Franse gehandicaptenkaart

Andere onderwerpen over auto en vervoer
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

Een kennis van mij heeft een Franse gehandicaptenkaart. Mag hij daarmee in Nederland op gehandicaptenplaatsen staan? En gratis parkeren (op zowel gehandicaptenaatsen als normale plaatsen)?
Afbeelding

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door zeug »

Als u in Nederland een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt, krijgt u een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in alle landen van de Europese Unie (EU). De kaart is ook geldig in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zie bv deze pagina van de rijksoverheid. Daar lees ik o.a.
Rijksoverheid schreef:Gehandicaptenparkeerkaart uit ander land
Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart uit een ander land en gaat u in Nederland wonen? Dan blijft de kaart geldig in Nederland. Als u de kaart moet vernieuwen, moet u wel voldoen aan de voorwaarden die gelden in Nederland. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.
Dat is weliswaar niet helemaal dezelfde situatie, maar zelf zou ik de gok wel aandurven. Zie bv ook deze pagina van eiropadecentraal.nl.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 04 jun 2022 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.


scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door scontra »

k2p schreef:
04 jun 2022 13:55
En gratis parkeren (op zowel gehandicaptenaatsen als normale plaatsen)?
Let op : Een invalidenparkeerkaart wordt afgegeven voor de bestuurder van het voertuig of voor een met name (en foto. NL) genoemde passagier van dit voertuig.
In het tweede geval mag de kaart op de daarvoor aangewezen parkeerplekken alleen gebruikt worden als de passagier ook aantoonbaar is/wordt vervoerd.
Het gebruik van een invalidenparkeerkaart geeft niet automatisch het recht op 'gratis' parkeren in betaald parkeren zones, dat verschilt per Gemeente. Informeer u daar eerst over.
Verder gelden er nog meer spelregels over het gebruik van deze parkeerkaart, Informeer u ook daar daarover eerst.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

Dit gaat om een toerist. Niet iemand die hier komt wonen.

En het gaat met name om Amsterdam.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

k2p schreef:
04 jun 2022 15:38
Dit gaat om een toerist. Niet iemand die hier komt wonen.

En het gaat met name om Amsterdam.
In Amsterdam was het gratis parkeren met een invalidekaart. Weet niet of dat nog zo is. Mijn vader had destijds een invalidekaart en vond het belachelijk dat hij daarom niet hoefde te betalen. Hij had een vet pensioen maar werd per definitie aangezien als "arm" omdat hij een handicap had.... Het belangrijkste lijkt me dat met zo'n kaart dichtbij bepaalde locaties kunt parkeren, niet dat het gratis moet zijn.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

PeterPeters1966 schreef:
04 jun 2022 15:46
k2p schreef:
04 jun 2022 15:38
Dit gaat om een toerist. Niet iemand die hier komt wonen.

En het gaat met name om Amsterdam.
In Amsterdam was het gratis parkeren met een invalidekaart. Weet niet of dat nog zo is. Mijn vader had destijds een invalidekaart en vond het belachelijk dat hij daarom niet hoefde te betalen. Hij had een vet pensioen maar werd per definitie aangezien als "arm" omdat hij een handicap had.... Het belangrijkste lijkt me dat met zo'n kaart dichtbij bepaalde locaties kunt parkeren, niet dat het gratis moet zijn.
Het zal vast ingegeven zijn doordat invaliden meer toegewezen zijn op de auto, en niet makkelijk met het o v kunnen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

Maar mijn vraag gaat er meer om dat de kaart (zie foto) zo enorm afwijkt van hoe wij hem kennen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Geen probleem volgens deze site https://europadecentraal.nl/praktijkvra ... d%20geldig.

Het hangt van de gemeente af parkeren voor gehandicapten gratis is. Voor Amsterdam kun je hier kijken https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... ndicapten/

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Franse gehandicaptenkaart

Ongelezen bericht door scontra »

PeterPeters1966 schreef:
04 jun 2022 15:46
k2p schreef:
04 jun 2022 15:38
Dit gaat om een toerist. Niet iemand die hier komt wonen.

En het gaat met name om Amsterdam.
In Amsterdam was het gratis parkeren met een invalidekaart.
Toch zielig hé, voor die kaart bedoel ik dan, dat die invalide is. :oops: :wink:

Plaats reactie