Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als de ondernemer het aanbod in het algemene heeft gedaan kan hij dan bepaalde klanten weigeren?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een winkelverbod is daar een voorbeeld van. Hierbij mag niet gediscrimineerd worden.
https://www.politie.nl/informatie/wat-i ... erbod.html

Een aanbod kan herroepen worden voordat het wordt aanvaard. Maar het makkelijkste is om het aanbod alleen te richten aan nieuwe klanten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
23 aug 2023 10:20
Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.
En het staat de klant vrij om gewoon nog een keer te bestellen tegen de lagere prijs. De verkoper gaat dat echt wel leveren.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zou het uit principe niet leveren, beter gezegd geen nieuwe overeenkomst met koper aangaan.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Waarom? Je neemt zonnepanelen om geld te besparen. Op deze manier bespaart de klant in een jeer 400 euro. Als je een ondernemer bent snap je dat de klant dit doet.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Maar dan zou de klant 400 euro korting krijgen (10%), nieuwe bestelling weer en dan blijkt dat 2 weken later er weer een nieuwe aanbieding is, ook 10% korting op de montage naast de 10% korting op de zonnepanelen. Moet deze overeenkomst dan weer gecanceld worden om weer een nieuwe te maken? Zodat TS die korting ook krijgt?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee dat snap ik niet. Afspraak is afspraak. Handel is een kwestie van vertrouwen. Als een klant mijn vertrouwen heeft beschaamd doe ik geen handel meer met hem. Waarom zou een leverancier zich wel aan de afspraken moeten houden maar de klant niet?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

WeerIemandanders schreef:
23 aug 2023 13:23
Maar dan zou de klant 400 euro korting krijgen (10%), nieuwe bestelling weer en dan blijkt dat 2 weken later er weer een nieuwe aanbieding is, ook 10% korting op de montage naast de 10% korting op de zonnepanelen. Moet deze overeenkomst dan weer gecanceld worden om weer een nieuwe te maken? Zodat TS die korting ook krijgt?
Ik meen dat op de tweede overeenkomst geen herroepingsrecht meer zit. Dit heeft te maken met het doel van het herroepingsrecht.
juliomariner schreef:
23 aug 2023 13:24
Nee dat snap ik niet. Afspraak is afspraak. Handel is een kwestie van vertrouwen. Als een klant mijn vertrouwen heeft beschaamd doe ik geen handel meer met hem. Waarom zou een leverancier zich wel aan de afspraken moeten houden maar de klant niet?
Onderdeel van die afspraak is dat er herroepen kan worden.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk is een deel van de afspraak dat er herroepen kan worden en als er goede redenen zijn is dat ook voor mij geen probleem . Maar als de klant om extra korting te krijgen meent een bestelling te moeten doen hou ik mij als ondernemer de vrijheid om die bestelling te weigeren.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

400 euro is een heel goede reden. Daarnaast mag altijd herroepen worden, zonder dat een ander een mening over de reden van goedheid hoeft te hebben.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
23 aug 2023 13:33
Tuurlijk is een deel van de afspraak dat er herroepen kan worden en als er goede redenen zijn is dat ook voor mij geen probleem . Maar als de klant om extra korting te krijgen meent een bestelling te moeten doen hou ik mij als ondernemer de vrijheid om die bestelling te weigeren.
Als ondernemer moet je dan met deze situatie vooraf rekening houden bij het opstellen van je aanbod. Er zijn trouwens ook een hoop ondernemers die het gevoel van de consument herkennen en een prijsgarantie geven. Ondernemers die dit doen zorgen voor goede ervaring en een tevreden klant plaatst geen negatieve recensie. De keuzes die maakt werken door.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
23 aug 2023 13:45
400 euro is een heel goede reden. Daarnaast mag altijd herroepen worden, zonder dat een ander een mening over de reden van goedheid hoeft te hebben.
Dan ben ik misschien maar ouderwets maar voor mij is afspraak is afspraak.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nogmaals: onderdeel van die afspraak is dat er zonder opgave van redenen herroepen mag worden.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Artikel 7.4 lijkt mij ook van toepassing omdat de aanschafprijs inclusief montage is.
De installatie datum is ook al bepaald en wellicht is er ook een leg plan gemaakt vanwege het aantal panelen en waar ze komen te liggen.
Het herroepingsrecht gaat pas in zodra u de goederen heeft ontvangen maar dat gaat bij een totaal pakket inclusief montage niet op omdat er sowieso voorbereidend werk is verricht want benodigde materialen zijn besteld en de installatie datum is al in de planning opgenomen.
Annuleren zou een optie zijn maar dat kost meer geld dan het oplevert en bestaat de kans dat het bedrijf geen zaken meer met u wil doen.
Wat u zou kunnen doen is bij het bedrijf aangeven dat u het jammer vind dat u die korting misgelopen bent en wie weet is er dan nog iets met de aankoopprijs te doen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Of gratis een onderhoudspakket of 1 x gratis schoonmaken of zo iets. Daar zou ik als bedrijf weinig moeite mee hebben maar annuleren voor de korting is voor mij onacceptabel als bedrijf.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
Ik denk toch echt dat de pijn hier zit. Als er inderdaad een compleet zonnepaneelsysteem besteld is, inclusief montage, specifiek voor het dak van TS, gaat herroepen toch echt niet lukken.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Ron5300 schreef:
23 aug 2023 14:29
Artikel 7.4 lijkt mij ook van toepassing omdat de aanschafprijs inclusief montage is.
De installatie datum is ook al bepaald en wellicht is er ook een leg plan gemaakt vanwege het aantal panelen en waar ze komen te liggen.
Het herroepingsrecht gaat pas in zodra u de goederen heeft ontvangen maar dat gaat bij een totaal pakket inclusief montage niet op omdat er sowieso voorbereidend werk is verricht want benodigde materialen zijn besteld en de installatie datum is al in de planning opgenomen.
Annuleren zou een optie zijn maar dat kost meer geld dan het oplevert en bestaat de kans dat het bedrijf geen zaken meer met u wil doen.
Wat u zou kunnen doen is bij het bedrijf aangeven dat u het jammer vind dat u die korting misgelopen bent en wie weet is er dan nog iets met de aankoopprijs te doen.
Bedankt voor de heldere uitleg, hiermee is mijn vraag aan Moneyman beantwoord.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
23 aug 2023 14:42
Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
Ik denk toch echt dat de pijn hier zit. Als er inderdaad een compleet zonnepaneelsysteem besteld is, inclusief montage, specifiek voor het dak van TS, gaat herroepen toch echt niet lukken.
een zonnepanelensysteem is eigenlijk nooit specifiek, maar bestaat uit generieke componenten:

* zonnepanelen
* bevestiging
* omvormer(s)

Enige wat specifiek is voor het huis:
* montage
* aanpassingen meterkast

Maar dat heeft nog niet plaatsgevonden.
Tenzij de panelen en/of omvormers heel specifiek zijn en zelden verkocht worden, kunnen die best bij een ander klant een plek krijgen en is er niets specifieks voor TS aan.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

TS wil eigenlijk niet annuleren, TS wil korting. Dat is het hele verhaal.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

WeerIemandanders schreef:
23 aug 2023 14:50
Ron5300 schreef:
23 aug 2023 14:29
Artikel 7.4 lijkt mij ook van toepassing omdat de aanschafprijs inclusief montage is.
De installatie datum is ook al bepaald en wellicht is er ook een leg plan gemaakt vanwege het aantal panelen en waar ze komen te liggen.
Het herroepingsrecht gaat pas in zodra u de goederen heeft ontvangen maar dat gaat bij een totaal pakket inclusief montage niet op omdat er sowieso voorbereidend werk is verricht want benodigde materialen zijn besteld en de installatie datum is al in de planning opgenomen.
Annuleren zou een optie zijn maar dat kost meer geld dan het oplevert en bestaat de kans dat het bedrijf geen zaken meer met u wil doen.
Wat u zou kunnen doen is bij het bedrijf aangeven dat u het jammer vind dat u die korting misgelopen bent en wie weet is er dan nog iets met de aankoopprijs te doen.
Bedankt voor de heldere uitleg, hiermee is mijn vraag aan Moneyman beantwoord.
Ron neemt alleen de wetgeving niet mee.

De geschillencommissie DigiDispuut oordeelt (correct) dat een computer, die bestaat uit standaard onderdelen, die prefab zijn gemaakt, gekocht is als computeronderdelen met assemblage, nadat de assemblage is uitgevoerd, niet onder de maatwerk uitzondering valt. Voor zonnepanelen geldt uiteraard hetzelfde, omdat ook die prefab zijn gemaakt.

https://digidispuut.nl/beslissing-wat-is-maatwerk/
Artikel 6:230g lid 2 BW
Voor de toepassing van deze afdeling gelden voor een overeenkomst die zowel de levering van roerende zaken als het verrichten van diensten betreft, met uitzondering van artikel 230s lid 4, slechts de bepalingen die van toepassing zijn op consumentenkoop.

Artikel 6:230j lid 1 BW
Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

Artikel 6:230o aanhef en onder b, 1° BW
De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na bij een consumentenkoop de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.

Artikel 6:230p aanhef en onder f, 1° BW
De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.

Plaats reactie