Kilometerstand auto veiling

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Ton2.1
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2021 14:41

Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door Ton2.1 »

In september 2022 heb ik bij voormalig BVA Auctions een auto 'gewonnen' op een veiling. Deze bleek niet conform de beschrijving te zijn en er waren talloze gebreken die je op de kijkdag niet kon zien. Lage kilometerstand (82.000), maar voor auto's uit Japan niet ongebruikelijk. Vandaag is gebleken dat de kilometerstand zwaar gemanipuleerd is! De werkelijke stand is ruim 145.000 km.!
Door mijn eigen stommiteit, naïviteit en onvoldoende verdieping in wat er komt kijken als je een 'niet EU auto' wil importeren liep ik tegen aardig wat kosten aan voor het vervangen van onderdelen waar geen Europese goedkeuringskenmerk op aangebracht was. 3x slikken en door!
Omdat ik wil dat een auto of motor in orde is als ik ermee ga rijden heb ik direct een grote onderhoudsbeurt laten geven. En eventuelee gebreken laten herstellen. Dat bleken er ook veel te zijn (remmen rondom, uitlaat lek, bedrading van de verlichting een puinhoop. De auto moest keuringsklaar zijn, dus herstellen is dan de enige optie.
Auto naar een tussenpersoon voor de 'indirecte weg' voor een kenteken: via TüV naar RDW. Nog meer gebreken geconstateerd. Gebreken die de eerste garage niet kon oplossen.
Eind maart 2023 de auto naar een andere garage gebracht die tot de conclusie kwam dat de motor deels gereviseerd moest worden. Distributieketting, spanners, geleiders, balansas, inlaatspruitstuk ... 21 Juni 2023: auto is klaar en kan opgehaald worden.
Nu blijkt de kilometerstand maar liefst 63.500 km. hoger te liggen dan wat eerder steeds gemeld en in het dashboard zichtbaar was. Hoogstwaarschijnlijk is bij het herinstalleren van de motor de software gereset met als gevolg dat de juiste kilometerstand in beeld gekomen is. Deze stand is bij beide garages waar de auto is geweest ook niet uitgelezen kunnen worden.

Ik heb vernomen dat er meer vergelijkbare gevallen zijn waarbij veilingkavels niet-conform en met sterk gemanipuleerde kilometerstanden worden aangeboden. Is het een optie om de krachten te bundelen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door riddert »

Zinloos. bovendien koop je zoals gezien zonder enige vorm van garantie. Kilometerstand is de afgelezen stand, en geen gegarandeerde kloppende stand.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou een dergelijke auto via een veiling verkocht worden? Courante auto’s worden langs de normale weg verkocht.
Op een veiling word een auto aangeboden zoals die er staat. Er word ook geen informatie gegeven over de staat. Vaak hebben auto’s een “lege accu” of kon de deur niet open om de kilometerstand te bekijken. En dat is het trucje, de veiling heeft niet meer informatie dan dat ze kunnen zien en de daadwerkelijke eigenaar levert enkel aan wat hem past. De kans dat je een goede rijdbare auto krijgt is niet zo groot. Zelfs bij ex-lease veilingen moet je opletten, immers staan normaal de kopers in de rij.

De enige kans die u maakt is als u kan bewijzen dat de veiling wist van de manipulatie.

U hebt nu, schijnbaar, een bijzondere auto met kenteken en veilig om op de weg mee te rijden. U hebt er veel leergeld voor mogen betalen, maar daar krijgt u een ervaring voor terug.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door Erthanax »

De nadelen van kopen op een veiling zijn al uitgelegd en die heeft u helaas ook zelf ervaren. Tamelijk zuur, maar het is niet anders. Gelukkig had u het geld om alle reparaties en aanpassingen te laten doen.

Ik weet dat sommige modellen voor de Japanse markt geliefd zijn bij een select gezelschap liefhebbers. Ik hoop dat het om zo'n auto gaat. Bewaar daarom alle rekeningen, ook toekomstige, zorgvuldig. Die zijn belangrijk voor het opbouwen van een Nederlandse historie van de auto. Als u hem later (hopelijk veel later) weer verkoopt, kan de volgende liefhebber zien wat u allemaal hebt laten doen.

Zet u over de financiële tegenvaller heen en geniet van uw exclusieve auto. Veel rijplezier!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Auto's met een nieuw gebouwd blok, die doen het over het algemeen wel goed. Als het door de juiste persoon gedaan is, dat dan wel.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door rwolters »

82000 of 145000 maakt voor de kwaliteit van een auto helemaal niet meer uit tegenwoordig. Het is hoogstens lullig masr zeker voor zo'n bijzondere auto is het maar de vraag of er enige impact is voor de marktwaarde.

witte angora
Berichten: 30802
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kilometerstand auto veiling

Ongelezen bericht door witte angora »

Laatst kon ik ook een auto kopen met een 'extreem lage kilometerstand', 'écht van een oud vrouwtje geweest': bouwjaar 1966. Dat 'vrouwtje' dan. Vond het al een vaag bedrijf, maar toch even op Ovi gekeken: het bleek dat er in de loop van de tijd een andere kilometerteller is geplaatst, daarom kon er geen oordeel worden gegeven. Het 'bedrijf' heb ik dus nooit bezocht.

Oftewel: een lage kilometerstand kan zoveel oorzaken hebben. Degene die ik heb gekocht, een Suzuki Splash, dus ook geen supergrote Japanse auto, heeft trouwens een kilometerstand van ruim 240.000, dat is iets meer dan 20.000 per jaar. Eigenlijk nog niet eens zo spectaculair veel, als iemand wat ver van zijn werk woont. De auto rijdt prima, een hogere kilometerstand hoeft niks mis mee te zijn.

Plaats reactie