Wet koop op afstand gaat ver

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door markmark1974 »

De wet koop op afstand gaat best ver.

Rtlniieuws schrijft :

Aangepast 15 januari 2023 18:24

Een Amsterdamse drogisterij moet een consument 476 euro terugbetalen. De man kocht online twee flesjes parfum. Die maakte hij na bezorging open om te testen hoe ze roken. Volgens de winkel verviel hiermee het recht om de flessen te retourneren, maar de kantonrechter denkt er anders over.


De rechtszaak draait om het herroepingsrecht. Aankopen die je online hebt gedaan, moet je binnen twee weken kunnen terugsturen zonder reden te noemen. Daar zijn uitzonderingen op.

Consumenten hebben geen recht op ontbinding van het koopcontract bij producten die om hygiëneredenenen of gezondheidsredenen niet teruggestuurd mogen worden. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om gebruikt ondergoed, gebruikte tandenborstels en gebruikte lippenstift.

Geen uitzondering op de wet
Volgens de winkel gold deze regel ook voor parfum. In de algemene voorwaarden staat dat geopende parfum niet terug wordt genomen. Maar de kantonrechter vindt dat parfum niet onder de uitzondering in de wet valt.

De man had de verpakking mogen openen als vergelijkbare producten in de winkel ook zonder verpakking zijn uitgestald. Dat de winkel de teruggestuurde parfum naar eigen zeggen niet meer kan verkopen, doet er niet toe.

Testers opsturen
De consument is ook niet aansprakelijk voor waardevermindering als het product is gebruikt, in dit geval om de geur te ruiken. De drogisterij had ook testers mee kunnen sturen om dit te voorkomen. Dat advies wordt zelfs bij dure parfums specifiek gegeven in een Europese richtlijn rondom consumentenrecht.

Als de drogisterij dat had gedaan en de man had de verpakking geopend en de parfum geroken, dat had de winkel wel gelijk gehad, meent de rechter. De drogist moet het geld dus terugbetalen en de klant krijgt gelijk.

Dat de winkel op zijn beurt het parfum weer terugzond aan de klant, doet er volgens de rechter niet toe. De man moet de flesjes wel weer opnieuw terugsturen, maar krijgt dan zijn geld terug. De winkel moet ook nog eens 345 euro betalen voor een deel van de kosten van de rechtszaak.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen. Online word de consument overbeschermd waar de consument ook vaak gretig gebruik van maakt. Nadenken hoeft niet meer, sociaal zijn ook niet, ik heb die rechten, ik doe wat mag, wie maakt mij wat.
Kleding kan je een avond lang dragen en nu kan je ook nog gratis een lekker luchtje opdoen en de volgende dag stuur je alles weer terug. Wil de verkoper er niet aan meewerken schrijf je een slechte review om hem daarmee onder druk te zetten.
Sommige zaken kan je simpelweg niet online kopen. Online weet je niet hoe een matras ligt, hoe een auto rijdt, hoe een luchtje ruikt, enz. Van mij mag de overbescherming wel een beetje minder.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het vonnis
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2022:7923

Hoewel de kantonrechter een andere mening heeft valt ondergoed niet onder de uitzonderingen, omdat ondergoed te reinigen is. Zie hiervoor de uitspraken over de toiletbril en het matras.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sommige zaken kan je simpelweg niet online kopen.
Wat bijzonder dat een winkel dat dan toch doet!

Dus je zegt dat ze dat niet moeten doen…

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij betreft een typisch voorbeeld van doorgeslagen consumentenbescherming.

Ik had 'm in de nieuwsbrief staan en zei al tegen mijn collega's: dé manier om gratis dure whisky te drinken... 8)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door kweenie »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 08:22
Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen.
Er wordt dus al expliciet aangegeven hoe dit ondervangen kan worden. Namelijk door testers mee te sturen. Veel parfumeries sturen sowieso al testers van andere geuren mee, dus dan kun je met zo goed een tester van het gekochte parfum meesturen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
16 jan 2023 12:49
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 08:22
Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen.
Er wordt dus al expliciet aangegeven hoe dit ondervangen kan worden. Namelijk door testers mee te sturen. Veel parfumeries sturen sowieso al testers van andere geuren mee, dus dan kun je met zo goed een tester van het gekochte parfum meesturen.
Da's natuurlijk niet waar. Nu gooien ze random een tester (net wat ze hebben liggen) bij iedere bestelling. Het meesturen van de juiste tester bij iedere bestelling is van een totaal andere logistieke orde.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En bij hele dure parfums natuurlijk ook nog een extreem duur grapje.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 08:22
Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen. Online word de consument overbeschermd waar de consument ook vaak gretig gebruik van maakt. Nadenken hoeft niet meer, sociaal zijn ook niet, ik heb die rechten, ik doe wat mag, wie maakt mij wat.
Kleding kan je een avond lang dragen en nu kan je ook nog gratis een lekker luchtje opdoen en de volgende dag stuur je alles weer terug. Wil de verkoper er niet aan meewerken schrijf je een slechte review om hem daarmee onder druk te zetten.
Sommige zaken kan je simpelweg niet online kopen. Online weet je niet hoe een matras ligt, hoe een auto rijdt, hoe een luchtje ruikt, enz. Van mij mag de overbescherming wel een beetje minder.
Blijkbaar wordt er genoeg aan verdiend, want die manier van verkoop bestaat nog steeds. Kleding en parfum (etc) gewoon weer in de winkel gaan (ver)kopen dus. Dat helpt ook tegen de kartonnen afvalberg.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 12:56
kweenie schreef:
16 jan 2023 12:49
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 08:22
Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen.
Er wordt dus al expliciet aangegeven hoe dit ondervangen kan worden. Namelijk door testers mee te sturen. Veel parfumeries sturen sowieso al testers van andere geuren mee, dus dan kun je met zo goed een tester van het gekochte parfum meesturen.
Da's natuurlijk niet waar. Nu gooien ze random een tester (net wat ze hebben liggen) bij iedere bestelling. Het meesturen van de juiste tester bij iedere bestelling is van een totaal andere logistieke orde.
Natuurlijk is het wel waar!
Je verdedigt het willekeurig meesturen van verkeerde testers.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
16 jan 2023 14:04
Natuurlijk is het wel waar!
Je verdedigt het willekeurig meesturen van verkeerde testers.
Je hebt duidelijk geen idee waar ik het over heb.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door rwolters »

HandigeHarrie schreef:
16 jan 2023 13:50
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 08:22
Moet u zich voorstellen wat het kost als de verkoper dit wil ondervangen. Online word de consument overbeschermd waar de consument ook vaak gretig gebruik van maakt. Nadenken hoeft niet meer, sociaal zijn ook niet, ik heb die rechten, ik doe wat mag, wie maakt mij wat.
Kleding kan je een avond lang dragen en nu kan je ook nog gratis een lekker luchtje opdoen en de volgende dag stuur je alles weer terug. Wil de verkoper er niet aan meewerken schrijf je een slechte review om hem daarmee onder druk te zetten.
Sommige zaken kan je simpelweg niet online kopen. Online weet je niet hoe een matras ligt, hoe een auto rijdt, hoe een luchtje ruikt, enz. Van mij mag de overbescherming wel een beetje minder.
Blijkbaar wordt er genoeg aan verdiend, want die manier van verkoop bestaat nog steeds. Kleding en parfum (etc) gewoon weer in de winkel gaan (ver)kopen dus. Dat helpt ook tegen de kartonnen afvalberg.
Parfum die geopend is kan natuurlijk niet meer in de verkoop.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik ga snel even heel veel boodschappen bij AH bestellen. Overal een beetje van proeven zodat voldoende heb voor een volledige maaltijd en terugsturen. Mag blijkbaar. Had AH maar van alles samples moeten meesturen....

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
16 jan 2023 16:20
Ik ga snel even heel veel boodschappen bij AH bestellen. Overal een beetje van proeven zodat voldoende heb voor een volledige maaltijd en terugsturen. Mag blijkbaar. Had AH maar van alles samples moeten meesturen....
Helaas. Eten is uitgezonderd :wink:

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En whiskey niet dan? :lol:

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
16 jan 2023 16:20
Ik ga snel even heel veel boodschappen bij AH bestellen. Overal een beetje van proeven zodat voldoende heb voor een volledige maaltijd en terugsturen. Mag blijkbaar. Had AH maar van alles samples moeten meesturen....
Dan maar dag- en nachtcremes, deodorant, tandpasta, enz. Toch wel handig al die gratis tips om zo goedkoop mogelijk te kunnen leven. Ik denk wel dat je er een lange adem en veel rechtszaken voor nodig zal hebben.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 16:24
rwolters schreef:
16 jan 2023 16:20
Ik ga snel even heel veel boodschappen bij AH bestellen. Overal een beetje van proeven zodat voldoende heb voor een volledige maaltijd en terugsturen. Mag blijkbaar. Had AH maar van alles samples moeten meesturen....
Helaas. Eten is uitgezonderd :wink:
Alfatrion is het daar vast niet mee eens. Die vindt ongetwijfeld dat het non-conform en onredelijk bezwarend is :-).

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 17:58
rwolters schreef:
16 jan 2023 16:20
Ik ga snel even heel veel boodschappen bij AH bestellen. Overal een beetje van proeven zodat voldoende heb voor een volledige maaltijd en terugsturen. Mag blijkbaar. Had AH maar van alles samples moeten meesturen....
Dan maar dag- en nachtcremes, deodorant, tandpasta, enz. Toch wel handig al die gratis tips om zo goedkoop mogelijk te kunnen leven. Ik denk wel dat je er een lange adem en veel rechtszaken voor nodig zal hebben.
Met deze uitspraak van de rechter moet AH dat terug nemen zou je zeggen. Ik zie geen verschil tussen een fles parfum en een deodorant of crème.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door 16again »

markmark1974 schreef:
16 jan 2023 07:41
De man had de verpakking mogen openen als vergelijkbare producten in de winkel ook zonder verpakking zijn uitgestald.
Nu koop ik niet dagelijks parfum...maar staat dat in de winkel zonder verpakking?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Wet koop op afstand gaat ver

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ja, parfum staat in de winkel met proefflesjes zodat je de geur kan testen. En omdat je bij online bestellen een product net zo mag testen als dat je in de winkel zou kunnen mag je dus de geur testen.

Dat is niet het geval met eerder in dit topic genoemde voorbeelden.

Plaats reactie