LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervang treinen door trolleybussen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo BL2,

Trolleybussen zijn meer flexibel als treinen.

Ik heb niets tegen treinen, integendeel ik vind het heerlijk reizen als ik geen haast heb.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Kuklos wilt meer details.

Ik heb alleen de ideeën in mijn hoofd,ik heb geen technische opleiding.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Breien wilt alleen elektrische bussen.
Dit kan mijn inziens technisch nog niet.
De accu's zijn nog niet sterk genoeg.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:Kuklos wilt meer details.

Ik heb alleen de ideeën in mijn hoofd,ik heb geen technische opleiding.
Natuurlijk wil ik meer details. Jij opent hier een topic over, en verwacht schijnbaar dat we het massaal met je eens zijn, maar bij kritiek op jouw plan geef je feitelijk niet thuis. Jij hebt toch wel nagedacht over het hoe en wat van dit plan, of plemp je gewoon elke gedachtescheet hier neer?

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Scontra ziet meer in licht railvervoer.

Ik heb ruim 8 jaren gewerkt als toegangscontroleur bij de metro in Amsterdam voor het Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB).
Ik heb met eigen ogen gezien,dat de metro veel storingen heeft.
Als een metro pech krijgt in de tunnel krijg je grote vertragingen.
Ook is een metro gevaarlijk bij calamiteiten zoals brand.

Toen ik er werkte had het GVB moeite om genoeg metro's te laten rijden door materiaal gebrek (de onderhoudskosten zijn heel hoog) waardoor er werd doorgereden met gebreken in de oude metro's uit de jaren 70.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Kuklos,

Ik hoop,dat mensen uit de overheid of bij de NS dit forum lezen en mijn ideeën over nemen.
Ik heb zeker lang nagedacht over mijn topic.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:Hallo Kuklos,

Ik hoop,dat mensen uit de overheid of bij de NS dit forum lezen en mijn ideeën over nemen.
Ik heb zeker lang nagedacht over mijn topic.
Als jij zo lang hebt nagedacht over dit topic, waarom kan je dan geen kritiek, basiskritiek weerleggen met berekeningen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door scontra »

John van Drongelen schreef:Scontra ziet meer in licht railvervoer.

Ik heb ruim 8 jaren gewerkt als toegangscontroleur bij de metro in Amsterdam voor het Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB).
Ik heb met eigen ogen gezien,dat de metro veel storingen heeft.
Als een metro pech krijgt in de tunnel krijg je grote vertragingen.
Ook is een metro gevaarlijk bij calamiteiten zoals brand.

Toen ik er werkte had het GVB moeite om genoeg metro's te laten rijden door materiaal gebrek (de onderhoudskosten zijn heel hoog) waardoor er werd doorgereden met gebreken in de oude metro's uit de jaren 70.
@John,

Was van 1968 tot 2007 betrokken bij de exploitatie van het eerste Metrobedrijf in Nederland.
De eerste 020 metrorijtuigen kwamen op ons emplacement, destijds aan de Hilledijk in 010, binnen en werden van daaruit door de leverancier, via het spoornet van de Ns, aan het GVB geleverd.
Ben alleen maar positief over railvervoer en als de onderliggende activiteiten goed geregeld zijn is het, zeker in groot stedelijk gebied, een uitstekend vervoermiddel.
De redenen die u aangeeft voor de problemen in 020 liggen niet aan het metrobedrijf op zich maar aan de slechte leiding van het bedrijf en de Gemeentelijke overheid en mogen/kunnen daarom geen reden zijn om het railvervoer af te wijzen.
De km. kosten bij railvervoer liggen, vanwege de hoge frequentie en de grote vervoersaantallen beduidend lager dan welk ander openbaar vervoer dan ook.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

John van Drongelen schreef:Toen ik er werkte had het GVB moeite om genoeg metro's te laten rijden door materiaal gebrek (de onderhoudskosten zijn heel hoog) waardoor er werd doorgereden met gebreken in de oude metro's uit de jaren 70.
En juist die wat oudere GVBA Metro's zijn de afgelopen twee jaren allemaal vervangen door nieuwe Metro's, een enorme verbetering, zowel qua techniek als voor de reiziger.
John van Drongelen schreef:Ik hoop, dat mensen uit de overheid of bij de NS dit forum lezen en mijn ideeën over nemen.
Ik heb zeker lang nagedacht over mijn topic.
Serieus, Denk je nu echt dat een Spoorwegonderneming als NS, welke al ruim 170 jaar bestaat, alles gaat opdoeken, materieel gaat verkopen, personeel gaat omscholen en met trolleybussen gaat rijden omdat iemand dit zonder enig technisch of financieel inzicht dit oppert op een consumentenforumpje......?

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kweenie »

breien schreef:Men werkt alleen maar in het weekend aan het spoor want dan kunnen er bussen ingezet worden.
Misschien leuk voor TS om eens te kijken hoeveel bussen er moeten worden ingezet als er ergens werkzaamheden zijn. Als je ziet hoeveel mensen er dan uit één trein komen en hoeveel bussen er dan wel niet moeten worden ingezet, dan zou je kunnen bedenken dat het vervangen van alle treinen door (trolley-) bussen niet bepaald e​en realistische optie is.

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door gemist »

John van Drongelen schreef:Breien wilt alleen elektrische bussen.
Dit kan mijn inziens technisch nog niet.
De accu's zijn nog niet sterk genoeg.
Daarom zijn er inmiddels al volledig elektrische vrachtwagens. Met een range van een paar honderd kilometer. Tesla komt eind dit jaar nog met een trekker op de markt, de Tesla Semi. Omdat de accu's nog niet sterk genoeg zijn, zegt-ie....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kweenie »

Elektrische bussen rijden er op dit moment ook gewoon in Nederland. Alleen is de range van een paar honderd km nog niet groot genoeg voor lange-afstandsvervoer. Eigenlijk dus een beetje het zelfde probleem als bij gewone elektrische auto's, waar bij veel types een ritje van Maastricht naar Amsterdam een grensgeval is, zeker als je dan ook weer terug zou willen. Maar voor kortere afstanden werken elektrische bussen prima, zoals bijvoorbeeld op de Waddeneilanden of Schiphol. (Mits je niet te veel passagiers wilt vervoeren, anders kun je beter een tramlijn of lichtrail aanleggen...)

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

Prima allemaal, maar hoe snel kan zo'n trolleybus (erg ouderwets systeem trouwens) nu eigenlijk ?
Een beetje NS intercity trein rijdt met 130/140 km/h. Dat zal zo'n trolley ook minstens moeten halen om een beetje goede gemiddelde snelheid te halen op lange afstanden, bv Arnhem <-> Den Helder of Rotterdam <-> Groningen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door sjohie »

Mucha schreef:
sjohie schreef:
kuklos schreef:1) Hoeveel trolleybussen zijn er nodig om 1 trein te vervangen? Hoe vaak gaat de trein op bepaalde trajecten?
2) Wat heeft het dan voor zin als je er jaren over doet? Het probleem speelt nu en je doet er nu feitelijk niets aan. Nog steeds de vraag wat de kosten zullen zijn?
3) Is al het personeel omschoolbaar? waaruit blijkt dat?
4) Dus je hebt hier geen antwoord op?
5)
6) Reken eens uit hoe we qua capaciteit zitten. Je roept het wel allemaal heel makkelijk, maar echt uitgewerkt zijn die plannen van jou niet.
7) Zie 6
8) Er zijn veel meer trolleybuschauffeurs nodig dan dat er treinmachinisten zijn. Dit is al eerder genoemd in dit topic.

9) Dan zijn er nog de kosten van het ontmantelen van het spoor. En de aanschaf (van honderden ?) trolleybussen. Wie gaat dat betalen ?
Vernieuwen van spoor kost grofweg 10.000 per strekkende meter weet ik van diverse spooraannemers waar we mee werken. Dat is in het buitengebied veel lager, en op spoorcomplexen of door bebouwd gebied weer meer, maar wel een goed genoeg getal om even verder mee te rekenen.

We hebben 6830 km spoor in Nederland. Dat verwijderen zou dus~ 68,3 miljard kosten. (6830km*1000=m * 10.000 euro/m) Beetje schaalvoordeel zit er wel in, dus zeg 50 miljard. Dan alles vervangen door asfalt en andere portalen en bovenleidingen voor de trolleybussen, en ondertussen nog even bedenken wat we met al het vrachtvervoer per datzelfde spoor doen, want die vraag is er ook nog. :wink:
50 miljard. :shock: En dat is dan pas het ontmantelen van het spoor. Ik denk niet dat de minister van Verkeer en Waterstaat toestemming gaat krijgen voor een project dat in totaal misschien wel een paar honderd miljard gaat kosten. Maar waarvan het wegennet waarschijnlijk dicht gaat slippen.
Ik lees niks over vrachttrolleywagens, maar er is in 2016 42 miljoen ton aan vracht per spoor vervoerd in Nederland. Extra lange vrachtwagens, de meest economische/ecologische vorm van vrachtvervoer per weg, kunnen ~48 ton vracht vervoeren. Een groot deel van die goederen gaan van west naar oost door het land, dat is ~135km van zee tot aan de grens met Duitsland. Dat zijn vele miljoenen vrachtwagenkilometers extra op jaarbasis, over een aantal van de nu al drukste wegen van Nederland. Dat willen we niet, dus dan moeten we de sporen voor het vrachtvervoer maar laten liggen. Dan kunnen we dáár weer geen asfalt neerleggen voor de trolleybussen, etc etc.

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door scontra »

John van Drongelen schreef: Waarom vervangen we de spoorlijnen niet door gewone wegen met daarop trolleybussen zoals in Arnhem?
@John ........,

U zult inmiddels begrepen hebben dat ik een groot voorstander ben van railvervoer.
U blijkt een voorstander van Trolleybusvervoer te zijn en daar heeft u uiteraard ervaring mee opgedaan of u heeft er diepgaand onderzoek naar gedaan.
Mijn vraag : waarom heeft het Trolleybusvervoer zich nooit verder doorontwikkeld in de rest van Nederland, maar is het altijd geconcentreerd gebleven in en rondom Arnhem ??

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door gemist »

Vroeger had Nijmegen ook trolley bussen. Maar die reden door de techniek iets te vaak onder de kabels uit. En zijn toen vervangen. Destijds dacht wellicht 99% van de mensen alleen aan verbrandingsmotoren, dus was de vervanging een dieselmotor. Nu zou het wel een goed alternatief zijn, maar de aanlegkosten zijn het grote hekelpunt.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door ZaBo »

Vroeger was er een treindienst aalsmeer-hoofddorp- haarlem( \-

Deze bestaat al lang niet meer en nu is er een alternatief (bus-Haarlem-hoofddorp-schiphol- amstelveen- amsterdan zuid-oost!( genoemd zuid-tangent)

Op ons traject Hoofddorp- haarlem v.v( met genoemde zuid-tangent-.is er gedeeltelijk een special traject wat de oude spoorroute volgt en een eigen baan heeft!!maar vanaf europa weg( schalkwijk) is het gewoon de weg waarop alle bussen en auto's rijden!!!of dat ideal is, is een tweede

Gesloten