Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Volgens het CBR :
Het onderzoek naar uw alcoholgebruik is voor mensen die zijn aangehouden met te veel alcohol op.

Voor iedereen die is aangehouden met alcohol op met een alcoholpromillage hoger dan 1,8.
Voor iedereen die de afgelopen vijf jaar drie keer is aangehouden met alcohol op. Waarbij het alcoholpromillage een keer hoger was dan 0,5. Of daarvan een keer niet mee wilden werken aan de ademanalyse van de politie.

Voor beginnend bestuurders:

Die zijn aangehouden met een alcoholpromillage hoger dan 1,3.
Die de afgelopen vijf jaar drie keer zijn aangehouden met alcohol op. Waarbij het alcoholpromillage een keer hoger was dan 0,2. Of daarvan een keer niet mee wilden werken aan de ademanalyse van de politie.
Het is overigens best een dure grap:
Het onderzoek betaalt u zelf en bestaat uit twee delen. De vaste kosten voor het opleggen van het onderzoek (opleggingskosten). En de kosten voor het onderzoek zelf (uitvoeringskosten). U ontvangt de facturen voor de opleggingskosten en de uitvoeringskosten per post. Hierin staat hoe en wanneer u kunt betalen.

U betaalt:

€ 470,00 opleggingskosten
€ 954,00 uitvoeringskosten
En de uitkomst kan best tegenvallen:
Het CBR bepaalt op basis van het onderzoek van de psychiater of u rijgeschikt bent. Er zijn twee uitslagen mogelijk:

1. U bent rijgeschikt.
U mag blijven rijden of u krijgt uw rijbewijs terug. Wel moet u een cursus over alcohol en verkeer volgen. De kosten voor de cursus betaalt u zelf. Heeft u de cursus in de afgelopen vijf jaar al een keer goed afgerond? Dan hoeft u de cursus niet opnieuw te doen. Was uw rijbewijs ongeldig, dan mag u nu een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente.
2. U bent niet rijgeschikt.
Uw rijbewijs wordt ongeldig en u mag niet meer rijden. Als u in de toekomst weer een rijbewijs wilt, moet u een Gezondheidsverklaring invullen. We onderzoeken dan of u rijgeschikt bent. U hoeft niet opnieuw rijexamen te doen.
Wel een hard gelag als het bij jouw optie 2 is geworden.

Maar zoals meerderen zeggen dit is de consequentie van teveel drinken en niet iets voor Radar om achterheen te gaan.. Uithuilen en opnieuw (verbeterd= zonder alcohol) beginnen

witte angora
Berichten: 30802
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat mij betreft mogen een hele hoop meer mensen aangemerkt worden voor optie 2. Het lijkt wel of er ineens steeds meer idioten op de weg komen, en dat meen ik serieus. Steeds meer levensgevaarlijke acties. Natuurlijk, het is 'cool', en ze weten wat ze doen - helaas weten de medeweggebruikers niet wat ze overkomt. Maar dat mag geen naam hebben natuurlijk, die moeten zelf 'normaal' doen.

Zal het maar even zeggen, hoe die types denken. Kunnen ze zelf doorzuipen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Jablan »

Nou nou, WA... Bij mij hangt het heel erg van het seizoen, de dag en tijdstip af wat voor gevaren je tegenkomt.

Zondagmorgen? Garantie op mensen, onder invloed van medicijnen, die de rijvaardigheid beïnvloeden en denken dat dat alleen voor anderen geldt. Ook op andere momenten, maar op zondagmorgen het meest te vinden.

Vrijdag- en zaterdagavond? De posers, de drugsgebruikers - blowend achter het stuur, echt waar.

Vrijdag einde van de middag: De gehaaste ouders na de vrijdagmiddagborrel. Dat neemt af door het thuiswerken.

Elke dag van de week: de oververmoeide vrachtwagenchauffeur of de bellende en slingerende bestuurder voor je.

Zomerseizoen: al die stoere papa's en mama's, die denken 'even' 1500 km te rijden en helemaal oververmoeid tot hysterisch op zaterdagavond eindelijk aankomen. Ja, we hebben het vooraf gezegd: reken op 8 uur vertraging na München, Basel of Metz. Maar ja, dat geldt alleen voor anderen ...

Alcohol is tegenwoordig nog het kleinste probleem, naar mijn idee.

witte angora
Berichten: 30802
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou nou... ik heb het over gasten die tijdens het 'ritsen', waar iedereen 80 rijdt, met minimaal 130 de rij voorbij scheuren, en dan liefst met twee of drie tegelijk achter elkaar aan. Of vlak voor een kruising met idiote snelheden rechts inhalen terwijl de ander nog naar rechts voor moet sorteren, en daar dus geen gelegenheid voor krijgt. Of van de week die achterlijke, rij je op een éénbaansweg, toch proberen in te halen. Paar weken terug: een soort feestje van een 'bepaalde bevolkingsgroep'. Massaal achter elkaar aanrijden, bij de Ikea de boel blokkeren, massaal met een noodgang linksaf door rood om de A12 op te rijden, want het moest wel bij elkaar blijven, en de hele tijd lawaai maken en toeteren. En vooral met zijn allen de hele tijd de noodverlichting aan, want dat staat schijnbaar interessant of zo.

De oogst van een paar weken hier in de omgeving. En dat volk mag van mij definitief het rijbewijs kwijt raken.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

witte angora schreef:
18 mar 2024 08:43
Nou nou... ik heb het over gasten die tijdens het 'ritsen', waar iedereen 80 rijdt, met minimaal 130 de rij voorbij scheuren, en dan liefst met twee of drie tegelijk achter elkaar aan. Of vlak voor een kruising met idiote snelheden rechts inhalen terwijl de ander nog naar rechts voor moet sorteren, en daar dus geen gelegenheid voor krijgt. Of van de week die achterlijke, rij je op een éénbaansweg, toch proberen in te halen. Paar weken terug: een soort feestje van een 'bepaalde bevolkingsgroep'. Massaal achter elkaar aanrijden, bij de Ikea de boel blokkeren, massaal met een noodgang linksaf door rood om de A12 op te rijden, want het moest wel bij elkaar blijven, en de hele tijd lawaai maken en toeteren. En vooral met zijn allen de hele tijd de noodverlichting aan, want dat staat schijnbaar interessant of zo.

De oogst van een paar weken hier in de omgeving. En dat volk mag van mij definitief het rijbewijs kwijt raken.
begrijp ik , maar dit is off topic. Het gaat hier over alcoholgebruik den gevolgen voor je rijbewijs

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door rwolters »

Als ik al die vreselijke verhalen lees over hoe gevaarlijk het tegenwoordig is op de weg zou ik maar gewoon binnen blijven als ik jullie was. Feit is dat er nu (ondanks een kleine stijging de laatste tijd) het aantal verkeersslachtoffers heel veel lager is dan in de goeie ouwe tijd, terwijl het aantal auto's en het aantal autokilometers per auto flink is toegenomen. Misschien valt het dan toch wel mee. Het is natuurlijk een bekend gegeven van alle tijden dat mensen naarmate ze ouder worden meer gaan klagen over alle misstanden die ze zien.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Nevyn »

Vroeger was alles beter, dus geniet van vandaag want dat is morgen het vroeger .
Zoiets heb ik een keer gelezen, maar weet niet of ik het juist formuleer.
Maar wat TS betreft, je hebt een dusdanig overtreding gemaakt dat je een maat regel kreeg.
Dus zou zeggen accepteren en je ergens gaan zitten schamen en blij zijn dat het een maatregel is en geen rechtszaak. Dus dat er geen slachtoffers zijn.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door de auditu »

witte angora schreef:
18 mar 2024 08:43
Nou nou... ik heb het over gasten die tijdens het 'ritsen', waar iedereen 80 rijdt, met minimaal 130 de rij voorbij scheuren, en dan liefst met twee of drie tegelijk achter elkaar aan. Of vlak voor een kruising met idiote snelheden rechts inhalen terwijl de ander nog naar rechts voor moet sorteren, en daar dus geen gelegenheid voor krijgt. Of van de week die achterlijke, rij je op een éénbaansweg, toch proberen in te halen. Paar weken terug: een soort feestje van een 'bepaalde bevolkingsgroep'. Massaal achter elkaar aanrijden, bij de Ikea de boel blokkeren, massaal met een noodgang linksaf door rood om de A12 op te rijden, want het moest wel bij elkaar blijven, en de hele tijd lawaai maken en toeteren. En vooral met zijn allen de hele tijd de noodverlichting aan, want dat staat schijnbaar interessant of zo.

De oogst van een paar weken hier in de omgeving. En dat volk mag van mij definitief het rijbewijs kwijt raken.
Misschien iets voor een nieuw topic, waarin het wangedrag van een groeiend aantal verkeersdeelnemers
aan de kaak gesteld wordt, waarin het onder andere gaat om het naleven van de verkeersregels (of juist niet). :|

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
17 mar 2024 21:09
Wat mij betreft mogen een hele hoop meer mensen aangemerkt worden voor optie 2. Het lijkt wel of er ineens steeds meer idioten op de weg komen, en dat meen ik serieus. Steeds meer levensgevaarlijke acties.
Zoiets bedoel je?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
18 mar 2024 14:15
witte angora schreef:
17 mar 2024 21:09
Wat mij betreft mogen een hele hoop meer mensen aangemerkt worden voor optie 2. Het lijkt wel of er ineens steeds meer idioten op de weg komen, en dat meen ik serieus. Steeds meer levensgevaarlijke acties.
Zoiets bedoel je?
Ging goed toch? :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat ging toch prima. Een beetje een gekrenkt ego en de politie is er gewoon achteraan gegaan. Hopelijk wordt ie er voor gestraft.
https://www.ed.nl/binnenland/mercedes-h ... ~a48fd027/

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
18 mar 2024 14:18
Moneyman schreef:
18 mar 2024 14:15
witte angora schreef:
17 mar 2024 21:09
Wat mij betreft mogen een hele hoop meer mensen aangemerkt worden voor optie 2. Het lijkt wel of er ineens steeds meer idioten op de weg komen, en dat meen ik serieus. Steeds meer levensgevaarlijke acties.
Zoiets bedoel je?
Ging goed toch? :mrgreen:
Nou nee, ik miste een klap of een plons ;-)

witte angora
Berichten: 30802
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
18 mar 2024 14:15
witte angora schreef:
17 mar 2024 21:09
Wat mij betreft mogen een hele hoop meer mensen aangemerkt worden voor optie 2. Het lijkt wel of er ineens steeds meer idioten op de weg komen, en dat meen ik serieus. Steeds meer levensgevaarlijke acties.
Zoiets bedoel je?
Zoiets, maar in mijn beleving scheuren ze nog een stuk harder. :evil:

Moest er net nog aan denken, paar weken geleden een vrachtwagen op de Waterlinieweg. Haalt rechts in, knalt naar links, duwt bijna een andere auto opzij, licht spring op rood, zijn voorganger remt - en dat kon hij niet meer. Dus met een zwaai weer naar links, de voorsorteerstrook op om naar links te gaan, scheurt langs de inmiddels stilstaande auto door rood om alsnog rechtdoor te gaan, slingert een eind verder en vervolgt zijn weg.

Maar zeg er maar niks van, want je moet 'normaal' doen. En anders ben je volgens sommigen hier een oude zeur.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 mar 2024 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
18 mar 2024 14:52
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2024 14:18
Moneyman schreef:
18 mar 2024 14:15

Zoiets bedoel je?
Ging goed toch? :mrgreen:
Nou nee, ik miste een klap of een plons ;-)
Dus jij wilde WA in de sloot hebben. :lol:

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bij het lezen van dit artikel, https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... nge-meisje, moest ik ineens aan dit topic denken. Aan mensen die zeggen: “ik was nog prima in staat om te rijden”. Een beroepschauffeur nog wel.

“ De verdachte had driemaal teveel alcohol in zijn bloed op het moment van het ongeluk. ,,Ik had de dag ervoor een aantal biertjes gedronken op de verjaardag van mijn zoontje’’, zei hij. ,,Dat had ik natuurlijk nooit moeten doen. Maar ik was in staat om auto te rijden, anders was ik nooit achter het stuur gaan zitten.’’

Met alle vreselijke gevolgen.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Een van de bekende gevolgen van alcoholgebruik is dat je je eigen kundigheid overschat en de risico's onderschat.
Dat blijkt uit het artikel van Lowieze en blijkt ook uit de openingspost :
heb je een ja, volgende vraag, als je 3 beertjes op heb kan je rijden? Ik voel me wel in staat om te rijden maar ik mag niet rijden omdat niet mag volgens de wet, kleine verschil met kunnen en mogen, weer strik vraag.
Misschien moet de openingsposter heel erg blij zijn dat zijn rijbewijs ongeldig is verklaard voordat hij iemand heeft kunnen doodrijden

futureresistance
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2024 13:25

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door futureresistance »

Wat men niet begrijp is dat eenmalig gebruikt van alcohol ging, door persoonlijke omstandigheden heb de dome keuze gemaakt, nogmaals eenmalig, werd gestraft, boete, taakstraf, 8 maanden zonder rijbewijs, harde straf, ik had niet moeten doen, mee eens, alleen kan niet uitkomen uit een onderzoek dat ik alcohol problemen heb, dat is niet waar, alleen op basis van je familie, dat kan niet, is hetzelfde als mij opa een terrorist was of politie agent, ben ik ook een?? Het gaat om hoe betrouwbaar zo een onderzoek is

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

futureresistance schreef:
21 mar 2024 08:56
Het gaat om hoe betrouwbaar zo een onderzoek is
Dat onbetrouwbare heb ik nog steeds niet gezien. Ik zie vooral iemand die in de ontkenning zit, en dat vind ik een hele goede reden om de alarmbellen af te laten gaan.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zelfs als het eenmalig was. Als zo'n onderzoek 99% betrouwbaar is (100% betrouwbaar bestaat egenlijk niet) is er altijd 1 % waar het dus anders is. Moeten we dus de test maar afschaffen omdat 1% "slachtoffer" is van zo'n test?
Voor mij is het antwoord duidelijk nee.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onderzoek Psychiater drugs, alcohol CBR

Ongelezen bericht door de auditu »

Een Wiskunde Student schreef:
20 mar 2024 10:12
Een van de bekende gevolgen van alcoholgebruik is dat je je eigen kundigheid overschat en de risico's onderschat.
Dat blijkt uit het artikel van Lowieze en blijkt ook uit de openingspost :
heb je een ja, volgende vraag, als je 3 beertjes op heb kan je rijden? Ik voel me wel in staat om te rijden maar ik mag niet rijden omdat niet mag volgens de wet, kleine verschil met kunnen en mogen, weer strik vraag.
Misschien moet de openingsposter heel erg blij zijn dat zijn rijbewijs ongeldig is verklaard voordat hij iemand heeft kunnen doodrijden
Een andere eigenschap van overmatig alcoholgebruik is ontkennen dat je een probleem hebt. :|

Plaats reactie