LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door Shine »

Whoepie, deze is miv januari 2010 weer gestegen met ong. 6%.

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is onder meer afhankelijk van het gewicht en de soort brandstof. De tarieven verschillen per provincie vanwege de provinciale opcenten. Dit is een extra toeslag die door de provincies zelf bepaald mag worden.
Wat mij al jaren verbaasd over deze belasting zijn de grote verschillen tussen de provincies. Ik snap het provinciale beleid inzake deze opcenten niet.

Als ik het woord wegenbelasting (of ook wel MRB) hoor en er naar kijk dan zou je toch zeggen dit heeft te maken met het belasten van de wegen en vervuiling en hoeveelheid auto's.
Opmerkelijk genoeg is de wegenbelasting in provincies waar de meeste files staan, de grootste wegenbelasting plaatsvindt, het meeste last hebben van vervuiling, oftewel overlast van autoverkeer het laagst in hun tariefstellingen.

Ik kan hier echt geen touw aan vastknopen. Zeker niet met het oog op het gegeven dat men onder de noemer van filebestrijding (en zaken die hiermee verwant of tot gevolg zijn) een andere belastingvorm wil invoeren zoals recentelijk het rekeningrijden.
Overigens rekeningrijden wat het fileprobleem niet opgelost zou hebben al was het maar omdat kantoor/industrie gebieden vaak slecht ontsluit zijn voor werknemers. In talloze zogeheten 'industrieterreinen' rijden totaal geen bussen, treinen of weet ik wat. Hoe komt de werknemer dan in hemelsnaam op zijn werkplek?

Maar goed, terug naar de basic van dit topic: Ik snap echt geen hout van het provinciale nederland beleid inzake de wegenbelasting oftewel MRB tariefstellingen. Iedere logica ontbreekt.

stofzuigertje

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik rij dagelijks van Goedkope naar Dure Provincie en als je slim bent en toevallig in dure woonde gewoon de auto bij familie op naam zetten....

Dus jou auto en verzekering op adres in goedkope provincie.
Alleen weten ze dan wel of je veel te hard rijd of fout parkeerde.....
Deze provincie fraude is nog nooit aangepakt en wel rendabel.

Mag niet maar zolang er maar weinigen dit doen zal niemand hier vragen in de 2e kamer over stellen....

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door TonGr »

Ik rij dagelijks van Goedkope naar Dure Provincie en als je slim bent en toevallig in dure woonde gewoon de auto bij familie op naam zetten....
Goede suggestie, totdat er een ernstig ongeval plaats vind en de verzekering een onderzoek in gaat stellen.
Die komen dan tot de conclusie dat het familielid op wiens naam de auto geregistreerd staat niet de regelmatige bestuurder is en dan begint het feest pas echt.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door Miss M »

Het verschil heeft denk ik te maken met het inwoneraantal van de provincies. In de provincies waar veel files staan, wonen meer mensen dan die waar nauwelijks files voorkomen. Meer mensen, is meer auto's, is meer inkomsten. De uitgaven kunnen dan dus over meer mensen worden gespreid en kunnen per persoon (auto) lager.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dus omdat wij in een drukke stad wonen kunnen we meer dokken?
en omdat we in een stad wonen zoals ams,rotdam,den haag enz betaal je aan verzekering ook nog eens meer ! risico factor...nou wil ik niet lullig doen maar als je wat ziet is het altijd in dorpen...veendam.fik pyromaan enz....
idd wij zijn 10 euro omhoog gegaan....tuurlijk kan er nog wel bij...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door SJZ »

dan zou je toch zeggen dit heeft te maken met het belasten van de wegen en vervuiling en hoeveelheid auto's.
Nee, dat klopt niet. De provinciale opcenten op de mrb is de ENIGE provinciale belasting. ALLE voorzieningen waarvoor een provincie belasting wil hebben worden dus via de mrb betaald. Als er bv. extra geld voor jeugdzorg of wandelpaden nodig is, en daar moet belasting voor worden geheven, dan betalen de automobilisten daarvoor.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door malaga »

stofzuigertje schreef:Ik rij dagelijks van Goedkope naar Dure Provincie en als je slim bent en toevallig in dure woonde gewoon de auto bij familie op naam zetten....

Dus jou auto en verzekering op adres in goedkope provincie.
Alleen weten ze dan wel of je veel te hard rijd of fout parkeerde.....
Deze provincie fraude is nog nooit aangepakt en wel rendabel.

Mag niet maar zolang er maar weinigen dit doen zal niemand hier vragen in de 2e kamer over stellen....
Je schrijft het zelf, wat je aan doen bent.
Trouwens is het ook nog valsheid in geschrifte, want bij het afrsluiten van een autoverzekering staat de vraag: Bent U de regelmatige bestuurder ?
Vermoedelijk ja ingevult, dus Verzekering ongeldig.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenbelasting oftewel Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik rij dagelijks van Goedkope naar Dure Provincie en als je slim bent en toevallig in dure woonde gewoon de auto bij familie op naam zetten....
Wow, Slimmerik!

Enneeuuh... hoeveel euro's spaar je daar nou per maand mee uit? 2? 3? Om daar nou zoveel moeite voor te doen, en dan nog valsheid in geschrifte te plegen ook. :evil:

En dan wil jouw familie het risico lopen dat ze dikke vette bekeuringen op hun naam krijgen omdat ze jou een 'voordeeltje' van een paar euro per maand gunnen?

Gesloten