LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
NHW
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2017 22:02

Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door NHW »

Na het eten van ijs waar sesamzaad in zat heb ik een Anafylactische reactie gekregen.
Maar ben zeer teleurgesteld over de afhandeling van dit voorval. Geen excuses of tegemoetkoming. Sta ik in mijn recht om wat te eisen?

Het ging om een prijsvraag, de smaak raden van het ijs. We hebben het er met de serveerster over gehad, er was maar een persoon die de smaak wist, dus al had ik gevraagd of er sesam in zat hadden ze het niet geweten.
En dit was puur sesamzaadijs! Had nog nooit zo'n dosering sesam binnen gehad, dus ook niet zo'n heftige reactie. Wel eerder na 1 sesamzaadje prikkende slijmvliezen, dus allergie was me bekend.
Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken! Het was een hele nare ervaring voor mij en 3 kids. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bij voorbaat dank! Het gaat me niet eens zo zeer om de vergoeding, maar wel de manier waarop dit wordt weggezet alsof het niks is, de omgekeerde wereld naar mijn idee.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Lowieze »

U gaat iets eten waarvan u geen idee hebt wat er in zit, terwijl u weet dat u van in elk geval één product een allergische reactie kunt verwachten en dan wilt u excuses van degene die dat product voor u op tafel zet? Bijzonder!
U vindt uzelf daar niet verantwoordelijk voor?

Moiseule58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

NHW schreef:Na het eten van ijs waar sesamzaad in zat heb ik een Anafylactische reactie gekregen.
Maar ben zeer teleurgesteld over de afhandeling van dit voorval. Geen excuses of tegemoetkoming. Sta ik in mijn recht om wat te eisen?

Het ging om een prijsvraag, de smaak raden van het ijs. We hebben het er met de serveerster over gehad, er was maar een persoon die de smaak wist, dus al had ik gevraagd of er sesam in zat hadden ze het niet geweten.
En dit was puur sesamzaadijs! Had nog nooit zo'n dosering sesam binnen gehad, dus ook niet zo'n heftige reactie. Wel eerder na 1 sesamzaadje prikkende slijmvliezen, dus allergie was me bekend.
Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken! Het was een hele nare ervaring voor mij en 3 kids. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bij voorbaat dank! Het gaat me niet eens zo zeer om de vergoeding, maar wel de manier waarop dit wordt weggezet alsof het niks is, de omgekeerde wereld naar mijn idee.
Met alle respect: hoe kunt u iets eten waarvan u de ingrediënten niet kent, als u een voedselallergie heeft? Voedselallergieën hebben betekent dat u overal waar u iets eet moet melden dat u een allergie heeft. Als u dit van tevoren had gemeld aan de verantwoordelijke persoon, zou men u afgeraden hebben om mee te doen met de prijsvraag. Een voedselallergie die vandaag klein is kan ernstig worden als men weer blootgesteld wordt aan de allergenen. En in uw geval een grote dosis sesamzaad! Nogmaals met alle respect, dit is uw verantwoordelijkheid. De meeste serveersters en obers weten niet hoe gevaarlijk een voedselallergie kan zijn, daarom moet u ten alle tijde doorvragen. Heel lastig, maar het is niet anders.

Aangezien u een kruisallergie kunt hebben, hieronder een link met meer informatie:

https://www.voedselallergie.nl/allergenen/sesam.html
Laatst gewijzigd door Moiseule58 op 10 dec 2017 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NHW schreef: Het ging om een prijsvraag, de smaak raden van het ijs. We hebben het er met de serveerster over gehad, er was maar een persoon die de smaak wist, dus al had ik gevraagd of er sesam in zat hadden ze het niet geweten.
Dit is een aanname die u doet, los dat de serveerster u dan had kunnen aanraden het risico niet te nemen.
NHW schreef: De omgekeerde wereld naar mijn idee.
U krijgt een product vanuit een test waarvan de samenstelling bij u (en volgens u de serveerster) niet bekend is. U weet dat u een allergie heeft en de serveerster heeft geen idee. En u wenst een excuses of vergoeding? Lijkt mij meer dat u de serveerster een excuus moet maken voor uw uiterst domme en onverantwoordelijk actie!

mh73

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb nog nooit van een allergie voor sesamzaad gehoord. Ik kan me zo voorstellen de ijsmaker ook niet. En als de serveerster vanwege de wedstrijd niet wist wat er in het ijs zat, had TS het risico gewoon niet moeten nemen. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Jesa H »

NHW schreef:Na het eten van ijs waar sesamzaad in zat heb ik een Anafylactische reactie gekregen.
Maar ben zeer teleurgesteld over de afhandeling van dit voorval. Geen excuses of tegemoetkoming. Sta ik in mijn recht om wat te eisen?
Hebben ze je gedwongen dit te eten of beweerd dat er absoluut geen sesamzaad in zat? Zo niet is het je eigen verantwoordelijkheid geweest.
NHW schreef:Het ging om een prijsvraag, de smaak raden van het ijs. We hebben het er met de serveerster over gehad, er was maar een persoon die de smaak wist, dus al had ik gevraagd of er sesam in zat hadden ze het niet geweten.
Je hebt dus niet eens gevraagd of het er in zit? Hoe is het dan de schuld van een ander? Als jij niks zegt en niks vraagt, kunnen zij toch niet ruiken dat jij allergisch bent voor 1 specifiek soort voedsel?
NHW schreef:En dit was puur sesamzaadijs!
Dus als jij had gezegd dat je allergisch was voor sesamzaad en of dat in het ijs zat hadden ze je afgeraden mee te doen met deze competitie, toch?
NHW schreef:Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken!
Huh? Dus ze wisten wel van jouw allergie?
NHW schreef:Het was een hele nare ervaring voor mij en 3 kids. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bij voorbaat dank! Het gaat me niet eens zo zeer om de vergoeding, maar wel de manier waarop dit wordt weggezet alsof het niks is, de omgekeerde wereld naar mijn idee.
Ik denk dat jij vooral zelf veel voorzichtiger moet zijn en als je ergens anders eet duidelijk voor alles moet controleren of er niet iets in zit wat je niet mag hebben.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Als u tegen een boom aan rijd stelt u de gemeente ook aansprakelijk omdat deze bij het planten van die boom had kunnen vermoeden dat u 25 jaar later telefonerend en niet oplettend daar zou rijden?

U geeft zelf aan op de hoogte te zijn van uw allergie, eet iets onbekend en krijgt een allergische reactie, en vind dat de ijsmaker een vergoeding moet geven omdat er in het ijs iets zat waarvoor u allergisch was. U vind dus dat andere verantwoordelijk zijn voor het rekening houden met uw allergie?
Probeer het eens in Amerika. Ik vind het behoorlijk genant dat iemand uberhaupt zo kortzichting kan denken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door moederslink »

NHW schreef:Na het eten van ijs waar sesamzaad in zat heb ik een Anafylactische reactie gekregen.
Maar ben zeer teleurgesteld over de afhandeling van dit voorval. Geen excuses of tegemoetkoming. Sta ik in mijn recht om wat te eisen ?
Nee , dat denk ik niet.
Hoewel : sesam is familie van de noten en een noten/ pinda allergie is best wel veel voorkomend!
Het was wellicht toch beter geweest als deze ijscoboer dit vermeld had.
Maar , bij welke allergie dan ook :arrow: nooit zomaar wat proeven of eten :idea:.
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 dec 2017 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door witte angora »

NHW schreef: Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken!
Sorry, ik heb ook nog nooit van een sesamzaadallergie gehoord. Dat het hun bekend is, is een aanname van jou.

Los daarvan: als bedrijven rekening moeten houden met alle mogelijke allergiën kwam er nergens nog iets op tafel. Als je ergens allergisch voor bent zul je daar zelf duidelijk over moeten zijn. En je zult zelf dingen in de gaten moeten houden.

Hoe doe je het met brood eigenlijk? In broodfabrieken wordt ook sesamzaad verwerkt, en aangezien je met één zaadje al een allergische reactie krijgt, lijkt me dat brood voor jou ook erg ongezond is.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Zoals gewoonlijk wordt hier weer eens blame the victim gespeeld, maar een prijsvraag van een ondernemer met allergenenvoedsel zal een overtreding van wetgeving omtrent allergenen zijn:

Verordening vanaf december 2014

Per 13 december 2014 moet een ondernemer over alle producten (voorverpakt en niet-voorverpakt) allergeneninformatie kunnen geven aan gasten, klanten of cliënten. Het gaat hierbij om allergenen zoals glutenbevattende granen (onder andere tarwe en rogge), ei, vis, pinda, noten, soja, melk en schaal - en weekdieren. In totaal gaat het om 14 voedingsallergenen. De NVWA handhaaft de uitvoering van de regelgeving in de praktijk. De NVWA gaat met steekproeven beoordelen of de allergenen informatie beschikbaar is en of er voldoende kennis is over allergenenbeheer. Een behaald certificaat NVWA e-learning toont aan dat een ondernemer of medewerker voldoende kennis heeft om zijn klanten of gasten informatie te kunnen geven.

Dus een prijsvraag in de zaak; " raad de smaak" met allergenenvoedsel is het domste wat iemand kan "verzinnen".
Want zo is natuurlijk ook niet iedereen is al op de hoogte van zijn eigen allergie en zul je als ondernemer toch alles er aan moeten doen om als iemand dat wel weet te voorkomen dat er ongelukken zouden plaatsvinden.
Dus een simpel telefoontje naar de NVWA is al voldoende om de ondernemer van zijn verantwoording naar klanten bewust te laten worden.

Vanuit mijn werk en verantwoording van informatie/verwerking mbt allergenen naar klanten toe; echt het domste wat ik dit jaar heb gehoord; een prijsvraag met allergenen in voedsel verwerkt; anno 2017 gewoon ontoelaatbaar.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nee, u staat niet in uw recht. Tenzij u uw verminderde ontoerekeningsvatbaarheid kunt aantonen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef: Het was wellicht toch beter geweest als deze ijscoboer dit vermeld had.
Maar ja, dan valt er niet veel meer te raden... :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
moederslink schreef: Het was wellicht toch beter geweest als deze ijscoboer dit vermeld had.
Maar ja, dan valt er niet veel meer te raden... :wink:
:wink: nee, maar dan had TS ( en anderen met een noten/ pinda-allergie) natuurlijk niet meegedaan.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
NHW schreef: Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken!
Sorry, ik heb ook nog nooit van een sesamzaadallergie gehoord. Dat het hun bekend is, is een aanname van jou.

Los daarvan: als bedrijven rekening moeten houden met alle mogelijke allergiën kwam er nergens nog iets op tafel. Als je ergens allergisch voor bent zul je daar zelf duidelijk over moeten zijn. En je zult zelf dingen in de gaten moeten houden.

Hoe doe je het met brood eigenlijk? In broodfabrieken wordt ook sesamzaad verwerkt, en aangezien je met één zaadje al een allergische reactie krijgt, lijkt me dat brood voor jou ook erg ongezond is.
Nog nooit van sesam allergie gehoord?
Allergenen in bakkerij: lupine, gluten, sesam, pinda's, noten en de rest van wat alles mogelijk is.....iemand met allergie koopt waarschijnlijk geen brood in de supermarkt als hij/zij van allergie op de hoogte is. Kleine bakker of speciaalzaak kan zo iemand beter bedienen en fouten nog beter voorkomen.

Daarbij is het de verantwoording van de ondernemer om gewoon op de hoogte te zijn van regelgeving, allergenen en voedselveiligheid.
Mensen die in dit geval blame the victim spelen weten, zoals doorgaans hier gebruikelijk is, niet beter.
TS vind ik naïef om om niet te vragen naar allergenen (met alle ijssmaakjes tegenwoordig) terwijl die op de hoogte is van zijn allergie maar de verantwoording van een ondernemer weegt toch echt wel veel zwaarder.
Ik belde/mailde vandaag nog naar de NVWA.....tenminste ligt eraan hoe lang het al geleden is.....hoe zwaar TS het op de maag ligt.
M.n. het ontbreken van excuses duidt m.i. op ontbreken van verantwoordelijkheid bij de ondernemer.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar iemand met een allergie voor iets eetbaars, moet natuurlijk al helemaal niet meedoen aan het raden van wat voor voedsel dan ook.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Lowieze »

jonis schreef:
witte angora schreef:
NHW schreef: Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken!
Sorry, ik heb ook nog nooit van een sesamzaadallergie gehoord. Dat het hun bekend is, is een aanname van jou.

Los daarvan: als bedrijven rekening moeten houden met alle mogelijke allergiën kwam er nergens nog iets op tafel. Als je ergens allergisch voor bent zul je daar zelf duidelijk over moeten zijn. En je zult zelf dingen in de gaten moeten houden.

Hoe doe je het met brood eigenlijk? In broodfabrieken wordt ook sesamzaad verwerkt, en aangezien je met één zaadje al een allergische reactie krijgt, lijkt me dat brood voor jou ook erg ongezond is.
Nog nooit van sesam allergie gehoord?
Allergenen in bakkerij: lupine, gluten, sesam, pinda's, noten en de rest van wat alles mogelijk is.....iemand met allergie koopt waarschijnlijk geen brood in de supermarkt als hij/zij van allergie op de hoogte is. Kleine bakker of speciaalzaak kan zo iemand beter bedienen en fouten nog beter voorkomen.

Daarbij is het de verantwoording van de ondernemer om gewoon op de hoogte te zijn van regelgeving, allergenen en voedselveiligheid.
Mensen die in dit geval blame the victim spelen weten, zoals doorgaans hier gebruikelijk is, niet beter.
TS vind ik naïef om om niet te vragen naar allergenen (met alle ijssmaakjes tegenwoordig) terwijl die op de hoogte is van zijn allergie maar de verantwoording van een ondernemer weegt toch echt wel veel zwaarder.
Ik belde/mailde vandaag nog naar de NVWA.....tenminste ligt eraan hoe lang het al geleden is.....hoe zwaar TS het op de maag ligt.
M.n. het ontbreken van excuses duidt m.i. op ontbreken van verantwoordelijkheid bij de ondernemer.
Wat een arrogantie om de mensen hier te beschuldigen van 'ze weten niet beter'.
Ik denk dat er juist heel veel mensen ervaring hebben met een allergie voor een bepaald product. En die mensen zullen allemaal zelf goed opletten wat ze in een restaurant gaan eten.
Als de klant in een restaurant niet vraagt wat voor producten in een gerecht zitten, zoals TO, dan is toch de eigenaar van het restaurant de schuldige in uw ogen?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door witte angora »

Het komt er dus op neer dat als je in een restaurant gaat eten, er op de kaart bij ieder gerecht vermeld moet worden welke allergenen er in zitten? Of is het in dat geval toch echt aan de klant om aan te geven wat hij wel of niet mag hebben?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:Maar iemand met een allergie voor iets eetbaars, moet natuurlijk al helemaal niet meedoen aan het raden van wat voor voedsel dan ook.
Het is de verantwoording van de ondernemer om dit soort dommigheid te voorkomen, zijn handelen getuigt van nalatigheid....voedselveiligheid staat ten alle tijden voorop, de veiligheid in deze was dat de klant geïnformeerd dient te worden volgens allergenenwetgeving:
Aansprakelijkheid wanneer de Allergeneninformatie GOED op orde is

'Als de ondernemer zijn allergenenbeleid goed op orde heeft en de nodige maatregelen heeft getroffen, zou deze in principe niets te vrezen hebben. Mocht desondanks een allergische reactie optreden bij een van de gasten, dan zou dit op grond van de Verordening in beginsel niet eerder tot aansprakelijkheid van de ondernemer mogen leiden


Aansprakelijkheid wanneer de Allergeneninformatie NIET op orde is

Hij vervolgt: 'Mocht het allergenenbeleid echter niet op orde zijn en/of niet de nodige maatregelen zijn getroffen, dan kan dit een aantal consequenties hebben:
- Ten eerste kan de NVWA boetes opleggen (tot €1.050,-).
- Daarnaast kan dit tot gevolg hebben dat de (horeca-)ondernemer niet meer verzekerd is bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling. Daarbij valt het niet uit te sluiten dat bij het niet naleven van de Verordening ook eerder letselschadeclaims zullen worden toegewezen.
hsn.nl

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

NHW schreef: Maar ben zeer teleurgesteld over de afhandeling van dit voorval. Geen excuses of tegemoetkoming. Sta ik in mijn recht om wat te eisen?
............
Het gaat me niet eens zo zeer om de vergoeding, maar wel de manier waarop dit wordt weggezet alsof het niks is, de omgekeerde wereld naar mijn idee.
Dit zegt mij al iets over de TS.
De topic beginnen met de vraag of er "wat te eisen" is, om in de laatste zin te vermelden dat het "niet zo zeer om de vergoeding" gaat.

Waarom dit dan op deze manier wel te berde brengen?

En er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

v.d.Heyden

Moiseule58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

@Jonis. U weet heel goed dat dit in de praktijk niet werkt. Als allergiepatiënt moet je zelf blijven nadenken en melden aan de bediening wat voor allergieën er spelen. Dan zal de kok als het goed is het gerecht aanpassen.
Het is ondoenlijk in een restaurant om alle allergenen op de kaart te vermelden. Als u hier echt verstand van heeft , dan weet u dat allergenen ook in de producten kunnen zitten waarmee het voedsel bereid wordt. En neem van mij aan dat de gemiddelde kok hier echt niet aan denkt totdat je zelf meldt een allergie voor bijvoorbeeld noten te hebben.

Gesloten