LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Koeloejoek ben eigenlijk wel benieuwd wat jij drinkt.
Geen koffie of thee is slecht, krijg je aanslag van op je tanden, zit ook rommel in, water ??? wel opletten dat je niet teveel kalk binnen krijgt.

(wist je overigens al dat we allemaal sterven ?)

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

:lol: goeie ik hou van humor :lol:

Nou ik let niet overal op hoor maar als je tegenwoordig ziet wat er allemaal in de supermarkt aangeboden word daar maak ik mij wel zorgen over.
Het word allemaal extremer, voorbeeld is, de consumptie van vlees, hoeveel zout word daar niet aan toegevoegd, vergelijkbaar met vroeger, om het houdbaar te houden, zout is zeer slecht voor de bloeddruk...

En het gaat erom of het gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Ik denk dat suikerhoudende dranken, zoals die in de supermarkt te koop zijn, op langere termijn schadelijk kunnen zijn, aangaande de hoeveelheden die genuttigd worden, voor de gezondheid...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

koeloejoek schreef::lol: goeie ik hou van humor :lol:

Nou ik let niet overal op hoor maar als je tegenwoordig ziet wat er allemaal in de supermarkt aangeboden word daar maak ik mij wel zorgen over.
Het word allemaal extremer, voorbeeld is, de consumptie van vlees, hoeveel zout word daar niet aan toegevoegd, vergelijkbaar met vroeger, om het houdbaar te houden, zout is zeer slecht voor de bloeddruk...

En het gaat erom of het gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Ik denk dat suikerhoudende dranken, zoals die in de supermarkt te koop zijn, op langere termijn schadelijk kunnen zijn, aangaande de hoeveelheden die genuttigd worden, voor de gezondheid...

Tjah tjah tjah wat is er niet meer slecht tegenwoordig.
Vleeswaren wat weken goed blijft, vlees wat dagen goed blijft, melk die maanden goed blijft en en en en en en en.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Ja zo is het wel.

Back to basic, de vraag is kleven er gezondheidsrisico's aan suikerhoudende dranken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

koeloejoek schreef:Ja zo is het wel.

Back to basic, de vraag is kleven er gezondheidsrisico's aan suikerhoudende dranken.
Afijn die vraag heeft ieder al beantwoordt die op dit topic geschreven heeft.
JA is slecht als je er teveel van nuttigt.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Over en sluiten maar :mrgreen:

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Robjee »

koeloeloek schreef:Alle zoethoudende producten berooft de lichaamscellen van zuurstof en zorgt voor overbelasting van de alvleesklier.
Met andere woorden er word zuurstof onttrokken aan je lichaam door zoetstoffen, je krijgt minder zuurstof dus gaat je lichaam nodig harder werken om dit te herstellen vandaar dat kinderen en ook ouderen hyper worden als ze veel suiker eten...
Dat lijkt mij een bewering die niet te onderbouwen is. De gegeven link doet dat dan ook niet (net zoals dat suiker het lichaam van vitamines zou beroven).
Van het gebruik van geraffineerde suiker ben ik geen voorstander, maar we moeten wel realistisch zijn.

Koolhydraten, eiwitten, vetten en alcohol zijn voedingsstoffen die energie leveren. Dat wil zeggen, ze bevatten calorieën.
Al deze voedingsstoffen kunnen dan ook gebruikt worden om energie te leveren (lopen, sporten, ademhalen etc). Daarnaast hebben sommige voedingsstoffen nog andere belangrijke en soms essentiële functies (bouwstof, afweer, hormonen, enzymen etc.).
Koolhydraten, en dus ook suiker, kunnen eigenlijk alleen maar gebruikt worden om energie te leveren.

Om uit voedingsstoffen energie te halen moeten deze afgebroken worden. Zolang de intensiteit niet erg intensief is gebeurt dit altijd met tussenkomst van zuurstof. In dat geval vind ik niet dat suiker het lichaam "beroofd" van zuurstof. In ruil voor de zuurstof wordt namelijk energie geleverd. Koolhydraten uit een volkoren boterham hebben evenveel zuurstof om dezelfde energie te leveren dan suiker uit de suikerpot.

Een teveel aan suikerhoudende frisdrank gaat echter gepaard met een verhoogd risico op een aantal serieuze gezondheidsproblemen. Deze staan los van het "beroven" van zuurstof.
Verder wordt suiker in verband gebracht met hyperactiviteit bij kinderen. Onderzoeken bevestigen dit echter niet.
- Kinsbourne M. Sugar and the hyperactive child. N Engl J Med1994;330:355-6.
- Krummel DA, Seligson FH, Guthrie HA. Hyperactivity: is candy causal? Crit Rev Food Sci Nutr1996;36:31-47

Wel laat onderzoek zien dat moeders waartegen gezegd werd dat hun kind suikerhoudende frisdrank kreeg (in feite geen suikerhoudende frisdrank) hun kind beoordelen als meer hyperactief dan de moeders waartegen gezegd werd dat hun kind een niet suikerhoudende frisdrank kreeg:
Hoover DW, Milich R. Effects of sugar ingestion expectancies on mother-child interactions. J Abnorm Child Psychol1994;22:501-15.

Maar daarnaast zijn er meer dan voldoende andere gezondheidsredenen om de inname van suikerhoudende dranken te beperken.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Duidelijk toch!

Het gaat erom of het gezondheidsrisico's met zich mee brengt en dat kan dus...

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Einde topic... :shock:

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, dat lijkt me niet
Dat lijkt mij een bewering die niet te onderbouwen is. De gegeven link doet dat dan ook niet (net zoals dat suiker het lichaam van vitamines zou beroven).
:roll:

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

:shock:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

koeloejoek schreef:Einde topic... :shock:
Inderdaad.

Gesloten