Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door PGros »

Maar als een opkoper een nieuw "lager" aanbod doet, mag je als verkoper toch ook een nieuwe "hogere" verkoopprijs opgeven?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

alfatrion schreef:
31 aug 2022 23:33
NeoDutchio schreef:
31 aug 2022 22:22
Ik kan het zo snel even niet vinden, maar er is een zaak geweest bij de Rijdende Rechter. Ja, er is een mondelinge overeenkomst, maar zodra de koper de auto ziet en hij een ander bod doet, vervallen alle voorgaande afspraken.
Net zoals Visser niet heeft aangegeven dat aardappels best rot mogen zijn heeft de Rijdende rechter dit niet aangegeven.
NeoDutchio schreef:
31 aug 2022 22:22
En dat ander bod kan komen omdat de auto een putje of deukje heeft wat van te voren niet bekend is.
Het is altijd mogelijk dat de verkoper niet kan leveren. Echter, dat maakt het voorgaande niet waar. Je kan een overeenkomst niet vernietigen door een nieuw aanbod te doen.

Het was uitzending van recht in de regio 11-01-2013
Verder verdiept Mr. Visser zich in de duistere wereld van de verzekeraars en de letselschade. En het opmerkelijke verhaal van meneer Tinnemans die zijn auto wil verkopen via internet en in de klauwen is gevallen van sluwe autohandelaren.

De link van de uitzending werkt helaas niet meer.
Hoe jij het noemt zal me verder weinig boeien; met het nieuwe lagere bod van de handelaar vervalt het eerdere overeengekomen.
De jongeman werd in gelijk gesteld; zou ook wat moois zijn; 1st een bod krijgen van bijv. 2000,- en ter plaatse alsnog een lagere 1000,- en dan vast aan een overeenkomst zitten.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

PGros schreef:
01 sep 2022 09:46
Maar als een opkoper een nieuw "lager" aanbod doet, mag je als verkoper toch ook een nieuwe "hogere" verkoopprijs opgeven?
Daar gaat die opkoper natuurlijk ook niet in mee, die vindt zijn volgende slachtoffer wel.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
01 sep 2022 09:56
PGros schreef:
01 sep 2022 09:46
Maar als een opkoper een nieuw "lager" aanbod doet, mag je als verkoper toch ook een nieuwe "hogere" verkoopprijs opgeven?
Daar gaat die opkoper natuurlijk ook niet in mee, die vindt zijn volgende slachtoffer wel.
En dus mag en kan jij als verkoper ook weer weg en kan je je auto tegen een normale prijs elders verkopen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zoals ik al schreef, ik heb 2 auto's via de ANWB verkocht.
Een Citroen C4 uit 2007 en een Chevrolet Matiz uit 2009.
Heb hier een nette handelsprijs voor gekregen.
Mijn vaste garage wilde ze niet hebben.
Dus dan is het alternatief Marktplaats of een andere verkoopsite.
Dit hebben we 1 keer gedaan en wilden deze ervaring met een hoop lounge reageerders niet nog een keer.
Dan ben je dus aangewezen op inkoop sites.
En hier moet je ook duidelijk weten wat je hebben wil.
TS kan zijn motor prachtig hebben gerestaureerd en hier zelf een emotionele waarde aan hechten, maar in zo'n geval moet je een liefhebber zoeken, dus zelf verkopen.
De inkoopsites gaan uit van leeftijd en kilometer stand

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door riddert »

@nevyn, het gaat om een sloopauto, geen opgeknapte motorfiets.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:
01 sep 2022 09:53
Hoe jij het noemt zal me verder weinig boeien; met het nieuwe lagere bod van de handelaar vervalt het eerdere overeengekomen.
Ik zou zeggen doe het winnende bod bij een veiling, doe vervolgens een lager bod, en kijk hoe dit uitpakt.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

alfatrion schreef:
01 sep 2022 11:34
jonis schreef:
01 sep 2022 09:53
Hoe jij het noemt zal me verder weinig boeien; met het nieuwe lagere bod van de handelaar vervalt het eerdere overeengekomen.
Ik zou zeggen doe het winnende bod bij een veiling, doe vervolgens een lager bod, en kijk hoe dit uitpakt.
Grapjas......
Het is de autohandelaar die dat doet.....en nee, met nieuw lager bod ga ik niet akkoord. Dan bekijkt hij het zich maar.....

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

witte angora schreef:
31 aug 2022 18:47
riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Hoe weet jij zo goed dat het om de katalysator gaat? En dan nog, dan is 250 een best bedrag. Een sloopauto levert doorgaans 100-125 op, meer zit er vaak niet in.

Prijzen van katalysators bij dat bedrijf: https://www.relder.nl/nl/onderdelen/Uitlaat/Katalysator
sloopautoprijs ligt momenteel echt wel wat hoger dan 100/125 hoor... Tekorten aan allerlei metalen en zo. goede tijden voor de oud ijzer handelaren.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nevyn »

riddert schreef:
01 sep 2022 11:04
@nevyn, het gaat om een sloopauto, geen opgeknapte motorfiets.
Foutje, bedankt
Ik word oud begin ze door elkaar te brengen

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij verkoop is er geen bedenktijd.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

jonis schreef:
31 aug 2022 19:54
riddert schreef:
31 aug 2022 17:59
witte angora schreef:
31 aug 2022 17:53
Ik zou zeggen: schilder het ding met waterverf roze, geel en groen. Dik kans dat de koper er dan geen 250 euro voor over heeft. Die waterverf was je er vervolgens weer net zo makkelijk af.

Gewoon een beetje creatief denken. Nog meer creatieve ideeën? (Nee, geen deuken in de deur schoppen. Ook niet op de motorkap)
Auto is verkocht aan een sloperij. Het gaat ze om de katalysator, dus of het ding roze of groen is maakt niet uit voor de prijs.
Op het moment dat ze komen opdagen en met een lager bod dan 250,- gaan komen. ( zoals ook gewoonlijk) Dan vervalt met dat nieuwe bod de gehele overeenkomst.
Het is wel verstandig om dan met je telefoon een geluidsopname te maken, als bewijs dat ze een lager bod hebben gedaan (voor het geval ze 'm alsnog voor 250 euro willen meenemen, als jij zegt dat de overeenkomst ontbonden is en de koop niet doorgaat).

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik vind het moeilijk om u advies te geven, omdat ik niet weet wat er precies gebeurd is. Welke afspraken zijn er precies gemaakt?

Er is een akkoord bereikt als beide partijen ja gezegd hebben. Iemand anders wilt uw auto kopen en heeft €250 geboden. Als u akkoord bent gegaan dan is er sprake van een verkoopovereenkomst.

De tegenpartij moet bewijzen dat u akkoord bent gegaan, meestal wordt de afspraak digitaal gemaakt, of het gesprek wordt opgenomen.

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.anwb.nl/juridisch-advies of met www.juridischloket.nl/

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:
01 sep 2022 11:38
Grapjas......
Het is de autohandelaar die dat doet.....en nee, met nieuw lager bod ga ik niet akkoord. Dan bekijkt hij het zich maar.....
Dat begrijp ik best. Maar de ene doet een aanbod, de ander aanvaard, en daarmee komt een overeenkomst tot stand. Jij stelt dat de eerste de overeenkomst kan vernietigen/ontbinden door een ander aanbod te doen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
01 sep 2022 09:53
De jongeman werd in gelijk gesteld; zou ook wat moois zijn; 1st een bod krijgen van bijv. 2000,- en ter plaatse alsnog een lagere 1000,- en dan vast aan een overeenkomst zitten.
Ik denk dat je een en ander verkeerd hebt begrepen. Dat met een lager bod een eerder gesloten overeenkomst vervalt is pertinent onjuist. Als jij gelijk zou hebben, zou je onder iedere koopovereenkomst uit kunnen komen door even een lager bod te doen.

Het is heel simpel: als er een overeenkomst is van 2000 euro, vervalt die overeenkomst NIET door een lager bod van 1000 euro te doen: de eerste overeenkomst van 2000 euro blijft gewoon in stand.

Logisch toch?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
02 sep 2022 15:00
jonis schreef:
01 sep 2022 09:53
De jongeman werd in gelijk gesteld; zou ook wat moois zijn; 1st een bod krijgen van bijv. 2000,- en ter plaatse alsnog een lagere 1000,- en dan vast aan een overeenkomst zitten.
Ik denk dat je een en ander verkeerd hebt begrepen. Dat met een lager bod een eerder gesloten overeenkomst vervalt is pertinent onjuist. Als jij gelijk zou hebben, zou je onder iedere koopovereenkomst uit kunnen komen door even een lager bod te doen.

Het is heel simpel: als er een overeenkomst is van 2000 euro, vervalt die overeenkomst NIET door een lager bod van 1000 euro te doen: de eerste overeenkomst van 2000 euro blijft gewoon in stand.

Logisch toch?

Het is jammer dat de link niet meer werkt; de jongeman hoefde de auto niet leveren voor 1ste bod.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laten we de casus die niet terug te luisteren is dan even loslaten, maar het gewoon in zijn algemeenheid bespreken.

Snap je wat ik schrijf (want je legde de overeenkomstige post van Alfatrion eerst verkeerd uit)? En ben je het eens met wat ik schrijf?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
02 sep 2022 14:24
jonis schreef:
01 sep 2022 11:38
Grapjas......
Het is de autohandelaar die dat doet.....en nee, met nieuw lager bod ga ik niet akkoord. Dan bekijkt hij het zich maar.....
Dat begrijp ik best. Maar de ene doet een aanbod, de ander aanvaard, en daarmee komt een overeenkomst tot stand. Jij stelt dat de eerste de overeenkomst kan vernietigen/ontbinden door een ander aanbod te doen. Zo werkt het natuurlijk niet.
Dan zou iemand natuurlijk ook niet akkoord mogen gaan met een lager bod. Aangezien er al een deal ligt. Op het moment dat de kopende partij ineens het bod gaat verlagen, dan is de onderhandelingsfase blijkbaar nog niet voorbij en kan ook de verkoper opnieuw gaan onderhandelen.

Edit: misschien even verduidelijken hoe ik dat bedoel. Er ligt een deal, koper gaat ineens weer onderhandelen. Verkoper kan wijzen op de deal, maar ook mee gaan onderhandelen. Dan lijkt het me duidelijk genoeg dat de deal alsnog van tafel is. Andersom werkt dat ook. Als de verkoper opnieuw begint te onderhandelen, dan kan koper ook op de afspraak wijzen. Maar zodra koper dan begint te onderhandelen, dan is de deal van tafel in mijn ogen. En ik denk dat dat heel goed hard te maken is in de rechtbank.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verkoopprijs word berekend op basis van de gegevens die ten aanzien van het voertuig zijn verstrekt. Wij garanderen dat de verkoopprijs in stand blijft als onze experts tijdens de fysieke keuring vaststellen dat de staat van het voertuig overeenkomt met de gegevens die aan ons zijn verstrekt.
Bron: https://www.wijkopenautos.nl/

Oftewel, jij vult naar eer en geweten alles in en de opkoper komt en vind de voorbumper iets anders van kleur, dus een niet gemelde schade. Er is een tik te horen die er niet is of het genoemde krasje aan de zijkant blijkt veel erger te zijn dan gedacht is. Op dat moment komt een tegenbod wat alle eerdere afspraken te niet doet.
Dat is overigens tactiek. Hoog bieden om de deal gegund te krijgen en daarna proberen de auto goedkoper te krijgen. Sommige trappen er in, winst voor de opkoper. Sommige trappen er niet in, maar dat is ingecalculeerd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wijkopenautos.nl koop ontbinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Casus met Wijkopenautos.nl in de hoofdrol tegenover een particuliere verkoper. Een particuliere verkoper heeft een mededelingsplicht, die niet verder gaat dan vertellen wat hij weet. Terwijl de onderzoeksplicht van een professionele koper juist wordt verzwaard. Het lijkt erop dat wanneer Wijkopenauto's.nl een aanbod doet om een auto te kopen, zonder deze gezien te hebben, ze vervolgens zich er niet zo makkelijk op kan beroepen dat de auto niet beantwoord aan de overeenkomst. In de Wijkopenautos.nl topics kan dus met recht geantwoord worden dat de koper een onderzoekplicht heeft en aan een tweedehandse auto van alles stuk mag zijn. Zelfs als de kilometerstand niet klopt met wat de particuliere verkoper heeft opgegeven, dan volgt daaruit niet direct dat Wijkopenautos.nl onder de koop uit kan.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2020:7379

Plaats reactie