Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
23 aug 2023 14:55
witte angora schreef:
23 aug 2023 14:42
Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
Ik denk toch echt dat de pijn hier zit. Als er inderdaad een compleet zonnepaneelsysteem besteld is, inclusief montage, specifiek voor het dak van TS, gaat herroepen toch echt niet lukken.
een zonnepanelensysteem is eigenlijk nooit specifiek, maar bestaat uit generieke componenten:

* zonnepanelen
* bevestiging
* omvormer(s)
Ja en nee. Ja als het bedrijf al die onderdelen los op voorraad heeft en het 's avonds compleet in de bus gooit voor de klus van de volgende dag. Nee als er bij een leverancier een compleet pakket besteld wordt, bevattende alle onderdelen. Dan is dat pakket toegespitst op de woning van TS.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
23 aug 2023 15:41
angel1978 schreef:
23 aug 2023 14:55
witte angora schreef:
23 aug 2023 14:42
Ik denk toch echt dat de pijn hier zit. Als er inderdaad een compleet zonnepaneelsysteem besteld is, inclusief montage, specifiek voor het dak van TS, gaat herroepen toch echt niet lukken.
een zonnepanelensysteem is eigenlijk nooit specifiek, maar bestaat uit generieke componenten:

* zonnepanelen
* bevestiging
* omvormer(s)
Ja en nee. Ja als het bedrijf al die onderdelen los op voorraad heeft en het 's avonds compleet in de bus gooit voor de klus van de volgende dag. Nee als er bij een leverancier een compleet pakket besteld wordt, bevattende alle onderdelen. Dan is dat pakket toegespitst op de woning van TS.
Standaardcomponenten blijven standaardcomponenten, ook als je er een speciaal papiertje om doet of ze in een aparte doos doet en op een pallet legt..

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Als dat zo is, is het maar de vraag of de algemene voorwaarden aan de wettelijke vereisten voldoen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het antwoord is nee. Het gevolg is dat TS 12 maanden heeft om te herroepen of 14 dagen nadat het bedrijf TS correct heeft geïnformeerd.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Undutchable »

Er staat ook:

7.2 Ingeval van diensten (waaronder installatie van de zonnepanelen) verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

Als dat zo mag dan moet TS dus wel de montage betalen want die termijn is verstreken?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
23 aug 2023 15:53
Het antwoord is nee. Het gevolg is dat TS 12 maanden heeft om te herroepen of 14 dagen nadat het bedrijf TS correct heeft geïnformeerd.
Dan zou het zomaar kunnen dat de webshop bij de bestelling de correcte informatie heeft gegeven, maar dat dat hier niet wordt gecommuniceerd.
Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
De webshop geeft aan dat ik niet in mijn recht sta, maar ik ben het daar niet mee eens.
Sowieso is het voor de webshop slimmer om niet eerder met monteren te beginnen dan nadat de herroepingstermijn is verstreken.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Undutchable schreef:
23 aug 2023 16:09
Er staat ook:

7.2 Ingeval van diensten (waaronder installatie van de zonnepanelen) verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

Als dat zo mag dan moet TS dus wel de montage betalen want die termijn is verstreken?
In dat geval moet TS dus de montagekosten betalen terwijl er nog niet geleverd is en er herroepen wordt? Ergens helemaal niet zo vreemd, want die datum staat al vast. De planning kan m.i. ook niet zomaar veranderd worden.

Maar dan kom je dus uit op 2 x montagekosten, als TS hetzelfde pakket nog een keer besteld, maar dan voor 400 euro goedkoper.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
23 aug 2023 10:20
Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.
Dat weet je niet. Bij zonnepanelen wordt meestal geen generieke prijs van producten vermeld, maar kan je alleen een offerte aanvragen. Logisch ook, omdat de installatiekosten per klant verschillend zijn. Ik zie dat publieke aanbod dus niet. Wat mij betreft kan de eventuele volgende offerte gewoon geweigerd worden.
alfatrion schreef:
23 aug 2023 13:46
Als ondernemer moet je dan met deze situatie vooraf rekening houden bij het opstellen van je aanbod. Er zijn trouwens ook een hoop ondernemers die het gevoel van de consument herkennen en een prijsgarantie geven. Ondernemers die dit doen zorgen voor goede ervaring en een tevreden klant plaatst geen negatieve recensie. De keuzes die maakt werken door.
Die kan je ook omdraaien: als je als koper een prijsgarantie wilt, moet je ergens bestellen waar dat aangeboden wordt. En neem je overigens op de koop toe dat je meer betaalt.
witte angora schreef:
23 aug 2023 15:41
Ja en nee. Ja als het bedrijf al die onderdelen los op voorraad heeft en het 's avonds compleet in de bus gooit voor de klus van de volgende dag. Nee als er bij een leverancier een compleet pakket besteld wordt, bevattende alle onderdelen. Dan is dat pakket toegespitst op de woning van TS.
Nee. Het klinkt heel logisch, maar het klopt niet. Het blijven gewoon generieke producten, geen maatwerk.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Undutchable »

witte angora schreef:
23 aug 2023 16:14
Undutchable schreef:
23 aug 2023 16:09
Er staat ook:

7.2 Ingeval van diensten (waaronder installatie van de zonnepanelen) verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

Als dat zo mag dan moet TS dus wel de montage betalen want die termijn is verstreken?
In dat geval moet TS dus de montagekosten betalen terwijl er nog niet geleverd is en er herroepen wordt? Ergens helemaal niet zo vreemd, want die datum staat al vast. De planning kan m.i. ook niet zomaar veranderd worden.

Maar dan kom je dus uit op 2 x montagekosten, als TS hetzelfde pakket nog een keer besteld, maar dan voor 400 euro goedkoper.
En montage zal wel duurder zijn dan 400 euro.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De onderdelen zijn inderdaad prefab dat kan ook niet anders maar de installatie methode verschilt wel degelijk.
Een computer die naar wens wordt samengesteld en in de gekozen behuizing afgeleverd wordt is één geheel geworden en dan geldt het herroepingsrecht ook niet omdat de computer naar wens van de koper is samengesteld.
Een dak is onlosmakelijk met het huis verbonden en dient als plaats waarop de panelen als losse onderdelen gemonteerd worden dus kan het niet zo zijn dat de zonnepanelen inclusief dak geplaatst worden want dan zou een prefab geleverd product zijn.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door PGros »

Denk dat TS vergeten is dat hij hier iets geplaats heeft.
Op ander forum schreef hij gisteren.
Bedrijf gaat alsnog de 10 procent korting crediteren.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah. Probleem opgelost dus.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
23 aug 2023 16:20
alfatrion schreef:
23 aug 2023 10:20
Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.
Dat weet je niet.
TS heeft montage besteld door het artikel "montage" er bij te kopen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ron5300 schreef:
23 aug 2023 16:24
Een computer die naar wens wordt samengesteld en in de gekozen behuizing afgeleverd wordt is één geheel geworden en dan geldt het herroepingsrecht ook niet omdat de computer naar wens van de koper is samengesteld.
Je negeert nu: (i) de wet; en (ii) de uitspraak DigiDispuut.
Ron5300 schreef:
23 aug 2023 16:24
Een dak is onlosmakelijk met het huis verbonden en dient als plaats waarop de panelen als losse onderdelen gemonteerd worden dus kan het niet zo zijn dat de zonnepanelen inclusief dak geplaatst worden want dan zou een prefab geleverd product zijn.
Er zijn zonnepanelen die onderdeel worden van het dak, maar zonnepanelen liggen meestal op een dak. In het laatste geval kun je de zonnepanelen weer verwijderen zonder dat dit betekent dat er geen dak meer is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
23 aug 2023 16:24
Een computer die naar wens wordt samengesteld en in de gekozen behuizing afgeleverd wordt is één geheel geworden en dan geldt het herroepingsrecht ook niet omdat de computer naar wens van de koper is samengesteld.
Onjuist. De artikelen zijn achteraf prima te demonteren.
Ron5300 schreef:
23 aug 2023 16:24
Een dak is onlosmakelijk met het huis verbonden en dient als plaats waarop de panelen als losse onderdelen gemonteerd worden dus kan het niet zo zijn dat de zonnepanelen inclusief dak geplaatst worden want dan zou een prefab geleverd product zijn.
Een dak van een huis is door natrekking één met het huis geworden. Bij roerende zaken (computeronderdelen, zonnepanelen) is dat niet het geval.
alfatrion schreef:
23 aug 2023 16:36
Moneyman schreef:
23 aug 2023 16:20
alfatrion schreef:
23 aug 2023 10:20
Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.
Dat weet je niet.
TS heeft montage besteld door het artikel "montage" er bij te kopen.
Eh nee. Er wordt altijd een specifieke offerte voor de specifieke installatie gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
23 aug 2023 16:52
alfatrion schreef:
23 aug 2023 16:36
TS heeft montage besteld door het artikel "montage" er bij te kopen.
Eh nee. Er wordt altijd een specifieke offerte voor de specifieke installatie gemaakt.
TS schrijft:
AninP schreef:Ik heb 2 weken geleden een bestelling geplaatst bij een webshop in mijn buurt, het gaat om een volledig pakket om zonnenpanelen op mijn dak te laten plaatsen. Hierbij heb ik ook een artikel op de webshop "Montage" bij gekocht.
Maar dat is volgens jou dus niet waar?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lijkt mij eerder een rare manier van omschrijven dan de feitelijke weergave. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit een aanbieder van zonnepanelen gezien die op die manier het "artikel" montage aanbiedt (en daarbij ook al de concrete prijs vermeld). De uitwerking van montage is altijd maatwerk. Hooguit is er sprake van een standaard (basis)bedrag, waar vervolgens nog op basis van de benodigde materialen toeslagen op komen.

Mocht er sprake zijn van een webshop waarbij -ongeacht de installatie of situatie- één bedrag voor installatie wordt berekend, zou dat voor mij sowieso al een reden zijn om er niets te kopen.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door PGros »

Bij solaroulet hebben ze nu 10% korting en kun je montage er bij bestellen.
Echter zodra je montage erbij doet moet je wat gegevens invullen en kun je alleen nog "vraag offerte aan" aanklikken. Direct in winkelwagen gaat niet.
Lijkt me zoals Moneyman zegt ook logisch.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mij lukt dat wel.
Bijlagen
2023-08-23 17_12_45-Window.png
(50.8 KiB) 66 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe (en op welke site) doe je dat? Ik krijg als ik voor installatie kies de melding "Dit product is verkrijgbaar op aanvraag. Vraag hier uw offerte aan."

Plaats reactie