Te late levering EV auto van Huyndai

Andere onderwerpen over auto en vervoer
adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door adjotje »

Graag zou ik het volgende willen weten maart 2022 heb ik een nieuwe Hyundai Kona premium besteld, en op de factuur staat dat de verwachte levertijd september 2022 is, maar een maand na mijn handtekening hoorde ik al het zal wel wat later worden toen werd er nog geen verwachte datum genoemd.
Maar kort daarna zou het vervolgens rond maart 2023 worden, maar ook dat werd weer veranderd naar mei toen werd het weer juni en daarna kreeg ik in november te horen het word februari 2023 maar ook dat veranderde weer en werd in december weer sept 2023 nou ik snap best wel dat er problemen in de wereld zijn en dat er grondstoffen te kort zijn maar er komen nog steeds nieuwe modellen op de markt, hoe kan dat dan.
Ik heb nu zelf contact gehad met Hyundai Nederland en er was nu per telefoon beloofd dat er een optie zou komen en dat ik boven aan de lijst sta voor de levering van mijn auto, maar dat zou dan ook een andere kleur kunnen worden, daar ben ik in principe mee akkoord gegaan.
Maar na een tweede telefoon gesprek met Hyundai blijkt dat het heel waarschijnlijk is dat mijn auto helemaal niet geleverd gaat worden die ik heb besteld en dat het zeer waarschijnlijk dan het nieuwere type van 2023 word op zich geen probleem denk ik maar ???
Om te beginnen ik heb bij de koop van de bestelde auto een prijs protectie af gedwongen (staat in de offerte) dat houd dan volgens mij in dat de dealer geen verhoging van de prijs mag vragen, en dat ook de afgesproken prijs die voor de inruil auto is gegeven vast staat en ook dat staat in de offerte.
En dat is mijn vraag klopt deze stelling van mij, kan ik eisen dat ik zonder verdere kosten de auto geleverd krijgt en dat de inruil waarde het zelfde blijft.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als er een contract is waarin de inruilauto naar waarde is vastgesteld, dan verandert er inderdaad niets.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het hangt er vanaf wat er precies is afgesproken in het contract.

Mocht er hierover problemen komen, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering. Ook kunt u terecht bij www.bovag.nl/hulp-bij-klachten voor bemiddeling of www.degeschillencommissie.nl/over-ons/b ... gehouders/ voor een bindend uitspraak.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je een ingebrekestelling verstuurd?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 jan 2023 11:53
Heb je een ingebrekestelling verstuurd?
Wellicht handig om wat meer uitleg te geven hierover. Enkel een ingebrekestelling sturen zal niet veel uitmaken. Levering van menig nieuwe auto is een uitdaging. Menig fabriek in Europa ligt stil vanwege de kosten en uit Azië komt maar mondjesmaat wat.
Schade heeft TS niet, die rijdt immers nog in een auto waar een vaste inruilprijs voor afgesproken is. Ingebreke stellen, een ultimatum stellen en ontbinden heeft ook geen nut omdat TS nergens anders dezelfde auto kan kopen.

Wellicht heeft u een andere insteek, maar dan zal uitleg TS meer kunnen helpen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
07 jan 2023 11:53
Heb je een ingebrekestelling verstuurd?
Wat wil je daarmee bereiken? Je kunt dan hoogstens de overeenkomst ontbinden en dan sta je bij een ander merk weer onderaan de lijst met je bestelling.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik denk dat je van geluk mag spreken. In ieder geval als in jouw contract (en algemene voorwaarden) niets staat over prijsverhogingen. Als je momenteel een auto zou kopen zou in het contract staan dat in deze overmachtsituaties een prijsverhoging komt.
Het maakt nog wel uit of je nog door kunt met je huidige auto.
Zo heb ik in januari een elektrische auto besteld (ander merk) die in december geleverd zou worden. Inclusief 2 prijsverhogingen in 2022. De prijsverhoging van 1 januari zou ik niet hoeven te betalen. Gelukkig kwam hij eerder, maar als ik hem nog niet had gehad, vond ik het ook niet erg. Ik had nog een auto die ik nog niet kon inruilen. Die heb ik daarna verkocht voor een echte opkopers prijs.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door jonis »

Nieuwe model Kona 2023 is iets hoger gepositioneerd en een maatje groter dan zijn voorganger; lengte, breedte + wielbasis.
15cm langer.
Daar zal de prijs dan ook naar zijn + jaartje later.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ontbinden een een Tesla kopen uit voorraad. Betere auto, en geen wachttijden.
Hyundai doet het op zich goed, maar loopt vooral qua software en gebruiksgemak jaren achter op Tesla.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat bouwkwaliteit betreft, lopen Hyundai en Kia dan weer jaren voor op Tesla, is mijn indruk

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet nog de eerste Tesla Roadster, auto was gloednieuw op de markt en er mocht door een klein groepje een rondje mee gereden worden. Ik had nog niet zo lang mijn rijbewijs en mocht ook dat rondje maken. De man van Tesla kruipt er naast en heeft niets anders geroepen dan dat de auto hier echt niet voor gemaakt was. Meneer wist niet dat ik al circuitervaring had en de auto tot zijn uiterste probeerde te krijgen. Prima ervaring, bagger auto. En van wat ik om me heen hoor is dat niet veranderd.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Te late levering EV auto van Huyndai

Ongelezen bericht door rwolters »

Erthanax schreef:
07 jan 2023 18:12
Wat bouwkwaliteit betreft, lopen Hyundai en Kia dan weer jaren voor op Tesla, is mijn indruk
Dat valt allemaal wel mee. Het is meer dat alles wat met Tesla te maken heeft onder een vergrootglas ligt en dat Hyundai en Kia de gunfactor hebben.

Plaats reactie