Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Herodinero
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:24

Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Herodinero »

Een week geleden is er een vrachtwagen tegen mijn aanhanger aan gereden tijdens het invoegen.

Het verkeer waar de vrachtwagen reed stond stil, de vrachtwagen gaf me ruimte om in te voegen maar zag de aanhanger niet waardoor die tegen de aanhanger aan reed. De vrachtwagen had 3500 euro schade en mijn aanhanger had geen schade.

Nu is het zo dat ik een lease auto heb en de aanhanger niet verzekerd is, dit is namelijk niet verplicht in Nederland.
Mijn lease maatschappij zegt dat hun niks kunnen betekenen omdat er geen schade is aan hun voertuig, de verzekering van de vrachtwagen vraagt wel mijn kenteken en polis nummer van de auto.

Hoe word dit nu afgehandeld en wie is er schuldig in dit verhaal?
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.

Bedankt voor het lezen

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U voegde in in een stilstaande file en toen trok die vrachtwagen te vroeg op of zo met schade voor hem tot gevolg, en zonder schade voor u? Waar heeft die vrachtwagen schade?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als de aanhanger vastzit aan de trekkende voertuig en deelneemt aan het verkeer in Nederland is de aanhanger WA meeverzekerd met de trekkende voertuig.

Beide partijen moeten hetzelfde schadeformulier invullen en deze opsturen naar de eigen verzekering. Daarna gaan de beide verzekeringen deze casus beoordelen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Laat de verzekeringen het onderling lekker uitzoeken.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik neem aan dat de leaseauto met trekhaak door de leasemaatschappij geleverd is, en dat er in de leaseovereenkomst geen beperking is mbt trekken van een aanhanger .
Dan valt qua WA de aanhanger onder de polis van het trekkend voertuig.
Qua casco denk ik dat de verzekeraar van de leasemaatschappij niet zal overgaan tot verhalen van schade aan de aanhanger want dat zal buiten hun overeenkomst met de leasemaatschappij vallen vermoed ik, dat zal u (weer:denk ik) zelf moeten doen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

criticus2 schreef:
16 feb 2023 12:48
ik neem aan dat de leaseauto met trekhaak door de leasemaatschappij geleverd is, en dat er in de leaseovereenkomst geen beperking is mbt trekken van een aanhanger .
Dan valt qua WA de aanhanger onder de polis van het trekkend voertuig.
Qua casco denk ik dat de verzekeraar van de leasemaatschappij niet zal overgaan tot verhalen van schade aan de aanhanger want dat zal buiten hun overeenkomst met de leasemaatschappij vallen vermoed ik, dat zal u (weer:denk ik) zelf moeten doen.
De aanhanger had geen schade.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Veldt01 »

lijkt mij vreemd als de vrachtwagen achter op de aanhanger is gereden. Ik vermoed dat de vrachtwagen voldoende ruimte heeft gelaten voor de auto van TS maar dat de aanhanger in de dode hoek zat en dat de aanhanger de vrachtwagen zijdeling of op de rechterhoek heeft geraakt. Aangezien de auto met aanhanger aan het invoegen was zou het zomaar kunnen dat niet de vrachtwagen maar de auto aansprakelijk is voor de ontstane schade.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ts geeft niet aan of de vrachtauto (te vroeg) optrok, die suggestie zit wel in het relaas maar het staat er niet bij ... (behalve in de kop).
Heeft Ts zelf, rijdend, de vrachtauto die stil stond geschampt ?
Ts zou deze vraag niet stellen als de vrachtauto (als achterop komend verkeer) de aanhanger - aan de zijkant? - aanreed, denk ik.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Kokka1 »

de titel en het verhaal kloppen niet helemaal met elkaar. in te de titel is het de vrachtwagen die tegen de aanhanger aan is gereden, terwijl het verhaal doet vermoeden dat TS te krap voor de vrachtwagen ingevoegd heeft. TS is degene die van rijbaan wisselt, hierbij mag je anderen niet hinderen. Lijkt me dat TS aansprakelijk is. Bij de meeste leasemaatschappijen is de aanhanger WA verzekerd op de polis van het trekkend voertuig, dus zoals eerder aangegeven laat de verzekeraars dit maar lekker uitzoeken

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door rwolters »

Raadsel68 schreef:
16 feb 2023 14:32
De vrachtwagen is de achteropkomende auto in dit geval. Achteropkomend verkeer is technisch gezien aansprakelijk.

Kop-staartbotsing

Bij een aanrijding van achteren, een kop-staartbotsing, is de achterop komende automobilist aansprakelijk voor het verkeersongeval. Hij heeft namelijk een verkeersfout gemaakt door onvoldoende afstand te houden.

Vrachtwagenchauffeur kan dit bij zijn werkgever melden en die werken het verzekeringstechnisch af. Tenzij hij als zelfstandige werkt maar dan is het ook zijn verzekering.
Dit is geen kopstaartbotsing. TS verandert van rijbaan en invoegend verkeer moet nog altijd verkeer op de hoofdrijbaan voorrang geven. Of de vrachtwagen daadwerkelijk TS voor liet gaan is ook niet zeker (dat kan alleen de vrachtwagenchauffeur zeggen). Het kan ook een interpretatie fout zijn geweest.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mij is geleerd pas van baan te wisselen als de ruimte er is voor de hele combinatie. In dat geval had de aanhanger al voor de vrachtwagen moeten zitten voordat er ingevoegd werd en had deze de vrachtwagen op moeten vallen. Echter denk ik dat er nu schuin is ingevoegd (dus, het gat voor de auto was er en voor de aanhanger moest nog komen als het verkeer weer reed), waardoor de vrachtwagen de aanhanger niet heeft in kunnen schatten cq niet heeft kunnen zien.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik had idd te snel gelezen bij de OP, wat niet wegneemt dat nu iedereen bezig is een poging te doen vast te stellen wie schuldig is, terwijl d evraag van TS anders ligt . Dus, om op de oorspronkelijke vraag van TS terug te komen (die als ik t goed lees niet gaat over wie schuldig is maar welke partijen de zaak moeten afwikkelen met elkaar) :

https://www.risk.nl/is-mijn-aanhanger-o ... 20voertuig.

ondanks wat de leasemaatschappij stelt (omdat ze er geen trek hebben in de gevolgen zeer waarschijnlijk) valt de aanhanger onder de WA van trekkend voertuig. Die verzekering zal dit dus moeten uitzoeken en afhandelen met de verzekeraar van de vrachtauto.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ondanks wat de leasemaatschappij stelt (omdat ze er geen trek hebben in de gevolgen zeer waarschijnlijk) valt de aanhanger onder de WA van trekkend voertuig. Die verzekering zal dit dus moeten uitzoeken en afhandelen met de verzekeraar van de vrachtauto


De leasemaatschappij stelt helemaal niets. De Ts heeft geen schade. Als de eigenaar van de vrachtwagen wil claimen, moet hij de Ts aansprakelijk stellen en dan gaat die leasemaatschappij/verzekeraar wel reageren.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Herodinero schreef:
15 feb 2023 18:31
Hoe word dit nu afgehandeld en wie is er schuldig in dit verhaal?
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
De afhandeling gaat via beider verzekeraars. De schuldvraag is niet aan ons om dat te ontdekken, ook dat is aan de beide verzekeraars.

U beiden moet gewoon een schadeformulier invullen en die opsturen naar de eigen verzekering/leasemaatschappij. Die nemen het in behandeling en gaan bepalen wie voor welk percentage schuldig is.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door DeetjeB »

Kijk eens op de groene kaart; bij 6 (soort motorrijtuig) staat zeker een A (personenauto) en wellicht ook een F (aanhangwagen of oplegger/trailer).
Die F wil zeggen dat de aanhanger voor WA meeverzekerd is bij het trekkend voertuig.
Er moet wel een F op de verzekeringskaart staan. Er zijn auto's die wel een trekhaak hebben, maar die trekhaak is dan niet goedgekeurd voor aanhangwagens, je mag er dan bijv. wel een fietsendrager opzetten.
Vraag het eens na bij je eigen tussenpersoon voor je verzekeringen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De groene kaart heb je nodig voor sommige buitenlanden.

Peter14
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:06

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Peter14 »

Sommige leaserijders plaatsen een trekhaak zonder toestemming of zonder dat bij de leasemaatschappij te melden. Wettelijk gezien valt de aanhanger dan toch onder de verzekering van de trekkende auto, mits de combinatie is goedgekeurd voor het trekken van deze aanhanger door deze auto. Denk daarbij aan het totale gewicht en het vermogen van de auto. Als dat niet zo is en de vrachtwagen verhaalt (schuldvraag) met succes de schade op de verzekering van de leaseauto, dan heeft die verzekering het recht de kosten op de bestuurder te verhalen (regres). Bovendien kan (als er politie bij was) de bestuurder een boete krijgen voor het rijden met een niet toegestane combinatie.
Laatst gewijzigd door Peter14 op 19 feb 2023 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

in principe is de vrachtwagen schuldig en aangezien u geen schade heeft draait deze op voor zijn eigen schade.

dit is echter niet altijd in alle gevallen zo en zal dus de chaffeur reden zien tot het aanspreken van de verzekering van de leasemaatschappij.

geef hem de gevraagde info door en stuur zelf ook alle relevante info door aan de lease, zij zullen er dan verder mee moeten!

als u dit niet gedaan heeft vul dan alsnog, liefst samen met de chaffeur vracht, een schadeformulier in!

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Vrachtwagen tegen aanhanger aan gereden

Ongelezen bericht door Franskia »

Volgens de Wet (Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is de ahw een deel van de auto voor de verzekering. Tevens staat hierin de plicht elke gebeurtenis waaruit schade is ontstaan te melden aan de verzekeringsmij. Ook als de leasemij. trekken van een ahw verbied, blijft hij toch onder de verzekering vallen. Enkel de schade die de ahw veroorzaakt kunnen ze dan op jou verhalen. Laat de verzekering het maar regelen.

Plaats reactie