Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Vera91
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2022 14:18

Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door Vera91 »

Gezien mijn werkgever heeft besloten het gehele wagenpark over te zetten naar elektrische auto's ben ik verplicht vanaf week 26 elektrisch te rijden (ik heb een lease-auto en gebruik deze ook prive). Met dit in het vooruitzicht heb ik een openbare laadpaal aangevraagd. Via de site van mijn gemeente (Hoogeveen) kwam ik terecht bij Allego, het bedrijf waar de gemeente Hoogeveen een samenwerking mee heeft. Na mijn aanvraag was het een tijd lang stil. Ik heb toen contact opgenomen met de gemeente . Kreeg te horen dat de samenwerking met Allego opgezegd was. Niemand kon mij vertellen of mijn aanvraag er nog wel doorheen zou komen. Vanuit Allego kreeg later nog wel bericht dat er een locatie gecommuniceerd is naar de gemeente, en dat ze wachtten op beoordeling vanuit de gemeente. Ik was enigszins opgelucht, tot vanmorgen.

Ik kreeg namelijk mail vanuit Allego dat de gemeente geen capaciteit heeft om een verkeersbesluit te publiceren (wat overigens onzin is, we hebben een wekelijks ongeadresseerde krant van Hoogeveen). Dat, plus het feit dat de samenwerking van Allego en de gemeente (na mijn oorspronkelijke aanvraag) gestopt is. Nu zit ik straks met een elektrische auto, zonder laadvoorziening bij huis of kort in de buurt. Het is ook nog eens onze hoofd-auto dus het probleem weeg extra zwaar.

Hierop heb ik contact opgenomen met de gemeente Hoogeveen, het kan toch niet zo zijn dat in 2022 er helemaal geen mogelijkheden zijn voor een laadvoorziening dichtbij huis voor mensen met een huurhuis? Nou in Hoogeveen wel dus. Mijn elektrische auto wordt in week 26 geleverd, als alles zo blijft moet ik een kwartier fietsen om bij mijn auto te komen. Niet de bedoeling lijkt me! Wie weet wat ik nu nog kan doen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door riddert »

Dan laad je de wagen op je werk op. Als je werkgever je een ev opdringt, zal deze ook een laad mogelijkheid hebben.
Anders zou je kunnen afzien van een leaseauto en privé een auto aanschaffen.
Dan zijn er nog diverse snellaadmogelijkheden onderweg.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik neem aan dat je geen eigen parkeerplaats hebt, want je praat over een huurhuis. Hoever is de dichts bijstaande laadvoorziening. Een klein vouwfietsje kan wonderen doen. En ga er maar vanuit dat het erg tijdelijk is. Alle gemeenten in Nederland hebben dat probleem en er komt een andere leverancier van laadpalen. Afhankelijk van je werk en grootte van je accu kan op het werk laden een heel mooie oplossing zijn. Maar niet iedereen heeft een kantoorbaan. Die mensen mogen vaak thuiswerken en leveren hun leasebakkie in.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door sjohie »

Vera91 schreef:
13 apr 2022 14:39
Gezien mijn werkgever heeft besloten het gehele wagenpark over te zetten naar elektrische auto's ben ik verplicht vanaf week 26 elektrisch te rijden (ik heb een lease-auto en gebruik deze ook prive). Met dit in het vooruitzicht heb ik een openbare laadpaal aangevraagd. Via de site van mijn gemeente (Hoogeveen) kwam ik terecht bij Allego, het bedrijf waar de gemeente Hoogeveen een samenwerking mee heeft. Na mijn aanvraag was het een tijd lang stil. Ik heb toen contact opgenomen met de gemeente . Kreeg te horen dat de samenwerking met Allego opgezegd was. Niemand kon mij vertellen of mijn aanvraag er nog wel doorheen zou komen. Vanuit Allego kreeg later nog wel bericht dat er een locatie gecommuniceerd is naar de gemeente, en dat ze wachtten op beoordeling vanuit de gemeente. Ik was enigszins opgelucht, tot vanmorgen.

Ik kreeg namelijk mail vanuit Allego dat de gemeente geen capaciteit heeft om een verkeersbesluit te publiceren (wat overigens onzin is, we hebben een wekelijks ongeadresseerde krant van Hoogeveen). Dat, plus het feit dat de samenwerking van Allego en de gemeente (na mijn oorspronkelijke aanvraag) gestopt is. Nu zit ik straks met een elektrische auto, zonder laadvoorziening bij huis of kort in de buurt. Het is ook nog eens onze hoofd-auto dus het probleem weeg extra zwaar.

Hierop heb ik contact opgenomen met de gemeente Hoogeveen, het kan toch niet zo zijn dat in 2022 er helemaal geen mogelijkheden zijn voor een laadvoorziening dichtbij huis voor mensen met een huurhuis? Nou in Hoogeveen wel dus. Mijn elektrische auto wordt in week 26 geleverd, als alles zo blijft moet ik een kwartier fietsen om bij mijn auto te komen. Niet de bedoeling lijkt me! Wie weet wat ik nu nog kan doen?
Afspraak maken met buren over voor huis parkeren, verlengsnoer over straat vanuit huis, en er een slangenbrug overheen leggen voor het overige verkeer. Zie ik hier in onze jaren '30 wijk op meerdere plekken.

Een gemeente kan niet zomaar ergens een laadpaal neerzetten, dat moet binnen een kader van regels, passen op het vaak al overbelaste stroomnet, en gedaan worden door schaarse technici.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door Cro »

sjohie schreef:
15 apr 2022 14:05


Afspraak maken met buren over voor huis parkeren, verlengsnoer over straat vanuit huis, en er een slangenbrug overheen leggen voor het overige verkeer. Zie ik hier in onze jaren '30 wijk op meerdere plekken.
Hou er wel rekening mee dat dit, gelukkig, in veel gemeentes verboden is. Je moet dat ook als wijkbewoners niet willen, dat iedereen maar even zijn snoer over de stoep legt met alle gevaren van dien, want lang niet iedereen zal netjes zo'n goot neerleggen en zelfs als doen ze het, zijn ook die goten niet zonder gevaar voor bijvoorbeeld spelende kinderen of ouderen.
Vera91 schreef:
13 apr 2022 14:39


Hierop heb ik contact opgenomen met de gemeente Hoogeveen, het kan toch niet zo zijn dat in 2022 er helemaal geen mogelijkheden zijn voor een laadvoorziening dichtbij huis voor mensen met een huurhuis? Nou in Hoogeveen wel dus. Mijn elektrische auto wordt in week 26 geleverd, als alles zo blijft moet ik een kwartier fietsen om bij mijn auto te komen. Niet de bedoeling lijkt me! Wie weet wat ik nu nog kan doen?
Als ik dit zo zie, en dit zal vast niet alle laadpalen laten zien: https://chargefinder.com/nl/hoogeveen/o ... ten/3wmy27 lijkt me 15 minuten fietsen wel erg overdreven. dan zou er tussen de 3km en 5km van de woning geen laadpaal staan, terwijl ik op die kaart in Hoogeveen eigenlijk geen plek kan vinden waar dat het geval is.

Als het echt zo lastig is, je niet op het werk kan laden en ook onderweg er geen oplaad mogelijkheid is en de gemeente wil echt geen paal plaatsen, kan je mogelijk altijd nog overleggen met de werkgever om af te zien van de elektrische auto, laat dan het leasebudget als een mobiliteitsbudget uitkeren en voorzie zelf in vervoer door een auto te kopen.

Hou er ook rekening mee dat door de gemeente geplaatste palen vaak openbaar zijn, ook al worden ze dichtbij bij je huis geplaatst, ook dan is het dus geen zekerheid dat je altijd bij huis kan opladen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Cro schreef:
15 apr 2022 15:56

Als het echt zo lastig is, je niet op het werk kan laden en ook onderweg er geen oplaad mogelijkheid is en de gemeente wil echt geen paal plaatsen, kan je mogelijk altijd nog overleggen met de werkgever om af te zien van de elektrische auto, laat dan het leasebudget als een mobiliteitsbudget uitkeren en voorzie zelf in vervoer door een auto te kopen.
Niet iedere werkgever gaat daan in mee. Als je voor een enkeling een mobiliteitsbudget moet invoeren is het gauw "dan neem je toch geen leaseauto" en kan je 19 cent/km declareren. Dan zou ik het geen probleem meer vinden een een kwartiertje (of zelfs een half uur) te wandelen van huis naar laadpaal.

Uiteindelijk is dit geen probleem voor de werkgever maar iets tussen werknemer en gemeente.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door xflorisx »

Er zijn werkgevers die iedereen een elektrische auto doen. Groen imago etc. Zo ook een buurman van mij die ja of nee kon zeggen. Moet nu ergens in de buurt van zijn werkgever ergens laden. Gelukkig is de afstand daar naar toe niet groot en de actieradius redelijk groot. Thuis laden in de wijk is nog onmogelijk. Er staat nog niet één laadpaal. De wijk is ruim opgezet met veel mensen met eigen inrit etc. Hij kan ook geen laadpaal aanvragen, omdat hij de auto op eigen terrein zou kunnen opladen. (garage die gebruikt wordt voor wat anders) Ik zal hem nog eens vragen waarom hij daar toch geen laadpaal neerzet.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heb je al met je werkgever dit probleem besproken? Misschien kan hij je helpen met een oplossing?

Een elektrische auto kan tegenwoordig tussen 200 en 500 kilometer rijden. Met een oplaad locatie op je werk moet je makkelijk woon werk verkeer kunnen rijden, inclusief boodschappen.

Ook op vakantie gaan wordt steeds makkelijker. Er zijn apps (smartphone en in sommige auto's) die je helpen.

Het zal even wennen zijn, maar het komt vast wel goed.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen openbare laadvoorziening mogelijk!

Ongelezen bericht door sjohie »

xflorisx schreef:
15 apr 2022 17:24
Er zijn werkgevers die iedereen een elektrische auto doen. Groen imago etc. Zo ook een buurman van mij die ja of nee kon zeggen. Moet nu ergens in de buurt van zijn werkgever ergens laden. Gelukkig is de afstand daar naar toe niet groot en de actieradius redelijk groot. Thuis laden in de wijk is nog onmogelijk. Er staat nog niet één laadpaal. De wijk is ruim opgezet met veel mensen met eigen inrit etc. Hij kan ook geen laadpaal aanvragen, omdat hij de auto op eigen terrein zou kunnen opladen. (garage die gebruikt wordt voor wat anders) Ik zal hem nog eens vragen waarom hij daar toch geen laadpaal neerzet.
Hier is het ook 100% elektrisch, maar als je voldoet aan de criteria om een leaseauto te krijgen, krijgt men waar mogelijk, ook een laadpaal op eigen terrein erbij geplaatst van de werkgever. Wel heeft de werkgever verduidelijkt dat het in de eerste plaats een hulpmiddel is om je werk uit te kunnen voeren, en dat het kunnen trekken van een caravan naar Zuid-Frankrijk, of halve voetbalelftal op zaterdag thuis kunnen brengen, geen beslissende factoren in zijn.

Gesloten