Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Perrrym
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2023 10:52

Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Perrrym »

Goedemorgen,

Ik heb 2 weken geleden een bestelling geplaatst bij een online webshop in mijn buurt. Dit gaat om een volledig pakket zonnenpanelen, omvormers en montage.
Deze spullen zijn nog niet geleverd en worden bij montage afgeleverd (8 september). Nu heeft deze webshop 1 week na mijn bestelling een 10 procent kortingsactie op bestellingen. Hier kom ik immers voor in aanmerking. Het gaat om een totaal bedrag van 4000 euro, waarbij ik dus bijna 400 euro korting had kunnen krijgen.

De artikelen zijn zoals ik aangaf nog niet geleverd en de algemene voorwaarde van deze webshop zijn:

Artikel 7. Retourneren / Herroepingsrecht

7.1 De koper heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop koper, of een door koper aangewezen derde anders dan de vervoerder het product in bezit heeft gekregen. Na het herroepen heeft de koper nog een periode van 14 dagen om de producten te retourneren.

7.2 Ingeval van diensten (waaronder installatie van de zonnepanelen) verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

7.3 Nadat koper gebruik heeft gemaakt van het herroepingsrecht ontvangt zij alle betalingen, inclusief eventuele leveringskosten voor de heenzending, binnen veertien dagen terug.

7.4 Het herroepingsrecht is uitgesloten voor:
- Diensten waarvan de uitvoering met toestemming van de consument is begonnen, waarbij de consument erover is geïnformeerd dat hij bij volledige uitvoering niet langer gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht, zoals (voorbereidende werkzaamheden betreffende) de installatie van zonnepanelensystemen.
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
- Zakelijke klanten.


Ik kan me voorstellen dat er geen herroepingsrecht op de montage zit. Al vraag ik mij dit nu ook af. Omdat er nog niets geleverd is en de montage nog niet gestart is.

De webshop geeft aan dat ik niet in mijn recht sta, maar ik ben het daar niet mee eens. Artikelen heb ik nog niet geleverd gehad en er staat immers in de voorwaarde dat ik binnen 14 dagen mag herroepen wanneer de artikelen geleverd zijn. Wat zeggen jullie hiervan?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
7.4 Het herroepingsrecht is uitgesloten voor:
- Diensten waarvan de uitvoering met toestemming van de consument is begonnen, waarbij de consument erover is geïnformeerd dat hij bij volledige uitvoering niet langer gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht, zoals (voorbereidende werkzaamheden betreffende) de installatie van zonnepanelensystemen.
- Producten die naar uw specifieke situatie gemaakt zijn, zoals zonnepanelensystemen.
- Zakelijke klanten. [/b]
Hier zit het venijn: de vraag is of er een maatwerksituatie is (dan is er geen herroeping mogelijk), of dat het generieke standaard producten zijn (dan is er wel herroepingsrecht mogelijk).

Tenzij het echt specifiek voor jouw situatie op maat gemaakte installatie is, zou je moeten kunnen herroepen. Maar omdat ze dat zelf al uitgesloten hebben, kan je discussie verwachten.

Heb je ze gewoon al eens gebeld en op basis van een gewoon normaal gesprek gekeken wat mogelijk is?

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
Hier kom ik immers voor in aanmerking.
Waarom zou u hiervoor in aanmerking komen?. U heeft toch al een overeenkomst voor de oude prijs gesloten?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u op zaterdag bananen koopt in de supermarkt die vanaf de maandag er op in de aktie zijn, denkt u dan ook dat u met terugwerkende kracht recht hebt op die korting?
U hebt een overeenkomst gesloten voor een bepaalde prijs. Dat ligt vast, dat moet u betalen en dat moet de andere partij leveren.

Op losse panelen zit een herroepingsrecht, echter is er een compleet pakket samengesteld passend op uw dak. Mochten dit standaard systemen zijn zou er een kans zijn dat dit onder herroeping zou vallen.

Rechten uitzoeken en mee gaan schermen is leuk, maar zoals al geopperd, waarom niet gewoon even contact opnemen met de verkoper. U hebt nu nee, wellicht kan er een ja komen. Maar het kan ook zijn dat als u nu alles herroept en een nieuwe overeenkomst aangaat de prijs hoger kan liggen. Reken u dus niet direct rijk.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is sprake van een gemengde overeenkomst, waardoor de bepalingen voor een consumentenkoop ook van toepassing zijn op de montage. De onderdelen zijn allemaal prefab waardoor de uitzondering van maatwerk niet opgaat, ook niet als de zonnepanelen reeds op het dak liggen. Er kan dus herroepen worden en daarnaast kan een overeenkomst gesloten worden met korting.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
Het gaat om een totaal bedrag van 4000 euro, waarbij ik dus bijna 400 euro korting had kunnen krijgen.

[...]

Ik kan me voorstellen dat er geen herroepingsrecht op de montage zit.
Vierhonderd euro is een hoop geld. Maar - is die korting voor alle klanten, of krijg je die als je al een bestaande klant bent? Dat laatste komt vaker voor namelijk.

Wat je volgens mij wil is de opdracht in zijn geheel cancellen en dan een nieuwe, exact identieke, opdracht geven? Wat nu in het bestelproces zit, hoort bij de afgesproken montage. Als je het bestelproces cancelt en vervolgens opnieuw opstart, komt de montagedatum waarschijnlijk in het geding.

Volgens de voorwaarden mag je binnen 14 dagen herroepen, en dan het hele spul terug sturen. Wat gaat dat terugsturen je kosten? Dat is toch ook niet gratis? Of denk je nu echt dat het bedrijf bereid is een extra heen-en-weertje te financieren enkel om jou 400 euro korting te geven?

Het beste lijkt me, wat meerderen al aangegeven hebben, een nette mail te sturen en dan af te wachten of er nog wat mogelijk is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 aug 2023 18:41
Volgens de voorwaarden mag je binnen 14 dagen herroepen, en dan het hele spul terug sturen. Wat gaat dat terugsturen je kosten? Dat is toch ook niet gratis? Of denk je nu echt dat het bedrijf bereid is een extra heen-en-weertje te financieren enkel om jou 400 euro korting te geven?
Er is nog niet geleverd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
22 aug 2023 19:58
witte angora schreef:
22 aug 2023 18:41
Volgens de voorwaarden mag je binnen 14 dagen herroepen, en dan het hele spul terug sturen. Wat gaat dat terugsturen je kosten? Dat is toch ook niet gratis? Of denk je nu echt dat het bedrijf bereid is een extra heen-en-weertje te financieren enkel om jou 400 euro korting te geven?
Er is nog niet geleverd.
TS heeft het over herroepen nadat de artikelen geleverd zijn.
Perrrym schreef:
21 aug 2023 10:58
De webshop geeft aan dat ik niet in mijn recht sta, maar ik ben het daar niet mee eens. Artikelen heb ik nog niet geleverd gehad en er staat immers in de voorwaarde dat ik binnen 14 dagen mag herroepen wanneer de artikelen geleverd zijn. Wat zeggen jullie hiervan?
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 aug 2023 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, je kunt al herroepen voor de levering. TS schrijft expliciet dat er nog niet geleverd is.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb de tekst aangepast met een quote van TS zelf. Daar benoemt hij specifiek de mogelijkheid van herroepen na ontvangst, en dat is waar ik op reageerde.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Check. Dan is het nu in ieder geval voor iedereen helder dat TS niet op de levering hoeft te wachten :wink:

Scheelt weer de door jou genoemde kosten.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door criticus2 »

@ TS; heb je er wel aan gedacht dat een nieuwe lever cq installatiedatum het voordeel van die korting wellicht teniet gaat doen (of misschien zelfs nadelig overtreft?) ? volgens oorspronkelijke opdracht liggen ze er vrij snel, nieuwe opdracht is nieuwe plaatsings en leverdatum. Kan zo maar 2024 worden ineens.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 aug 2023 18:18
Er is sprake van een gemengde overeenkomst, waardoor de bepalingen voor een consumentenkoop ook van toepassing zijn op de montage. De onderdelen zijn allemaal prefab waardoor de uitzondering van maatwerk niet opgaat, ook niet als de zonnepanelen reeds op het dak liggen.
Reactie op laatste bijzin:
Denk je nu echt dat reeds gebruikte, gemonteerde zonnepanelen binnen 14 dagen mogen worden geretourneerd?

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

De vraag is dus eigenlijk:

Hadden ze u tijdens de koop moeten melden dat ze 1 of 2 weken later dit pakket voor 10% korting gaan aanbieden?

Nee, dat zijn ze niet verplicht. U heeft het nu gekocht en zo te zien geldt voor zonnepanelen geen ontbinding van de koopovereenkomst. Niet om deze reden in elk geval.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door Moneyman »

WeerIemandanders schreef:
23 aug 2023 07:08
De vraag is dus eigenlijk:

Hadden ze u tijdens de koop moeten melden dat ze 1 of 2 weken later dit pakket voor 10% korting gaan aanbieden?

Nee, dat zijn ze niet verplicht.
Dit klopt...
WeerIemandanders schreef:
23 aug 2023 07:08
U heeft het nu gekocht en zo te zien geldt voor zonnepanelen geen ontbinding van de koopovereenkomst. Niet om deze reden in elk geval.
... en dit klopt niet. Het doet er niet toe wat de reden van herroeping is.


TS kan er overigens rekening mee houden dat de verkoper op deze manier helemaal geen tweede overeenkomst wil sluiten, en dat hij dus - als hij herroept- wel eens in de aap gelogeerd kan zijn.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Moneyman schreef:
23 aug 2023 08:00
TS kan er overigens rekening mee houden dat de verkoper op deze manier helemaal geen tweede overeenkomst wil sluiten, en dat hij dus - als hij herroept- wel eens in de aap gelogeerd kan zijn.
Precies dit. Ik zou deze klant ook geen nieuwe overeenkomst met korting aanbieden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

@Moneyman,

Valt een gemaakte afspraak van levering en montage ook onder voorbereidende werkzaamheden?

Diensten waarvan de uitvoering met toestemming van de consument is begonnen, waarbij de consument erover is geïnformeerd dat hij bij volledige uitvoering niet langer gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht, zoals (voorbereidende werkzaamheden betreffende) de installatie van zonnepanelensystemen.

Hier zit mijn twijfel namelijk.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef:
23 aug 2023 10:20
Het aanbod van de winkel wordt gedaan aan het publiek, dus ook aan deze klant.
Hoe wilt u de ondernemer dan dwingen een overeenkomst aan te gaan?
Eigenlijk stelt u dus dat een ondernemer een klant niet kan weigeren?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnenpanelen inclusief montage besteld nog niet geleverd en nu in de aanbieding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding. Het aanbod heeft de ondernemer al gedaan. De verkoper is daar niet toe gedwongen.

Plaats reactie