LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Silex
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2011 17:25

Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Silex »

http://www.skipr.nl/actueel/id12989-nvz ... m-wnt.html
Van de bloedbank heb ik pas een uitnodiging gekregen om een zakje bloed te komen doneren.
Ik begin nu toch wel te twijfelen. Ben ik een Gekke Henkie?

Als die meneer Buunen nog altijd zo'n kwart miljoen (263.000) blijft verdienen.
http://www.sanquin.nl/repository/docume ... g_2011.pdf

En die zakjes worden verkocht voor 210 euri (twee keer zo duur als in Duitsland en Belgie).
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2107 ... uur__.html

Dan moeten er toch zeker nog altijd 1250 zakjes bloed voor onze zielige medemens Buunen gedoneerd worden... Een heel dorp moet naar de bloedbank om het salaris van meneer Buunen te kunnen betalen.

Tja, volgens NVZD is het een principezaak.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb inderdaad het inkomen van de heer Buunen gelezen en ook het verschil van prijzen in de ons omringende landen: blijft er toch een menselijke vraag mijnerzijds: aan het inkomen van "de baas" kunt U niets veranderen, echter, U helpt wel anderen ermee. Of u "gekke Henkie" bent kan ik niet beoordelen, wel dat ik U, met vele andere bloeddonoren, fantastisch vindt. De vraag is dus: wilt U alleen daarom stoppen?

Silex
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2011 17:25

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Silex »

Beste tenormin,
Het salaris van de baas is wel degelijk te veranderen, namelijk door gezamenlijke druk van alle donoren.

De politiek doet ook haar best met die nieuwe regeling, maar kan blijkbaar niet alles bewerkstelligen.
De redenering is nu namelijk dat dit salaris van de baas niet in de wettelijke regeling valt, omdat de werkovereenkomst eerder dan de ingang van de wet is afgesloten.
Op zich kan ik me daar iets bij voorstellen, als je een salaris verdient, waarmee je net kunt eten en je huisje kunt betalen, dan vind ik het goed dat je beschermd wordt.
Maar een kwart miljoen? Daar mag voor mij best wat vanaf, omdat dit geld verdiend wordt doordat er zoveel mensen belangeloos en gratis hun bloed komen brengen. Ik voel me echt wel gekke Henkie, als ik dit volgende week weer ga doen.

Er zijn al heel veel mensen die niet meer doneren. Ik hoorde ook pas van mijn broer, dat hij juist hierom gestopt was.
Maar kijk eens naar de reacties op dit artikel, en dat zijn niet de enigen.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _duur.html

Ikzelf zou dan pleiten voor: weg met Buunen, en laat een nieuwe baas komen, die dan aan de nieuwe regeling moet voldoen.
Een tijdje geen bloed meer geven als actie, dat zou ik best wel willen doen.
Dat is namelijk op de lange termijn ook goed voor de ziekenhuizen en patienten, die zich blauw betalen aan dit gratis geleverde bloed.
Maar, tenormin, ik zou daarna weer gewoon bloed gaan geven. Omdat ik bloedgroep 0-negatief heb, dat door iedereen gebruikt kan worden (ook dus in noodsituatie), voel ik me wel meer verplicht tot mijn medemens om mijn bloed te blijven geven.

A.M.A.
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jul 2012 09:07

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door A.M.A. »

Ik wilde ook graag bloed geven. Bij de aanmelding heb ik verteld dat ik ijzerstapelingsziekte heb. Geen ernstige ziekte trouwens, mijn lichaam haalt teveel ijzer uit voedsel. Op zich zou de bloedbank blij met mij moeten zijn, ik kan namelijk vaker (ijzerrijk) bloed geven als een ander.
Aderlaten / bloedgeven is een must voor mij. Het ijzer stapelt zich namelijk op in mijn organen en weefsel. Op latere leeftijd kan ik hier last van krijgen.

De bloedbank accepteert alleen donoren die geen belang hebben bij het bloedgeven, dit houdt in dat ik geen bloed mag geven omdat het niet geheel belangeloos is. Dus moet ik aderlaten, dit wordt betaald door mijn zorgverzekeraar, en mijn bloed wordt weggegooid.

Ik begrijp de wereld soms niet meer als ik deze riante salarissen zie. kennelijk werkt deze meneer ook niet geheel belangeloos.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik ben zelf ook jarenlang bloeddonor, en daarna plasmadonor geweest. ik ben gestopt op het moment dat bekend werd dat de toenmalige baas van de bloedbank zo'n 600.000 per jaar verdiende.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik geef ook geen bloed vanwege het salaris van de directie.

Het is gewoon onvoorstelbaar ziek van de directie en de toezichthouders dat dit kan. Dit zou bekender moeten zijn want alleen zo kun je bewerkstelligen dat de directie inleverd. Geen bloed meer geven dus.

De bloedbank werkt hetzelfde als de goede doelen industrie. Inspelen op het gemoed en medelijden van mensen. Ondertussen wordt je recht in je gezicht uitgelachen met een figuurlijke middelvinger als toegift door de directie door hun belachelijke salaris.

Weet je hoeveel collectanten langs de deuren moeten voor het KWF kankerfonds als je weet dat directeur bijna 2 ton verdiend en de gemiddelde opbrengst per collectebus 70 euro is ?

2857 collectanten lopen door regel en wind te collecteren voor het salaris van de directeur van het KWF.

Ziekmakend !

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

hoewel ik snap waar het schoentje drukt wil ik toch iedereen hier vragen niet te stoppen met bloed doneren. Er zijn mensen die nu dood of ernstig gehandicapt zouden zijn als zij geen donor bloed gekregen hadden.

isabel

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja hoor, gewoon bloed blijven geven .... zo houd je deze ziekmakende situatie in stand. wanneer niemand meer bloed geeft is de situatie in 1 dag veranderd met betrekking tot het belachelijke salaris.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@sjoegel, ik snap het wel hoor, ben ook niet blij met het salaris wat die man verdient. Maar ik wil toch echt niet in een situatie komen dat ik een patient dood moet laten bloeden omdat iemand te veel geld verdient. Ik wil ook echt niet aan ouders moeten uitleggen dat hun kind maar moet sterven omdat de samenleving vindt dat de directeur te veel geld verdient.

natuurlijk, niet meer doneren betekent dat er druk komt te staan, maar kan ook heel ernstige gevolgen hebben. 1 week geen donateurs meer is al een probleem, dan zijn er al tekorten voor bepaalde bloedgroepen, zeker in de winter.

Isabel

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door grun »

Isabel1 schreef:Er zijn mensen die nu dood of ernstig gehandicapt zouden zijn als zij geen donor bloed gekregen hadden.
Donorbloed hoeft toch niet per se van Sanquin afkomstig te zijn? Er is bloed zat en niemand hoeft dus dood te gaan door het gebrek eraan. Desnoods importeer je het uit het buitenland. Bovendien is dat nog veel goedkoper ook: een zak bloed van Sanquin kost het ziekenhuis 210 euro, dezelfde zak kost in Belgie maar 110 en in Duitsland 105 euro.
http://financieel.infonu.nl/diversen/93 ... bloed.html

Zelf ben ik ook gestopt met geven, niet alleen vanwege de buitensporige salarissen, maar vooral ook vanwege de kwalijke rol die de Bloedbank speelde bij de dood van Wieger Koop.
http://www.aidsmemorial.nl/page=site.he ... cle_id=433
Laatst gewijzigd door grun op 03 dec 2012 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Donorbloed hoeft toch niet per se van Sanquin afkomstig te zijn? Er is bloed zat en niemand hoeft dus dood te gaan door het gebrek eraan. Desnoods importeer je het uit het buitenland.
Ik neem aan dat het inderdaan niet van sanquin afkomstig hoeft te zijn, maar dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het aan strenge eisen moet voldoen en op heel veel dingen getest moet worden (dus niet gewoon een hiv en hepatitis testje)
Dat is het punt dus, er is niet bloed zat, wij krijgen vaak genoeg te horen dat er tekorten zijn. Er wordt wel veel bloed gegeven maar dat bloed is niet voor alles bruikbaar, het gaat niet alleen om de bloedgroep maar om veel meer dingen. Het idee dat er zat bloed is is dus niet correct. Mensen denken vaak dat bloedtransfusies gegeven worden alleen als iemand te weinig bloed heeft (ongeluk, open wond, operatie) maar in praktijk komt het voor een heel groot aantal aandoeningen voor waarbij je simpelweg niet al het bloed kunt gebruiken. (kalium arm bloed is bijvoorbeeld enorm moeilijk te krijgen, maar heel belangrijk voor nierpatienten)

Ik neem aan dat het vast mogelijk is het uit het buitenland te importeren (mits de kwaliteits eisen hetzelfde zijn) maar de vraag is hoelang dat duurt, of verzekeringen dat gaan betalen maar ook of dat buitenland dat bloed wel wil exporteren. Wij hebben hier al vaak tekorten, dus ik kan me voorstellen dat dat in andere landen ook zo is.

Ik wil niet zeggen dat alle mogelijkheden die je oppert niet bestaan, misschien kan het wel. Maar dan nog voorzie ik problemen, het gaat volgens mij gewoon niet zo makkelijk als je voorstelt.

Isabel

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Isabel, wanneer je een arts bent wordt er mogelijk geluisterd wanneer je aangeeft dat de bloedaanvoer stagneert door het salaris van de directie. Wij als patiënten worden maar lastig gevonden en staan in de weg van het graaien uit de pot.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

sjoegel: ik ben verpleegkundige: niemand luistert naar mij!

misschien zijn er artsen die dit op zouden nemen maar ik betwijfel het, artsen zijn daar toch minder mee bezig, (zowel met dat salaris als met het bloed probleem). Ik denk dat die pas in opstand komen op het moment dat er feitelijk doden vallen. Het ziekenhuis bestuur zou er misschien iets mee kunnen maar nou heb ik niet echt het gevoel dat zij top salarissen ter discussie willen stellen.

Isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door tenormin »

Dit onderwerp gaat nu over bloed doneren en de schandelijke verdiensten van de "hoge heren". Ik begrijp heel best dat donoren overwegen om stoppen om bloed te geven (of al zijn gestopt). Maar, sec bekeken, het gebeurt overal: we blijven rijden (kassa belasting en o.a. Shell); we moeten wonen, topinkomens Woningbouwverenigingen; we moeten minimaal een basisverzekering hebben voor de gezondheid: topinkomens ook daar...en zo kan ik nog een A-4'tje doorgaan. Mijn allereerste reactie was dat ik, ondanks deze salarissen, U die wel bloed geeft, bewonder omdat U aan de medemens denkt en daadwerkelijk helpt. Natuurlijk bent u boos dat er zo met geld gestrooid word als pepernoten, maar heroverweeg toch uw beslissing om niet meer te doneren. Ik zou het zo weer doen (ondanks alles) maar zelf mag ik niet meer (heel jammer). Dus silex, heroverweeg uw beslissing, please.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Hou toch op ternomin ! Zonder actie geen reactie. Ik kan hier echt heel kwaad over worden. Waar ligt de grens ?
Ze verkopen mijn bloed voor veel hogere prijzen dan in bijvoorbeeld Belgie. Toevallig liggen de directie salarissen daar ook een stuk lager. Ik weiger als een bloedtap te fungeren waar de directie haar zakken mee kan vullen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjoegel, okay, ik zal er over ophouden als je je er zo druk over maakt. Wil geen hartinfarct op mijn geweten hebben. Maar het is wel zo dat ik mijn eigen mening mag hebben, toch?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Tuurlijk mag je je eigen mening hebben. Ik heb die ook. Maar met dit soort opmerkingen haal je het bloed onder mijn nagels vandaan. :evil:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik weiger als een bloedtap te fungeren waar de directie haar zakken mee kan vullen.
Ik snap je woede wel, ik vind het ook schandalig (ik wist trouwens niet eens dat die man zo'n enorm salaris verdiende)
Realiseer je wel: je bent niet alleen een bloedtap voor de directie maar ook voor gewone mensen die zonder bloeddonaties niet kunnen leven.

isabel

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Sorry voor de beeldvorming, maar ik kan die directeur niet anders zien dan als een volgezogen teek aan mijn been.

Excuses aan alle bloedbehoeftigen maar ik geef geen bloed zoalang iemand wil dat ik kosteloos mijn bloed afsta en wanneer hij er dan zo hard op binnenloopt.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

maar ik kan die directeur niet anders zien dan als een volgezogen teek aan mijn been
het is een serieus onderwerp natuurlijk, maar ik vind deze wel echt heel grappig.

isabel

Gesloten