Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Rubenw0
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2023 18:00

Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Rubenw0 »

Op dit moment sta ik nu 4 uur na aankomst bij mijn auto nog altijd te wachten om de parkeergarage te verlaten. Door een probleem met de rolluiken, ontstaan na het afgaan van een brandalarm, is het niet mogelijk om de garage te verlaten.

Door de uren die ik heb moeten wachten heb ik schade geleden.
Hoe is dit officieel geregeld met de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de parkeergaragehouder?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Je zou juist verwachten dat bij een brandalarm de rolluiken en uitgangen automatisch open gaan.
Daar zou ik mij veel meer zorgen over maken.

Meestal is gevolgschade uitgesloten, dus daar zou ik geen energie in steken, dat kost nog meer tijd...

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Als het brandalarm is afgegaan, is de brandweer dan niet komen kijken? Of een of andere bevoegde medewerker?

Maar om je vraag te beantwoorden: Ongetwijfeld is de garagehouder verzekerd. Je kunt de verzekeraar benaderen, al geef ik je weinig hoop. Het is wel de kortste klap, meer dan één brief is waarschijnlijk niet nodig om te horen wat de voorwaarden zeggen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door scontra »

Rubenw0 schreef:
14 mei 2023 18:06
Op dit moment sta ik nu 4 uur na aankomst bij mijn auto nog altijd te wachten om de parkeergarage te verlaten.
Zou hij er inmiddels al uit zijn ? :oops: :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, ondertussen ben je er al een tijdje uit https://www.ad.nl/binnenland/rolluiken- ... ~aa67f67a/

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Rubenw0 schreef:
14 mei 2023 18:06
Op dit moment sta ik nu 4 uur na aankomst bij mijn auto nog altijd te wachten om de parkeergarage te verlaten. Door een probleem met de rolluiken, ontstaan na het afgaan van een brandalarm, is het niet mogelijk om de garage te verlaten.

Door de uren die ik heb moeten wachten heb ik schade geleden.
Hoe is dit officieel geregeld met de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de parkeergaragehouder?
Begin eerst maar eens met de 'schade' die je geleden hebt te specificeren. Dat is stap 1. Vervolgens neem je contact op met de eigenaar/exploitant van de garage. Die informatie is vast wel te vinden op het bord bij de in/uitgang van de garage, op je ticket of op internet. Die kunnen je vast wel verder helpen. Laat even weten hoe het afgelopen is. Want nu hebben we alleen de informatie die in het AD te vinden is. En daar zie ik alleen maar lachende mensen op de foto.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De parkeerders zullen in ieder geval niet hebben hoeven betalen voor het parkeren.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

Soms gaan er wel eens dingen fout in het leven. Moet er dan meteen geclaimd worden?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me voor dat bedrijf ook overmacht.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben met BL2 eens dat vervolgschade niet vergoed hoeft te worden. Maar u kunt altijd een claim indienen.


Mocht de claim afgewezen worden dan kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Maar ik denk dat hun weinig voor u kunnen doen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
15 mei 2023 11:46
Soms gaan er wel eens dingen fout in het leven. Moet er dan meteen geclaimd worden?
Ja, je betaalt voor parkeren goud geld in die garages en dan hebben ze hun noodsystemen niet eens op orde. Door massaal te claimen stimuleer je de eigenaars om dit wel op orde te krijgen. Nu lees ik vooral nonchalance in het bericht wat zeerprive linkt

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Eres »

Ik geef je heel weinig kans ivm van een claim.
Bij menig parkeergarages staat vaak parkeren op eigen risico.
Op de link is te lezen hoe de overheid erover denkt, een evt proces kan een interessant juridisch gebeuren opleveren.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/C ... betrachten.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ze kunnen zoveel bordjes neerzetten als ze willen. Dat maakt het nog niet dat ze wettelijk niet aansprakelijk zijn. Hier is geen sprake van overmacht maar van wanbeleid.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zou de Nederlandse staat dagvaarden omdat u als brave hardwerkende burger in uw grondrechten bent benadeeld en doe er een flinke schade claim bij.
Overigens u kon er gewoon uit alleen de auto niet :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
15 mei 2023 13:31
Ze kunnen zoveel bordjes neerzetten als ze willen. Dat maakt het nog niet dat ze wettelijk niet aansprakelijk zijn. Hier is geen sprake van overmacht maar van wanbeleid.
Vind ik ook. Er had op zijn minst binnen 10 minuten of een kwartier een bevoegd parkeergaragemedewerker aanwezig moeten zijn. Die had de rolluiken kunnen openen. Dat is inderdaad geen overmacht maar wanbeleid. Het vakbekwaam personeel wordt gewoon wegbezuinigd. Ben benieuwd wat andere 'hoge hoeden' er van vinden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Een bevoegd medewerker van de parkeergarage zal alleen iets mogen als duidelijk is dat het een vals alarm is. Het artikel is te onduidelijk in hoeverre er snel ontdekt werd dat het een vals arlam betrof. Voor de rest geldt inderdaad wel dat het parkeerbedrijf te traag en te laat heeft gehandeld.

Vervolgschade is zeer lastig om gecompenseerd te krijgen, zo niet onmogelijk. Bron: docent rechten op de universiteit, eerste jaar. Directe schade is wel mogelijk te verhalen, maar dan betreft het parkeerkosten e.d.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
15 mei 2023 12:49
rwolters schreef:
15 mei 2023 11:46
Soms gaan er wel eens dingen fout in het leven. Moet er dan meteen geclaimd worden?
Ja, je betaalt voor parkeren goud geld in die garages en dan hebben ze hun noodsystemen niet eens op orde. Door massaal te claimen stimuleer je de eigenaars om dit wel op orde te krijgen. Nu lees ik vooral nonchalance in het bericht wat zeerprive linkt
Natuurlijk, als we alles lekker kapot gaan claimen komt alles goed. In Amerika gaat immers nooit iets fout. Misschien moet jij gewoon eens gaan werken en dan zie je dat de wereld anders in elkaar steekt.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Morgan le Fay schreef:
15 mei 2023 13:33
Ik zou de Nederlandse staat dagvaarden omdat u als brave hardwerkende burger in uw grondrechten bent benadeeld en doe er een flinke schade claim bij.
Overigens u kon er gewoon uit alleen de auto niet :mrgreen:
Ik voel een discriminatiekaart aankomen, maar ik weet nog niet goed op welke grondslag.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
15 mei 2023 14:16
J. Deltoer schreef:
15 mei 2023 12:49
rwolters schreef:
15 mei 2023 11:46
Soms gaan er wel eens dingen fout in het leven. Moet er dan meteen geclaimd worden?
Ja, je betaalt voor parkeren goud geld in die garages en dan hebben ze hun noodsystemen niet eens op orde. Door massaal te claimen stimuleer je de eigenaars om dit wel op orde te krijgen. Nu lees ik vooral nonchalance in het bericht wat zeerprive linkt
Natuurlijk, als we alles lekker kapot gaan claimen komt alles goed. In Amerika gaat immers nooit iets fout. Misschien moet jij gewoon eens gaan werken en dan zie je dat de wereld anders in elkaar steekt.
Misschien moet jij eens een keer leren ergens serieus op te reageren ipv iedere keer allerlei dingen bij te halen en op de man te spelen.
Of reageer niet als je geen argumenten hebt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in parkeergarage. Is garage aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@j.deltoer

Misschien kunt u zelf beter eens normaal reageren. Alsof die garagehouder zelf het brandalarm aangezet heeft. En verder is het een stukje in de krant. Loop meestal niet over van waarheidsgetrouwheid.

Plaats reactie