LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Kilometervreter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2017 09:00

Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Kilometervreter »

Auto's worden type goedgekeurd zonder dat deze voorzien zijn van snelheidsmeters die een zelfde nauwkeurigheid hebben als de nieuwe flitscamera's van justitie. Bij 50 km/u is bij een afwijking van 1km een nauwkeurigheid van max. 2% nodig. Bij 80 km/u / 100 km/u / 120 km/u / 130 km/u zijn nauwkeurigheden van resp. 1,25% / 1% / 0,84% en 0,76%. De meeste snelheidsmeters wijken veel meer dan 2% af (zeker 4% of hoger, afhankelijk van de gereden snelheid) bij nieuwe auto's met nieuwe banden. Als de banden dan gaan slijten tijdens het gebruik worden de afwijkingen alleen nog groter. Het is dus "diefstal of verkapte belasting" als justitie voor overtredingen van 1km/u boetes opleggen. De flitsers / laserspeedguns / trajectcontroleapparatuur zouden dus minstens met dezelfde afwijkingen rekening moeten houden die "standaard" bij de typegoedkeuring voor alle voor de Nederlandse wegen toegelaten automodellen werden goedgekeurd.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Kilometervreter schreef:Auto's worden type goedgekeurd zonder dat deze voorzien zijn van snelheidsmeters die een zelfde nauwkeurigheid hebben als de nieuwe flitscamera's van justitie. Bij 50 km/u is bij een afwijking van 1km een nauwkeurigheid van max. 2% nodig. Bij 80 km/u / 100 km/u / 120 km/u / 130 km/u zijn nauwkeurigheden van resp. 1,25% / 1% / 0,84% en 0,76%. De meeste snelheidsmeters wijken veel meer dan 2% af (zeker 4% of hoger, afhankelijk van de gereden snelheid) bij nieuwe auto's met nieuwe banden. Als de banden dan gaan slijten tijdens het gebruik worden de afwijkingen alleen nog groter. Het is dus "diefstal of verkapte belasting" als justitie voor overtredingen van 1km/u boetes opleggen. De flitsers / laserspeedguns / trajectcontroleapparatuur zouden dus minstens met dezelfde afwijkingen rekening moeten houden die "standaard" bij de typegoedkeuring voor alle voor de Nederlandse wegen toegelaten automodellen werden goedgekeurd.
Zeker een boete voor te hard rijden gekregen?

Je stelt dat het diefstal is, maar de verschillen volgens jouw berekeningen zijn allemaal in jouw voordeel. Vanuit de fabriek rijden auto's net iets langzamer dan de teller aangeeft om aansprakelijkheid en rechtszaken te voorkomen en tevens bestaat er ook nog eens een correctie van 3km/h of 3% bij snelheden hoger dan 100km/h. Als je dus een boete krijgt voor 1km/h op een weg waar je 100km/h mag rijden, heb je zeker 104km/h gereden terwijl de teller toch echt niet 100km/h of minder heeft aangegeven.

Ga op GPS rijden als het nauwkeuriger moet of zoek gewoon de limieten niet op.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door BL2 »

Afgesleten banden zijn kleiner, dus de meter geeft meer aan. Niets aan de hand dus !
Rij gewoon 95 ipv van de toegestane 100 km/h. Heb je nooit een probleem en je bent echt niet later thuis.....

Mucha

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Kilometervreter schreef:Auto's worden type goedgekeurd zonder dat deze voorzien zijn van snelheidsmeters die een zelfde nauwkeurigheid hebben als de nieuwe flitscamera's van justitie.
Maar snelheidsmeters op auto's geven doorgaans een hogere snelheid aan dan de werkelijke snelheid. Zo dekken fabrikanten zichzelf in. Dit zou dus geen probleem moeten zijn.
Kilometervreter schreef:Bij 50 km/u is bij een afwijking van 1km een nauwkeurigheid van max. 2% nodig. Bij 80 km/u / 100 km/u / 120 km/u / 130 km/u zijn nauwkeurigheden van resp. 1,25% / 1% / 0,84% en 0,76%. De meeste snelheidsmeters wijken veel meer dan 2% af (zeker 4% of hoger, afhankelijk van de gereden snelheid) bij nieuwe auto's met nieuwe banden. /
Waar haal jij deze informatie vandaan?
Kilometervreter schreef:Als de banden dan gaan slijten tijdens het gebruik worden de afwijkingen alleen nog groter.
En wiens verantwoordelijkheid is het om te zorgen dat hij zijn auto onderhoudt?
Kilometervreter schreef:Het is dus "diefstal of verkapte belasting" als justitie voor overtredingen van 1km/u boetes opleggen.
Hoe kom je in hemelsnaam tot die conclusie? Er geldt zelfs een aftrek of "correctie". Als je dus 51 rijdt langs een flitspaal in de stad krijg je helemaal geen bekeuring. Daarnaast zijn boetes helemaal geen belasting, maar consequenties van het overtreden van de verkeerswet.
Kilometervreter schreef:De flitsers / laserspeedguns / trajectcontroleapparatuur zouden dus minstens met dezelfde afwijkingen rekening moeten houden die "standaard" bij de typegoedkeuring voor alle voor de Nederlandse wegen toegelaten automodellen werden goedgekeurd.
Waarom? Dat is toch onzinnig?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door witte angora »

Jetsertje legde al prima uit hoe het zit. Het schijnt wel zo te zijn dat de afwijking de laatste jaren minder wordt. Ben je dus gewend op je teller 55 te rijden (omdat je dan in werkelijkheid 50 rijdt), dan zou het heel goed kunnen dat je met een jongere auto niet harder moet gaan dan 53. Misschien dat daar je probleem zit?

Maar het feit blijft staan: als je een boete hebt voor 1 kilometer te hard, dan lag je snelheid in werkelijkheid nog wel wat hoger.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik nou zo frappant vind, iedereen klaagt over boetes van 1km/u te hard, maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Ook bij online tools om boetes te berekenen begint het pas bij 4 km/u gecorrigeerd te snel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

NeoDutchio schreef:Wat ik nou zo frappant vind, iedereen klaagt over boetes van 1km/u te hard, maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Ook bij online tools om boetes te berekenen begint het pas bij 4 km/u gecorrigeerd te snel.
Ze bedoelen 1 km te hard na correctie. :lol:

Overigens is het niet zo moeilijk om gewoon geen boetes te krijgen. In mijn regio zitten zowat de meeste flitspalen van de provincie en ik heb nog nooit een boete gekregen. :roll:

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door BL2 »

+1
Goed bezig julie4444

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Typisch Nederlands klaagtopic dit. Zonder kennis van zaken klagen over iets waar je enkel en alleen zelf verantwoordelijk voor bent.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is dan wel acceptabel? 2 km te hard, 10km te hard? Of iets anders? Wat is dan het nut van een maximumsnelheid? Maar het is heel makkelijk om boetes te voorkomen: met een GPS ontvanger kan je de exacte snelheid meten, dus je kunt echt de maximale maximumsnelheid rijden zonder bekeurd te worden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn navigatie in de auto geeft het aan en mijn telefoon maakt nog veel meer herrie als ik 1 km te hard rij.

1 bekeuring gehad 4 km te hard gereden na correctie 1 km , plus een draai om mijn oren van mijn vrouw :( :lol:

stofzuigertje

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Feiten;

99% van alle voertuigen hebben een teller die zelfs met nieuwe banden nog een iets te lage snelheid aangeeft.

Als je dikkere banden wil is het jou risico.

Navigatie is nauwkeuriger, behalve Tom Tom mag het ook een Action zijn, die zijn op 1 km nauwkeurig en ik weet dat met de fabrieksbanden maat
ik geen 100 maar 94 reed.
Nu iets meer rubber, maatje breder en hoger, van 165/60 naar 185/65 en nu 99 Km op navigatie = 100 op teller.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:Feiten;

99% van alle voertuigen hebben een teller die zelfs met nieuwe banden nog een iets te lage snelheid aangeeft.

Als je dikkere banden wil is het jou risico.

Navigatie is nauwkeuriger, behalve Tom Tom mag het ook een Action zijn, die zijn op 1 km nauwkeurig en ik weet dat met de fabrieksbanden maat
ik geen 100 maar 94 reed.
Nu iets meer rubber, maatje breder en hoger, van 165/60 naar 185/65 en nu 99 Km op navigatie = 100 op teller.
Feit: Ook hier verkondig je weer de grootste onzin.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door kokka »

normaal gesproken zou je als je een bredere band neemt, een lagere hoogte maat nemen.
in het voorbeeld van stofzuigert zou de auto flink harder lopen met een ongeveer 66mm grotere omtrek

maar dan nu on-topic, ik heb liever boetes voor 1km gecorrigeerd als die van 30km gecorrigeerde overschrijding.
als je 100 mag staat er al zo'n 110 op je teller voor je daadwerkelijk een prent krijgt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:normaal gesproken zou je als je een bredere band neemt, een lagere hoogte maat nemen.
in het voorbeeld van stofzuigert zou de auto flink harder lopen met een ongeveer 66mm grotere omtrek
die snap ik niet. Wat heeft de breedte van de band met de omtrek te maken? En hoe kun jij stellen dat de band een 66 mm grotere omtrek heeft, als hij niet eens de diameter van de velg vermeld? Gewoon interesse hoor, vooral dat eerste, heb namelijk onlangs een smallere band op mijn auto genomen, van 205 naar 195, er van uitgaande dat de omtrek gelijk zou blijven, dus dat de weergave op de teller ook gelijk zou blijven. Aangezien ik er van uit ging dat de omtrek niet veel te maken had met de breedte van de band. Wat ik zelf vooral merk is dat ik op de snelweg bij 130 van 9,4 op 100 naar 8,4 op 100 ben gegaan.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:Misschien dat dit bericht in het AD de aanleiding voor dit bericht is:
http://www.ad.nl/binnenland/het-regent- ... ~a280b7fa/

Het lijkt mij een beetje te toevallig.
Ik zie wel een aantal overeenkomsten in de OP en jouw link. Het zou me niks verbazen als de TS zelf helemaal geen boete gehad maar gewoon voor 'het leuk' een bericht heeft geplaatst (om vervolgens niks meer van zich te laten horen). Maar de enige die daar een correct antwoord op kan geven is de TS. Dus toch nog maar even afwachten of hij nog terug komt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef:die snap ik niet. Wat heeft de breedte van de band met de omtrek te maken? En hoe kun jij stellen dat de band een 66 mm grotere omtrek heeft, als hij niet eens de diameter van de velg vermeld? Gewoon interesse hoor, vooral dat eerste, heb namelijk onlangs een smallere band op mijn auto genomen, van 205 naar 195, er van uitgaande dat de omtrek gelijk zou blijven, dus dat de weergave op de teller ook gelijk zou blijven. Aangezien ik er van uit ging dat de omtrek niet veel te maken had met de breedte van de band. Wat ik zelf vooral merk is dat ik op de snelweg bij 130 van 9,4 op 100 naar 8,4 op 100 ben gegaan.
de bandenmaat 165/60 geeft aan dat de wanghoogte 60% van de breedte is. in dit geval dus 99mm. de maat 185/65 geeft een wanghoogte van 120.65
als je een 14 inch velg hebt dan is de buitendiameter van 165/60 dus totaal 454.6, omtrek is dan 1428.
bij een bandmaat van 185/65 zou de buitendiameter 476.25 zijn. omtrek is dan 1496.. verschil is 68mm.
bij 15 inch is dat verschil 66 mm. ik was er voor het gemak vanuit gegaan dat stofzuigerd een 15 inch velg zou hebben.

job45
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:39

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door job45 »

Ik ga maar 80 rijden op de snelweg om een bekeuring te vermijden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel

Ongelezen bericht door angel1978 »

job45 schreef:Ik ga maar 80 rijden op de snelweg om een bekeuring te vermijden.
goed plan. Hopelijk nemen ze dan meteen het rijbewijs af ivm. gevaarlijk rijden. Wordt het veel veiliger van op de weg!

Gesloten