LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarschuwing voor mensen met uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

leef al 22 jaar van de bijstand ,toen ik er in kwam was ik te oud om te werken vond men,zelf in 2001 een part time baan gevonden,anderhalf jaar gwerkt,niet een euro meer gehad als een bijstander,inmiddels ziek en ontslagen,paar maanden ziektegeld gehad [ook af gedragen ]toch kom ik pas in 2009 in aanmerking ..dus 22 jaar niet meer gehad dan een bijstander die thuis zit....en alles gaat mijn deur voorbij....fijn he als je uiteindelijk toch een part time baan vind...en je word gestraft...ik kan mensen die zich associaal opstellen en niet willen werken nu pas begrijpen...ze hebben gelijk....je toont je goede wil en word uiteindelijk bestraft....

suus82
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jul 2005 21:21

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door suus82 »

Mijn man en ik hebben ook een tijdje een uitkering gehad en hij moest solliciteren en werk aannemen. Zo nu en dan kon hij ergens één of meerdere dagen werken en deed hij dit ook maakt niet uit wat voor werk. En word je aangemoedigt om zo door te gaan ? Nee absoluut niet. Die paar centjes die hij daarmee verdiende werden mooi ingehouden. Het enige dat ze daarmee bereiken is dat mensen geen moeite hier meer voor gaan doen. Gelukkig heeft hij nu weer full time werk en zijn we van die rot uitkering af :D

Heel veel succes allemaal :wink:

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

aan allemaal,
dit is al heel lang zo!

het bijstand systeem moet op de helling,te veel regels en belemmeringen.
om iedereen gelijk te behandelen moet om dit te realiseren ook andere wetten worden veranderd! u ziet nu zelf dat in de meeste gevallen werken niet loont! maar om alles eerlijk te houden moeten ook de ww en de wao in deze worden aangepast! immers als bijvoorbeeld een waoér die is afgekeurd bij gaat verdienen,telt de maatman als referentie!

voorbeeld: iemand is afgekeurd voor 45/55% uitkering 41% ,stel deze man mag € 250 bijverdienen (bruto) hij verdient echter € 300,- bij~
dan wordt zijn afschatting opnieuw beoordeeld en valt hij terug naar 35/45% uitkering 26% ! verlies 15% !! over zijn maandinkomen!
dus die € 50,- bruto per maand kan hem of zij € 300,- bruto kosten!!

mijn stelling is zo,geef iedereen die een uitkering heeft een pasje ieder bedrijf heeft tegenwoordig via computer verbinding met internet.
zet daar een site op via de overheid of whatever! laat een bepaald bedrag vrij om bij te verdienen stel € 100 tot € 150 per maand netto!
alles daarboven korten!

voordeel> alles is dan wit ,zeer veel bedrijven zitten te springen om mensen een klusje oid te laten doen.
2e voordeel geld vloeit terug naar de staat meer belasting inkomsten!
3e op de bijzondere bijstand wordt minder een beroep gedaan !
4e minder fraude 5e mensen gaan aan het werk,en soms komen daar ook weer banen door! door een simpel systeem van vragen op de site kan men zien of men boven de norm zit ,men beslist dan zelf of men meer wil bijverdienen wat dan automatisch gekort wordt.
ik kan nog wel meer zaken erbij verzinnen maar vul zelf maar in!

cap gemini kan dergelijke software in een handomdraai ontwikkelen omdat gedeelten al bij de overheid in werking zijn!

iedereen blij ,minder regels en minder wantrouwend naar de buren etc.

vrgr

wiewat waar

ps: ik ben niet van cap gemini!
Laatst gewijzigd door wiewatwaar op 14 jul 2005 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

ja ja wiewatdaar wij kunnen me zijn alle genoeg regels bedenken om iemand aan het werk te krijgen,en ook nog dat iemand er plezier in heeft omdat het loont...maar in den haag slapen ze ...met deze regels komen ze over 10 jaar..dan pas hebben ze door dat dit zo niet werkt en praat niet over de bijzondere bijstand,ik moest in mijn ziektewet overal heen ,van het kastje naar de muur,ook moest ik brieven aangetekend versturen,het heeft me veel geld gekost,ik vroeg een vergoeding,het was winter en de sneeuw lag hoog,het antwoord dat ik kreeg was nee,je had met de fiets gekunt dus afgewezen...maar wel alles wat van de ziektewet kwam afgeven...ik denk dat ik meer bereik met associaal gedrag...in 2001 kreeg ik brieven van de soos dat ik negatief loon had wat ik op mocht geven aan de belastig,resultaat 85 euro terug gehad,niet doorgegeven want ik dacht dat is van mij,vergissing 45 euro boete dit jaar...4 jaar later dus...bezwaarschrift ingediend,dat ik niet wist dat ik dit af moest staan,dat ik me had vergist.en normaal is vergissen toch menselijk???niks hoor boete...en in termijnen??? nee hoor in een maand 85 euro de andere maand 45...en zo gaan we maar door..och ik zal me maar er maar niet meer aan storen...je trekt toch aan het korste eind

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

TOOS,

al wat je schrijft is mij bekend! inderdaad iemand korten kunnen ze al is het maar € 10,- maar de hand in eigen riante boezem steken ho maar.

de bijstand is met permissie gesproken niet voor welwillende mensen,
voor wie dan wel ? vul zelf maar in .

ik wil er mee zeggen dat je inderdaad in de bijstand asociaal moet zijn!

anders red je het niet.

mijn oplossing is in wezen niet moeilijk ,maar ambtelijke molens zijn zeer langzaam . aart de geus heeft bewust verzwegen dat in de ciijfers van cpb en cbs niet de nom zfpremie wordt mee geteld! concreet dan zou iedere uitkeringstrekker meer netto hebben moeten ontvangen (inflatie en extra ivm duurdere ziektekosten )

vwb de nieuwe zorgwet> wil ik alles er om wedden dat het slechter wordt!

uitleg> goekoopste nom premie ex aanvullende verzekering is momenteel anderzorg uit groningen! € 19,95 per persoon boven de 18 jaar 2x 19,95 = € 40(afgerond gehuwd echtpaar als voorbeeld) x12 = € 480 ,- nieuwe bijdrage wordt € 1100,- per persoonx2 =€ 2200,-
maxium zorgtoeslag = € 1200,- (per 2 personen idem voorbeeld )
verschil > blijft € 1000,- kosten waren € 480,- meer betalen in 2006 tov 2005 € 520,- !! HIER ZIT DUS NOG NIET DE AANVULLENDE VERZEKERING IN!! (TANDARTS E.D) de definitieve berekening is er nog niet! awbz veranderd etc etc via belastingen nog een en ander .

ik moet eerst nog zien dat hoogervorst dat kan overbruggen dus € 520,- plus ongeveer (anderzorg ) € 20x2x 12=€ 480 voor aanvullende verzekering~! totaal verschil globaal € 1000,-= !! per jaar voor gehuwd echtpaar tot € 40000,- bruto per jaar. (alle uitkeringtrekkers zitten hier in) resumee> DE OPZET IS VAN DE VVD MINISTER OM HAAR EIGEN ACHTERBAN TE SPEKKEN! en de modaal en minder kunnen straks geen voorzienigen meer betalen ! bril, therapeut ,tandart,kronen ,bruggen etc etc. en zijn duurder uit!

hij denkt dat te halen door de concurrentie van de zorgverzekeraars!

we zullen zien of dat wat uithaalt! ik denk er het mijne van.

er is nog iets wat ik nog niet kan berekenen ! de aftrek bijzondere lasten /uigaven ivm ziekte.

als hij via andere benadering die zf premie als het ware niet meer aftrekbaar maakt ,levert dat de staat 500 miljoen op! omdat dan de drempel bij velen niet meer wordt gehaald! ik kan er nu nog geen brood van bakken ,omdat ik defenitief nog niets exact weet! maar ik denk.... dat hij acher de schermen iets uit heeft gebroed!
dit is ook gebeurt met het nw belasting stelsel in 2001 met de premie.s
sociale voorzienigen ww,wao en nog wat soso's die staan niet meer op de jaaropgaaf! dus niet meer aftrekbaar.

mensen let op u zaak!

wiewatwaar

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door bot321 »

Natuurlijk hebben ze iets positiefs berijkt.
We stemmen niet meer op ze.

Storm0209
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:22

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door Storm0209 »

Was het nou ze trekken alle inkomsten af van je uitkering of je krijgt een aanvulling op je inkomen? Als ik me niet vergis het laatste. En wat voor vrijstelling qua bedrag er ook komt, dan is dat weer te weinig. Gewoon werken als je kunt en dan maar een aanvulling als je onder het minimum zit. Daar is de bijstand voor.

toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

nee al je inkomsten worden van je uitkering ingehouden,dus je werkt voor nop,iedereen die werkt word er toch beter van??en 40 uur werken voor een moeder met kinderen is zwaar,man en vrouw die samen werken hebben een werkster,en helpen elkaar in het gezin,een bijstandsmoeder is thuis behanger,tuinman,timmerman,dus klusjesman,die moet alles in en om het huis zelf opknappen er is niemand die van haar een taak overneemt,dan moet ze nog zorgen dat ze haar kinderen netjes groot krijgt...ga er maar aan staan....

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Niemand werkt voor "nop". Als je werkt wordt je beloond.
Bijstand is in Nederland (gelukkig) een recht, maar iedereen die op wat voor manier enigszins in staat is een deel van de bijstand zelf te verdienen wordt geacht dit ook te doen.
Werkenden, weinig- of veel verdienenden, dragen maandelijks minimaal 1/3 van hun inkomsten af om ons sociale stelsel in tact te houden...met of zonder mopperen...!
Natuurlijk zou het een stimulans zijn als mensen met een uitkering een deel van de inkomsten die als zij "werkenden" bijverdienen zouden mogen behouden als aanvulling op hun marginale inkomen, want iedereen zal het er zeker over eens zijn, dat een uitkering geen vetpot is.
Maar ook minimum -inkomers moeten vaak hard werken en dagelijks hun deur uit..
"t Is maar hoe je het bekijkt... :roll:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door Ulbe »

In principe heb je gelijk, Zonnetje,

Helaas is de overheid niet zo slim, om uitkeringsgerechtigden een hart onder de riem te steken, door deze mensen te belonen als ze wat bij kunnen verdienen!, elke cent die verdiend wordt, wordt van de uitkering afgetrokken, over onkosten kan niet gepraat worden..., die maak je zelf!, dus dan verdien je minder, dan toen je alleen nog een uitkering had!, dit is natuurlijk wel erg zuur te noemen!

Verplicht 24 uur per week werken, is mooi!, maar als er iedere keer heffingen komen door wat voor oorzaken dan ook, is de motivatie echt ver te zoeken!,

Ik werkte altijd 40 uur ploegendiensten voor een loontje die nét boven de sociale uitkering zat!, ( we werden breed onderbetaald, maar hoop op meer loon was er simpelweg niet, ), en normaal werk is er bij ons onmogelijk te vinden, boven in Nederland, dus dan blijf je maar 'hangen' bij de werkgever, die toch al op de rand van het faillissement stond!, uiteraard solliciteerde ik wel, maar helaas, niks te vinden!,..,

Het bedrijf rolde het faillissement in en iedereen kon de straat op!, bedrijf opgeheven, en iedereen maar weer in de pen met solliciteren,

Niks te vinden, dus ook geen verdienste, dus maar wat los werk, maar dat schiet ook niet op, je werkt dan voor alle onkosten die je maakt,

Als je dan de bijstand in rolt, heb je maar een klein loontje, waar je maar nét van kan leven, en iedere week maar weer 5 sollicitaties de deur uit werken,

Alles wordt gecontroleerd, zelfs kosten van bijv, fouten van nutsbedrijven, bijv. te hoge inschaling van de rekening, wordt herkend, en er worden vragen over gesteld, "Ik kon misschien wel eens zwartwerken!"

Of er misschien nog een erfenisje aan zit te komen, en er wordt ook gevraagd naar de gezondheidstoestand van mijn ouders!...,

Misschien liggen die morgen wel onder de zoden..., dan kan ik mooi van de erfenis gaan eten!...

Diverse dingen die je in het normale werkende leven niet eens bij nadenkt!,

Tijdens mijn werkende periode hield ik ook wel in de gaten dat er veel geld naar instanties gaan, zoals belasting en ziektekosten, pensioen, e.d.,

Er wordt per werkende maar bitter weinig aan uitkeringen omgezet,

verre weg het meeste verdwijnt aan interne kosten in Den Haag of andere kosten die Nederland moet betalen aan Europa!,

Het is mooi dat een uitkering een recht is, en dat moet zo blijven!,

De meeste uitkeringsgerechtigen, zijn mensen die wíllen werken!, maar geen werk kunnen krijgen!, en deze mensen moeten echt aan álle kanten geholpen worden, bij het zoeken en vinden van werk!.

annemiekeh
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:16

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door annemiekeh »

Nou dames,
Wat een gezeur allemaal, zet dat om in positieve ernergie, zet je schouders eronder en ga aan de slag.

Werk hebben is toch beter als je hand ophouden!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En het gebeurt dat dat minder uitbetaald, heel lullig dat weet ik uit eigen ervaringen, maar mijn zelfrespect vind ik veel belangrijker. En niet bij de pakken gaan neerzitten en jammeren van hoe oneerlijk dat allemaal is. Ja het is oneerlijk ben ik met je eens, maar vecht en zorg voor jezlef en zie je komt er boven uit. Het is een hard gevecht, maar niemand heeft gezegd dat het leven fair, eerlijk en makkelijk is.

Dus go for it.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door Ulbe »

In principe heb je groot gelijk!,

Maar... als we allemaal "de koppen in het zand steken", blijven we met z'n allen even apatisch dan dat we al zijn!,

Sommige onderwerpen die niet echt rechtvaardig zijn, mag best over gespeculeerd worden!,

We "vreten" met dat op zich, in vergelijk met andere landen, al veel en veel te veel!, er mag gerust een weerwoord worden gezegt!.

toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

zo is dat ulbe en je kunt makkelijk praten als je zelf een baan hebt maar er zijn ook mensen die daar niet aan kunnen komen,en ieder werk word beloond,waarom van een bijstander niet???moet hij-zij met zijn goede inzet toch onder aan de ladder blijven hangen???

Storm0209
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:22

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door Storm0209 »

Beetje positiever Toos. Ga vrijwilligerswerk doen, mag je 21 euro per week tot en maximum van 738 Euro per jaar houden(in mijn gemeente) heb je toch een extra beloning. En wat een onzin in de posting van 16-07 dat tweeverdieners een werkster hebben, etc.. Niet allemaal hoor, er zijn er genoeg die samen ook niet genoeg verdienen om dat te kunnen betalen.

J Hopman
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 mei 2005 17:52

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door J Hopman »

Het is een grote puinhoop in NEDERLAND, en dat komt allemaal door al die nieuwe regels en wetten.

Er is volgens mij maar één manier om overal onderuit te komen en at is gewoon je eigen gang gaan en je zo asociaal mogelijk opstellen.

Want als je dat doet lopen de hoge heren je voorbij want er is toch niets te halen bij je.

Maar owee als je hard werkt en een midden inkomen heeft dan weten ze je te pakken, en hoe te braver je bent hoe meer ze van je afpakken.
Dan krijg je een bekeuring voor je achterlicht, en betaal je niet dan wordt de bekeuring verdubbeld, omdat je werkt.
Werk je niet dan laten ze je lopen want er is toch niets te halen.

Waar moet dat allemaal naar toe, mensen die hard werken kunnen niet meer op vakantie, omdat ze alles netjes op tijd betalen. iemand die niet werkt en het geld leent voor vakantie kunnen ze ook niets van afpakken want er is niets te halen.

Dus wordt alles maar bij de middeninkomens vandaan gehaald , diegenen die werken voor hun geld, maar dat houd een keer op, wie dat niet ziet heeft een plaat voor zijn kop zo dik als , zeg het maar.

Jo

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door hansop »

Laat wel duidelijk zijn dat hier door een aantal mensen zaken worden omgedraaid.
Het is NIET zo dat alles wat je verdient door werk, wordt gekort op je uitkering.
Alles wat je NIET verdiend, wordt aangevuld met een uitkering.
Dat is wel een wezenlijk verschil, net zoals er een verschil tussen de mentaliteit is van degenen die het eerste beweren (de 'klagers') en diegene die zien dat het tweede een verworvenheid is van een sociale samenleving (de 'welwillenden' die het gewoon een tijdje moeilijk hebben om zelf in hun onderhoud te voorzien).

toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

nou hansop laat je dan eens goed voorlichten,als je een uitkering hebt en je gaat werken geef je alles af en krijgt een aanvulling ,en dat bedrag is hetzelfde als de bijstandsuitkering,wat wil dat zeggen??? dat je alles wat je verdiend weer af geeft,en het gelul van je mag 20 euro in de week houden omdat je werkt is gewoon lariekoek...ook als vrijwilliger moet je blij zijn als je je reiskosten vergoed krijgt...

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door hansop »

Toos,

Jij snapt het principe kennelijk niet. Het natuurlijk logisch dat je in principe je eerste inkomsten afdraagt totdat je meer verdient dan het bedrag van de uitkering. Zou anders wat moois worden, dat je en geld verdient, en je volledige uitkering houdt. Kun je aardig bovenmodaal van worden.
Zodra jij meer verdient dat de uitkering (700 en nog wat euro netto?) dan mag je uiteraard de rest van wat je meer verdient houden. Maar als je kennelijk parttime wat 'bijwerkt' dan blijf je onder de grens. Zie werkelijk niet in hoe je dat onredelijk kunt vinden.
Ga dan gewoon fulltime werken, verdien je altijd meer dan de bijstand, en heb je er ook geen last meer van.

toos_
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:48

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door toos_ »

als jij een baantje voor me hebt ga ik morgen nog aan de gang...die liggen niet voor het oprapen dus was ik al blij met een full time baan,en wie werkt word beloond...schijnbaar heb jij niet met deze regels te maken en dan is het makkelijk oordelen..werken op bijstandsniveau stimuleerd niet,dan kun jij het nog zo mooi maken,maar ik begrijp de jeugd best...

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: waarschuwing voor mensen met uitkering

Ongelezen bericht door hansop »

Ik spreek helemaal geen oordeel uit. Maar die houding van: ik blijf lekker op mijn gat zitten want het loont niet om te gaan werken, is natuurlijk belachelijk. Dat je kennelijk niet in de positie verkeerd om direct een beter betaalde baan te vinden, is vervelend voor je. Maar bedenk wel dat je via zo'n baan wel de kans krijgt om 'hogerop' te komen, en in de toekomst wat meer te verdienen. Met thuis gaan zitten klagen dat a) de uitkering te laag is en b) werken niet loont, daar schiet niemand wat mee op.

Gesloten