer iemand bv een zakelijke afspraak elders heeft die hij , ook met ander vervoer, hierdoor niet meer kan halen, en dan bv een groot contract misloopt, moet ie dan maar denken: acht, overmacht bij de parkeergarage, ze kunnen er ook niets aan doen dat ze hun zaken niet op orde hebben.. schouders ophalen en doorgaan met ademhalen.. Dat er hierdoor een groot contract niet doorgaat omdat inmiddels een concurrent die wel op tijd op zn afspraak was er mee aan de haal is, en ik wellicht meerdere mensen moet ontslaan omdat mn bedrijf dit alleen zo zal kunnen overleven na mislopen van dit voor overleven belangrijk contract , ach geeft niet, was alleen maar overmacht van een andere partij waar ik nu zwaar de dupe van ben. Eigenlijk mn eigen schuld dat ik zo stom ben geweest te vertrouwen op die parkeergarage en hun noodplannen. Jammer voor dat stelletje nieuwe werklozen. zoiets?
Die redenering volgend: is het dan wél redelijk om dat failliete bedrijf en die werkloze werknemers voor rekening van een parkeergarage te laten komen die toevallig een storing had?

Leven = risico. Niet alles is te verzekeren, te voorkomen of te verhalen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen:

Gelukkig is leven = risico en gelukkig is niet alles te voorkomen, te verzekeren of te verhalen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
15 mei 2023 18:27
Parkeer kosten ,reiskosten ,hotelkosten , hoe je het ook wil benoemen , de eigenaar gemeente betaald alle kosten , volgens Brabants dagblad ,is toch mooi meegenomen . :mrgreen:
Netjes, als parkeergarage van een bedrijf was zag ik dat niet zo snel gebeuren.
criticus2 schreef:
15 mei 2023 20:32
sommigen vinden dat het overmacht is. Maar moet overmacht bij/van een ander dan ook gelijk tot mijn (of uw) risicosfeer behoren? oftewel, wanneer wij daar schade door lijden, moeten we dat maar accepteren? want het is overmacht ? of gewoon stupiditeit..?

Wanneer iemand bv een zakelijke afspraak elders heeft die hij , ook met ander vervoer, hierdoor niet meer kan halen, en dan bv een groot contract misloopt.....
Ik denk dat je op weinig meer recht hebt, dan wat de gemeente al biedt. Er rijden gewoon taxis, en je kunt ook in het verkeer klem komen te zitten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

criticus2 schreef:
15 mei 2023 20:32
Wanneer iemand bv een zakelijke afspraak elders heeft die hij , ook met ander vervoer, hierdoor niet meer kan halen, en dan bv een groot contract misloopt, moet ie dan maar denken: acht, overmacht bij de parkeergarage, ze kunnen er ook niets aan doen dat ze hun zaken niet op orde hebben.. schouders ophalen en doorgaan met ademhalen.. Dat er hierdoor een groot contract niet doorgaat omdat inmiddels een concurrent die wel op tijd op zn afspraak was er mee aan de haal is, en ik wellicht meerdere mensen moet ontslaan omdat mn bedrijf dit alleen zo zal kunnen overleven na mislopen van dit voor overleven belangrijk contract , ach geeft niet, was alleen maar overmacht van een andere partij waar ik nu zwaar de dupe van ben. Eigenlijk mn eigen schuld dat ik zo stom ben geweest te vertrouwen op die parkeergarage en hun noodplannen. Jammer voor dat stelletje nieuwe werklozen. zoiets?
En als een vrachtwagen schaart doordat ie voor iemand moest uitwijken (die is doorgereden en waarvan het kenteken niet bekend is) en daardoor de snelweg blokkeert, waardoor je in de file komt? Moet de vrachtwagenchauffeur of het bedrijf waar ie voor werkt dan voor de schade opdraaien?

Het lijkt me heel simpel. Elk schadegeval moet apart bekeken worden, maar een gemiste meeting, dat kan opgelost worden met een telefoontje om het even uit te stellen en alternatief vervoer. Dan kun je hooguit de kosten voor dat alternatieve vervoer als schadepost opgeven.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je bijvoorbeeld een vlucht moet halen, maar hoe groot is de kans dat je op het moment dat je een vlucht moet halen, dat je net van tevoren nog in Den Bosch in de parkeergarage staat. Ik neem aan dat je genoeg speling hebt om dan het openbaar vervoer of een taxi te pakken. En eventueel is er nog de reisverzekering of annuleringsverzekering die daar ook voor in aanmerking komt.

Met andere woorden. Ieder zogenaamd schadegeval zal los bekeken moeten worden. De meeste schade zal vooral opgelopen vertraging zijn en dat hoeft in mijn ogen niet vergoed te worden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie op het moment nog even te weinig feiten gesteld om overmacht aan te nemen. Wat we weten is dat er een brandalarm is afgegaan en daarna de rolluiken niet open konden. Ik sluit voor overmacht aan bij de resultaatsverplichting (kunnen komen en gaan wanneer je wilt) en dan gaat het om wat in het Engels "acts of God" worden genoemd. Denk daarbij aan natuurrampen en terroristische aanslagen. Als het brandalarm is afgegaan doordat iemand een hendel heeft overgehaald, dan kan ik me nog iets voorstellen bij een beroep op overmacht, maar als daarin tegen het brandalarm is afgegaan door een technisch probleem, dan zie ik een beroep op overmacht niet eenvoudig slagen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
16 mei 2023 15:16
Als het brandalarm is afgegaan doordat iemand een hendel heeft overgehaald, dan kan ik me nog iets voorstellen bij een beroep op overmacht, maar als daarin tegen het brandalarm is afgegaan door een technisch probleem, dan zie ik een beroep op overmacht niet eenvoudig slagen.
Eens, overmacht wordt niet zomaar aangenomen. Zoals ik het lees, is het brandalarm afgegaan (onbekend waardoor), en ontstond er toen (daarna) een technisch probleem waardoor de deur niet meer open kon.

Voor mij is er onvoldoende duidelijk wat er allemaal precies aan de hand geweest is en wat de garage (en TS) heeft gedaan om schade te beperken. Waarom ging het alarm af? Waarom gingen de luiken niet open? Waarom kwam er geen monteur? Waarom kwam de brandweer pas na 3 uur? Wat is de schade van TS überhaupt? En was die schade voorkoombaar of kleiner geweest als TS gewoon de garage had verlaten en ander vervoer had geregeld?

Pas als dat soort vragen allemaal duidelijk zijn, kun je beoordelen of de schade verhaalbaar is. Daarvoor zijn natuurlijk naast de al genoemde overmacht ook andere zaken van belang:

- is er uberhaupt schade?
- er er voldoende casusaal verband tussen de schade en de tekortkoming van de schade?
- is die schade toerekenbaar?

En daarbij spelen de genoemde zaken een rol. Daarover schreef deze advocaat al:
Er bestaat daarbij niet één causaliteitscriterium, het kan variëren met de omstandigheden. Het komt erop neer dat niet langer één criterium (redelijkerwijs voorzienbaar), wordt gehanteerd, maar een weging van relevante gezichtspunten, zoals de aard van de aansprakelijkheid, de aard van de schade, aard van de overtreden norm, de voorzienbaarheid, de aard van de gedraging en de overige omstandigheden van het geval, die slechts in hun onderling verband bezien tot een antwoord op de toerekeningsvraag leiden.
edit: ik lees net dat in ieder geval de oorzaak van de brandmelding is gevonden. Wellicht kan de garage de schade vervolgens op de eigenaar/ bestuurder van de te hard rokende auto verhalen :wink:

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Methusalah »

**** happens, deal with it.

Soms zijn de dingen wat het zijn. Wat ben ik jaloers op die mensen voor wie dit het ergste is wat hun overkomt in het leven. Het moet wel erg zijn anders ga je er geen compensatie voor zoeken natuurlijk.

Of valt het allemaal toch wel mee?

En dan vreemd vinden dat verzekeringsinstanties steeds strenger en duurder worden. Daar hebben we het helemaal zelf naar gemaakt.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Methusalah schreef:
16 mei 2023 16:01
Wat ben ik jaloers op die mensen
Jaloers zijn op mensen is een heel negatieve emotie waar je overigens helemaal niets mee opschiet. Het is zelfs een van de hoofdzondes (invidia).

Je zult maar net een afspraak hebben, je kinderen ergens moeten ophalen enzovoorts. Daar sta je dan, ongewis te wachten in een parkeergarage, wanneer komt er hulp, wanneer komt er een monteur, is er nog iets anders aan de hand.....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alles en iedereen heeft tegenwoordig een telefoontje, dus maar even hulp inroepen, afspraak verplaatsen, kinderen op laten halen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Duidelijk eenrichtingsverkeer. Als een consument iets fout doet, dan moet de ondernemer hem aansprakelijk kunnen stellen voor de annuleringskosten (wat dat ook verder mag betekenen). Maar als een ondernemer iets fout doet, dan is gelukkig niet alles te verzekeren of te verhalen. En moeten we niets alles kapot claimen.

Er is geen sprake van overmacht. Er is sprake van risicoaansprakelijkheid.
Moneyman schreef:
16 mei 2023 15:59
- is er uberhaupt schade?
Die is er. Maar jij denkt aan vermogensschade.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
16 mei 2023 16:33
Methusalah schreef:
16 mei 2023 16:01
Wat ben ik jaloers op die mensen
Jaloers zijn op mensen is een heel negatieve emotie waar je overigens helemaal niets mee opschiet. Het is zelfs een van de hoofdzondes (invidia).

Je zult maar net een afspraak hebben, je kinderen ergens moeten ophalen enzovoorts. Daar sta je dan, ongewis te wachten in een parkeergarage, wanneer komt er hulp, wanneer komt er een monteur, is er nog iets anders aan de hand.....
Al dat soort dingen los je niet op door claims neer te leggen. In het leven moet je gewoon een beetje aan risicomitigatie doen. Als je een afspraak hebt kan je gewoon opbellen om te vertellen wat er aan de hand is. Het moeten wel hele rare mensen zijn die daar geen begrip voor kunnen opbrengen.

Maar kennelijk is Amerikaans graaien ook hier de norm aan het worden. Ik neem aan dat je zelf supergoed verzekerd bent voor het geval dat iemand een keer door een fout van jou een probleem krijgt. Dan vindt je het waarschijnlijk ook helemaal normaal dat daar een forse claim voor komt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
16 mei 2023 15:16
dan gaat het om wat in het Engels "acts of God" worden genoemd. Denk daarbij aan natuurrampen en terroristische aanslagen.
Ricky Gervais zei ooit dat als je in God gelooft, dan is eigenlijk alles een act of God.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
16 mei 2023 18:01
Moneyman schreef:
16 mei 2023 15:59
- is er uberhaupt schade?
Die is er. Maar jij denkt aan vermogensschade.
Uiteraard.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Aygulf »

J. Deltoer schreef:
16 mei 2023 16:33
Methusalah schreef:
16 mei 2023 16:01
Wat ben ik jaloers op die mensen
Jaloers zijn op mensen is een heel negatieve emotie waar je overigens helemaal niets mee opschiet. Het is zelfs een van de hoofdzondes (invidia).

Je zult maar net een afspraak hebben, je kinderen ergens moeten ophalen enzovoorts. Daar sta je dan, ongewis te wachten in een parkeergarage, wanneer komt er hulp, wanneer komt er een monteur, is er nog iets anders aan de hand.....
De parkeergarage is gewoon te voet te verlaten en
gelukkig hebben de meeste mensen een mobieltje en kunnen al die afspraken en kinderen (of de ouders e.d. waar ze zich bevinden) bellen en rijden er ook taxis. Je kunt ook in de file staan, pech hebben, niet lekker worden en noem maar op...
Je kunt ook overal een vreselijk drama van maken.

Plaats reactie