LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat is het eigenlijk voor dwaasheid dat een kapper of een fietsenmaker onder het lage btw tarief vallen?

Moet je naar een pedicure, en niet om je teennagels te laten lakken, dan betaal je 21% btw.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

maandag2019 schreef:Vrijwel alle Nederlanders worden volgend jaar in hun portemonnee getroffen door de geplande btw-verhoging van 6% naar 9%. Niet alleen voor boodschappen, kraanwater en medicijnen moet straks meer worden betaald. Ook onder meer de schoenmaker, kapper en fietsenmaker worden duurder.
Precies, zo is het. Niet leuk dus. Wie per maand 500 euro uitgeeft aan boodschappen en GWL is dan ongeveer 14 euro meer kwijt. Wie geen cent meer overhoudt aan het eind van de maand, zal dus ergens op moeten bezuinigen. Hoe, dat moet iedereen zelf bepalen, afhankelijk van de eigen situatie.
Overigens is het ook goed mogelijk dat er nog enige compensatie plaatsvindt door anpassingen in heffingen of toeslagen, of in de cao's. Iedereen kan politieke partijen benaderen of lid worden van een vakbond (zeer aan te bevelen) of een belangenbehartiger (bv de bijstandsbond)
maandag2019 schreef: Wat kunt u doen om de pijn in de beurs te verzachten?
Vraagt u dat aan mij persoonlijk, of meer in het algemeen? Zelf steun ik structureel diverse lokale organisaties en initiatieven. Incidenteel, als het op mijn weg komt, sta ik ook wel mensen persoonlijk bij met raad en daad.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:En wat is het eigenlijk voor dwaasheid dat een kapper of een fietsenmaker onder het lage btw tarief vallen?

Moet je naar een pedicure, en niet om je teennagels te laten lakken, dan betaal je 21% btw.
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van een derde btw-tarief van nul procent. De indeling van wat in welk tarief moet vallen wordt alleen maar ingewikkelder.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

fonsflons schreef:Om te beginnen richting Maandag2019 : wat een vervelende manier om te communiceren: een topic openen met de vraag 'wat vind u daarvan' en daarna iedereen met een andere mening dan die van jou de grond in boren en belachelijk maken.

Als je echt op de centen moet letten ga je niet naar de kapper, maar laat je je knippen door een bekende (moeders zijn daar erg goed in), dan drink je water uit de kraan (paar euro per jaar) en plak je zelf je band ipv de fietsmaker en koop je nieuwe schoenen voor 5 euro ipv te laten repareren.

Ik vermoed dat bijna niemand er last van heeft, of echt pijn van zal lijden.
Wil je echt voor mensen bepalen, welke dingen ze niet moeten laten doen.

Jou aangehaalde adviezen slaan gewoon de plank mis, want er zijn mensen, die niet deze bekendenden hebben, om gratis deze diensten te laten doen.

Mensen die deze bekenden hebben, maken nu al gebruik van.

Wat je vermoed is dan verkeerd, maar dat lees je dan wel, als de wet volgend jaar in werking treed.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:
Lady1234 schreef:En wat is het eigenlijk voor dwaasheid dat een kapper of een fietsenmaker onder het lage btw tarief vallen?

Moet je naar een pedicure, en niet om je teennagels te laten lakken, dan betaal je 21% btw.
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van een derde btw-tarief van nul procent. De indeling van wat in welk tarief moet vallen wordt alleen maar ingewikkelder.
Vele mensen zouden wel blij zijn met een nul procent tarief op groenten en fruit.

Indeling is toch makkelijk AGF! :!:

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och, er wordt nog heel wat zwart geknipt. En de schoenmaker is er voor iedereen. Vrouwen kunnen ook nog simpel hun haar laten groeien. Niets mis mee.

Als mannen dat willen, dan mag dat van mij natuurlijk ook.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

maandag2019 schreef:
Erthanax schreef:
Lady1234 schreef:En wat is het eigenlijk voor dwaasheid dat een kapper of een fietsenmaker onder het lage btw tarief vallen?

Moet je naar een pedicure, en niet om je teennagels te laten lakken, dan betaal je 21% btw.
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van een derde btw-tarief van nul procent. De indeling van wat in welk tarief moet vallen wordt alleen maar ingewikkelder.
Vele mensen zouden wel blij zijn met een nul procent tarief op groenten en fruit.

Indeling is toch makkelijk AGF! :!:
Makkelijk? En als je een portie bami haalt bij de Chinees? Ook 0 procent. Of een groenteburger, ook 0 procent? Of een fruitsmootie, ook 0 procent?

Een kilo aardappelen bij de super 0 procent. En een zak frites bij de kraam, ook 0 procent?

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Lady1234 schreef:
maandag2019 schreef:
Erthanax schreef:
Moet je naar een pedicure, en niet om je teennagels te laten lakken, dan betaal je 21% btw.
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van een derde btw-tarief van nul procent. De indeling van wat in welk tarief moet vallen wordt alleen maar ingewikkelder.
Vele mensen zouden wel blij zijn met een nul procent tarief op groenten en fruit.

Indeling is toch makkelijk AGF! :!:
Makkelijk? En als je een portie bami haalt bij de Chinees? Ook 0 procent. Of een groenteburger, ook 0 procent? Of een fruitsmootie, ook 0 procent?

Een kilo aardappelen bij de super 0 procent. En een zak frites bij de kraam, ook 0 procent?[/quote]

Je belachelijke commentaar kan je achterwege laten!
En weet je nu, welke artikelen onder de BTW vallen! :wink:
Laatst gewijzigd door maandag2019 op 17 jul 2018 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Belachelijk commentaar? Waar hebt u het over? Wat dacht u van het doen van de aangifte omzetbelasting voor die bedrijven! Het is nu al gecompliceerd genoeg met 6 en 21 procent. En gecombineerde tarieven, als eten meegenomen wordt, of ter plekke genuttigd.

Em wat valt er meer te zeggen over kraanwater? In de meeste gezinnen wordt er circa 120 kuub per jaar gebruik, dan is een verhoging van 6 naar negen procent peanuts.

Iedereen wil grasg alles gratis, maar zo werkt het niet.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Lady1234 schreef:Belachelijk commentaar? Waar hebt u het over? Wat dacht u van het doen van de aangifte omzetbelasting voor die bedrijven! Het is nu al gecompliceerd genoeg met 6 en 21 procent. En gecombineerde tarieven, als eten meegenomen wordt, of ter plekke genuttigd.

Em wat valt er meer te zeggen over kraanwater? In de meeste gezinnen wordt er circa 120 kuub per jaar gebruik, dan is een verhoging van 6 naar negen procent peanuts.

Iedereen wil grasg alles gratis, maar zo werkt het niet.
Niemand beweerd om iets gratis te krijgen.

Het afschaffen van de BTW van groenten en fruit betekend toch niet, dat het gratis is! :shock:

Ook jij kan niet bepalen hoeveel drinkwater mensen kunnen/mogen gebruiken.
Of het voor mensen peanuts is, kan je toch niet bepalen, want er zijn nog mensen in Nederland, die niet zoveel te besteden hebben, maar daar ga je gewoon langs.
Je had het toch over, dat het kraanwater niet in de verhoging valt, aar daar hoor ik dan niets meer over.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is al weer elf uur geweest, de tijd gaat snel.

Beste maandag2019, op vrijwel elke reactie reageert u zeer kritisch of afwijzend. Dat mag, men hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Maar wat wilt u dan concreet doen aan die voorgenomen verhoging? Wat ik doe om zwakkeren in de samenleving te ondersteunen heb ik, op uw verzoek, in een eerdere reactie al aangegeven.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had het er helemaal niet over dat het kraanwater niet onder een hoger tarief gaat vallen. Is toch helemaal niet belangrijk dat het kraanwater dan ook onder een hoger tarief gaat vallen? Ik schreef dat het peanuts zijn.

En als ik op tv dan wel eens een stukje zie van bijvoorbeeld Geen cent te makken of de deurwaarder, zitten ze allemaal te roken, hebben grote honden, of uitgebreide tatoeëringen. Kost allemaal niets. .

seleesha
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2018 08:51

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door seleesha »

Ik kan je vertellen dat het weldegelijkverschil maakt. Ik heb in mijn werk te maken met mensen waarvan de meerderheid zeer weinig te besteden hebben. En soms uit armoe pannekoeken eten omdat dit goedkoop is. Ze willen wel groente maar dit is vaak niet te betalen. Daardoor kiezen zij vaak voor het ongezonde eten.

Ik denk dan ook dar het wel degelijk bij sommige mensen zal uit maken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

seleesha schreef:Ik kan je vertellen dat het weldegelijkverschil maakt. Ik heb in mijn werk te maken met mensen waarvan de meerderheid zeer weinig te besteden hebben. En soms uit armoe pannekoeken eten omdat dit goedkoop is. Ze willen wel groente maar dit is vaak niet te betalen. Daardoor kiezen zij vaak voor het ongezonde eten.

Ik denk dan ook dar het wel degelijk bij sommige mensen zal uit maken.
Ongezond eten is duurder dan gezond eten, of je moet onder de beslagvrije voet moeten leven.
Als men de juiste prioriteiten stelt bij de uitgaven is het gewoon te betalen, ook met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering.

Gesloten