LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekte van Weil.

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door snepke »

Weet niet of ik het goede topic heb,maar goed.
Bij een naburig dorp zijn 4 gevallen van de ziekte van weil.
Deze mannen zijn een boot aan het repareren geweest.Aan de Maas.
Nu staan hier overal waarschuwingsborden.,niet zwemmen, niet pootje baden.

Maar ik zag ook dat ze met dat maaswater aan het sproeien zijn en dat er koeien in de maas lopen en die drinken er ook uit.
Krijgen die koeien daar geen last van?
En dat gras en groente,fruit dat met maaswater besproeit wordt.
Kan dat geen kwaad?
Ik vind dat zo raar,je mag niet in het water,maar de beesten mogen er wel uit drinken ,en ons fruit en groente wordt ook gewoon met dat zelfde water gesproeit
????
Ik snap dat niet,ben ik nou stom omdat ik dat raar vind.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door bachanaal »

ziekte van weil wordt overgebracht door ratten en is alleen besmettelijk in het gebied van die ratten, daarbuiten heb je geen last. vroeger kwam die ziekte veel voor(60 jaar geleden), tegenwoordig nauwelijks omdat ratten aktief bestreden worden.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door snepke »

bachanaal schreef:ziekte van weil wordt overgebracht door ratten en is alleen besmettelijk in het gebied van die ratten, daarbuiten heb je geen last. vroeger kwam die ziekte veel voor(60 jaar geleden), tegenwoordig nauwelijks omdat ratten aktief bestreden worden.
Dat weet ik.Stond bij ons in de krant dat het door de bruine rat kwam.
Maar waarom mogen wij niet in het water,maar je eten wordt wel met dat zelfde water gesproeid ,en koeien drinken ervan.
Het is op dezelfde plek waar ze boten repareren,pal ertegen aan liggen weilanden en boomgaarden.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door bachanaal »

de ziekte wordt alleen rechtstreeks via de ratten overgebracht. niet via een omweg zoals voedsel, vlees of melk. kontakt met het oppervlakwater rondom die ratten is het enige gevaar.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door snepke »

Oke ,bedankt.
Vond het wel een beetje eng,

Gesloten