LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoverzekering

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

autoverzekering

Ongelezen bericht door Hansw »

Ik las op de website van Kassa het volgende artikel :
Welke autoverzekering past bij jou?

Ik heb zelf een auto van 10 jaar oud die allrisk is verzekerd , volgens het artikel is dit niet meer rendabel
Vreemd ik betaal 120 meer per jaar voor de allrisk tov WA en de dagwaarde is 6500 euro
6500 : 120 = 54 jaar

Of zie ik dit verkeerd

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door scontra »

Van uw rekensommetje begrijp ik weinig !
Maar lees eens op de site van uw autoverzekering in de polisvoorwaarden welk rekensommetje de verzekeraar gebruikt om bij schade de restwaarde van uw auto te berekenen en de uitkomst daarvan zou wel eens vies tegen kunnen vallen.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb ook een auto van 10 jaar oud, maar geen idee van de dagwaarde. Maar ik betaal zo weinig premie voor de casco dekking ivm schadevrije jaren, dat ik dat gewoon aanhoud.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een 20 jaren jonge Yong Timer hebt met Taxatie kan op deze manier AR verzekeren zeer rendabel zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door criticus2 »

is die 6500 door verzekeraar vastgesteld? geldt alleen bij totaal verlies. Bij een dergelijke dagwaarde zou ik zelf beperkten tot WA en beperkt casco hooguit. En als ik het geld heb liggen of dat op makkelijke manier kan regelen om een vergelijkbare terug te kopen alleen WA, met verhaalsrechtsbijstand. (dus brand/diefstal meeverzekerd, eigen schade niet). Bedenk ook dat wanneer je schade gaat claimen je fors terugduikelt in korting.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen zal het verschil tussen wa en volledig casco in verhouding tot de waarde van de auto en stuk hoger zijn. Vaak zijn oude auto's ook een stuk minder waard. In dit geval zou ik de verzekering ook aanhouden, maar ik denk dus dat jouw situatie eerder de uitzondering op de regel is.

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is hoeven je premie stijgt bij het claimen van een schade. Als na het claimen van een schade de schadevrije jaren daken en de premie een paar honderd euro stijgt, dan schiet je er bij kleinere schades niet zo veel mee op.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
12 jan 2020 12:22
Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is hoeven je premie stijgt bij het claimen van een schade. Als na het claimen van een schade de schadevrije jaren daken en de premie een paar honderd euro stijgt, dan schiet je er bij kleinere schades niet zo veel mee op.
Een kleine schade is zo €700 - 800 en dan schiet het wel op, zeker als je 80% no-claim hebt.

Dus in geval van TS, zou ik zeker die All Risk aanhouden.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt, als je niet echt veel schadevrije jaren hebt ook nog een hoger eigen risico nemen, want bij een kleine schade zou je die toch al niet claimen ivm verlies van no-claim. En dan wordt de premie lager.
Maar dan komt er bij totaal verlies toch nog een aardig bedrag ter beschikking.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Blijkbaar heeft niemand voldoende jaren voor No Claim bescherming.

Ik mag een flinke klapper maken met behoud van 80% korting!
Rij is nu zo goed of is de rest zo....... dubieus?

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
12 jan 2020 17:37
Rij is nu zo goed of is de rest zo....... dubieus?
Het kan ook zijn dat anderen goed opletten en u ontwijken (geintje, moet kunnen toch?).

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hansw schreef:
11 jan 2020 17:52
Ik las op de website van Kassa het volgende artikel :
Welke autoverzekering past bij jou?

Ik heb zelf een auto van 10 jaar oud die allrisk is verzekerd , volgens het artikel is dit niet meer rendabel
Vreemd ik betaal 120 meer per jaar voor de allrisk tov WA en de dagwaarde is 6500 euro
6500 : 120 = 54 jaar

Of zie ik dit verkeerd
Je rekenvoorbeeld van 6500 gaat natuurlijk compleet mank op basis dat je auto steeds minder waard wordt. Veelal is bij oudere auto's het gewoon niet zo voordelig om een all risk verzekering aan te houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef:
12 jan 2020 14:21
kweenie schreef:
12 jan 2020 12:22
Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is hoeven je premie stijgt bij het claimen van een schade. Als na het claimen van een schade de schadevrije jaren daken en de premie een paar honderd euro stijgt, dan schiet je er bij kleinere schades niet zo veel mee op.
Een kleine schade is zo €700 - 800 en dan schiet het wel op, zeker als je 80% no-claim hebt.
Als je vervolgens vanwege de terugval jaren lang een paar honderd euro meer premie per jaar moet betalen dan als je op het oude no claim percentage bleef, dan kun je per saldo toch een stuk duurder uit zijn als je die schade op de verzekering verhaalt. Dus kan het best wel eens voordeliger zijn om die schade toch uit eigen zak te betalen.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik mag een flinke klapper maken met behoud van 80% korting!

Dat klopt, maar probeer daarna maar eens van verzekering te wisselen. Gaat nooit meer lukken met 8o%. De volgende telt gewoon max 15 schadevrije jaren mee.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die zogenaamde no-claim bescherming is een onding. Maar de meeste mensen realiseren zich dat niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
12 jan 2020 23:37
Die zogenaamde no-claim bescherming is een onding. Maar de meeste mensen realiseren zich dat niet.
Tsja, is het glas half vol of half leeg? Je kunt het ook als een win-win situatie zien. Voor jou dat je bij een schade er niet meteen in premie op achteruit gaat, voor de verzekeraar omdat hij eerder geneigd bent om bij de verzekeraar te blijven.

Maar je moet natuurlijk wel beseffen wat het inhoudt. Dat je schadevrij jaren dus wel gewoon omlaag gaan. En dat het overstappen naar een andere verzekeraar daardoor wel eens minder aantrekkelijk kan worden. Maar als je een 'grote' schade hebt die je sowieso zou willen claimen, dan is een no-claim beschermer toch best een fijne uitvinding en niet echt een onding.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
12 jan 2020 17:37
Blijkbaar heeft niemand voldoende jaren voor No Claim bescherming.

Ik mag een flinke klapper maken met behoud van 80% korting!
Rij is nu zo goed of is de rest zo....... dubieus?
Is Is uw voornaam ??

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rij Ik nu .... tikfoutje na 1 uurtje niet meer corrigeerbaar!

Maar niemand die blijkbaar ook nog No Claim bescherming heeft en als op de Kermis botsauto mag spelen voor deze naar de sloop gaat!

Helaas las ik ook dat bewust onnodig schade veroorzaken buiten de polis valt....!

Frankhof
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 jun 2019 21:20

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Frankhof »

Veel verzekeraars en adviseurs hanteren nog de stelling dat een auto ouder dan 6 jaar het niet meer waard is om allrisk te verzekeren. Maar dat is achterhaald. Doorsnee auto's van 10 jaar oud kunnen nog best een dagwaarde hebben van 5000 euro of meer, ik zou daar niet zomaar alleen WA verzekerd mee de weg op gaan, een ongelukje, ook door eigen toedoen, zit in een klein hoekje. En als je een hoge no claim korting hebt opgebouwd valt het premieverschil nog wel mee.
De Geldgids (Consumentenbond) schreef hier afgelopen jaar nog een uitgebreid artikel over, helaas niet online, maar dit artikel is daarop gebaseerd: https://www.kieszeker.nl/blog/je-auto-a ... erzekeren/

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
12 jan 2020 22:37
Fiesiekus schreef:
12 jan 2020 14:21
kweenie schreef:
12 jan 2020 12:22
Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is hoeven je premie stijgt bij het claimen van een schade. Als na het claimen van een schade de schadevrije jaren daken en de premie een paar honderd euro stijgt, dan schiet je er bij kleinere schades niet zo veel mee op.
Een kleine schade is zo €700 - 800 en dan schiet het wel op, zeker als je 80% no-claim hebt.
Als je vervolgens vanwege de terugval jaren lang een paar honderd euro meer premie per jaar moet betalen dan als je op het oude no claim percentage bleef, dan kun je per saldo toch een stuk duurder uit zijn als je die schade op de verzekering verhaalt. Dus kan het best wel eens voordeliger zijn om die schade toch uit eigen zak te betalen.
Een terugval met 5% is binnen een paar jaar weer terug op max.; plus het feit dat 5% op een paar honderd extra premie, dus netto €4000,- betekent? Merkwaardige auto(bezitter) die dat betaalt.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 13 jan 2020 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Frankhof schreef:
13 jan 2020 14:28
Veel verzekeraars en adviseurs hanteren nog de stelling dat een auto ouder dan 6 jaar het niet meer waard is om allrisk te verzekeren. Maar dat is achterhaald. Doorsnee auto's van 10 jaar oud kunnen nog best een dagwaarde hebben van 5000 euro of meer, ik zou daar niet zomaar alleen WA verzekerd mee de weg op gaan, een ongelukje, ook door eigen toedoen, zit in een klein hoekje. En als je een hoge no claim korting hebt opgebouwd valt het premieverschil nog wel mee.
De Geldgids (Consumentenbond) schreef hier afgelopen jaar nog een uitgebreid artikel over, helaas niet online, maar dit artikel is daarop gebaseerd: https://www.kieszeker.nl/blog/je-auto-a ... erzekeren/

Dat dus! Bij een hoge no-claim korting, is het zeer de moite waard een (bijv.) 10 jaar oude auto all risk te verzekeren, en een schade van €700 aan je eigen auto, te claimen.

Gesloten