LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlengen rijbewijs 65+

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
harmen50
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:50

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door harmen50 »

Dijkmans: wees verstandig, reageer niet op die galbakken die er alleen maar op uit zijn om jou op te fokken. Zij vinden dat zij alleen op de weg horen!!!!

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door sunas »

Als ik het zo om mij heen hoor, ben je tegenwoordig op je 55/60/65e al afgeschreven, men vergeet dat men tegenwoordig steeds ouder wordt en jeugdiger blijft. Als je 55 wordt kom je bij de 55+ wat dat ook mag betekenen, terwijl er van je verwacht wordt dat je (nu) tot minimaal 67 blijft doorwerken, heb je toch nog een rijbewijs nodig.
Dat er gekeurd wordt op gebreken vind ik juist, maar dan ook de jeugd, en inderdaad op alcohol en drugs. Op overmoed en onverantwoordelijk rijden kan jammer genoeg niet op gekeurd worden.

Wat ik niet correct vindt dat er oudere! mensen afgekraakt worden, de jeugd moet zich eerst nog maar eens bewijzen.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door dijkmans »

ik ben als als rotterdams straatschoffie opgegroeid, dus ben best wel wat "jennen" gewend, maar de mensen lezen niet goed, ik had alleen maar de vraag "wie heeft dit ook meegemaakt" en dat heeft niets met leeftijd te maken, ik geef een voorbeeld
je bent 19 jaar en in de gelukkige omstandigheid dat je al je rijbewijzen heb gehaald (wat je er ook mee doet) dus voor 10 jaar zit je goed, dan krijg je bv iets aan je hart, je rug, je nek of noem maar op,
als je 29 ben moet je rijbewijs verlengt worden, ja dan maakt je mee wat ik eigenlijk bedoeld
dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat alles wat je als bv vrachtwagenchauffeur opgebouwd heb in een keer in de prullebak kan
je bent een berg geld kwijt en je zou zelf zonder werk kunnen komen
dan ben jij pas 29 en ik 65 en we maken allebij het zelfde mee
dus nogmaals niet de leeftijd maar je gezondheid is in deze bepalend

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Geachte forum bezoekers,

Ik wilde gaarne een reactie plaatsen omtrend de verlengung van de rijbewijzen met keuring.

Hier zijn wat onduidelijkheden over.
Miss.M zegt dat je na je 65 levensjaar geen groot rijbewijs meer nodig hebt.
Fout !!
Wat voor een categorie rijbewijs heeft men nodig voor een busje of een camper met een totaal gewicht van boven de 3500 kilogram ??
Ja, juist ja, een groot rijbewijs, hang daar nog eens een grote aanhanger achter, dan zijn we er helemaal.
Dus nooit zo maar iets roepen, van dat heb je niet meer nodig na je 65ste levensjaar, dat bepaalt altijd nog de persoon in kwestie.
Je mag natuurlijk meedenken, dat staat helemaal vrij.
Maar bedenk wel dat je hetgene schrijft wat bij de waarheid hoort.
Er zijn een aantal senioren die dus weldegelijk dat grote rijbewijs nodig hebben, voor het besturen van hun camper.
En dan het volgende.
Een keuring van een persoon, dat is helaas maar een moment opname.
Dat is net al zo iets als de APK keuring van uw auto.
Heel veel mensen denken, dat wanneer er iets gekeurd is, dat er dan niet meer kan gebeuren, helemaal onjuist dus.
Zelfs na die keuring, kan je zodra je buiten de deur van die keuringsarts staat ter aarde storten, ( sorry voor deze uitspraak ).
Ja, wat dan ????
Is die keuring dan een garantie dat er niets meer kan gebeuren?
Dus met andere woorden, die keuring is dus weer een mooie melkkoe.
Zo moet je het dus noemen, noem het beestje bij zijn naam.
Nu was er ook een persoontje bij, die moest zich ook weer eens roeren.
Moest dus ook weer eens ongenuanceerd commentaar maken, dat raakte ook kant nog wal.
Maar die kreeg dus een hele goede reactie retour.
Hij vond het dus ook zo, dat die senioren eens flink gepakt moesten worden.
Hij heeft zeer waarschijnlijk niet in de gaten, datgene wat nu actueel is, dat het tegen de tijd dat hij die mooie leeftijd hoopt mag te behalen, dat het dan nog vele malen erger en vele malen duurder is.
Daar heeft deze persoon helemaal niet bij nagedacht, sweetdreams beste kerel.
Ik zal geen naam noemen, maar hij weet wel wie ik bedoel.
Ik heb dus deze keuring ook moeten ondergaan, maar ben heel creatief er mee omgegaan.
Ik ben dus geen beroepschauffeur meer sinds 1989, maar heb dus via de werkgever een aanvraag ingediend, en heb dus de goedkeuring gekregen om deze keuring te ondergaan.
De keuring en de rijskosten + de kilometervergoeding heb ik netjes retour gekregen van mijn werkgever.
Dus misschien een tip voor alle gegadigden.
Moet ik er nog bij vertellen, ik was dus reeds al een jaar ziek thuis.

Dus doe er uw voordeel mee.


Ik groet u allen zeer vriendelijk,

d

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door Miss M »

Wat een eerdere bezoeker zegt klopt niet. Vanaf je 60e tot je 65e vernieuw je het rijbewijs tot je 70e, dus soms voor 9, soms voor 6 en soms voor 5,5 jaar. Vanaf je 65e tot je 70e krijg je automatisch een rijbewijs voor 5 vijf jaar. Dus soms tot je 71e en soms tot je 74e. Een rijbewijs wordt nooit voor een paar maanden afgegeven, tenzij je vanwege ernstige medische omstandigheden om de zoveel tijd gekeurd moet worden.

Ik heb helemaal niet gezegd dat iemand boven de 65 geen groot rijbewijs meer nodig zou hebben. Ik bedoel alleen dat je dan goed moet afwegen of het qua kosten voor een keuring nog wel uit kan, als je voor je werk niet meer op een vrachtwagen rijdt. In het geval van deze meneer, die dus hartklachten heeft, was het een afweging geweest om afstand te doen. De heer heeft dat niet gedaan en dat is uiteraard zijn goed recht. De consequentie is dan wel dat er -behoorlijk forse- kosten aan verbonden zijn.

Overigens ben ik het er mee eens dat een keuring een momentopname is. Zou je echter helemaal geen keuringen doen, dan is er helemaal geen toezicht op iemands medische toestand. Bovendien is het nu voor sommige ouderen -dit is nu eenmaal de groep op wie dit vaak van toepassing is- een soort drempel om toch eens na te gaan denken of het nog wel vertrouwd is om achter het stuur te stappen. Regelmatig komen mensen er zelf achter tegen de tijd dat het rijbewijs weer verlengd moet worden en dus de keuring moet plaatsvinden, dat het niet meer veilig is om nog te rijden. Vanwege slechter zicht of bijvoorbeeld vermindere lichamelijke mobiliteit.[/quote]

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Geachte forum bezoekers,

Wat is er nu gevaarlijker.
Een jong persoon, die met oogkleppen maar wat rondscheurt, een berg herrie van je welste.
Want er moet immers een vette open sportuitlaat onder dat ding, en scheuren maar.
Dan vinden die jeugdige personen het nog gek ( soomige dan ) dat de verzekering zo schreeuwend duur is.
Nu hebben we het onderwerp verlenging vanaf een bepaalde leeftijd van pak hem beet 60 tot 70 jaar.
Maar wat mij daar bij opvalt, geen herrie, rijden haast allemaal keurig.
Maar krijgen nu de stempel, dat hun gezondheid niet zo goed is.
Nu gaat het hier om een heer die gedotterd is, eigenlijk is het probleem van de baan, met in achtneming dat deze heer waarschijnlijk onder controle staat van een arts.
Heeft deze heer dan zoveel meer kans op herhaling.
Wie bepaalt dit dan ?
Wie geeft mij de garantie dat ik met een gezond hart niet plots een hartaanval of zo iets kan krijgen?
Ik vind dit allemaal koffiedik kijken hoor, neem mij niet kwalijk.
En ik ben dus nog steeds van mening, dat dit weer de zoveelste melkkoe is.
Een levend wezen kan men niet garanderen, dat deze geen plotse gezondheids klachten kan krijgen.En daar staat ook helemaal geen leeftijd voor.
Dus, als men het zo zou willen stellen, dan moet men allemaal deze procedure ondergaan, ik, u, net eender wie.
Ik denk, dat dit een materie is waar eigenlijk niet te diep op in gegaan kan worden.
Het blijven echter allemaal meningen, en ieder heeft hier over zijn mening, en dat mag natuurlijk ook, daar is een forum ook voor.
Maar de eindelijke nowhow ligt bij de deskundige mensen.
En daarom vind ik het jammer, dat die niet zo snel aanwezig zijn op deze forums.
Het is niet de bedoeling om u aftevallen hoor Miss M. Maar het klinkt haast als, ho boven de 65ste levens jaar, waarom dan een groot rijbewijs.
Ik bedoel natuurlijk niet dat u dit zo zegt, maar kan zo opgevat worden.
Ik ben nog ver van deze leeftijd vandaan, en heb deze keuring ook ondergaan, en dat geld natuurlijk voor alle leeftijden die in het beroepsvervoer werken, of je nu 65 jaar bent of voor mijn part 30 jaar.
Deze rijvaardigheidsbewijs categorie moet deze keuring ondergaan.
Niets aan te doen.
Maar dan zou ik het wel veel eerlijker vinden, dat alle rijvaardigheids bewijs bezitters deze keuring moeten ondergaan, gelijke monniken, gelijke kappen.
een ieder kan wat krijgen, truckchauffeur, buschauffeur, personenauto bestuurder, enz. enz.
Je hoeft niet in een 50 tonner te rijden, om grote brokken te maken.
Je kan als personenauto bestuurde net zulke grote brokken veroorzaken, een 50 tonner zal voor een onbestuurbare personenauto moeten uitwijken, wat heeft dat tot gevolg ?
Dit is eigenlijk wat ik wilde zeggen.
Niet dat ene groepje er uitlichten, er rijden immers meer personenauto's op de weg dan vrachtauto's.
Dus dan allemaal naar de keuring.

Ik groet u allen zeer vriendelijk.

Ad

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door dijkmans »

dit stukje, is dan wel niet resent, heb ik ergens van internet gehaald, niks geen leeftijd maar geld, geld, geld

Herkeuring voor rijbewijs
Omdat ik niet precies weet waar ik mijn frustratie (en bezorgdheid) moet uiten over de kosten in de gezondheidszorg doe ik op deze website mijn verhaal:

Bij mij is in 1996 de diagnose Multiple Sclerose gesteld, ik ben nu 54 jaar oud. Heb verder geen uiterlijke verschijnselen (uitvalverschijnselen): mijn gezondheidsproblemen zijn vooral een grote beperking in energie. Maar als ik daar verstandig mee om ga, kan ik de dingen doen in het tempo van een 70 / 75-jarige.

Helaas zijn mensen met MS verplicht dit t.b.v. het rijbewijs, dit te melden aan het CBS.

Dus daarna ben ik opgeroepen voor herkeuring door een ‘onafhankelijke’ neuroloog en die heeft geadviseerd mij een rijbewijs te verlenen voor 3 jaar. De keer daarop is de verklaring voor verlening van het rijbewijs ingevuld door de behandelend neuroloog voor een periode van 5 jaar.

Dit jaar was ik opnieuw aan de beurt op herkeurd te worden.

De keuring moest helaas wederom plaatsvinden door een neuroloog.

Aldus heeft plaatsgevonden op 12 januari jl., het de keuring duurde hooguit een kwartier. Wellicht wat langer dan gebruikelijk, omdat er een arts in opleiding de keuring bijwoonde en mijn reflexen (o.a. hamertje) en ogen werden gecontroleerd.

Mijn ziektekostenverzekering berichtte mij vandaag dat de kosten van de herkeuring € 600,92 bedroegen, en dat als gevolg daarvan mijn recht op no-claim vervalt.

Ik ben vooral buitengewoon verontwaardigd.

Een bedrag van € 600,92 voor een tamelijk simpele herkeuring is exorbitant.

En mijn no-claim is door de belachelijke regeling van financiering in de gezondheidszorg ook al in ‘rook’ opgegaan.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door D1RK »

Afhankelijk hoe de eerste keurings arts iets op papier zette kom je verder in dure keuringen terecht, en je mag een keuring weg gooien en elders een nieuwe nemen die vermoedelijk minder op zal schrijven en zo veel geld besparen.
Elke arts mag schrijven wat hij wil, en dit bepaalde de vervolg keuringen, dus zoek een makkelijker arts die klantvriendelijk schrijft, bespaarde mij veel geld!

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door dijkmans »

hoe zouden ze dit in nederland behandelen, ik denk met de opmerking "mevrouw u had al dood moeten zijn"

vr 30 mei 2008, 14:32
AMSTERDAM - De oudste autorijdster ter wereld liet haar onlangs haar rijbewijs met nog eens vier jaar verlengen.
Lillian Cox, de oudste rijdende vrouw ter wereld.
De Amerikaanse 101-jarige Lillian Cox, die in Florida woont, rijdt al sinds 1915 auto. De ambtenaar van haar gemeente, Tallahassee, keek raar op toen hij een verzoek van de kekke oude vrouw kreeg om haar rijbewijs te verlengen.

Zelf zit ze momenteel achter het stuur van een modelletje uit 1984.

De behendige bejaarde was onlangs ook te gast in de talkshow van Jay Leno. Ze wilde alleen komen als ze opgehaald zou worden in een limousine

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik snap werkelijk niet waarom "de jongeren" er weer bijgehaald moeten worden. Het lijkt wel soort competitie wie de meeste of minste ongevallen maakt.

Elke categorie vergt zijn eigen maatregelen, en bij de ouderen is de lichamelijke aftakeling een feit om rekening mee te houden bij het verlengen van een rijbewijs.

Veel ouderen zijn er helaas ten onrechte van overtuigd dat ze nog goed een auto kunnen besturen terwijl hun ogen matig zijn en hun reactiesnelheid meer hun reactietraagheid is.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar beter iemand teveel gekeurd dan een kneusje op de weg.


Als je een auto kan betalen kan je de keuringskosten ook betalen. Let wel het gaat hier om de veiligheid van jezelf en anderen

tonny06
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2008 21:02

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door tonny06 »

Mijn man moet ook gekeurd worden voor zijn groot rijbewijs eerst bij een arboarts gekeurd en toen na een telefoontje van het cbr of hij ook insuline spuit hij zegt ja dat doe ik kregen wij 2 brieven een voor een oogarts en een voor internist dus een afspraak gemaakt bij een onafhankelijke internist en via het cbr een telefoonnummer gekregen van een oogarts dus een afspraak gemaakt wat wij dus begrepen bij een oogarts dus vanmiddag daar naar toe zijn ogen zijn nagekeken maar zijn ogen zijn iets achteruit gegaan dus het advies is een rijbewijs voor 3 jaar maar als wij daar andere glazen zouden kopen dan is het advies 5 jaar want dan ging hij met de keuring mee de oogarts zit gelijk in brillenwinkel maar dat vind ik belangenverstrengeling maar tot onze grote verbazing heeft niet de oogarts zijn ogen nagekeken maar een assistent dus nu moeten wij volgende week woensdag weer terug want alleen de oogarts mag de papieren invullen terwijl wij een afspraak hadden met de oogarts maar die was er niet heel erg raar vinden wij dit.

kosten 361,05 en dan nog 45,45 voor het rijbewijs.totaal 406,50

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door dijkmans »

seagoing racer2
ik denk niet dat het de bedoeling van "iemand" is om de ander af te vallen, maar als je als oudere enkel maar het verwijt krijg, "jullie zijn de brokkenmakers" dan wil je wel reageren
er moet niet naar leeftijd gekeken worden maar ingrijpen waar dat moet
ik behoor ook bij de oudere, 65 + , maar ik ben vitaler dan mijn 2 buren van 30 en de meeste van mij voetbalelftal, ik traint 2 x per week en mijn buren roken en drinken nee zuipen, maar je zal mij niet horen zeggen dat die lui niet mogen auto rijden, wie ben ik dan wel
maar dat zijn juist de personen die klaar staan met hun commentaar als het over oudere gaat
jullie "de jongere"vinden dat wij het niet goed doen en wij als "oudere"vinden van niet
laat iedereen in zijn waarde we worden al zo op ons plekje neer gezet door onze fijne regering
het gaat er om dat de rijbewijs keuringen een willekeur is geworden en niet meer te betalen is, en bedenk "vandaag wij, morgen jij"

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door Miss M »

Aan het bedrag wat artsen mogen rekenen voor een keuring is wel degelijk een maximum gesteld. Hier is meer over te vinden op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit. Hier is ook een klachtenformulier te vinden voor als er door een arts teveel gerekend wordt. Deze instantie kan dan actie ondernemen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste dijkmans
ik denk niet dat het de bedoeling van "iemand" is om de ander af te vallen, maar als je als oudere enkel maar het verwijt krijg, "jullie zijn de brokkenmakers" dan wil je wel reageren
Dit heb ik in ieder geval niet gezegd.
Dit is ook helemaal niet de kern van de zaak. De kern is dat als je lichamelijke vitaliteit afneemt je daar door een arts naar moet laten kijken, alvorens in de auto te stappen.

Als je dat niet onder ogen kunt of wilt zien, moet je behalve naar de oogarts, ook proberen volwassen te worden

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door G7 »

Ik heb hier laatst ook een reactie geplaatst, maar begrijp niet, dat sommigen van jullie zoveel moesten betalen voor de keuring.

Mijn partner heeft zich laten keuren bij een arts van de "Zorgsaam" a € 25 en de keuring van de oogarts was € 44 plus de kosten van de leges, waren wij net nog geen € 100 kwijt, dus denk ik dat het wel een willekeur van zo'n arts is dan, om zomaar een bedrag te vragen.

Wat ik hier lees, is toch wel van de gekke.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door dijkmans »

seagoing racer2

nav uw opmerking wil ik enkel nog aan u kwijt

ik ken lui, en volgens mij behoort ook u daartoe, die nooit volwassen zullen worden en wiens lichamelijke vitaliteit niet kan afnemen omdat je/zij die nooit gehad heb(ben)
ik ben zowel geestelijk als lichamelijk in betere conditie dan sommige lui
van 30 jaar, en ik weet zeker dat er zo nog veel meer 65 + ers zijn
De kern is dat als je lichamelijke vitaliteit afneemt je daar door een arts naar moet laten kijken, alvorens in de auto te stappen.

dus ik denk dat uw tekst voor u zelf bedoeld is

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Mijn eerste keuring kostte bij de ARBO €70= en de tweede, die veel uitgebreider was, kleuren test, ogen test, bloed onderzoek en noem het maar, totaal was dat bijna een uur, daarvoor moest ik € 175= afrekenen. Ik heb wel ouderen korting gekregen, omdat dit verplicht werd uitgevoerd.
Tel daarbij de kosten voor het rijbewijs op, dan kwam dat op ca. € 300= totaal.
Ik heb er geen moeite mee dat er een verplichte keuring is, maar het blijft altijd een moment opname en een actue kwaal is niet aan leeftijd gebonden, dat kan iedereen krijgen.

Vr. Gr. Hans.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Dijkman,
ik ben zowel geestelijk als lichamelijk in betere conditie dan sommige lui
van 30 jaar, en ik weet zeker dat er zo nog veel meer 65 + ers zijn
Dit zijn de ergsten
Mensen van 65+ die denken dat ze nog het lichaam van een dertig jarige bezitten.

Ze hebben niet in de gaten dat hun ogen niet meer goed op schemerlicht reageren.
Ze hebben niet in de gaten dat de zijkanten van de oogbol minder gevoelig zijn geworden waardoor ze verkeer van opzij later zien.
Ze hebben niet in de gaten dat ze meer tijd voor een reactie nodig hebben.
Ze hebben niet in de gaten dat ze een milde vorm van atrose hebben en daardoor minder snel kunnen bewegen.
en ten slotte hebben ze ook niet in de gaten dat ze onzin verkondigen

Wat een zegen dat er keuringen voor het verlengen van het rijbewijs bestaan

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door G7 »

Als we zo beginnen, wil ik ook nog wel even een duit in het zakje doen. :shock:

Ze moesten een ieder onder de 65 ieder jaar opnieuw af moeten laten rijden. Misschien dat er dan eens wat minder van die brokkenpiloten waren.

Ik blijf er ook bij... een keuring is een momentopname. Ik kan hier zo goedgekeurd zijn en de deur uitgaan en halfdood neer vallen, met alle gevolgen vandien en als ik opgeknapt ben, weer achter het stuur kruipen. Geen haan die er naar kraait. Dan wordt er echt niet naar leeftijd gekeken hoor! Iedereen kan wat krijgen en vrolijk verder gaan.

Maargoed, dit zal wel een discussie zonder eind zijn. Ik wil alleen maar even zeggen, die oudjes doen het nog best! :wink:

pdf
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2008 21:55

Re: verlengen rijbewijs 65+

Ongelezen bericht door pdf »

seagoing racer2
wie ben jij dat je zo in de aanval gaat, volgens mij ben je een gefrustreerd iemand die op alle onderwerpen jou commentaar wil laten overkomen als zijnde een specialist in problemen, het enigste probleem ben je zelf
ik heb eens gekeken naar de andere stukjes die jij schrijft op bijna alle onderwerpen op deze site's en waar jij je z.g deskundige commentaar op los laat, heb eens respect voor een ander zijn mening, alles wat je schrijft slaat nergens op en is alleen maar provocerend
laat de mensen hier discuseren en als je dat niet bevalt laat je hier dan niet meer zien

Gesloten