LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bsk
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:21

eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door bsk »

Ik las dat per januari 2013 iedereen de bijtelling van de leaseauto moet betalen, ook als je er niet prive in gaat rijden. Ik las ook dat de kilometervergoeding (werk-werk) helemaal belast gaat worden.
Ze gaan op het werk over op leaseauto's, maar iedereen moet naast de bijtelling een eigen bijdrage gaan betalen van 200/250 euro per maand, Ik denk dat ik er dan financieel op achteruit ga, we hebben nl al een andere leaseauto in het gezin. Het is lastig dat ze een aantal regelingen tegelijk gaan wijzigen zodat ik niet weet wat de beste keuze is. Wie heeft hier verstand van. Ik weet nog niet uit welke leaseauto's we mogen kiezen, de plannen zijn nog niet helemaal concreet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bsk schreef:Ik las dat per januari 2013 iedereen de bijtelling van de leaseauto moet betalen, ook als je er niet prive in gaat rijden. Ik las ook dat de kilometervergoeding (werk-werk) helemaal belast gaat worden.
Ze gaan op het werk over op leaseauto's, maar iedereen moet naast de bijtelling een eigen bijdrage gaan betalen van 200/250 euro per maand, Ik denk dat ik er dan financieel op achteruit ga, we hebben nl al een andere leaseauto in het gezin. Het is lastig dat ze een aantal regelingen tegelijk gaan wijzigen zodat ik niet weet wat de beste keuze is. Wie heeft hier verstand van. Ik weet nog niet uit welke leaseauto's we mogen kiezen, de plannen zijn nog niet helemaal concreet.
Kunt u niet beter eerst even afwachten tot alle plannen van de werkgever concreet zijn ? Pas dan kunt u de effecten doorrekenen en pas dan kunt u bepalen wat het meest gunstig is. Want nu kunt u nog niet zoveel doorrekenen en bovendien wat wil u met deze informatie gaan doen uiteindelijk ?

Over de bijtelling ook al wordt er niet privé gereden, weet ik niet in hoeverre dit al vast staat. Het laatste wat ik ervan vernomen heb, is dat er wel plannen waren / zijn in die richting maar dat ook nog lang niet duidelijk is of dit juridisch haalbaar is. In principe is die bijtelling ooit in het leven geroepen om het privévoordeel dat een leaserijder heeft deels weer in te leveren. Als er niet privé mee gereden wordt, is er eigenlijk ook geen voordeel meer. Dus het is nog best mogelijk dat dit juridisch niet deugt.

Wel vind ik persoonlijk dat de belastingregels rondom een lease-auto echt een gedrocht is geworden. Neem nu bijvoorbeeld de lagere bijtelling voor hybride auto's. Zoals gezegd de bijtelling is er wegens het privé voordeel dat anders zou ontstaan. Wel of geen hybride auto levert niet meer of minder privé voordeel op, maar kost voor die persoon wel minder. Dat staat eigenlijk haaks op de reden waarom die bijtelling er is.

Daarnaast rijden veel leaserijders relatief gezien behoorlijk wat snelweg. Bij snelheden boven de 50 (of zoiets) rijdt de hybride auto gewoon op de getankte liters. Daar zijn deze vaak veel zwaardere auto's vanwege de accu's helemaal niet zuiniger (zelfs onzuiniger) dan een zuinige normale auto.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bsk schreef:Ik las dat per januari 2013 iedereen de bijtelling van de leaseauto moet betalen, ook als je er niet prive in gaat rijden. Ik las ook dat de kilometervergoeding (werk-werk) helemaal belast gaat worden.
Ze gaan op het werk over op leaseauto's, maar iedereen moet naast de bijtelling een eigen bijdrage gaan betalen van 200/250 euro per maand, Ik denk dat ik er dan financieel op achteruit ga, we hebben nl al een andere leaseauto in het gezin. Het is lastig dat ze een aantal regelingen tegelijk gaan wijzigen zodat ik niet weet wat de beste keuze is. Wie heeft hier verstand van. Ik weet nog niet uit welke leaseauto's we mogen kiezen, de plannen zijn nog niet helemaal concreet.
De eigen bijdrage die je aan de werkgever betaald wordt in mindering gebracht op de fiscale bijtelling. Dus je betaalt altijd maar 14/20/25% van de cataloguswaarde.

PS: 200/250 euro eigen bijdrage richting werkgever is overigens wel idioot veel. Ik betaal 60 euro aan mijn werkgever voor privegebruik en daarvoor krijg ik een onbeperkt aantal privekilometers incl. brandstof.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef: Dus je betaalt altijd maar 14/20/25% van de cataloguswaarde..
Niemand betaalt echt 14, 20, of 25 % van de cataloguswaarde. In het 25% voorbeeld zou iemand op 4 jaar dan de hele auto betalen. Men betaalt inkomstenbelasting over de 14, 20, of 25% van de cataloguswaarde. Al naar gelang het belastingtarief waar het inkomen invalt. In het meest ongunstige geval 52% van 14, 20 of 25 % van de cataloguswaarde.

PS. Eens, dit vind ik ook erg veel en wij zitten ook op uw voorbeeld ongeveer.

marcelle4sma
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2012 00:36

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door marcelle4sma »

En hoe zit het als je een auto hebt van de zaak? Dus zzp-ers die een auto hebben en hiermee geen privekilometers rijden. Krijgen die dan ook een bijtelling?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Emmy75 schreef:
GJvdZ schreef: Dus je betaalt altijd maar 14/20/25% van de cataloguswaarde..
Niemand betaalt echt 14, 20, of 25 % van de cataloguswaarde. In het 25% voorbeeld zou iemand op 4 jaar dan de hele auto betalen. Men betaalt inkomstenbelasting over de 14, 20, of 25% van de cataloguswaarde. Al naar gelang het belastingtarief waar het inkomen invalt. In het meest ongunstige geval 52% van 14, 20 of 25 % van de cataloguswaarde.

PS. Eens, dit vind ik ook erg veel en wij zitten ook op uw voorbeeld ongeveer.
Klopt, maar ik wilde het niet te complex maken.

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door ozbob »

Tja vervelende situatie, uiteindelijk is er al aangegeven dat iedereen het haasje is door de bezuinigingen de een meer dan de ander.
Je kunt namelijk nooit volledig vertrouwen hebben in regels die de overheid maakt waar een zeker voordeel aan kleeft, deze gaan meestal gelijk op de schop bij de eerste beste bezuinigen.
Je kunt er donder op zeggen dat alle andere voordelen van groen rijden ook gaan verdwijnen. Dit zijn namelijk alleen maar truukjes om iedereen een duurdere zuinige auto te laten kopen en wanneer de meeste mensen dit hebben gedaan trek je de regeling in. Houd er dus altijd rekening mee dat iets veel duurder kan uitpakken op langere termijn dan je denkt.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door renegade66 »

fijn zo'n regeling, ik heb verplicht een auto van de zaak, combo'tje met 2 zitplaatsen, wij hebben 2 kinderen. dus die auto kan ik privé niet eens gebruiken.
daarbij mag het niet eens van de baas. er zit ook een blackbox in, dus is het ook niet verstandig om te proberen privé te gebruiken.

maar dan moet ik toch maar ff gaan betalen omdat ik de auto van mijn baas moet gebruiken om te kunnen werken?????

en ga nu niet komen met, zoek je maar ander werk of ga je met de fietsbrommer of openbaar vervoer. dit is niet mogelijk met mijn werk en ik heb hier nu eenmaal voor geleerd. dit is nu eenmaal mijn vak, en op mijn leeftijd een heropleiding volgen is onzinnig en niet haalbaar.

kortom, die hele regeling slaat totaal nergens op en is puur geldklopperij.
de "hard"werkenden worden weer eens genaaid. en dat alleen omdat je werkt.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door snepke »

Als jij er prive niet mee rijd ,krijg jij geen bijtelling.
Je moet dan wel een verklaring indienen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... k-heb.html

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door renegade66 »

iets vaker het nieuws lezen snepke, wat jij aanhaalt is de regeling die nu telt.
volgend jaar willen ze dat je dus wel gaat betalen, ook al maak je privé geen gebruik.

lees onderstaande link maar even.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1209 ... fen__.html

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Echt niet normaal zeg !
Dus bijvoorbeeld bouwvakkers die een busje hebben of combo om op
hun werk te komen dus ook niet prive gebruiken moeten ook gaan betalen ?

@ Renegade, kun je daar niet onderuit komen doormiddel van eigen vervoer naar de zaak te rijden, daar je combo pakken ?
Tjah ik weet het niet hoor.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef:Als jij er prive niet mee rijd ,krijg jij geen bijtelling.
Je moet dan wel een verklaring indienen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... k-heb.html
Dat is de regeling die NU is.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door snepke »

renegade66 schreef:iets vaker het nieuws lezen snepke, wat jij aanhaalt is de regeling die nu telt.
volgend jaar willen ze dat je dus wel gaat betalen, ook al maak je privé geen gebruik.

lees onderstaande link maar even.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1209 ... fen__.html
Sorry ,ik had er wel iets over gelezen.
Maar wij hebben al bijtelling ,dus had ik het maar vluchtig gelezen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef: Maar wij hebben al bijtelling ,dus had ik het maar vluchtig gelezen.
Omdat de auto prive gebruikt word ?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
@ Renegade, kun je daar niet onderuit komen doormiddel van eigen vervoer naar de zaak te rijden, daar je combo pakken ?
Tjah ik weet het niet hoor.
Dan kost het hem ook geld,kilometervergoeding willen ze ook aanpakken.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/119974 ... ing__.html

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
snepke schreef: Maar wij hebben al bijtelling ,dus had ik het maar vluchtig gelezen.
Omdat de auto prive gebruikt word ?
Ja,wij gebruiken hem ook prive(mijn man dan)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door Chocomelk »

snepke schreef:
Dan kost het hem ook geld,kilometervergoeding willen ze ook aanpakken.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/119974 ... ing__.html
Gaat de mensen die een auto/busje nodig hebben voor het werk nog geld
kosten om te mogen werken. :shock:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door snepke »

Auto aan de kant zetten en je op laten halen.

Zonder gekheid,ze pakken je aan alle kanten

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door renegade66 »

eeehhmmmm, nee dat kan niet met mijn werk, hetzelfde als met bouwvakkers e.d, dan moet ik vanuit friesland eerst naar het westen en dan weer terug naar friesland om te werken.

het is gewoon van de zotte.
werken wordt gewoon een straf op deze manier.
je kan beter de ww in ofzo.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: eigen bijdrage betalen voor leaseauto

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snepke schreef:Auto aan de kant zetten en je op laten halen.

Zonder gekheid,ze pakken je aan alle kanten
Het is alleen maar een kwestie van een nog preciezere kilometerregistratie. Als je een auto echt niet prive gebruikt (dus 0 km) dan hoef je niks te betalen.

Maar als je dan toch bijtellnig moet gaan betalen (altijd nog goedkoper dan zelf een auto moeten kopen, zeker met de huidige brandstofkosten), gebruik 'm dan "to the max". Dus niks meer trein voor priveritjes maar alles met de auto. Kunnen we ook eens om de onnozelheid van GroenLinks lachen. Die hebben kennelijk niet door gehad dat als je dan toch bijtelling betaald iedere alternatieve vorm van vervoer per definitie duurder is. Zelfs als je voor een dagje winkelen in Amsterdam parkeerkosten hebt, is het nog goedkoper dan met het OV naar Amsterdam te gaan.

Ik snap niet dat ze het niet in 1 keer goed hebben aangepakt: gewoon per privekilometer een bedrag in rekening brengen. Dan stimuleer je mensen in ieder geval om voor privekilometers ook eens naar andere middelen te kijken zoals fiets en trein.

Gesloten