LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeer verbod bij scholen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
BMS.Purmerend

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Pruim
Is het geen goed idee om in de toekomst dan toch maar de scholen op palen te plaatsen is iedereen blij.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Pruim »

Ach het valt allemaal best mee hoor. Het grootste probleem ligt aan de ouders, die te lui zijn om de 150-200 meter van de parkeerplaats naar de kinderopvang te lopen.

Ik woon in het centrum van een stad. Er zijn hier meerdere mensen in de straat met een motorfiets. Die motoren staan netjes in het voortuintje geparkeerd. Als je dan op een gegeven moment niet meer weg kunt, omdat er auto's op de stoep geparkeerd staan, dan wordt je er wel eens flauw van.
Als je er iets van zegt, dan krijg je het standaart antwoord van: ik sta hier maar 2 minuten hoor. (dan vergeten ze even dat ze ook nog even 10 minuten met de mensen van de opvang moeten praten, en nog even 10 minuten met andere ouders). En er is hier voldoende parkeerruimte.
Vorig jaar zijn we met een aantal bewoners naar een ouderavond van de opvang gegaan, en hebben daar uitgelegd, dat wij (de bewoners) ook graag tijdens de spits normaal thuis willen kunnen komen of weg willen gaan. Ze begrepen het allemaal, maar wat maakte het uit want ze stonden er maar 2 minuten? Nog eens vriendelijk gewezen op de parkeerplaats 150 meter verderop, waarna men begon te klagen dat dat betaald parkeren was. (sinds wanneer is op de stoep parkeren gratis in een betaald parkeren gebied? Je kunt hier trouwens per 10 minuten betalen)

De enige werkende manier bij ons om mensen niet op de stoep te laten parkeren is blijkbaar een bonnenschrijvende wijkagent.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Gewoon de kinderen met de fiets naar school brengen of ergens anders waar het mag netjes parkeren en teruglopen met de kids. Dit is ook veilig. Een parkeerverbod is leuk, maar mensen hebben daar lak aan. Bij een parkeerverbod zet men alsnog de auto neer en loopt men met de kinderen tot voor de deur van het schoolplein, praten nog even met de ouders en in de tussentijd loopt oom agent met zijn bonnenboekje langs. Goh wat zal het CJIB het druk krijgen. Mensen snappen nog steeds niet het werkelijk verschil tussen stilstaan en parkeren. Buiten de borden weten zij ook niet waar men nog meer niet mag gaan stilstaan of parkeren. Zolang men dit niet meer weet dan moet men rijbewijs inleveren en opnieuw cursus doen.

Stilstaan is het direct in-en uit laten stappen van passagiers (dus niet de bestuurder) en het direct in-en uitladen van goederen. De bestuurder mag officieel zijn voertuig niet eens verlaten, want alle tijd die langer duurt dan stilstaan is parkeren. Terugkomende op:"dus niet de bestuurder" houdt in dat ouders hun kind zodra zij de bestuurder zijn hun kind niet eens het schoolplein op mag begeleiden. Hun dienen meteen na uitstappen van de kinderen op te zouten.

Een stopverbod zou volledig uitkomst bieden, want daar mag je niet stilstaan dus ook niet parkeren, maar ja hoe zat het toch ook al weer met die borden.

Het is nog niet eens gevaarlijk wanneer iemand zijn auto daar parkeert om zijn of haar kinderen op school af te zetten, maar heb je de ouders al eens gezien zodra deze daar wegrijden. Levensgevaarlijk is dat gewoon. Niet alleen voor de kinderen, maar gewoon in het algemeen voor ALLE weggebruikers!!

Een hoop ouders zijn liever lui dan moe!!

Gewoon bekeuren die handel en desnoods een kwartier van te voren het stukje weg langs de school, niet meer toegankelijk maken voor alle bestuurders van motorvoertuigen op 2 of meer dan 2 wielen. Dus het welbekende ronde bordje met rode rand, motor aan de bovenkant en auto aan de onderkant. Ook mag er in een straal van 100 meter rondom de school een parkeervergunningzone worden geplaatst en dan streng controleren. Wedden dat je binnen een week van heel dat parkeergezeik af bent.

De gemeente is gewoon bang voor acties van een aantal zeikendeen luie ouders die enkelt grote muilen hebben, omdat zij denken iets meer te zijn dan de ander.

Tjonge waar gaat dit topic nu over. Zet dat stopverbod er neer en ga bekeuren wanneer deze regel wordt overtreden. Moet je eens kijken hoe de belastingen omlaag kunnen gaan.

Enne Pruim, wanneer iemand voor mijn uitrit parkeert dan bel ik zeker met zo'n opmerking de politie en maak ik een foto van de geparkeerde motor. Het is volgens de RVV artikel 24.1.b niet toegestaan om te parkeren voor een inrit of uitrit. Ik heb het al eens gedaan. Persoon kreeg een bekeuring van een agent nadat ik belde. In dit geval waren zij in de buurt, maar soms komen zij te laat of gewoon niet.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Jij hebt er over nagedacht maarten1234.....
maar er zullen altijd mensen zijn die hun kind met de auto
naar school (moeten en/of willen) brengen.
Dus ik snap niet hoe je een parkeerverbod zou moeten invoeren.
ik denk dat heel wat kinderen dan niet meer naar school kunnen...
of heel veel ouders niet meer naar hun werk.

>cybertje<
Persoon kreeg een bekeuring van een agent nadat ik belde. In dit geval waren zij in de buurt, maar soms komen zij te laat of gewoon niet.
het zijn soms ook net bussen die agenten :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik weet dat er altijd mensen zullen zijn die...., maar een aanpassing voor de ouders is noodzakelijk. Gezien het feit dat dat niet gebeurd dan maar stopverboden plaatsen bij een school en zorgen dat men er niet meer kan komen door tijdelijke afzettingen. Ouders moeten hun kinderen dan maar eerder richting school brengen zodat hun kroos gewoon netjes op tijd is. Dit moet men later toch ook zodra je ouder wordt.

Een stopverbod is meer effectief dan een parkeerverbod daar je bij een parkeerverbod nog mag stoppen om je kinderen uit te laten stappen of direct goederen te laden en te lossen, maar ja in beide gevallen denkt de bestuurder ook nog wel mee te mogen, omdat men toch zo terug is. Helaas is de werkelijkheid dat men dan geparkeerd staat.

Enne de laatste... Is A voor een ander topic en B ik zie het maar als grap, want daar is al meerdere malen over gediscussieerd.

Eric666
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2008 09:41

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Eric666 »

Ik ben zo'n ouder die dagelijks de kids met de auto naar school brengt.
Lopen is te ver, fietsen kost ruim een half uur, auto slecht 10 minuten.

.. en ja ik ben ook te beroerd om de auto 2 a 300 meter verderop neer te zetten. Gewoon even voor de school met de bandjes op de stoep en 5 minuten later weer weg.

Kennelijk is dat voor veel mensen een probleem. Ik begrijp dat echt niet. En mocht het voor mensen wel een probleem zijn, laat de gemeente laad/los voorzieningen treffen of verzin een andere concrete oplossing. Maar los eventueele problematiek niet op met simpelweg verbieden en vervolgens 6 agentjes op pad sturen om te zorgen dat het gebod nageleefd wordt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het probleem is gewoon dat een stopverbod er niet voor niets staat. Bij een school ontnemen geparkeerde auto's het zicht. Dit is voor de veiligheid. Ook laat de breedte van de weg het veelal niet toe. Wat denk je als er een vrachtwagen of autobus regelmatig langsmoet komen. Moeten deze dan gaan stilstaan en wachten tot jullie die kinderen heb afgezet tot in de klas. Met andere woorden moeten jullie maar vrijgesteld worden.

Regels zijn er gekomen met een doel. Het is niet aan jullie om dat doel verkrachten.

Zet je auto neer daar waar het mag en loop gewoon gezellig hand in hand met je kinderen naar school toe.

Dit stopverbod is er nogmaals voornamelijk voor de veiligheid. Op deze wijze kunnen automobiisten de weg dus goed overzien en hoeven zij niet bang te zijn dat er ineens een kind tussen de auto's vandaan komt rennen. Daar al eens aangedacht. Tuurlijk moet iedereen opletten, maar omdat een school reeds een gevaarlijke situatie vormt, worden daar gewoon strengere regels toegepast en dus een stopverbod of parkeerverbod. Jullie maken het dus met dit gedrag onveilig voor schoolgaande kinderen.

Daarbij het is geen GEBOD, maar een VERBOD. Hier zit toch echt een verschil in. Verder heeft de gemeente deze maatregelen dus getroffen. In-en uitstap mogelijkheden, maken het dus weer onveilig daar het zicht op de volledige weg wordt ontnomen.

Misschien moet je eens een opfriscursus theorie volgen bij een rijschool??

Eric666
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2008 09:41

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Eric666 »

Onzin.
Zicht ontnemen, gevaarlijke situaties etc etc zijn makkelijke argumenten. De school bevind zich in een woonwijk en vlak voor de betreffende school bevinden zich parkeervakken waar elke moment een kind tussendoor kan rennen. Je kunt geen uitspraken doen als je de situatie ter plekke niet kent.

Mocht het echt om de veiligheid gaan dan hadden ze er wel een voetgangersgebied van gemaakt. Het betreffende verbod is puur en alleen ingesteld na klachten van omwonenden. Deze omwonenden wonen in een flat tegenover de school en kunnen dan hun parkeergarages niet uit als er toevallig een keer een auto voor staat. Onder het mom van veiligheid wordt er een verbod ingesteld. Zo is de straat lekker vrij en overzichtelijk zodat iedereen er lekker doorheen kan jakkeren :evil: veilig hoor !!
Ondertussen wordt het probleem verschoven want iedereen parkeert nu 200 meter verderop buiten de zone. Kennelijk lopen daar dan opeens geen kinderen meer ??

Het is voor de heren ambtenaren natuurlijk ook veel makkelijker om een verbod in te stellen dan na te denken over een oplossing.

Wat je opfriscursus betreft, zal ik maar niet op in gaan. Neem aan dat je weet wat ik bedoel.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Welke idioot pleurt zijn wagen dan ook zo dat je een parkeergarage blokkeert? Ik heb oprecht een hekel aan zulke mensen. Het egoisme straalt er vanaf. Gelijk de wagen afslepen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nee vertel eens ik weet namelijk niet wat jij bedoelt. Het enige dat ik zie is dat je een egocentrisch figuur bent die zijn kinderen tot voor de deur wilt af zetten en dan ook nog eens alle bestaande verkeersregels aan zijn laars lapt.

Een gebod is een bevel van een hogere autoriteit en een verbod is een bevel waardoor iets verboden wordt. Zij lijken synoniem aan elkaar, omdat je bij beide iets niet mag doen, maar een verbod weegt juridisch toch zwaarder dan een gebod en zal qua strafmaat ook hoger liggen.

Je moet een gebod hetzelfde zien als een aanwijzing van een verkeersambtenaar. Zij zeggen iets dat je moet doen en een verbod zegt iets dat je niet mag doen. Een gebod kan dus te alle tijde worden gegeven, maar een verbod niet. Daar moet eerst heel wat aan vooraf gaan.

Kom gewoon van je luie reet en ga lopen of fietsen.

Lees jij trouwns RVV artikel 24:1b er eens op na. De omwoners hoeven geen klacht te hebben ingediend hoor. Zij hebben het misschien dan wel gedaan en dat er daardoor strenger op wordt toegezien, want dit artikel zegt genoeg en heb je geleerd met je examen. Daarom blijf ik erbij: opfriscursus nodig. Ik heb die niet nodig hoor. Het is mijn dagelijks werk en ik houd de RVV bij en lees deze soms gewoon door om op de hoogte te blijven van veranderingen. Iets wat in feite elke bestuurder moreel verplicht is, maar helaas nog niet verplicht is gesteld door de wetgever. Hoop dat het gebeurd dan vallen er meteen een hoop besturders af. Gewoon hetzelfde als met een EHBO diploma doen. Heb je binnen een bepaalde tijd niet de vereiste competenties laten zien dan rijbewijs tijdelijk of definitief invorderen. Man wat zal men zich automatisch beter gaan houden aan het RVV. Hoeveel bestuurders er wel niet rondrijden die 50 jaar geleden hun rijbewijs hebben gehaald en verschillende borden of wegsituaties nog niet eens kennen. Zoals de matirxborden boven de snelweg. Deze geven een verplichting aan terwijl 80 procent denkt dat dit nog steeds een advies is. Hoeveel bestuurders staan er niet te klooien voor kruispunten met of zonder verkeerslichten, omdat zij twijfelen om door te kunnen en mogen rijden. Kun je nagaan hoe men gewend is geraakt aan verkeerslichten. Bij uitval van deze kennen zij de voorrangsregels ineens niet meer. Hoeveel mensen staan er wel niet te klooien bij voor rotondes, omdat zij het regeltje al het verkeer op de rotonde heeft voorrang te serieus nemen terwijl die regel pas geldt op het moment dat je elkaar daadwerkelijk gaat kruisen. Maar goed daar gaat dit topic niet over. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.

Trouwens de gemeenten kan een weg ook voor bepaald verkeer afsluiten hoor voor een school. Het heeft gewoon buiten de uitritten van een garage ook te maken met veiligheid. Immers de omgeving voor een school kan als een gevaarlijk gebied beschouwd worden daar er een grote hoeveelheid kinderen aanwezig zijn. Overigens dien je als bestuurder je snelheid aan te passen aan de plaatselijke situatie. Je bent dus verplicht je snelheid aan te passen zodra er een gevaarlijke situatie zich aan kan dienen of er reeds is. Dus bijvoorbeeld door een straat heen jakkeren met een aangelegen school is ook strafbaar, maar het gevaar moet dan wel aantoonbaar zijn gemaakt dat de veiligheid in het geding komt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Parkeer verbod bij scholen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »




.. en ja ik ben ook te beroerd om de auto 2 a 300 meter verderop neer te zetten. Gewoon even voor de school met de bandjes op de stoep en 5 minuten later weer weg.

Oja Eric666 dit is dus geen stilstaan, maar parkeren, want je staat langer stil dan nodig is. Daarbij met de bandjes op het trottoir is ook strafbaar.

Toedeloe

Gesloten