LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vereniging

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bws
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2008 20:11

vereniging

Ongelezen bericht door bws »

goedendag.
ik heb de volgende vraag, en zou graag van een exper een advies willen hebben.

ik ben enige jaren lid geweest van een autoclub(www.mercedesbenzclub.nl), deze stond ook ingeschreven bij de kvk, en we betaalde dus ook elk jaar contributie. hier had ik in het geheel geen probleem mee, en deed dit ook elk jaar, net als de mede clubleden.
nu heeft de voorzitter/oprichter van het forum(dhr Gregor S te B&r) besloten er geen zin meer in te hebben, en de stekker uit de club te trekken, en ook het bijbehoordende forum op internet te sluiten.
het voorzitterschap kon worden overgenomen, als alle schulden binnen 2 weken aan hem werden betaald.
de schulden zijn vooral gekomen door zijn koppigheid, door om futiliteiten, uit naam van de club rechtzaken aan te spannen.
oke club opgeheven, precies op de helft van het jaar, hebben we nu geen recht op de helft van de betaalde contributie retour te krijgen? wat gebeurt er met alle spullen die uit naam van de club zijn gekocht? telefoons, laptop, pc, fotocamera, videocamera?
we hebben voor het hele jaar betaald.
hoor graag een professionele reactie op dit hele verhaal.
vriendelijke groet

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: vereniging

Ongelezen bericht door Quisquid »

Als wat stond die "club" ingeschreven? Als dat een onderneming (bijvoorbeeld een B.V.) was, heb je waarschijnlijk niets in het beleid in te brengen. Je "lidmaatschap" betekent dan niets anders dan dat je op de klantenlijst stond. Zoals je ook "lid" kunt zijn van een boekenclub of van een loterij.
Of je een vordering hebt tegen de opgeheven onderneming of haar bestuurder, kan ik zo niet zeggen.

Als de "club" een officiéle vereniging is, ligt het anders. Er dient dan een algemene ledenvergadering te zijn waarin alle leden hun zegje kunnen doen. Benoeming en ontslag van bestuursleden is dan een zaak van de algemene ledenvergadering. Het bestuur van de vereniging dient ook aan de algemene ledenvergadering rekening en verantwoording af te leggen van het gevoerde beleid en het bestuur dient de besluiten van de algemene ledenvergadering uit te voeren.
Het voorzitterschap kan niet overgekocht worden.
Opheffing van de vereniging en meestal ook (zie de statuten) de bestemming van het eventueel aanwezige batige saldo is eveneens een zaak van de algemene ledenvergadering.

Ga eens langs bij de Kamer van Koophandel en vraag daar inzage in de stukken van deze "club". Die gegevens zijn openbaar.

Gesloten