LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Andere onderwerpen over dieren
Zyan
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2018 11:11

Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Zyan »

Geacht forum,

Hierbij een vraag. Onze pup, inmiddels 11 maanden, heeft cryptorchidie.
De fokker is vanaf het begin op de hoogte gesteld .
De fokker heeft ons gemaild dat bij onderzoek beide teelballen bij de reuen uit dit nest waren ingedaald.
Kennelijk is die informatie niet juist geweest. Uiteraard zijn we hiervoor bij onze dierenarts geweest.

Wij hebben ditmaal een hond gekocht bij een geregistreerde fokker, aangezien we graag een gezonde hond wilden aanschaffen.
Voorheen hebben we altijd honden (en katten) uit asiels gehaald en de meesten hadden vaak ziektes of onverwachte gebreken.

Wel, nu blijkt dat deze hond cryptorchidie (1 teelbal niet ingedaald) heeft. Bijzonder vervelend omdat dit de kans op tumoren vergroot.
We vinden dit zorgelijk en willen hem daarom laten castreren om het risico op tumoren te verlagen, voor zover mogelijk.

Nu is mijn vraag: in hoeverre kunnen wij aanspraak maken op een schadevergoeding ? We kunnen met deze hond niet meer fokken en de castratie is aanmerkelijk duurder dan "normaal". Heel graag uw reactie, waarvoor bij voorbaat dank !

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Het is bekend dat cryptorchisme bij sommige rassen duidelijk vaker voorkomt in vergelijking met andere rassen. Als rassen met een hoge graad van voorkomen worden genoemd: de dwergrassen, de kortsnuitige rassen (waartoe o.a. de Boxer en de Engelse Bulldog behoren), de Siberische Husky, de Poedel en de Old Shetland Sheepdog. Zonder twijfel kan gesteld worden dat de kans dat cryptorchisme erfelijk is erg groot is.

Als uw hond een exemplaar is van bovengenoemde rassen zou ik de fokker melden wat er aan de hand is en vragen om financiële hulp bij de castratie.
Is het niet een van bovengenoemde rassen is, zou het gewoon botte pech zijn.
Meestal zijn deze reuen steriel of minder vruchtbaar. Fokken is uit den boze.
Sowieso is het fokken van (ras)honden een heikel onderwerp.

Zyan
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2018 11:11

Re: Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Zyan »

Dank voor uw reactie.
Onze hond is een Golden Retriever en hij is vermoedelijk de enige uit dit nest met deze erfelijke aandoening. Botte pech dus.....?
Wij gaan niet fokken met deze hond.
Wel hadden we graag geweten dat dit euvel gaande was. We kregen het bericht dat bij alle reuen de teelballen ingedaald waren. Bijzonder jammer dat dit niet eerlijk gemeld werd. Integendeel zelfs.......

sven.hoeree
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2020 14:19

Re: Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Ongelezen bericht door sven.hoeree »

Voor een fokker is het onmogelijk om te weten bij een eerste combinatie of de hond erfelijk belast is met cryptorchidie. (er bestaat hier geen test voor)
Ook kan deze erfelijke aandoening geen reden zijn tot castratie. Omdat het wetenschappelijk bewezen is dat de risico's dat er iets fout gaat bij de operatie hoger zijn dan dat er een verhoogde kans is op kankervorming op latere leeftijd. Ook is er geen enkel verband met de levensverwachting.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt en dan heb je twee honden met perfecte resultaten HD ED SD MDR1 DM en dan blijken de pups Cryptorchidie te hebben. Ook heb ik eens een hond gehad met Cryptorchidie en die is ouder geworden dat al mijn andere honden.
Zeker als maar 1 pup in het nest dit heeft dan is dit gewoon brute pech.
Het blijven levende dieren. Iedereen wil de perfect gezonde hond maar dit is gewoon onmogelijk. Perfectie bestaat niet.
Mochten we alle mensen die kinderen willen eerst testen op alle mogelijke genetische ziekten, er zouden er maar weinig nog aan kinderen beginnen.
Natuurlijk moet de fokker hier eerlijk over zijn. Maar meestal zijn de pups al lang naar het nieuwe baasje voor Cryptorchidie kan worden vastgesteld. (Dit kan pas op de leeftijd van 6 maanden).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cryptorchidie: fokker aansprakelijk voor schadevergoeding?

Ongelezen bericht door berndv »

sven.hoeree schreef:
22 okt 2020 14:37
Maar meestal zijn de pups al lang naar het nieuwe baasje voor Cryptorchidie kan worden vastgesteld. (Dit kan pas op de leeftijd van 6 maanden).
Ik denk dat deze hond inmiddels al lang een "hetje" is, aangezien we inmiddels bijna 3 jaar verder zijn.

Gesloten