LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] -dit bericht is vwerwijderd-

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jenniferbrandt
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2009 00:08

-dit bericht is vwerwijderd-

Ongelezen bericht door jenniferbrandt »

-dit bericht is vwerwijderd-
Laatst gewijzigd door jenniferbrandt op 23 nov 2009 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: -dit bericht is vwerwijderd-

Ongelezen bericht door dhc »

Wil je even met spoed je persoonlijke gegevens verwijderen?
Of zit je op heel vervelende mail en sms-jes te wachten?

maarten9
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2009 17:38

Re: -dit bericht is vwerwijderd-

Ongelezen bericht door maarten9 »

Beste Jennifer,

Vooropgesteld dat je verhaal me niet 100% duidelijk is (m.n. het verband tussen de stichting en de VvE) en dat ik geen jurist bent, wil ik reageren op je vragen. Ik ben auteur van De Kascommissiegids, zie www.kascommissiegids.nl en kan je dus wel alles vertellen over de jaarlijkse "kas"controle en de wettelijke bepalingen daaromtrent. Ook in het verenigingsrecht (boek 2 Burgerlijk Wetboek) ben ik behoorlijk thuis, alleen niet specifiek in het recht voor VvE's (voor VvE's gelden zowel boek 2 als boek 5 BW).

BW art. 48 lid 2 schrijft voor dat de ("kas")commissie jaarlijks de balans+exploitatierekening+toelichtingen daarop controleert en dat het bestuur verplicht is alle door de commissie gevraagde inlichtingen te verschaffen en de gehele administratie voor raadpleging beschikbaar te stellen.
De rekening waarop de servicekosten door alle bewoners worden betaald, is (normaliter) een rekening van de vereniging. Van die rekening worden ook de verschillende kosten (in alle vier de boxen) betaald en voor al die betalingen moeten gewoon (originele!) facturen aanwezig zijn. Als commissie heb je zonder meer het recht (eigenlijk nog meer: de plicht) om de dagafschriften van de rekening en alle facturen te zien. Als bedragen worden betaald "vanuit de stichting" zoals je schrijft, zal je toch in de administratie rekeningen van die stichting moeten zien voor verleende diensten. Én contracten met die stichting, waarin omschreven staat wat de stichting precies voor de vereniging doet en voor welke kosten.

In ieder geval is het principe van de wettelijke bepalingen omtrent VvE's dat de appartementseigenaren gezamenlijk eigenaar zijn en gezamenlijk verantwoordelijk voor de financiën. Het financieel verslag moet inzichtelijk (begrijpelijk en logisch) zijn voor de leden en de commissie moet het financieel verslag controleren, waarbij de hele administratie van de VvE ter inzage is. Als men daar om welke redenen dan ook een stichting tussen zet is dat al merkwaardig, maar als die stichting dan vervolgens weigert om gewoon 100% transparantie te geven over kosten e.d. dan is er echt iets mis.
Mijn advies is daarom om 1)
De Kascommissiegids aan te schaffen om daarin alles te lezen over rechten van de kascommissie en de juiste controle-aanpak en 2) lid te worden van de Vereniging Eigen Huis, waarbij je als lid tevens recht hebt op juridische ondersteuning. Want het ziet er naar uit dat je die juridsiche ondersteuning nodig hebt, maar dat gaf je zelf al aan.
Sterkte!

Gesloten