LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelling via internet

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
MarjanvdW
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2013 12:41

Bestelling via internet

Ongelezen bericht door MarjanvdW »

Ik heb een vraag over een internetbestelling. Wij hebben afgelopen dinsdag een loungeset besteld met een tafel met een onderblad. Mijn man heeft een foto gemaakt waarop hij staat afgebeeld met het onderblad, nu komen wij er net achter dat er vandaag een andere foto op gezet is met een tafel zonder onderblad. Wij hebben de desbetreffende zaak gebeld en er wordt nu gezegd dat deze niet meer leverbaar is, dus wij krijgen nu een tafel zonder onderblad. Mag dit zomaar? Als je een bestelling zo heb geplaatst met deze afbeelding, kunnen ze dit dan zomaar veranderen zonder je in te lichten of de prijs aan te passen? Ik hoor het graag.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Omdat het een internetbestelling is heb je in ieder geval de mogelijkheid het spul terug te sturen.
Dan kun je hem ergens anders bestellen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U krijgt niet wat u besteld hebt en dus kunt u de order annuleren. Het is verstandig om dat niet (alleen) per telefoon te doen maar ook per mail waar u dan de foto van de originele bestelling bij doet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Omdat het een internetbestelling is heb je in ieder geval de mogelijkheid het spul terug te sturen.
Dan kun je hem ergens anders bestellen.
Ja maar het is verstandiger om de koop te ontbinden op basis van non-conformiteit want dan komen de verzendkosten (retour) ook voor rekening van de webshop.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door k2p »

Of doe het allebei. Indien product nog niet is geleverd: laat maar zitten, die koop of afstand. Wel geleverd: neem maar terug, want non-conformiteit.

MarjanvdW
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2013 12:41

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door MarjanvdW »

Wij hebben dinsdag het set besteld via internet, en meteen er over gebeld omdat er een opmerking bij geplaatst moest worden. Gisteren nog telefonisch contact met ze gehad over de tafel. Nu krijgen we pas een mail dat de bestelling geannuleerd gaat worden omdat ze dit set niet meer op voorraad hebben, terwijl er van de week nog voldoende voorraad was toen mijn man belde. Er staat op de site dat ze binnen drie dagen reageren voor een afspraak....en nu gaat heel de bestelling niet meer door, mogen ze dit echt zomaar doen?? Ik heb nu gevraagd of ze geen vergelijkbaar set hebben in dezelfde prijsklasse. Ik snap hier werkelijk niets meer van...de bestelling is mondeling toegezegd dat het op voorraad was en nu wordt alles geannuleerd. Wat kan ik hier nog aan doen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat kan ik hier nog aan doen?
Wil je dat echt ? Als leveren al zo moeilijk en stroef verloopt, hoe moet het dan gaan igv garantie/service.

MarjanvdW
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2013 12:41

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door MarjanvdW »

Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....helaas. Ik snap gewoon echt niet dat ze van alles mondeling toezeggen en vertellen en na een aantal dagen via mail afzeggen...zelfs een telefoontje kan er niet van af....echt waardeloos dit. Wij zitten zonder tuinstel, en kunnen anders weer helemaal overnieuw gaan zoeken. Ze kunnen toch ook een vergelijkbaar set ons toezeggen om ons tegemoet te komen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door riddert »

MarjanvdW schreef:Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....helaas. Ik snap gewoon echt niet dat ze van alles mondeling toezeggen en vertellen en na een aantal dagen via mail afzeggen...zelfs een telefoontje kan er niet van af....echt waardeloos dit. Wij zitten zonder tuinstel, en kunnen anders weer helemaal overnieuw gaan zoeken. Ze kunnen toch ook een vergelijkbaar set ons toezeggen om ons tegemoet te komen?
Toch zal er niets anders opzitten dan een andere set elders te halen. U kunt ook zonder opgaaf van reden uw bestelling annuleren, waarom zou de winkelier dit niet mogen?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
Hoe kom je daar nu weer bij ? Dan mag ts de set elders voor bijvoorbeeld 1000 euro aanschaffen en vordert 500 terug bij de eerste winkelier ? Dat gaat er bij mij niet in.

De winkelier wil wel leveren, maar kan niet.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
??
Winkelier kan de set zoals op verkeerde foto getoond niet leveren. Dient de koop dan niet gewoon ontbonden te worden?
m.i. lijdt TS geen schade door, dus is schadevergoeding ook niet terecht

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
alfatrion schreef:Omdat de winkelier geen wettelijk herroepingsrecht heeft.
TS heeft het recht deze set elders te kopen en het verschil te verhalen op de winkelier.
??
Winkelier kan de set zoals op verkeerde foto getoond niet leveren. Dient de koop dan niet gewoon ontbonden te worden?
m.i. lijdt TS geen schade door, dus is schadevergoeding ook niet terecht
Alfatroon zou het liefst ieder bedrijf kapot procederen met zelfbedachte wetten....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ze niet zo'n leuke prijs voor het set hadden gerekend was ik zeker afgehaakt. We hebben werkelijk stad en land afgelopen....en voor deze prijs komen we nergens anders terecht....
Misschien zegt dat genoeg, en zijn ze er zelf ook achter gekomen niet voor die prijs te kunnen leveren.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat de winkelier niet kan leveren komt voor rekening en risico van de winkelier. Dit ligt anders anders als er sprake is van een kenbare fout. Het enkele geven dat dit product elders niet verkrijgbaar is voor deze prijs is daarvoor onvoldoende. Als het product elders tien keer zo duur is dan is er sprake van kenbare fout. Een gemiddeld geïnformeerde consument weet immers ongeveer wat iets kost. En is de overeenkomst nietig. Maar als het product elders 5% duurder is dan is het pech voor de winkelier.
Artikel 6:74 lid 1 BW schreef:Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
Naar vaste rechtspraak moet de schade worden begroot door de hypothetische situatie, waarin de winkelier wel kon leveren, worden vergelijken met de feitelijke situatie. In de hypothetische situatie had TS het product voor x euro gehad, maar in de feitelijke situatie voor x + y euro. Dat maakt dat zijn schade begroot kan worden op y euro.
Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
BW6 BW7
GJvdZ schreef:Alfatroon zou het liefst ieder bedrijf kapot procederen met zelfbedachte wetten....
Ik ben de auteur van het Burgelijk Wetboek, niet door vertellen hé! :roll:

MarjanvdW
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2013 12:41

Re: Bestelling via internet

Ongelezen bericht door MarjanvdW »

Bedankt voor alle adviezen en tips. Ik irriteer mij alleen er aan hoe deze winkelier met klanten om gaat. Schijnbaar wil hij het set niet aan mij verkopen.. Op marktplaats heeft hij gisteren namelijk weer dezelfde advertentie geplaatst met als extra dat het set ook in spiegelbeeld verkrijgbaar is....waar wij dus op gereageerd hadden. Ik snap werkelijk niets van deze beste man!

Gesloten