LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voor de 3e keer verkocht onder voorbehoud en weer......

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
brockje
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 sep 2008 20:36

voor de 3e keer verkocht onder voorbehoud en weer......

Ongelezen bericht door brockje »

Wij hebben/hadden ons huis voor de 3e keer verkocht onder het mom van "onder voorbehoud van financiering"
De tijd liep af op 5 september (vandaag) maar nu komt onze makelaar ons eergisteren 3 september vertellen dat die mensen de hypotheek niet rond kunnen krijgen...... zuur denk je dan.... helaas wel dit is voor ons nu de derde keer dat dit gebeurd....... ik ben ook van plan om het er dit keer niet zomaar bij te laten zitten.....

wij hebben 1 afwijzing gekregen van westlandUtrecht waarin staat dat ze geen hypotheek kunnen verstrekken op basis van een BKR toetsing en een andere lopende lening....
Echter de andere afwijzing is volgens mij niet echt een rechtsgeldige afwijzing qua financiering.... daarin staat dat hij niet de juiste gegevens qua werk heeft doorgegeven aan de bank en dat hij op basis daarvan zijn aanvraag heeft afgewezen .... ???

Nu heb ik al uitgezocht dat er een lening is van 10000 euro en er een BKR toetsing (A1) uit 2007 is die inmiddels ook weer hersteld is.
Het schijnt te mogen dat ik op onderzoek uitga en probeer om zijn hypotheek te regelen...

Er zijn genoeg hypotheek vestrekkers die met een BKR A1 toetsing wel een hypotheek verstrekken tegen een hogere rente dan normaal ........Als ik voor hem een hypotheek kan regelen is hij dan alsnog verplicht om zich aan het contract te houden.... dus het huis te kopen of die 10% te betalen

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: voor de 3e keer verkocht onder voorbehoud en weer......

Ongelezen bericht door Quisquid »

Verstrekkers van hypothecaire financieringen hebben geen acceptatieplicht. Zij hoeven bij een weigering geen toelichting te geven. Maar één afwijzing is in de regel onvoldoende. De koper moet aannemelijk maken dat hij zijn best heeft gedaan, dat hij bij meerdere hypotheekaanbieders heeft geshopt (en niet alleen bij ééntje, de allergoedkoopste) voor de financiering van zijn aankoop en dat die allemaal afwijzend reageerden.

Het staat de verkoper vrij de koper bij zijn zoektocht behulpzaam te zijn, bijvoorbeeld door hem te wijzen op bepaalde aanbieders of hypotheekadviseurs.

In het verleden gebeurde het maar zelden dat er op de financieringsclausule een beroep moest worden gedaan. Met de huidige kredietcrisis en de naar verwachting voorlopig niet meer verdere stijging van de woningprijzen (een daling ligt eerder in de lijn der verwachtingen; de executiewaarde blijkt vaak ook veel lager te zijn dan vaak werd aangenomen en de tijd dat woningen te koop staan, wordt langer), spelen steeds meer aanbieders van (hypothecaire) leningen op safe, safer, safest. Het kan in de toekomst moeilijker worden een hypothecaire financiering te verkrijgen, zeker bij tophypotheken (of overdetophypotheken).

Maar één afwijzing en dan de zaak laten cancellen, zal in de regel onvoldoende zijn voor de koper om op de clausule een beroep te kunnen doen.

dikkemoos
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2009 21:55

Re: voor de 3e keer verkocht onder voorbehoud en weer......

Ongelezen bericht door dikkemoos »

stond er in de koopakte hoe en met hoeveel afwijzingen de koper eventueel kon ontbinden? Als het goed is heeft je NVM makelaar hierover iets in zijn koopakte gezet!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: voor de 3e keer verkocht onder voorbehoud en weer......

Ongelezen bericht door dhc »

"onder voorbehoud van financiering"
Dit is dus de afwijzing.......

Gesloten